Oké, dit gaat een lang verhaal worden... Toen in 2008 mijn so gingen scheiden heeft mijn schoonmoeder in 2009 gevraagd of mijn man (haar zoon) een handtekening wilde zetten voor een lening voor nieuwe meubels. Hij woonde toen nog thuis, en zij had geen werk en zou deze lening anders nooit krijgen. Mijn man heeft dat toen gedaan, en de aflossingen zou zij dan zelf doen. In 2010 is het contact verbroken en dit is nog steeds zo. Nooit hebben wij in de jaren iets gehoord over deze lening, ook niet toen we ons huis kochten in 2011. Ik heb hier verder toen der tijd ook helemaal niet over gevraagd we woonde allebei nog thuis, en mijn man wilde zijn moeder helpen. Afgelopen week hadden wij contact met de bank en daar kwam uit naar voren dat mijn man een registratie had bij het BKR. Schrok me rot want buiten onze hypotheek dacht ik verder niets te hebben openstaan. Contact gezocht met het BKR, maar zij konden over de telefoon natuurlijk geen informatie verstrekken. We hebben daar het eea voor aan moeten vragen en kregen dit vandaag binnen. Er staat alleen het bedrag wat destijds geleend is, dat het doorlopend krediet is en de lening nog niet is afgelost. Ik had juist willen weten wat er nog voor bedrag open staat na bijna 6 jaar!!! Als zij hier niets aan betaalt hadden we hier allang iets van gehoord lijkt me?! Contact opnemen zal niet zo gemakkelijk gaan, ze hebben ruzie met elkaar. Ik wil niet dat ons gezin opdraait voor haar eventuele problemen. Is er een mogelijkheid dat mijn man hieronder uit kan komen? Vast alleen met toezegging van haar? Het lucht wel even op om mijn verhaal op te schrijven.
Ik zou denken dat ze een paar betalingen heeft gemist, anders sta je niet bij het BKR. Wel raar dan dat jullie hier nooit wat over gehoord hebben! Ik zou eens bellen met de kredietverstrekker en uitleg vragen (al dan niet in persoonlijk gesprek). Als je ook verantwoordelijk bent, mag je toch op z'n minst wel weten wat de restschuld nog is!
Nee hoor, dikgedrukte is niet waar. Elke lening die je aangaat wordt geregistreerd bij het BKR. Als er een betalingsachterstand ontstaat komt daar wel een melding bij in het BKR.
+1, alles wordt geregistreerd bij het BKR inderdaad en blijft soms ook nog eventjes staan nadat alles afgelost is.
Ik wist wel dat je geregistreerd werd, maar dat dat pas een probleem wordt als het een negatieve registratie wordt (of hoe ze dat ook noemen)
TS zegt nergens dat er een negatieve registratie is , alleen dat er een registratie is. Wat dus logisch is, want de lening staat op zijn naam.
Nee,wij weten inderdaad niet in hoeverre ze wel of niet betaalt. Ik troost me nu met de gedachte dat als ze niet netjes betaalt er al wel contact met ons opgenomen zou zijn. Mijn man gaat morgen contact opnemen met de kredietverstrekker, en hopelijk kunnen ze ons telefonisch meer informatie geven zodat we niet in onzekerheid het weekend in gaan. Ik hoop dat er een mogelijkheid bestaat dat mijn man hieronder uit kan komen zodat hij niet meer verantwoordelijk is voor haar.
Je man heeft getekend en is daarmee hoofdelijk aansprakelijk voor deze schuld. Dus mochten er achterstanden zijn, dan kunnen ze bij je man aankloppen voor de gehele schuld. Maar bij zo'n bkr-overzicht zie je toch ook een eventuele codering? Toevoeging: ook al zou je sm alles ingelost hebben, maar heeft ze de lening niet beëindigd dan staat het hele bedrag nog steeds bij het bkr registreert.
Ik zou inderdaad contact opnemen en informeren wat open staat. Zie overigens niet gebeuren dat hij er onderuit kan komen. Hij heeft getekend, en je kan meestal niet aankomen met een 'we heb en ruzie dus ik wil niet meer' verhaal. Hij heeft zich garant gesteld, of de lening aangegaan voor haar. Maar meer info moeten ze hem dan wel geven neem ik aan.
Ik ben bang dat je man hier alleen onderuit kan komen als je s.m. akkoord gaat met het overnemen van de lening, op een dusdanige manier dat het ook op haar naam komt te staan. Als zij daar niet aan mee wil werken, dan zit je man er helaas aan vast.
Geef dan ook meteen een adreswijziging door, dan krijg je tenminste post mbt die lening. Hoop voor jullie dat je schoonmoeder heeft afgelost, rottig zo'n situatie...
Als het geen negatieve registratie is, lost ze dus af. Maar hoogstwaarschijnlijk neemt ze het ook weer op, anders was de schuld wel lager. Uitzoeken hoe het zit en eventueel een opname blokkade erop zetten, zodat er alleen maar afgelost kan worden. Maar als je het niet van te voren bespreekt met je sm (je man dan) Dan heb je kans dat ze niet meer betaald. Lastige situatie dit.
