Ik heb een vraagje, waarvan ik hoop dat iemand mij daarop antwoord kan geven, alhoewel ik denk dat die kans niet zo groot is. Toch waag ik het erop. Onze dochter heeft een mutatie in het FMR1-gen, het gen dat bij teveel "repeats" zorgt voor het fragiele-X-syndroom. IK zal even in het midden laten wat die repeats inhouden, anders wordt het wel heel ingewikkeld . Bij meer dan 200 repeats spreekt men van het Fragiele-X-syndroom. Bij een repeat-aantal van tussen de 59 - 199 spreekt met van een premutatie. En bij een repeat-aantal van tussen de 41 - 58 is het een intermediair allel. Bij zowel de premutatie als het intermediair allel is er geen sprake van openbaring van enige kenmerken van het Fragiele-X-syndroom (https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/hersenaandoeningen/fragiele-x-syndroom). Onze dochter heeft een repeat van 51, zij heeft dus een intermediair allel. Hiermee hebben haar kinderen een verhoogde kans op een premutatie en, als zij het dus overgeeft aan haar kind(eren) mocht zij die ooit krijgen, dan hebben haar kleinkinderen een verhoogde kans op het fragiele-X-syndroom. Nu gaan we onderzoeken of deze mutatie op het gen bij mij of mijn man vandaan komt. Maar ineens vroeg ik me af: Kan het ook een spontane mutatie zijn? Dus dat het niet bij 1 van ons vandaan komt? Wie zou mij antwoord kunnen geven op bovenstaande dikgedrukte vraag? En ja, natuurlijk kan ik contact opnemen met de klinisch geneticus en dat zal ik ook zeker doen, maar aangezien het nu zaterdag is en ik me dit nu ineens afvroeg gooi ik mijn vraag nu even hier op zp .
Geen idee. Maar hoop werkelijk dat er iemand is die je hier mee verder kan helpen. Klinkt aardig ingewikkeld.
Ik ben geen geneticus, maar het lijkt mij wel. Eens moet het gen gemuteerd zijn, dus dat is ook een spontane mutatie geweest. Waar om zou dat niet nog eens kunnen gebeuren?
Volgens de laatste regels van dit artikel wel: Bij mannen is het anders. Zij hebben maar één X-chromosoom. Het Y-chromosoom is kleiner dan het X-chromosoom en bevat veel minder genen. Wanneer het gen op het X-chromosoom gemuteerd is, is er geen tweede gen aanwezig die dat kan opvangen. X-gebonden recessieve aandoeningen komen daarom bij mannen wel tot uiting. Dochters van een aangedane man zijn altijd draagsters van de aandoening, zij krijgen het X-chromosoom met het defecte gen van hun vader. Zonen kunnen de aandoening niet erven van hun vader en kunnen ook geen drager zijn. Zij erven immers het Y-chromosoom van hun vader. Het fragiele X-syndroom is een voorbeeld van een X-gebonden recessieve ziekte. Dit is een ontwikkelingsstoornis, waardoor kenmerkende gedragsstoornissen en een lichte tot matige verstandelijke handicap ontstaan. Kinderen met dit syndroom zijn vaak overactief, slecht geconcentreerd, verlegen en maken moeilijk contact met anderen. Tijdens de puberteit komen de typische gelaatskenmerken meer tot uiting: o. a. een lang gezicht met fors voorhoofd, grote oren en een forse kin. X-gebonden (recessieve) aandoeningen kunnen ook het gevolg zijn van een nieuwe mutatie. Erfelijke aandoeningen [gezondheid.be]
En hier Behalve de verstandelijke handicap hebben kinderen met het fragiele-X-syndroom een lang, dun gezicht, een forse kin en wijd uitstaande oren. De aandoening wordt veroorzaakt door een breuk in het vrouwelijke geslachtschro- mosoom, het X-chromosoom. Vrouwen hebben de aandoening al- leen als hun beide X-chromosomen zijn aangedaan. Maar ze kunnen wel draagster zijn en de aandoening doorgeven aan hun kinderen. Hun zonen hebben 50 procent kans om de afwijking te krijgen. Een afwijking in het DNA van een kind is niet altijd van de ouders afkomstig. Rond de bevruchting, als er veel celdelingen optreden in de (bevruchte) eicel, is het DNA gevoelig voor invloeden van buiten, zoals röntgenstraling of mutagene stoffen. Dat zijn stoffen die sponta- ne veranderingen kunnen veroorzaken in het DNA. In zon geval wordt er gesproken van een spontane mutatie. Het kind kan deze mutatie wel weer doorgeven aan zijn kinderen. Dan is de spontane mutatie een erfelijke afwijking geworden. Voor mutagene stoffen of invloeden, zoals straling, is geen veilige ondergrens te geven. Het is het beste het contact daarmee rond de bevruchting en in de zwan- gerschap helemaal te vermijden. http://www.zwanger-worden.nl/pdf/8.pdf
@ Moontje: Dank je wel! Zover was ik nog niet gekomen met leven van van alles wat ik tegen kwan. De reden overigens dat ik het belangrijk vind is, dat we (ok, vooral ik ) tzt graag nog een 3e zouden willen, maar zou er uit het onderzoek komen dat één van ons drager is, dan is dat ook gelijk het einde van het nadenken over nog een 3e...
