Wel met je eens, maar er is een groot verschil tussen net zes en al bijna zeven. Blijft zes. Mijn zoon is nogal groot voor zijn leeftijd en wordt regelmatig voor vijf jaar aangezien met zijn 3.5. Ook met zijn woorden en daden. Ik neem aan dat er geen zes op het meisje haar voorhoofd stond dus blijf van mening dat je kinderen wat minder zwaar op moet nemen. En dat je ze als het je stoort beter kunt corrigeren dan terug 'schelden'
Nee.. als volwassen vrouw op een forum gaan om te klagen, over een '6 jarige' die het simpele feit constateert dat iemand te dik is, is lekker volwassen. Terwijl je ondertussen andere mensen uitmaakt voor zielepoot.....
Awel vanaf 6 jaar zijn het geen kleuters meer.. tot 6 jaar zeg je zelf en niet tot en met 6 jaar van 2,5jr tem 5 jaar gaan ze naar de kleuterschool en van 6 jaar tem 11 jaar naar de lagere school en van 12jr tem 17jr naar de middelbare school en vanaf 18 jaar .... naar de hoge school/unief Ik dacht dat ze in nl pas vanaf 4 jaar naar de kleuterschool gaan? Klopt dat
Hier zou ik zeggen; van ongeveer 2 tot 4 = peuter, van 4 tot 6 = kleuter, vanaf groep 3 (is ergens tussen 6 en 7 jaar) = 'schoolgaand kind'. En dan heb je nog de leeftijd voor 2 jaar, zo vanaf 1 ongeveer = dreumes. Dus ik vind 6 op de overgang zitten tussen kleuter en 'schoolgaand kind'.
Klopt, en 6 jaar is in nl een beetje afhankelijk vanaf wanneer ze precies jarig zijn of ze nog onder kleuterschool vallen of al naar de lagere school gaan (wordt je 6 in jan/feb, dan ga je pas in dat jaar sept naar de lagere school waarschijnlijk, ik in ieder geval wel, heb tot 6,5 jaar gekleuterd ) Dus 6 is een beetje een grens leeftijd, net nog kleuterschool, net lagere school. Maar aangezien het nu zomervakantie is, zal een 6 jarige nu, nog niet de lagere school bezocht hebben, hooguit pas vanaf sept. Dus vallen ze m.i. nog wel onder kleuter qua gedrag.
Hier gaan ze bij 2,5 jaar naar de kleuterschool .. pandavlieg ja klopt het is hoe je het ziet.. Ik werd pas nadat school begon 6 jaar.. dus ik was nog 5 jaar toen ik naar de lagere school ging En ik was nog 17 toen ik naar de hogeschool ging (voor bachelor opleiding)
Dit inderdaad. Volgens mij heeft niemand gezegd dat het netjes is dat het kind zoiets zegt. Als mijn kind zo'n opmerking maakt zal ik daar zeker een gesprek over aangaan met mijn kind. Maar om te verwachten dat alle 6-jarigen al zo in het gareel zitten dat ze zich inhouden op zo'n moment vind ik vreemd. Ik vind dit nl typisch is wat je leert in de praktijk (met goede begeleiding van de omgeving) Wat kan wel, wat kan niet. En de een leert dat met 4, de ander misschien wel nooit.
Hier zijn degelijk wel mensen die gezegd hebben dat een kind van die leeftijd niet weet wat die zegt of niet weet dat het kwetsend kan zijn.. daar gaat de discussie vooral om haha
Nou ik kan me voorstellen dat een kind niet weet dat het kwetsend is, maar ik bedoel dat het uiteraard de taak van de ouders/omgeving is om dat te vertellen aan het kind.
