hallo, mijn zoontje van 8 maanden is heel erg druk en de hele dag vraagt hij continu aandacht.Hij wilt niet spelen alleen maar op schoot en nooit spelen in de box of met zijn speelgoed. Hij speelt alleen als ik ook speel en dat doe ik ook! maar na 2 minuten ofzo is hij dat ook zat en begint met jengelen. Dan probeer ik hem in slaap te wiegen maar nee hij wilt ook niet slapen en dan, gaan we weer naar beneden. En weer probeer ik weer met hem te spelen maar nee wilt hij niet, hij wilt alleen huishoudelijke spullen op de grond gooien en in zijn mond stoppen. Als ik naar de keuken ga dan wilt hij ook komen ..komt ie mij achterna en alle la's enzo trekt ie zo open en wilt spelen met schoonmaakmiddelen.iedere keer neem ik hem weer terug naar de huiskamer en zet ik hem bij zijn speelgoed maar nee dat wilt ie niet. Wat doen wij fout ?Waarom wilt hij niet spelen en continu aandachtvragen bij ons??,Op schoot is die maar paar min en dat is die dan ook zat, ik ben echt kapot zoo moe gewoon omdat ik de hele dag achter hem aanloop!! En hem steeds moet tegenhouden om gevaarlijke dingen die hij wilt doen tegen te houden. Hij stopt ook alles in zijn mond en speelt graag met kabels. Ik wil dat hij rond 7 a 8 uur s'avonds slaap maar hij wilt nooit slapen!! Het is elke keer een drama ,altijd keihard huilen als we hem in zijn bedje leggen . We hebben geprobeerd om hem te laten huilen maar dat vonden we sneu omdat ,hij dan zijn hoodfdje tegen zijn bed ramt omdat hij niet wilt slapen!! Dus nu wiegen we hem maar in slaap maar dan zijn we echt elke avond wel 2 uur bezig om hem in slaap te krijgen. Ik voel me echt mislukte moeder ofzo ik doe blijkbaar iets fout waardoor hij zo doet en niet wilt slapen. En hoe kan ik hem de hele dag bezifg houden zonder dat hij jengelt?? want nu heb ik nouwelijks tijd om te eten douchen wc te gaan en ik heb slaaptekort omdat hij nog steeds s'nacht paar x wakker wordt
Hoi hoi, Allereerst: Nee je bent geen slechte moeder! Je wilt toch het beste voor je kind? Je weet alleen (nog) niet hoe je dat moet bereiken. Waar je mee kunt beginnen is om je huis veilig te maken voor een rondkruipende baby. Zorg dat schoonmaakmiddelen hoog opgeborgen kunnen worden of breng kindvelige sluitingen aan op lage kastjes. Verder is je baby op een leeftijd dat hij door heeft dat als hij stennis maakt je hem zijn zin geeft. Om dit te doorbreken moet je wel even op de tanden bijten. Je kunt het beste beginnen met hem aan te wennen dat hij best even alleen kan spelen. Begin met bijvoorbeeld 1 minuut en bouw dat langzaam op. Op het moment dat hij begint te jengelen zeg je dat je in de buurt bent, maar je pakt hem niet ala minuut op. Zo bouw je dat dan langzaam uit. Houd wel in je achterhoofd dat echt lang zelf spelen geen enkele baby volhoudt. Verder klinkt het alsof je zoontje niet voldoende aan zijn rust toe komt. Klinkt mss gek, maar hoe meer een kindje slaapt (tot aan voldoende slaap uiteraard) hoe beter hij slaapt. Hierdoor is een kindje meer uitgerust en vrolijker en langer tevreden. Qua slapen 's nachts hebben wij hier heel veel gehad aan het boekje van dr. Estivill. Onze zoon sliep ook niet goed en slaapt nu prima en lacht de hele dag. Dr. Estivill legt uit dat slapen een gewoonte is die je kinderen aan kunt leren. De meningen over deze methode zijn verdeeld, omdat je je kindje wel laat huilen (s nachts) terwijl je elke paar minuten even gaat kijken tot hij slaapt. Als je dat niet wilt, moet je het niet doen. Ik kan alleen maar zeggen dat het voor ons goed gewerkt heeft en dat het maar 1x 's avonds nodig was dat huilen en kijken voor een half uur en 1x 3 kwartier 's nachts. Succes en ik weet hoe zwaar het is, maar het wordt echt beter als je er energie in steekt.
Hier kan ze wel even alleen spelen maar ook max 15 minuten. Verder gaat ze naar bed als ze jengelig wordt. Soms slaapt ze niet maar ligt lekker te kletsen maar als ze beneden was geweest was ze niet te genieten. Ook hebben we naar een slaapje 's middags toegewerkt van 13.00 tot 15.00. Dat gaat nu goed. Ik denk dat je het moet opbouwen want hij is misschien ook wat overprikkeld. Zeker nu zal hij wel enige protest geven daar heeft hij wel de leeftijd voor...
