De kans op natuurlijke bevalling na keizersnee

Discussie in 'De bevalling' gestart door Druffia, 29 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druffia

    Druffia Fanatiek lid

    5 nov 2016
    1.298
    1.322
    113
    Hoi!

    Ik ben op zoek naar ervaringen...
    Bij mijn zoontje ben ik bevallen middels een spoedkeizersnee. Was bijna 42 weken, ingeleid, ontsluiting vorderde niet en zoontje reageerde niet goed op de weeën.
    Nu heeft de gynaecoloog aangegeven dat ik 60% slagingskans heb om deze keer op de natuurlijke manier te kunnen bevallen en 50% bij inleiding en geeft aan dat dit een erg kleine kans is van slagen.
    Ik moet dus overwegen om dit keer een keizersnede te plannen.
    Misschien denk je wel, wat zeur je nu, maar ik merk dat ik hier veel moeite mee heb ,omdat ik weet dat ik dan dus nooit zal ervaren hoe het is om een kindje via de natuurlijke weg te kunnen krijgen...(bij ons is niks op de natuurlijke manier gegaan), wij waarschijnlijk nog 1 of misschien 2 keer zwanger willen proberen te raken hierna en ik stiekem bang ben dat ze hierna gaan zeggen dat het niet meer kan.

    Zijn dit herkenbare gevoelens voor iemand? En toevallig ervaringen van vrouwen die na een moeizame eerste inleiding, bij de tweede toch wel een "betere" of spontane bevalling hebben gehad?
     
  2. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik zou wel een poging doen tot een natuurlijke bevalling. Zeker als je zegt dat je hierna graag nog twee kindjes zou willen krijgen. Bij ons in het ziekenhuis (en volgens mij is het landelijk) wordt het na drie keizersnedes afgeraden om nogmaals zwanger te raken ivm de risico’s. Als er medisch niks op tegen is om gewoon de bevalling af te wachten (spontaan) zou ik daarvoor kiezen en het iig natuurlijk proberen.
     
    Druffia vindt dit leuk.
  3. Ansj84

    Ansj84 Actief lid

    10 mei 2019
    470
    635
    93
    Vrouw
    Dit is ook echt precies mijn uitgangssituatie. 41+6 ingeleid en spoedsectio ivm niet vorderende ontsluiting. Ik heb in overleg met de gyn besloten om een sectio zo laat mogelijk te plannen en als het eerder komt het wel natuurlijk te proberen, wel eventueel met weeën ondersteuning. Ik heb besloten niet nog een keer een inleiding te proberen maar dat kan natuurlijk ook altijd nog. Ik wil zelf niet meer kinderen en dat maakt de keuze een stukje makkelijker, al zou ik het zeker jammer vinden om het nooit te ervaren hoe het is om natuurlijk te bevallen.

    Het is idd zo dat over het algemeen meer dan 3 sectios wordt afgeraden maar mocht je een 4e keer zwanger worden laten ze de kleine echt niet zitten.
     
    Druffia vindt dit leuk.
  4. oktober91

    oktober91 Fanatiek lid

    22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Ik heb bij mijn oudste een spoedkeizersnede gehad. Na er lange weg uiteindelijk wel volledige ontsluiting maar tijdens het persen viel de hartslag van onze dochter weg waardoor ze met spoed gehaald is. Gyn gaf ons daarna ook 50 procent kans op een natuurlijke bevalling. Erg weinig dus en mijn gedachten waren net als jou. Wilde zo graag ook een natuurlijke bevalling mee maken en na 2 keizersnedes weet je dat dat niet gaat gebeuren. Ik ben bij de tweede zelfs uiteindelijk ingeleid maar die bevalling is zo totaal anders verlopen. 3u na het breken van de vliezen was ze er en geen pijnbestrijding nodig gehad. Hele positieve ervaring dus en ik zou je zeker aanraden om het te proberen! Ik had een duidelijk bevalplan opgesteld tot hoever we doorgingen e.d en dat gaf mij rust. Ik merkte dat het personeel er ook alles aan deed om aan mijn wens tegemoet te komen. Misschien een idee voor jou? Bij ons zei de gyn trouwens dat het per persoon verschillend is hoeveel keizersnede verantwoord is omdat de één meer littekenweefsel ontwikkelt dan de ander dus bij één is 2 al genoeg en bij de ander bijv 5. Maar 3 is idd wel het gemiddelde over het algemeen. Veel succes!
     
