Tja, maar dat geld ook voor moeders van een wat oudere leeftijd en daar mag je eigenlijk niks meer over zeggen, de leeftijd waarop men het eerste kind verwacht blijft maar stijgen. Niet dat ik het 'normaal' vind van dat meisje van 11 overigens.
Mag je van mij best zeggen hoor (en ik was 36 resp 38 bij de geboorte van mijn kinderen). Het is namelijk een feit, dat laten we zeggen 35+ vrouwen meer kans op complicaties hebben rondom zwangerschap en bevalling. Dat wil niet zeggen dat je het dus niet meer mag proberen, maar wel dat je er rekening mee moet houden dat het voor je lijf misschien niet optimaal is. In tegenstelling tot een kind van 12 voor wie de beste vruchtbare jaren nog moeten komen, kan deze groep echter niet afwachten tot het beter wordt. En zo zijn er nog wel wat wezenlijke verschillen waarom ik het voor een 35+ er een beter idee vind om zwanger te willen worden dan voor een 15- er. Maar dat gaat een beetje off topic. Wat ik met mijn opmerking bedoelde te zeggen: het feit dat iemand ongesteld wordt (en dus een cyclus heeft) maakt nog niet dat haar lichaam geschikt is voor het dragen van een kind. En dan heb ik het nog niet eens over de vraag of haar geest er rijp voor is...
Een kind met een kind.... Eigenlijk vreselijk. Ze zou op die leeftijd voor het eerst verliefd moeten worden, met Barbies moeten spelen, klimmen en klauteren in bomen, te laat voor het eten moeten zijn, moeten puberen, maar nu moet ze zich inzetten om een goede moeder te kunnen zijn... Erg triest eigenlijk
Ik vind dit allemaal wel extreem jong. De jongste oma die ik ken was 34 en daar valt je mond al van open. Zij was 17 en haar dochter 17. Zal vast cultuur zijn maar vind dit wel heel erg. gewoon het idee om nooit kind te mogen zijn. Maar inderdaad duurt vaak heel lang voor dat deze tradities door broken worden.
Zal het echt zijn.. ik vind het echt bizar haha. Mijn moeder is 48 en mijn vader is 50.. Dat is al behoorlijk jong! Maar goed.. zal wel 1 of andere gare cultuur zijn.
Nou dat vind ik ook wel weer overdreven hoor.. Dit vind ik ook niet normaal, maar het ligt natuurlijk ook wel aan de cultuur. Vroeger waren we gemiddeld ook allemaal een stuk jonger toen we kinderen kregen en voor sommige culturen is dat gewoon nog normaal, en is het voor hen niet voor te stellen dat hier in het westen vrouwen in de 30, 40 pas hun eerste kind krijgen. Wij speelden op ons 11e misschien nog met barbies, maar er zijn genoeg kinderen op deze wereld die nooit barbies gehad hebben en zijn opgegroeid met het idee dat het normaal is om zodra je ongesteld word kinderen te baren, uithuwelijken, vrouw blijft thuis en zorgt voor het gezin, terwijl de man werkt. Hoe vreemd dit voor ons ook is, het is gewoon een kwestie van cultuurverschil. Ik vraag me af of dit ook echt de jongste oma ter wereld is, of gewoon de jongste waar we van weten.
Die zwangerschappen zijn natuurlijk idioot op die leeftijd, maar echt: hoe KAN een kind van 10 trouwen met een kind van 12??????? Ik vind iedereen die dat normaal vond en eraan meehielp behoorlijk medeplichtig! ZIEK! Een kind is een kind en dat zou in elke cultuur zo moeten zijn. We hebben toch zeker ook kinderrechten?
Ik vond mijn moeder al jong oma worden hihi (is 44) Maar 25 en dan al oma...sorry hoor dat vind ik echt ziek! Ik wist op mijn 10e nog niks van seks, en ze spraken er ook niet over...pas op latere leeftijd! Ik vind het ook echt sneu voor dat kind, ze kan zelf helemaal geen kind meer zijn!
nou op die leeftijd vond ik kusjes geven vies dus seks oeh bah, nee dat ging ik nooit van mijn leven doen zei ik altijd
Jeetje zeg, hier valt mijn mond echt van open! Dit gaat me echt tever, inderdaad gewoon een kind wat een kind krijgt. Kan me er eventjes niks bij voorstellen... Op die leeftijd speelde ik nog met poppen!!! haha echt te bizar!