Het is goed om je zoontje duidelijke structuur aan te bieden. Dus duidelijke slaaptijden (niet op de klok per se, maar als hij zoveel uur wakker is en de eerste moeheidssignalen vertoont) en slaaprituelen, en ook hetzelfde ritme met voedingen en spelen. Dus bijvoorbeeld: wakker worden, schone luier, naar beneden, flesje/pap/ontbijt, even samen spelen, en dan zelf spelen. Na een tijdje fruit (-hapje), weer even samen spelen, en dan zelf spelen. Tot hij moe wordt (oogjes wrijven, jengelen,...) Dan weer naar bed. Met een duidelijk ritueel, even knuffelen, vertellen dat hij gaat slapen, luier, slaapzak, naar buiten kijken, liedje zingen etc. Dan rustig in bed leggen in een rustige kamer. Daarna weer hetzelfde allemaal herhalen, maar dan lunch/tussendoortje etc. Zelf spelen moet je ruim zien: huishoudelijke dingen op de grond smijten en precies in zijn mond stoppen, is ook spelen! Als hij dat wil, zorg dan dat je hem betrekt bij wat je doet. Ga jij afwassen, zet hem op de grond in de keuken met een boel plastic bakjes en gaan met die banaan. (Inderdaad wel heel snel de kastjes beveiligen). Of als je de was gaat opruimen, geef hem een paar t-shirts om lekker mee te klooien. Etc. Spelen is niet alleen met daarvoor gemaakt speelgoed, nee, hij wil de wereld ontdekken, en dat moet hij ook om te leren en zich te ontwikkelen! En je vraag waarom hij steeds bij jullie wil zijn: omdat jullie het leukste, liefste en meest interessante speelgoed zijn dat er voor hem is! Dat is heel natuurlijk, van jullie kan hij het meeste leren, toch? Als hij wel met speelgoed speelt, is het niet zo gek dat hij het na een paar minuutjes weer zat is. Biedt hem dan weer iets nieuws aan, en haal het andere weg. Als er teveel speelgoed ligt, zijn ze te afgeleid om ergens goed mee te spelen. En probeer te zien wat hij echt leuk vindt, dat verandert namelijk steeds, misschien wil hij nu wel iets ergens in of uit proberen te trekken bijvoorbeeld. Hij is ook bijna oud genoeg om te leren dat sommige dingen echt niet mogen (die je lastig kunt beveiligen), dus bijvoorbeeld aan de planten trekken. Zeg dan duidelijk dat dat niet mag, haal hem daar weg, en biedt iets anders te doen aan, leidt hem af. Maar zorg wel dat je maar een paar dingen echt gaat verbieden, anders snapt hij het niet meer en ben je alleen maar aan het weghalen. Hier mocht het meisje bijvoorbeeld best boeken uit de kast trekken, dat ruimde ik dan daarna wel op, en vond ze maar een paar keer interessant. Hopelijk heb je iets aan deze tips! Succes!
Heeft hij misschien behoefte aan een vaste schema Sila? Ik weet niet in hoeverre je dat toepast natuurlijk.. Maar Mira heeft daar onwijs veel behoefte aan. Dus wij doen alles op de zelfde volgorde en op dezelfde manier elke dag. Als het een keer afwijkt van haar schema heeft ze daar echt last van.. En ik merk aan Mira dat ze snel 'klaar' is met spelen als er teveel om haar heen ligt. Dus ik probeer maar 2 of 3 dingetjes bij haar te leggen en zodra ze uitgespeeld is berg ik die 2 of 3 dingetjes op en leg ik er andere speeltjes voor in de plaats.. Ik laat haar ook gewoon spelen met wat ze wilt. Dus net als in de post hierboven; als ze boeken uit de kast wilt halen dan mag ze dat.. Ik ruim het als ze in bed ligt wel weer op. Alleen de keuken is verboden terrein. Alle spullen die niet veilig zijn heb ik allang opgeborgen, dus daar kan ze niet bij. Maar als ze in de keuken komt en kastjes open doet dan pak ik haar daar weg, kijk ik haar aan vertel dat ze daar niet mag komen.. Dan mag ze best huilen hoor, maar dat negeer ik! En doet hij dit altijd? of is het misschien een fase? Want dat kan het natuurlijk ook zijn.. Mira heeft ook van die fases dat ze veel jengelt en niet alleen kan spelen.. Daar moet je dan gewoon even doorheen.
hoi wat een herkenbare situatie. Mijn zoontje heeft dit ook heel erg gehad (en nog steeds wel). Wij wisten ook niet goed wat we moesten doen en hebben uiteindelijk hulp gevraagd van een pedagoog. ALs je meer wilt weten pb je mij maar. groetjes SUzanne
Ik heb de reacties niet gelezen van andere Maar wij hebben dit ook gehad, effe een moeilijke leeftijd vond ik. Hier vond hij toen de loopstoel erg leuk (30/40 min) En op een groot dekbed met veel speeltjes... Lekker erbij gaan zitten. Nu speelt hij heel de dag, en kruipt hij de hele woonkamer door. Of rent ergens achter. Nu krijg ik wat meer rust...
O ja, voor het douchen, pikt hij het wipstoeltje nog? Lekker meenemen en met badspeeltjes of een handdoek laten klooien oid. Anders, als jullie ook een bad hebben, hem in het bad zetten (leeg ) en daar een beetje laten kruipen. Wel heel goed in de gaten houden natuurlijk dan.
Net als bij misssporty heeft de methode Estivill ook bij ons geholpen (bij het slapen gaan): je zegt dan steeds een bepaalde zin op vastberaden toon als je bij zijn bedje komt (zoiets als 'papa en mama houden heel veel van Keessie, naar nu gaat ie lekker slapen in z'n bedje met z'n speentje/beertje. Welterusten.') en dan dus steeds precies deze zin herhalen, verder niets, niet opnieuw instoppen, niets, zeker niet uit bed halen. Verder idd alleen spelen moeten ze, net als slapen, ook leren. Negatief gedrag moet je negeren, positief gedrag belonen.
bedankt meiden voor alle advies ik kan nu helaas niet 1 voor 1 antwoord geven maar ik zal zeker paar tips proberen