Hier is het 'verplicht' fruit en/of een boterham, daarbij water of zuivel ofzo. Maar in werkelijkheid hadhaven ze het niet; veel kinderen - ook al kleuters - met koeken, cakejes, wicky, fruitshoot etc. Vroeger ook oudere kinderen met energy drinks op het schoolplein. Oudere kinderen alsin groep 5/6/7/8.... dat handhaven ze nu gelukkig wel. Heel eerlijk vond ik die verplichting juist een belangrijk punt om voor deze school te kiezen; dat valt dus erg erg tegen...
Inderdaad over het 10 uurtje, de tablet discussie staat eigenlijk een beetje af van de originele titel Hier is het namelijk niet verplicht maar promoten ze het wel
Denk dat zoiets ook moeilijk te handhaven is, in die zin je moet dan als school heel erg je poot stijf houden en kinderen die met iets anders komen het niet laten eten/drinken (zelf een glaasje water uit de kraan halen als leerkracht zijnde) en met alles weer naar huis terug sturen.
Bij mijn dochter op school eten ze alleen fruit en groente om 10 uur. Je geeft als ouder wat mee voor in de mand en dat wordt dan door kinderen en de juf zelf gesneden en op een grote schaal gelegd. Die schaal gaat dan rond en zo pakt iedereen een paar rondjes wat fruit en rauwkost. Ook vragen ze voor de lunch om je bewust te zijn om een voedzame maaltijd mee te geven. Dus geen witbrood met chocopasta. Ze bakken zelf in de klas ook brood en ze maken soep, dus dat wordt ook gegeten.
Dat gebeurd hier gewoon hoor. Heb je op de gruitdagen koek mee mag je het niet opeten. Heel simpel hoor. Dat zijn de regels en klaar. Iedereen weet het staat zelfs nog een mooi geplastificeerd briefje bij de deur van de klas. Dus ja dat kunnen ze wel.
Bij ons op school is het 10-uurtje vanaf dit jaar verplicht groente of fruit. Ik snap dat beleid wel want er kwamen gewoon echt kinderen naar school met koude frikandellenbroodjes etc. Wel jammer dat ik nu geen yoghurt kan meegeven of eens een liga koek. Kinderen die iets anders meenemen krijgen van school een stuk fruit. Wat ze drinken wordt hier niet bepaald, ik geef meneer altijd een flesje fruitshoot mee want al die bekers of bidons met ranja bijt/gooit/per ongeluk zijn binnen een week altijd stuk. Thuis mag hij ranja en 1x verplicht melk en 1x per dag iets wat hij zelf mag kiezen. Ik gaf hem laatst een flesje vitaminwater mee omdat de fruitshoots op waren en die heeft hij niet mogen opdrinken van de juf onder het mom van 'dan willen alle kinderen dat zometeen' najah, dat vind ik dan ook wel een beetje flauw het is gewoon water met een smaakje.
lijkt me heel gezellig in de klas. Wat ik opmerk bij mijn dochter in de klas dat er veel geruild wordt. Dus een tomaat tegen een stuk banaan, of appel tegen een stukje van een koek. Je ziet dan ook dat de kinderen gaan ruilen voor dingen die ze niet vaak mogen. Mijn dochter probeert altijd haar spullen voor stukken banaan te ruilen omdat ze thuis zelden banaan krijgt (zorgt bij haar toch vaak voor darmklachten). Hopelijk is ze er nu dan achter want de banaan van vorige week is haar slecht bevallen.
bij mijn zoon op school is fruit of groente (sinds 2 jaar) verplicht als 10 uurtje. 3 dagen in de week zorgt school voor fruit (dan hoef je niets mee te geven) de andere 2 dagen geef je zelf mee. als een kind toch een koekje mee heeft gaat deze weer ingepakt mee naar huis, het kindje moet dan zelf aan klasgenootjes vragen of iemand zijn fruit wil delen. ook heeft iedereen een eigen bidon met naam gekregen van school. deze vullen ze zelf bij de kraan in de klas met water. ik ben wel blij met deze verplichting. mijn zoon is gek op fruit maar ik kan hem niet kwalijk nemen als hij liever een koekje mee wil als 90% van de klas dat ook doet en met deze verplichting kom je niet meer in deze situaties.
water met een smaakje en heel veel suiker!!! ik dronk dat zelf heel veel omdat ik dacht dat het gezond was. zo klinkt het namelijk wel vitamine water. niets is minder waar, echt zwaar misleidend die naam!
