De kattenbak

Discussion in 'Zwangerschap' started by consider, Mar 31, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,029
    1,852
    113
    Provincie Groningen
    Hoe doen jullie dat met de kattenbak?

Ik heb een kat (8maanden oud)die alleen binnen is, en ze gaat dus regelmatig op de kattenbak. Normaal gesproken maakte mijn vriend de kattenbak altijd schoon, maar die is nu voor 8 weken in Afghanistan.

Alleen mijn vriend weet dat ik zwanger ben en verder nog niemand, en ik vind het ook niet fijn om iemand te vragen de kattenbak voor mij schoon te maken.
    Ik ben erg bang dat ik ondanks door het dragen van handschoenen toch met toxoplasmose in aanraking kom. Mijn vriend wou al dat ik een mondkapje op ging doen haha maar dat gaat me wel iets te ver.

Is het ook mogelijk dat mijn bloed wordt onderzocht of ik imuun ben voor(of al in aanraking ben geweest met) toxoplasmose.
    En bij wie moet ik dit aanvragen verloskundige of bij de huisarts

2. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Gewoon lekker schoonmaken hoor. Handschoenen aan en daarna nog even grondig wassen en dan is er niets aan de hand! Doe 9 maanden lang niets anders :)

Liefs Jessy

3. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Oh en jawel..ze kunnen je daarop controleren hoor. Gewoon een verwijsbriefje vragen bij je ha en prikken maar!

4. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,204
    432
    83
    Female
    home sweet home
    Hoi consider,

Vraag het anders voor het zekere even aan je huisarts. Ik heb wel eens gelezen dat je kattenbak beter niet kan schoonmaken.

gr vruchtje

5. lillebi

lillebi Actief lid

Feb 21, 2008
    249
    0
    0
    ik fok katten dus heb ook meerdere kattenbakken, ben al meerdere malen bemet geweest met toxoplasmose, en bij mijn vorige zwangerschappen ook altijd gewoon de bakken schoon gemaakt, nu ook weer, gewoon goed schoonmaken daarna je handen goed wassen en dan is er weinig aan de hand. niet daarna met je ongewassen handen aan eten zitten etc, zo voorkom je besmetting. de poep gelijk weghalen met een boterhamzakje om je hand en dan kan het ook geen kwaad, toxoplasmose komt pas na twee dagen tot leven niet nadat het gelijk gedeponeerd is. of elke dag de bak schoonmaken. maar het belangrijkste is gewoon goed je handen wassen met een goede reinigende zeep, bv. unicura.

6. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Je kan het wel laten testen, maar of je nu imuun bent of niet, het advies blijft hetzelfde: uitkijken met het schoonmaken van een kattenbak. Liever door iemand anders laten doen, maar dat kan nu eenmaal niet altijd. Dus idd de tips van hierboven volgen en je niet teveel zorgen maken erom!

7. Hope123

Hope123 Actief lid

Sep 9, 2007
    384
    0
    0
    Paarden en mn kids!
    Zeeland
    Ik maak de bakkenn iet meer schoon sinds ik weet dat ik zwanger ben maar soms bekruipt toh de angst me dat ik het zou hebben. Hoe weet je dit?

8. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Wij hebben 4 katten (en had ooit ook nog een 5e) ik ben getest op toxoplasmose en dat heb ik dus nog nooit gehad, ondanks mijn contact met de katten!

Ik deed hier handschoenen aan, en hield mijn adem in. Omdat onze katten momenteel alles buiten doen, en ik het stiekem wel prettig vind zonder kattenbak (en een rondkruipende dame in huis) verschoon ik momenteel dus geen bakken meer.

9. Nash

Nash Bekend lid

Jan 2, 2008
    522
    0
    16
    Wij hebben ook een kat, maar ik doe het gewoon niet meer.
    Mannetje vind het niet erg om te doen dus die doet het nu :D

10. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Mijn man doet het voor me, maar anders kun je zoals bijna iedereen hier al zegt, je handen gewoon heeeeeel goed wassen en dan is er ook niks aan de hand.

11. cvwinkoop

cvwinkoop Bekend lid

May 31, 2007
    653
    0
    0
    Student
    Veenwouden
    Ik laat mijn vriend het doen. Maar met handschoenen kan ook heb ik gehoord, daarna gewoon je handen wassen en zorgen dat je je slijmvliezen niet aanraakt. Ook heb ik gehoord dat de meeste mensen het toen ze klein waren al eens gehad hebben, dus ze kunnen het niet weer krijgen. Dit kunnen ze in je bloed zien. Mijn schoonmoeder vind dat ik de kat ook niet mag aaien, maar dat vind ik een beetje overdreven.

12. Sann

Sann VIP lid

Jan 27, 2007
    16,307
    2
    38
    Brabant
    hier ook een man die geregeld een aantal weken weg is, dus zal de bakken wel zelf moeten doen. ik draag handschoenen bij het uitscheppen en doe een mondkapje op. Dan kan je echt niks gebeuren hoor.

Share This Page