Update: Mijn man heeft gisteren vier verschillende mensen aan de telefoon gehad, en uiteindelijk een aardige dame die het wel voor hem uit zou gaan zoeken. Na 6 jaar!!! heeft ze 363,- ingelost. Ze betaalt elke maand netjes 80,- en ook altijd op tijd betaald, maar rond de feestdagen/vakantie neemt ze weer een heel bedrag op Zij adviseerde ons ook om eenzijdig te blokkeren zodat ze alleen nog maar kan aflossen en niet meer op kan nemen. Ik hoop nu dus heel hard dat ze netjes blijft betalen. Contact opnemen is echt geen optie, met haar valt niet te praten en ik weet 200% zeker dat ze dan expres gaat dwarsbomen. Ik ben boos en teleurgesteld dat iemand zo met haar kinderen om kan gaan. Was het nog maar even herhaald toen wij ons huis kochten dan hadden we toen alles al laten blokkeren. Mijn man is ook nooit echt uitgelegd waar hij nou precies voor moest tekenen. Ja, om zijn moeder te helpen. Hup uit het werk met zn moeder naar de bank, tekenen en weg. Stom, maar het is zo. En wij hopen dat ze het fatsoen heeft om zelf dat bedrag te betalen. Bedankt voor al jullie reacties en tips.
Na 6 jaar nog altijd een lening hebben openstaan voor een stel meubels? Die dingen die ze toen gekocht heeft waren van goud ofzo? Ik zou er inderdaad alvast een blok op zetten dat ze geen geld meer kan opnemen. En dan hopen dat ze blijft betalen en jullie ooit van die schuld afraken. Want er bestaat natuurlijk een kans dat als ze merkt dat ze geen geld meer kan opnemen, ze gewoon stopt met betalen. Ik zou vanaf nu dus ook jaarlijks proberen contact op te nemen met de bank en vragen hoe het staat met die lening. Hoeveel er nog openstaat en of zijn moeder nog betaalt. En het is niet eerlijk dat jullie het zouden moeten, maar desnoods ga je over 5 jaar bijvoorbeeld effe door de zure appel en betaal je een stuk van de lening zelf terug (als je het kan). Want voor een stel meubels zou ik zelf niet jarenlang in schuld willen staan bij de bank. (Of je kan natuurlijk de meubels gewoon gaan opeisen bij je schoonmoeder en de lening gewoon helemaal ineens terugbetalen aan de bank. Ze heeft immers al 6 jaar de kans gehad om ze terug te betalen. Aan gemiddeld 60 euro per jaar - oftewel 5 euro per maand - gaat dat niet echt vooruit.)
Bizar dat iemand het lef heeft om geld op te nemen terwijl de lening op naam van een ander staat... en helemaal raar dat een moeder dat bij haar zoon flikt. Succes ermee!
Mocht het bedrag te overzien zijn zou ik hem zelf proberen af te lossen en de meubels opeisen. De sfeer is toch al verpest. Ook al zijn die meubels niets meer waard, ze zijn na jou afbetaling in ieder geval niet van haar. Of toch ondanks de ruzie eerst praten....
een doorlopend krediet is een bedrag wat je telkens opnieuw kan opnemen, dus dat ze die voor meubels heeft gebruikt kan, en als ze dan na een jaar een deel heeft afgelost, kan ze wat ze heeft afgelost weer opnemen. Je kan een doorlopend krediet blokkeren, ook eenzijdig, aangezien je man als 'schuldenaar' op de overeenkomst staat, dus dat zou ik zeker doen! Ze zal nu weer een bedrag hebben opgenomen, maar zal verder aflossen en met een beetje geluk pas volgend jaar erachter komen dat het geblokkeerd is.... Je schoonmoeder staat ook als schuldenaar op de overeenkomst, anders zou ze die post niet krijgen en de gelden niet kunnen opnemen. En het feit dat ze altijd netjes betaald is een geluk, de BKR notering is in ieder geval niet met een negatieve notering, anders waren jullie nog verder van huis (zo'n aantekening blijft 5 jaar staan vanaf moment dat lening is afgeboekt) Misschien toch een idee om het restant af te betalen, het krediet te beeindigen, dan zitten jullie ook niet meer aan schoonmoeders vast, en kan zij niet meer profiteren van geld wat 1. niet van haar is, 2. niet op haar inkomen is gebaseerd, en 3, vast niet verstandig is om op deze manier te blijven gebruiken. vervelende situatie! heel veel succes ermee!
Als ts afbetaalt is schoonmoeder degene die profiteert. Het opnemen zou nu geblokkeerd worden, dus dan komt er alleen geld binnen. hopelijk blijft ze betalen. Ik zou eens aan de instantie/ bank van die lening vragen op welke manier je schoonmoeder als hoofdaansprakelijke kan aanstellen.. Ik denk dat je hier nooit onderuit zult komen,maar je weet maar nooit. Desnoods juridische hulp erbij als het om veel geld gaat.