........oe ....er ligt nu écht een opmerking op het puntje van mijn tong.......iets met ''dikke vingers''.......... Maar even zonder gekheid. Niet leuk zo'n opmerking, maar .....het zijn kids van 6 en dat komt toch wel anders over dan dat een volwassene of ''de jeugd van tegenwoordig'' (denk pubers) zo'n opmerking zou(den) plaatsen toch?......Als hun vader of moeder erbij waren geweest hadden die vast wel gezegd dat dat niet netjes is.
Wel vind ik dat het de taak van ouders is om hun kind bij te sturen (als ze erbij zijn natuurlijk). Laatst zat ik in de wachtkamer en zei een jongetje tegen een wildvreemde "zo hé, jij bent een dikzak". Het mag dan wel een constatering zijn, maar het is natuurlijk wel handig om een kind te leren dat niet alles gezegd hoeft te worden.
Oh, maar dat soort termen vliegen hier op ZP ook regelmatig voorbij. En uiteraard ook de slanke versie (zelfs nu ook elders in de lounge vliegen de termen je om de oren) En voor zover ik kan inschatten zijn dat juist die 'bijsturende' ouders... 😂
Ja inderdaad. Ik ging er dus vanuit dat een kind van zes dit wel weet, maar ik heb er zelf nog geen van die leeftijd, dus misschien verkeerd ingeschat.
Ik was laatst in de bibliotheek waar een meisje van een jaar of vijf met haar moeder boeken stond uit te zoeken. Ze wilde alleen prinsessenboeken. Toen haar moeder met een boekje over een bruin prinsesje aan kwam zetten zei ze heel rustig: nee, ik wil geen boeken over bruine prinsessen want ik vind alleen witte prinsessen leuk. Dat vond ik wel erg. Gelukkig reageerde haar moeder meteen door te zeggen dat dat helemaal niks uitmaakt maar ik vraag me wel af hoe zo'n meisje erbij komt. Ik denk er maar het beste van door me te bedenken dat ze zich misschien niet met donkere kindjes identificeert omdat we in een dorp wonen waar maar een paar gezinnen met een andere huidskleur wonen, maar ik hoop wel dat haar moeder nog iets gaat doen met die uitspraak.
Ik denk (en hoop) dat dergelijke opmerkingen meer voortkomen uit de onschuldigheid van kinderen. Het prinsesje op het boek voldeed waarschijnlijk niet aan het beeld wat een kind heeft bij een prinses. En is daarom voor een kind geen "echte" prinses. En omdat bij volwassenen de huidskleur-discussie (zoals bij zwarte piet) nogal gevoelig ligt vinden wij deze opmerking niet correct. Toevoeging; neemt niet weg dat het goed is van die moeder dat ze uitlegt dat dit net zo goed een prinses is natuurlijk.
Maar dat een kind iemand uitscheldt voor 'dikzak' of constateert dat iemand simpelweg dik is, is toch compleet iets anders? Het eerste zou ik ook kwetsend vinden, óók als het kind pas 6 is, maar in het tweede geval is er toch niets aan de hand? In het geval van TS zei een kind, gewoon ontzettend impulsief en kinds, dat haar vriend dik is. Verder niets..
Maar het kan toch ook dat ze het gewoon niet mooi vind? Net zoals ik vroeger prinsessen met blauwe jurken lelijk vond of met bruin haar.. Dat hoorde niet, in mijn hoofd was een prinses een witte, goudblonde dame, met blauwe ogen en een wit/roze jurk aan. De rest vond ik lelijk.. En dat had echt niks te maken dat ik mensen met bruin haar niet mooi vond. M'n beste vriendinnetjes hadden bruin haar, en een van de twee kwam uit zuid Amerika en zelf heb ik ook bruin haar en donkerbruine ogen Ik denk dat dat meisje helemaal de link niet legt met donkere kindjes, maar gewoon met een prinsessenbeeld wat ze in haar hoofd heeft?? Ik zou overigens wel als moeder even praten of ligt dat ze bruine kindjes niet leuk vind of dat ze gewoon een bepaald beeld in haar hoofd heeft, wat natuurlijk gewoon aangepast kan worden. Ik vind bruine Prinssessen nu ook mooi! Alleen die blauwe jurken.. Haha
Precies! En dat mag een kind toch ook gewoon vinden? Kijk, als je kind niet met andere kinderen wil spelen, enkel en alleen omdat ze een andere huidskleur hebben, dán is er een probleem. In dit geval had het kind net zo goed alleen een prinses willen hebben met een paarse jurk aan en absoluut niet met een roze jurk aan, bijvoorbeeld. En even if, ook dat mag toch gewoon? Ik denk dat 90% van de vrouwen op ZP precies weet wat ze wel en niet aantrekkelijk vinden in een ander. De één valt niet op donkere mannen, de ander niet op dikke vrouwen, de volgende niet op mensen met rood haar.. Ook daar is toch niets mis mee? Zolang ze mensen met een bepaalde uiterlijke eigenschap maar niet gelijk uit de weg gaan omdat diegene puur en alleen om die eigenschap als 'minder' gezien wordt. Ik denk echt dat we tegenwoordig alles veel te snel als 'aanvallend' of zelfs als 'discriminerend' ervaren..