    Druffia vindt dit leuk.
  5. kwebbelsnoes

    kwebbelsnoes VIP lid

    29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Mijn eerste is met een spoedkeizersnede geboren na een zeer langdurige inleiding en niet vorderende ontsluiting. Doordat ik koorts kreeg en zijn hartslag dipte werd het spoed. Hij zat helemaal vast in mijn bekken en ze hebben er met 3 man uit moeten trekken op de ok.
    Bij de 2e gaf de gyn me 50% slagingskans op natuurlijk bevallen als het spontaan zou beginnen. Mijn dochter diende zich zelf aan met 39+3 en was een supervlotte bevalling van slechts 3,5 uur en 6 minuten persen :D
    De gyn was er oprecht verbaasd over!
    Nu bijna uitgerekend van nummer 3 en heb nu zelfs 85% slagingskans.
    Mijn overweging was ook dat we graag meer dan 2 kinderen wilden en ik niets wist of ik dat na 2 keizersnedes aan zou durven, omdat de kans op complicaties bij een 3e keizersnede wel echt groter worden.
    Dus ik ben ervoor gegaan bij de 2e en dat was dus ook de juiste keuze
     
    Druffia vindt dit leuk.
  6. Typicalme

    Typicalme Fanatiek lid

    11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Ik ben ook natuurlijk bevallen na een eerste spoedkeizersnede (was ivm sterrenkijkertje). Ik heb ook zo enorm getwijfeld toen ik bij de tweede de keuze kreeg, eigenlijk tot in de laatste week. Bij mij was er wel een duidelijke oorzaak dat het bij de eerste niet gelukt was, maar toch was ik heel bang voor herhaling. Mij heeft het geholpen om hele duidelijke afspraken te maken van te voren, bijvoorbeeld veel sneller ingrijpen als het toch niet blijkt te lukken. Misschien is dat nog een optie? Dan heb je het voor je gevoel in elk geval geprobeerd?
     
    Druffia vindt dit leuk.
  7. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Nog niet zwanger, maar wel al over nagedacht. Ik wil absoluut niet meer inleiden, na 4 dagen inleiden spoedsectio. Dochter lag compleet scheef en had nooit natuurlijk geboren kunnen worden. Ik wil dat er met 40 weken een keizersnede wordt ingepland. Ik hoop op een natuurlijke bevalling voor die tijd.
     
    Druffia vindt dit leuk.
  8. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Zo herkenbaar dat gevoel. Mijn beide kindjes zijn met een keizersnede geboren. Mijn zoon zat klem. Lange baby, kleine mama, tja, domme pech. Zwanger van mijn dochter en tot 20 weken leefde ik nog op de roze, dit keer kan ik het zelf proberen wolk. 20 weken echo, voorliggende placenta, velamenteuze navelstreng insertie. Gyn raadde het toen al voorzichtig af. Later bleek DL ook nog eens een eigenwijze baby die ook stug in stuit lag. Weinig vruchtwater, stuitligging, die navelstreng en na 35 weken niet meer gegroeid, brainsparing.... Advies was duidelijk, keizersnede inplannen. Dus met 38 weken wederom een keizersnede.

    Ik heb toen afscheid moeten nemen van ooit zelf natuurlijk bevallen. Ik had het graag eens willen proberen, ervaren, maar helaas. De gezondheid van mijn kinderen is mij het allerbelangrijkste, dus ik heb er vrede mee. Jammer vind ik het wel nog steeds. Ziekenhuis waar ik ben geweest (Maastricht) raadt inderdaad maximaal 3 keizersnedes aan, maar een vierde baby laten ze echt niet zitten. Ik had veel verklevingen, en per keizersnede zou dat alleen maar erger worden. Mijn man wilde graag 4 kinderen, maar ik vind twee gezonde kinderen en twee keer keizersnede wel voldoende.
     
    Druffia vindt dit leuk.
  9. Druffia

    Druffia Fanatiek lid

    5 nov 2016
    1.298
    1.322
    113
    Lieve dames, bedankt voor jullie reacties tot zover en het delen van jullie ervaringen!
     
  10. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    Hier is de eerste (stil)geboren met een inleiding. Ik hoefde toen maar tot de 5 cm ontsluiting omdat ze klein was.

    De tweede is geboren met een keizersnede nadat ik bij de inleiding om 8cm bleef hangen en hij het zwaar kreeg na 3 dagen.

    Nu de keus gehad: natuurlijk bevallen of keizersnede. Inleiden doen ze liever niet, i.v.m. risico’s (scheuren van litteken/baarmoeder). Omdat dit een groot kindje is hebben we, in overleg met het ziekenhuis, besloten hem de tijd te geven tot week 39. Als hij er dan niet is, zal er die week een keizersnede plaats vinden. Zelf hoop ik heel erg op een natuurlijke bevalling, ook omdat het de laatste is.
     
    Druffia vindt dit leuk.
  11. Sela~

    Sela~ Actief lid

    22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    Ik krijg mijn 6e sectio, het is echt niet zo dat het per definitie niet meer kan na 2 of 3 sectio's. Hangt van meerdere factoren af, waaronder het littekenweefsel, dat bij elke vrouw verschillend is.
     
    Druffia vindt dit leuk.
  12. Bloeme

    Bloeme Bekend lid

    16 jun 2012
    583
    154
    43
    Hier is de tweede geboren na een spoedkeizersnee. Hij was te groot, mijn bekken te klein.
    Eenmaal zwanger van de derde merkte ik aan mezelf dat ik het toch natuurlijk wilde proberen. Ik vond het erg spannend na twee moeizame en gecompliceerde bevallingen. Maar niet geschoten is altijd mis :) Ik had een duidelijk bevalplan gemaakt met mijn wensen. Dat was heel fijn. Verder wel besloten dat een groot kind (plus 4 kg) een keizersnee zou worden. Om die reden ook twee groeiechos gehad ter geruststelling.

