De keerzijde van "gezondheidshypes"

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Kukido, 20 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.980
    113
    Oh even voor diegenen die verbaasd zijn dat er kinderen zijn die geen fruit lusten. Mijn zoontje is nu, op advies van een therapeut, bezig met wennen. Dat gaat met iniminie stapjes en we zijn nog lang niet zover dat hij een stukje fruit kan eten. Hij is nu zover dat er een appel bij hem in de buurt kan zijn tijdens het eten, zonder dat hij gaat overgeven. Ander fruit nog niet en aanraken lukt ook nog niet zonder kokhalsen.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vraag mij wel af hoe jij er bij komt dat die moeder zich dan beter lijkt te voelen. Ja mijn kinderen zijn dol op rauwkost en ik ben daar blij mee. Fruit/rauwkost meegeven of eten IS beter dan een chocokoek, daar hoeven we niet over te discussieren, dat is gewoon een feit.

En niemand beweert dat een kind wat veel snoept ook niks gezonds binnen krijgt. Maar ik lees vaak een koekje en een snoepje op een dag, elke dag. Dat snap ik niet, maar ik voel mij niet beter dan die moeder. Misschien zijn we er wat bewuster mee bezig....geen idee?

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit idd.

4. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Het waren geen Inie Minie adventskalender en inderdaad vind ik niet dat ouders van jarige kinderen moeten beslissen dat ik mijn kind maar elke dag een chocolaatje moet geven.

Zelfde dat school 5 dagen fruit verplicht.

Overigens mag mijn dochter geen chocolade ivm haar darmen en medicijnen. Maar als dat niet aan de orde zou zijn dan zou ik het nog sneu vinden dat zei het krijgt en ik dan moet kiezen om het niet uit te delen elke dag.

Ik vind namelijk elke dag snoep en chocolade niet nodig.

5. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83

6. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Ben benieuwd hoe het gesprek aan is gegaan met de overblijfkracht. Maar daar zullen we nooit achter komen he

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Niemand verplicht jou om die chocolade te eten hoor, je krijgt het en wat je er mee doet is jouw probleem. Ze zullen je niet terug fluiten en zeggen dat je niet meer langs mag komen bij ze als je het niet zou opeten. De vergelijking die je nu dus maakt met het fruit beleid op school slaat kant nog wal, oftewel dat is gewoon bullshit. ;)

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.212
    16.569
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Amen!

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Hebben we hier geen last van , bij een kinderkledingwinkel krijgen ze een spekje (maar daar komen we niet zo vaak) en bij de bakker een krentenbol. Voor de rest valt het heel erg mee hier

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mee eens. Fruitshoot trouwens ook. Zit geen fruit in en veel suiker. ;)
    Hahahaha!

JIJ niet, maar jij bent dan schijnbaar ook niet de doelgroep. Als je zoiets mee krijgt, bedenk dan dat het voor sommige andere ouders bedoeld is, die zelf niet goed weten wat gezond is en hoe ongezond hun eigen leefstijl is.

Raar. Die onderbouwing klopt ook niet volgens mij.... Hoewel... Ze douchen nog niet op de basisschool na gym... Dus heel erg zweten is misschien niet gewenst? Om een kind dan maar niet mee te laten doen, vind ik ook hard, maar ik kan me voorstellen dat als ze het niet zo doen, dat ouders er dan schijt aan hebben en gewoon die lange broeken aan laten doen...
    Hier GELUKKIG wel een kind wat verder kijkt dat zijn eigen neus lang is... ;)
    Netjes opgelost!
    Bedankt voor de link. Ik haal hier niet uit, dat rijstwafels troep zijn. Wel dat je dus beter niet elke dag rijstproducten kunt eten. Wist ik niet, maar doen we toch al niet. We eten heel gevarieerd, dus kan ik prima rijstwafels geven als tussendoortje. Ze krijg het dus niet elke dag.
    Ik kende die uitdrukking ook niet (en kon hem ook niet vinden met Google)... Maar ja, weer wat geleerd! :D
    Ik vind het wel overdreven om te zeggen dat ouders niet goed bij hun hoofd zijn als ze hun kind mini-adventkalendertjes laten trakteren. Het zou ook niet mijn keus zijn... Net zoals het niet mijn keus zou zijn om zakjes chips te trakteren (deden ze vroeger op de basisschool standaard bij ons).

11. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    #251 GewoonLinda, 25 nov 2016
    Laatst bewerkt: 25 nov 2016
    O wat lijkt me dat vervelend. Lijkt op de volwassenen in het programma Bizarre Eters wat een tijdje geleden op tv was.
    Heeft hij het alleen met fruit?

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.980
    113
    Nee, maar fruit is het wel het ergste. We zijn ermee naar de huisarts geweest, maar die vond het nog niet erg genoeg?.. hij eet lang niet alles van groentes en is heel erg kieskeurig, maar het lukt tenminste nog wel om wat groentes naar binnen te krijgen.

Hij eet trouwens ook helemaal geen snoep, lust hij ook niet. Alleen paprikachips.

13. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Applaus. Ik zou zeggen koop een lolly, ow nee een appel om het te vieren ;)

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Fuddey schreef: "gewoon een kind dat kijkt" en dan zeg jij daarop "Hier gelukkig geen kind wat zo op andere let." Dat vind ik een behoorlijke sneer. Alsof het kind van Fuddey nauwlettend alle kinderen in de gaten houdt. Of zich abnormaal veel laat beïnvloeden door andere kinderen. Of bemoeizuchtig is...

Misschien niet zo bedoeld, maar het woordje 'gelukkig' insinueert dat wel. Misschien kinderachtig, maar ik dacht je een koekje van eigen deeg te geven, zodat je misschien door zou hebben hoe je woorden overkomen. Helaas niet gelukt.

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Nou volgens mijn (autistische en ook niet alles eten de zoon) is aardappel gezond (zit veel vit C in) en paprika ook :D;)

Het gaat bij sommige kinderen gewoon heel moeilijk.
    de temp moet goed zijn (te koud of te warm en er wordt niet gegeten)
    het moet goed in de mond voelen
    de smaak moet altijd hetzelfde zijn (helaas iets wat bij snoep/chips etc vaak wel gehaald wordt wanneer je altijd hetzelfde merk koopt) wat heel moeilijk is bij fruit/groente en ander zelf bereidde dingen. Smaakt het anders dan blijft het liggen
    en dan moeten er weinig prikkels zijn (dus ja wij eten wel eens met het luik dicht zodat de prikkels van buiten uitgesloten worden)

Het is bij sommige kindjes zo complex dat je blij bent dat hij dat stukje koek van zijn 10 uurtje wel op eet gewoon omdat die dan wat binnen heeft ipv niets

16. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Jij hoeft mij geen koekje van eigen deeg te geven hoor, totaal geen behoefte aan :)

Ik vind het inderdaad fijn dat mijn kind niet continue op andere let maar gewoon zijn eigen ding doet. Ik leer mijn kinderen dat ze moeten doen waar zij zich fijn bij voelen dus lekker belangrijk als klaasje dan wel een witte boterham met chocopasta heeft, als jij het fijn vind om wat anders mee nemen dan is dat zo. Als jij het fijn vind om die paarse broek aan te doen, wat maakt het dan uit dat de rest van de klas een spijkerbroek aan heeft? Doen wat jij fijn vind en niet op elkaar letten.

Het op elkaar letten en met vingertjes wijzen van '' Oooow zij heeft dit op haar boterham '' of '' Oooow zij heeft een koek in plaats van fruit '' daar heb ik een hekel aan en haar opmerking kwam op die manier op mij over. Vandaar mijn reactie.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.980
    113
    Ja precies! Jij snapt het. Het mag ook alleen paprikachips zijn van lays (leuke gedachtegang heeft jouw zoon trouwens haha). Als het er anders uitziet of te heet of net te koud is het niet goed. Structuur moet goed zijn, stukjes zijn absoluut niet acceptabel etc. Erg moeilijk, zeker ook voor de kinderen zelf.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Aha jij bent de enige die dat soort opmerkingen mag maken! ;)

Als kinderen weten wat een ander mee had, zegt dat verder helemaal niets. Jij maakt er zelf een heel ding van.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    LadyXochi, ik koop nu altijd maiswafels ipv rijstwafels. Smaakt zo goed als hetzelfde.

20. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dat zeg ik toch niet dat alleen ik er wat van mag zeggen? Zucht ... ;)

Deel Deze Pagina