Ik denk eigenlijk ook wel dat jullie gelijk hebben, tenminste, ik hoop het. Het klonk alleen zo onaardig. Ik zou er als moeder inderdaad wel even op in gaan of het nou echt om de huidskleur ging of dat het om het plaatje ging dat ze in haar hoofd had (want dat kan heel goed). Dan kan ze meteen leren dat zulke dingen niet aardig zijn om te zeggen.
Tja...maar volgen mij zien kinderen van 6 sowieso soms dingen anders... Onze zoon vindt mij dik Ik ben 50 kilo bij 1.58 en heb maat 34 Met 6 jaar is je filter no niet echt heel goed. Dat moeten ze nog leren niet hardop te zeggen...maar alleen maar denken.
Ja, klopt. Ik las de zin uit de OP, "Zo, u bent dik", toch een beetje met een brutale intonatie. Maar het kan anders bedoeld zijn natuurlijk. Ik vraag me wel af wat jullie er dan van zouden zeggen als dit tegen je eigen kind wordt gezegd door een leeftijdsgenootje. Denk toch dat het kwetsend over komt ook al is het een constatering.
Er is inderdaad wel een verschil tussen dik en dikzak, maar waarom zou je een kind niet leren dat je het allebei niet hoeft te zeggen? Als ik zie dat iemand puisten heeft of een gebit met rotte tanden, dan zeg ik dat toch ook niet tegen die persoon. Ik heb als kind van mijn ouders geleerd wat wel en niet "hoort". Het is begrijpelijk dat kinderen in hun onschuld van alles roepen, maar als ouder zou ik dat gedrag niet stimuleren. Vanaf een bepaalde leeftijd is het namelijk niet meer schattig.
Maar ik denk dat ook in dat opzicht de beleving van een kind weer heel anders is. Een kind kan het vreselijk beledigend vinden als een ander tegen hem zegt dat hij 'm stom vindt en nooit meer met 'm wil spelen'. Als een volwassene tegen een andere volwassene zegt dat hij die ander maar stom vindt, denk ik niet dat iemand dat serieus neemt Ik vind trouwens ook best dat je een kind van 6 uit kunt leggen dat het niet netjes of aardig is om tegen iemand te zeggen dat diegene zo dik is, maar om er als volwassene nu een probleem van te maken als het tegen je gezegd wordt, door een kind dat dat blijkbaar nog niet geleerd (of goed onthouden) heeft..
Mee eens... Kinderen van 6 kun je zeker al heel veel leren...maar wat ik ook al eerder zei...de filter is nog niet helemaal ontwikkelt. Uiteindelijk gaat het vast beter. Als een kind dat tegen mij zou zeggen zou ik er om lachen.
Ja, het lijkt mij ook niet nodig om als volwassene wakker te liggen van een dergelijke opmerking van een kind.
Ik Heb een verkeert woord neer gezet Wil moet dik zijn sorry voor het misverstand Ik hoop dat je het nu begrijpt
Ik denk dat als een ouder er naast had gestaan er tegen het meisje gezegd was dat je dat niet zegt. En 6 is best een mooie leeftijd om het te leren. Maar zonder foutjes kan je niet leren, een kind weet niet vanzelf wat gepast is en wat niet. Dus soms gaat het een grens over ja. Als het tegen mij gezegd zou zijn (zonder de ouders in de buurt) zou ik of het laten gaan of zeggen dat het niet zo netjes is om te zeggen en dat ik daar wel een beetje verdrietig van word. Zoiets. Ik zou er niet kwaad om zijn of het het kind kwalijk nemen.