Hier zit een grote kern van waarheid in. Maar 11 is wel heel erg piepjong. Vroeger werden meisjes ook later pas geslachtsrijp dan nu; de leeftijd waarop een meisje voor het eerst ongesteld wordt is gigantisch gedaald. Dat maakt het wel wat schrijnender, vind ik, dat er idd culturen zijn waarin het normaal is om te stellen: eerste menstruatie = oud genoeg om te trouwen en kinderen te krijgen. Ik heb een tijdje terug gelezen in een of ander blad (sorry voor gebrek aan bronvermelding, ik weet het niet meer) dat in Amerika al een heel grote groep meisjes is van een jaar of 7, 8 die al ongesteld worden. Je moet er toch niet aan denken dat je díe al zou laten trouwen....
PRECIES!!!!!!!! Ik begrijp echt niet dat dit oogluikend wordt toegestaan, dat deze kinderen worden uitgehuwelijkt. Want serieus: die kiezen echt niet bewust voor een man op deze leeftijd. In Nederland geldt iig de grens van meerderjarigheid: U mag trouwen als u meerjarig bent, niet onder curatele bent gesteld, uw partner geen bloedverwant van u is en u op dat moment niet met iemand anders bent getrouwd of een geregistreerd partnerschap bent aangegaan. Waarom wordt dit niet internationaal vastgelegd, zodat deze kinderen gewoon naar school kunnen en later zelf een partner kunnen kiezen, maar bovenal: dat ze nog tiener, dus kind mogen zijn! Schandalig dat dit wordt toegestaan!
Pff gelukkig is dit ver van onze bed show. Zou er echt niet aan moeten denken. Wilde zelf graag jong moeder worden, en dat wordt ik binnenkort ook. En mijn moeder vind het prachtig dat ze net 45 is en al oma wordt.. Maar dit verhaal is wel erg bizar.. 11 jaar jeetje, wat deed ik toen? Barbies, poppen, steltlopen, tenten bouwen? Met een matras van de trap af glijden? Maar seks en denken over trouwen en kinderen krijgen? nee!! Helaas zijn dit soort dingen echt cultuurgebonden vaak, we zullen er weinig aan kunnen veranderen denk ik. Maar het is wel schrikbarend om te lezen. Ondanks dat ik jong mama wilde worden, wil dat niet zeggen dat mijn dochter dat na hoeft te doen. Als ze eerst maar alles op een rijtje heeft, heeft kunnen genieten van haar jeugd en eerst een stabiele relatie heeft en gelukkig is. Dan mag ze aan kindjes denken, maar eerder niet hoor, jeetje!
Nou met jouw cultuur en respect voor medemens is natuurlijk niks mis.... Mee eens... Wat een hoop oppervlakkige commentaren hier zeg. is het nou zo moeilijk om te begrijpen dat niet iedereen op deze aarde dezelfde opvattingen heeft over het leven als jezelf? Er zijn genoeg culturen/ gebruiken/ volksstammen die het leven totaal anders zien en ingericht hebben, ik heb daar respect voor en vind mezelf echt niet beter dan een ander mens omdat hun gedachtengang nou eenmaal niet in mijn straatje past... Dat wij ons leven zodanig ingericht hebben dat je eerst een half leven achter de rug moet hebben voordat je aan kinderen begint, is ons goed recht en daar worden we ook niet voor veroordeeld. Dat in andere culturen het totaal andersom werkt heb ik ook respect voor. Wie zegt dat die meisjes iets missen? Als hun leven en hun omgeving zo ingericht is, missen ze helemaal niks. Ze zouden pas iets missen als al hun vriendinnen van 13-14 een kind hebben, getrouwd zijn enz en zij met een plastic pop meezuilen. Wat wij normaal vinden hoeft niet overal normaal te ZIJN!
Dat er culturen zijn waarin dat normaal is, weet ik. Maar toch.... Er is ook zoiets als een verklaring van de Universele Rechten van het Kind. En op nummer één staat: het recht op onderwijs. Nu weet ik niet of iedereen op de wereld een meisje van 11 nog een kind vind, maar ik vind dat wel. En weet je, zodra meisjes meer en langer naar school mogen stijgt de leeftijd waarop zij hun eerste kind krijgen en daalt het aantal kinderen dat zij krijgen. Natuurlijk pleit ik er niet voor dat iedereen het NL voorbeeld moet volgen waarbij de gemiddelde leeftijd om moeder te worden bijna 30 is; dat is weer het andere uiterste. Ik vind het erg, hoe deze groep Roma's hun leven en dat van hun kinderen inricht. Cultuur of niet...