    En we hadden het gehoopt, maar echt niet verwacht: nummer drie werd heel snel en zonder complicaties geboren. Krap twee uur weeën gehad.

    Ik zou het je aanraden om het een kans te geven. Bespreek wel met je gynaecoloog alle opties en je bevalplan. Veel succes!
     
    Druffia vindt dit leuk.
  13. Druffia

    Druffia Fanatiek lid

    5 nov 2016
    1.298
    1.322
    113
    Bedankt allemaal!!
     
  14. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Hier 2x is gehad ivm stuit, maar mag van de gym als alles goed loopt bij een evt 3e wel nog natuurlijk mogen bevallen. Maar goed ik ga er van uit dat mocht die er komen het wel weer een stuit zal zijn dus dan is het nvt
     
    Druffia vindt dit leuk.
  15. Lisa890

    Lisa890 Fanatiek lid

    28 aug 2018
    1.928
    2.408
    113
    Vrouw
    Bij mijn zoon had ik een geplande keizersnede ivm stuit.
    Ik merk dat ik dit keer ook erg gefocust ben op dat natuurlijk bevallen. Ik wil het zó graag een keer meemaken!
    Langs de andere kant, als ik nuchter denk besef ik natuurlijk ook dat die bevalling maar bijzaak is, en een gezond geboren kind gewoon alles is waar het om draait.
    Maar stiekem hoop ik ook op de natuurlijke weg dit keer..
     
    Druffia vindt dit leuk.
  16. chantalvl

    chantalvl Fanatiek lid

    23 mrt 2017
    2.698
    1.692
    113
    Vrouw
    Ik heb bij de eerste een keizersnede gehad onder narcose omdat ik HELLP had. Mij is toen verteld dat de kans vrij groot was dat ik bij een eventuele volgende gewoon vaginaal kon bevallen. Denk dat het per persoon afhankelijk is, en ook wat de reden is geweest voor de keizersnede.
     
    Druffia vindt dit leuk.
  17. Mamabella12

    Mamabella12 Bekend lid

    22 okt 2017
    789
    790
    93
    Hier ook een positief verhaal; de 1e keer ingeleid vanwege een te hoge bloeddruk. Na 32u weeen bleek dochter een sterrenkijker te zijn en wilde ze ondanks de volledige ontsluiting niet verder indalen. Dus kreeg ik een spoedkeizersnede. Was bij nr. 2 ook bang voor herhaling en herken je gevoel helemaal; ik wilde heel graag een natuurlijke bevalling meemaken en het 'zelf' doen. Slagingspercentage was idd 60% en nog minder bij een inleiding. Nou, je raadt het al.. nr. 2 werd ook een inleiding, dit keer vanwege suiker. Maar een totaal andere ervaring. Vanaf het breken van de vliezen tot de geboorte waren maar 6uurtjes! En zelfs zonder weeen opwekkers. Wel een uur moeten persen omdat het 'de eerste' was. Maar ben super blij dat het zo is gegaan en dat ik het op deze manier heb kunnen ervaren. Ik zou zeggen; als er geen medisch bezwaar is probeer het! De tweede keer kan dus totaal anders lopen dan je 1e x. ;)
     
    Druffia vindt dit leuk.
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Je kunt het altijd proberen toch? 50% kans is ook een grote kans dat het wel goed gaat.

    Ik heb na de 1e ks het ook geprobeerd, liep hier wel weer uit op een ks, maar goed, heb het wel geprobeerd.
    De 3e was een geplande ks, toen zagen de gyn en ik het beiden niet meer zitten.

    Overigens werd hier gezegd dat er tegenwoordig ook vrouwen zijn die 7 keizersnedes krijgen en dat een groot gezin geen probleem hoeft te zijn. Voor mij was het wel klaar na 3 is.
     
    Sela~, citroenrasp en Druffia vinden dit leuk.
  19. Druffia

    Druffia Fanatiek lid

    5 nov 2016
    1.298
    1.322
    113
    Hoi allemaal, Mocht iemand dit een keer teruglezen of in dezelfde situatie zitten...Ik ben uiteindelijk via inleiding met ballon, op de "normale " manier bevallen met weeënopwekkers. Het ging dit keer ook zo anders dan met mijn eerste...en geen problemen ondervonden met het litteken vd keizersnee ;)
     
    Sela~, citroenrasp, LolaLisa en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Lisa890

    Lisa890 Fanatiek lid

    28 aug 2018
    1.928
    2.408
    113
    Vrouw
    Wat fijn om te lezen! Hebben ze niet moeilijk gedaan over de weëenopwekkers ivm litteken? Hier wordt het gewoon meteen al uitgesloten ondanks dat mijn keizersnede al 6 jaar geleden was..
    Ik wil hun heel graag overtuigen om er toch voor te gaan moest het nodig worden.
    Gefeliciteerd met jullie 2de kindje! :)
     

Deel Deze Pagina