Hier ook alleen groente/fruit om tien uur. Snoep en koek mag niet gegeten worden op school (muv traktaties). Ik vind het eerlijk gezegd geen probleem en de kinderen helemaal niet. Het is een huisregel van school, dus we hebben hier ook niks tegein te brengen lijkt me.
Ik drink ze met de B vitamine tegen vermoeidheid, zal me eens verdiepen in het etiket, maar ik bedoel ik gaf hem geen cola mee of iets.
Veel kindersapjes bevatten zelfs meer suiker dan cola... Fruitshoot is vergelijkbaar met cola, allebei 11gr suiker per 100ml.
Ik ben een beetje de draad kwijt met wat tabletklassen nu met anorexia te maken heeft Hier op de basisschool zijn ze nu ook begonnen met het werken op tablets en wat een vooruitgang is dat. Het is voor veel kinderen echt een vooruitgang. Niet meer eindeloos in stof blijven hangen die je allang beheerst maar gewoon lekker doorwerken ipv je te vervelen in de klas. Ze werken overigens ook nog gewoon in een schrift en leren ook gewoon schrijven. De oudste zit in de brugklas en bij hem hebben we heel bewust gekozen voor een tabletklas( wilde hij zelf natuurlijk ook graag). De jeugd is zo eigen met de pc en alles wat erbij komt kijken. Ook voor hem geldt dat wanneer je de stof voldoende beheerst ga je automatisch naar het volgende hoofdstuk. Hoe saai is het wanneer je iets allang weet om het daar steeds weer opnieuw over te moeten hebben. Proefwerken en so's worden gewoon met pen en papier gemaakt. Mbt al die toestanden over eten. Gebruik gewoon je gezonde verstand zou ik zeggen. Hier op de basisschool hebben ze 2x een fruitdag en ik vind het prima. Al doen ze het 5 dagen mij een rotzorg zou ik zeggen. Andere dagen nemen ze gewoon een liga, eierkoek of wat dan ook mee. Ik vind het ook bijzonder dat iedereen zo goed weet te beschrijven wat er in de blikken en bekers van andere kinderen zit. Wordt dit gecontroleerd bij de deur oid en wordt dit onderling besproken? Ik kom al heel wat jaren op de basisschool maar heb nog nooit in het blik van een ander kind gekeken en daar ook nog nooit enige behoefte aan gehad. Ik zou dus ook echt niet weten wat er allemaal wordt meegenomen. Hier op school zijn de iets te zware kinderen op 1 hand te tellen dus we zullen het vast heel voorbeeldig doen allemaal
Hier wordt het niet aan de deur besproken nee. Maar toen het hier nog een verzoek was ipv een verplichting werden de gezonde trommeltjes ( fruit, groente, brood) besproken in de klas en die kinderen mochten het laten zien. Dochter heeft een uitzonderlijk goed geheugen dus die wist precies te vertellen wat iedereen in zn trommel had.
Oke vandaar. Ik vond het al zo vreemd dat er zoveel mensen hiervan op de hoogte zijn. In zwembaden zie ik overigens wel genoeg te dikke kinderen maar ik denk eerder dat dat een sociaal probleem is en dat het toch moeilijk blijft om zo'n groep te bereiken. Ik vind het overigens ook van de zotte wat voor aanbod aan assortiment je allemaal in de Supermarkt hebt. Tig soorten toetjes, hagelslag met funnies etc, die vieze zoete ontbijtgranen etc etc.
Hier wordt het niet in de klas besproken wat de anderen bij zich hebben, maar mijn kinderen hebben ook ogen en zien dus dat bepaalde kindjes nooit fruit bij zich hebben. En sommige van die kindjes geven ook aan dat ze nooit fruit eten. En mijn kinderen zijn dan wel weer zo (vooral mijn jongste) dat ze tegen die kinderen zeggen 'maar fruit is heel gezond!'
Same here. Mijn kind is niet blind dus hij ziet het ook heus wel als kinderen choco koeken of andere koeken mee nemen ipv fruit op de gruitdagen. Maar goed zoals ik al zei mag dat dus niet bij ons en wordt t gewoon mee terug gegeven. Lunch weet ik niet, daar hebben we t nooit over.
Lunch is hier afwijkend weet ik, want dochter vertelt dat de andere kinderen alleen doorgesneden boterhammen meenemen