Toevallig wel Een spontane mutatie voor fra-x kan, maar die kans is erg klein, bij jongens is die kans groter omdat ze 1 X chromosoom hebben. Als het bij de moeder vandaan komt is de kans op verlenging van de repeats in komende generaties groter dan wanneer het van papa komt. Wanneer het van papa komt zal het wrs bij de intermediate variant blijven in volgende generaties. Enige manier behalve DNA onderzoek natuurlijk, om er achter te komen is te kijken naar familieleden. Zijn er meer mensen met fragile x in de families bv. Jullie hebben twee dochters? Als de ene dochter het wel heeft en de andere niet dan komt het niet bij papa vandaan, want hij geeft altijd zijn aangedane x chromosoom door aan de dochter. Veel succes met genetic counseling verder. Intremediate mutaties zijn over het algemeen stabiel en worden meestal niet langer in volgende genertaties terwijl premutaties bijna altijd wel langer worden. Als dragers van een premutatie heb je op latere leeftijd als vrouw kans op vroege menopauze (fxpoi)en als man kans op fxtas, een tremor syndrome.
@ Nanda: Dank! Mijn dochter is getest op fragiele-x-syndroom (ze heeft een verstandelijke beperking en we staan op het punt om een genetisch onderzoek in te gaan), dat was eigenlijk alleen ter uitsluiting ervan, ze gingen er niet vanuit dat ze het zou hebben. Ze heeft dus ook geen fragiele-X-syndroom, maar uit dat onderzoek kwam dus wel dat ze dat intermediair allel heeft. We gaan nu dus ook onderzoeken bij wie het vandaan komt, bij mij of mijn man. We hebben naast onze dochter trouwens nog een zoontje, die 14 maanden jonger is. Als het dus wel bij bijvoorbeeld mij vandaan zou komen, heb ik ook een intermediair allel en is de kans klein mochten we nog een kind krijgen ik hem of haar opzadel met een premutatie? Van wat ik heb begrepen ben je pas drager als je een premutatie hebt? Of is mijn dochter met haar intermediair allel ook al drager? Oh, en uit pure nieuwsgierigheid...mag ik vragen hoe jij er zoveel vanaf weet? Werkgerelateerd neem ik aan?
Werkgerelateerd idd, ik werk als wetenschappelijk onderzoeker. Wij doen onderzoek aan erfelijke neuro degeneratieve ziekten zoals Angelman syndroom. We werken samen met een groep die aan fra x werkt. En mijn naaste collega is op fra x gepromoveerd.
Ah zo! Nou, echt heel erg bedankt voor je informatie. Ik kon online eigenlijk niks vinden over zo'n intermediair allel.
Ik had toen begrepen dat het van een van de ouders afkomt. Maar ik heb daar nooit over doorgevraagd omdat ik zelf draagster ben, dus ik weet van wie het afkomt. Heb je al op de site fragielex gekeken? Je mag me altijd mailen, Amethist.
Weet jij misschien goede literatuur over de effecten van het dragerschap en de vervroegde overgang? Het mag ook een onderzoek zijn. Ik heb zes jaar geleden bloed afgestaan voor onderzoek en eigenlijk zou ik meer informatie willen.
Ja, dat had ik ook begrepen inderdaad, dat het van de ouders vandaan komt, maar ik dacht ineens "Het moet toch ergens beginnen?", dus vandaar dat ik me bedacht dat het misschien ook wel eens een spontane mutatie zou kunnen zijn. Maar uit het verhaal van Nanda begrijp ik dat die kans dus klein is. (blijf ik overigens met de vraag zitten wáár c.q. bij wie het dan ooit begonnen is? iemand moet toch de eerste zijn geweest ?) Ik ga eens kijken op die site. Heb jij dus een premutatie?
Ik ben even 'kwijt' of dat zo heette: premutatie. Ik ben draagster. Het aantal repeats weet ik zo niet.
Er is verdeeldheid over de term draagster, sommige onderzoekers zeggen dat je pas draagster bent als je een premutatie hebt omdat een intermediate mutatie meestal niet erger wordt in verdere generaties. Andere vinden weer wel dat je met een intermediate allel een draagster bent. Als je zoekt op intermediate in combinatie met fragile x vindt je meer dan met intermediair allel. Ik zal vanavond even wat info over fxpoi neerzetten.
Hoi, over deze ziekte weet ik niets, maar heb zelf ook een erfelijke ziekte in de familie. Daar weet ik van dat beide ouders drager moeten zijn om het over te kunnen dragen aan de kinderen. Mijn ouders zijn dus allebei drager van deze ziekte en mijn zus heeft deze ziekte dan ook gekregen (stofwisselingsziekte). Ik heb me niet laten testen, dus geen idee of ik drager ben of wellicht de ziekte bij me draag (maar daar ga ik noet vanuit). Sterkte iig met de komende onderzoeken!
Blogpagina over fxpoi FXPOI | A Day At A Time FXPOI - Genetics Home Reference Ben je echt geïnteresseerd in wetenschappelijke artikelen? Die kan ik morgen dan wel opzoeken, ik kan vanuit thuis niet in de wetenschappelijke database.
Dank je. Ik ga eerst deze sites eens lezen. Mag ik jou een PB sturen als ik meer wil weten? Ik denk zelf namelijk dat ik al in de overgang zit. De huisarts geeft aan dat het nu niet te testen is; pas als het voorbij is. Ik wil sowieso meer weten over het dragerschap.