Ik denk dat we zo ver de kunnen discussiëren maar uiteindelijk verschilt ieder kind.. de ene 6 jarige weet dat het kwetsend is de andere 6 jarige niet.. Punt einde discussie 👅 haha
Je weet gewoon niet voor kind het is. Heb het al vaker gezegd: mijn jongste is net 5 geworden, ziet eruit als 7 (hij is lang!) en functioneert sociaal emotioneel als een driejarige.. Hij zou ook in een topic als dit kunnen belanden, en wij kunnen daar nog weinig aan doen. Dus: taak van de ouders: ja. Maar je weet gewoon nooit zeker wat voor kind het is
Uiteindelijk is het zo wat Eppo zegt, het ene kind weet al met 4 jaar precies wat wel en geen kwetsende opmerkingen zijn, het andere kind pas met 7 of 8. En sommige mensen nooit. Alleen blijf ik er bij, dat een kind van 6, in mijn ogen wel een grensgeval is, als ze al ongeveer weten wat wel en niet kwetsend is, is een foutje op die leeftijd ook gewoon zo gemaakt (behalve dan bij ts, die aangeeft dat haar kinderen nooit iets kwetsends zullen zeggen). Kinderen moeten ook gewoon leren wat wel en niet kan, 1 op 1, in bijzijn van ouders, maar ook in bijzijn van vriendjes en ik vind niet dat je van een 6 jarige kan verwachten dat die alles al weten. I.p.v. een opmerking terug maken, hadden ze de kinderen ook kunnen uitleggen dat de opmerking vervelend was en de man van ts heel erg onzeker er van werd. Hadden die kinderen wat geleerd, en was het gevoel van gepest te worden door een kind bij ts ook wat minder geworden. en had ts niet hoeven denken de jeugd van tegenwoordig zo vreselijk slechter is dan wij vroeger.
Mijn kinderen wisten met 4 jaar al dondersgoed wat kwetsen is, Ze zijn beide namelijk heel erg gepest, oudste werd uitgescholden geschopt en geslagen en niemand wou ( mocht) met hem spelen door een kindje dat de "baas" was. Mijn dochter werd vooral uitgescholden uitgelachen en buitengesloten door haar spraak achterstand en oor ontstekingen, Wat kwetsend was weten ze dus heel goed, maar dat weerhoud hun er niet van om sociale gesprekken met mensen aan te gaan en als iemand tegen hen zegt " wat heb jij mooie schoenen aan " te zeggen" dank u wel, u hebt ook mooie sandalen maar mama vind die witte sokken in sandalen echt niet mooi !! En ook andere dingen zeggen ze wel tegen mensen, niet zomaar hoor, niet zooo jij hebt een grote neus want ja ik weet van hun dat ze weten dat dat iemand heel verdrietig kan maken, maar als ze er even mee in gesprek zijn geweest dan vragen ze dus wel of ze mogen vragen waarom ze in een rolstoel zitten, waarom ze een piercing hebben of een tattoo en waarom ze gekozen hebben voor een bepaalde tekst terwijl de Pokemon tegenwoordig zo leuk is en waarom ze dan niet voor een Pokemon tattoo kiezen ofzo want dat is toch veeeeel mooier
Sommige kinderen zeggen gewoon wat ze denken/wat in hun opkomt, zonder zich af te vragen of ze het wel kunnen/mogen zeggen. Dat is nog een leerproces op zich zoals sommigen al zeggen. Heb het zelf ook bij de hand gehad hoor. Ben klein van stuk en jaren geleden riep een ventje van een jaar of 5 keihard door de HEMA: "mama, kijk eens wat een klein mevrouwtje!" Uiteraard voelde ik me meteen bekeken en ook wel ietwat gekwetst (ben vroeger nogal veel met mijn lengte gepest namelijk), maar weet zo'n kind veel?
Ik zou eerder iets aan je minderwaardigheidsgevoel doen dan je druk maken om dit kind. Het kind legt de vinger op jouw zere plek, dus misschien een goed moment op te starten met gezond eten?
Sorry dat ik het zeg maar dit vind ik gewoon een hatelijke en vooral onnodige opmerking. Hier gaat het of kinderen op 6-jarige leeftijd al weten welke opmerkingen wel of niet kwetsend zijn maar sommige volwassenen hebben dat op latere leeftijd nog steeds niet goed onder de knie..