De keerzijde van "gezondheidshypes"

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Kukido, 20 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Idd ik vind het ook een gevaarlijke en bijna 'enge' gedachte!!
    Juist pubers moet je niet met dat soort woorden proberen te overtuigen. Dat werkt helemaal niet!
    Een meisje/jongen wat al te zwaar is, gaat zich nog schuldiger voelen en gaat dan juist eten om het verdriet weg te eten. Wordt nog meer gepest en juist, gaat weer meer eten...
    Een meisje/jongen die al erg onzeker is zal zo idd doen wat Bosi zegt en dus steeds minder gaan eten.
    Als ze nou iets willen doen met gezonder eten, haal die snoepautomaten dan gewoon weg.
    Ook al vind ik dat overdreven, maar goed dat is dan nog de beste optie.

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    En welke nuance zou hier aangebracht moeten worden dan?

Ik ben er van overtuigd, dat zij er vele malen beter over na hebben gedacht dan jij. En dan ook nog met experts er bij.

Een eetstoornis krijgen, omdat ergens calorieën op vermeld staan? Onzin! Zelden is de oorzaak van een eetstoornissen daadwerkelijk toe te schrijven aan eten.

Ja, niet dus. Ga je eerst eens even verdiepen in wat een eetstoornis is en waar het vandaan komt.

Hoeveel calorieën iets bevat, staat al overal op. De stickers vermelden alleen hoeveel minuten je moet fietsen om de calorieën van die ene Mars weer af te breken.

Ik vind dan weer dat mensen totaal aan het doorslaan zijn tégen de pogingen van wie dan ook om mensen bewuster te maken van wat ze eten, zodat ze zelf de juiste keuzes kunnen maken. Zoals dus deze negatieve reacties op die stickers van Mars.

Soms denk ik wel eens dat sommige mensen écht overal wel iets negatiefs van kunnen maken....

Dit is compleet in handen van de school. Zij bepalen of en welke automaten er komen te staan. Zij bepalen het assortiment van de kantine.
    Ik zie het dus anders.... Doet er eens een keer een organisatie, bedrijf of instelling iets positiefs, is het nog niet goed. ;) Nee, dan is het betutteling, of gaat het ze alleen maar om zichzelf in een goed daglicht te stellen...

Ik vraag me af wanneer het "goed" is.... Waarschijnlijk als niemand zich meer met een ander bemoeit, dus ook niet op het gebied van voorlichting, en 80% van de westerse wereld obese is, maar dat is niet erg, want het is ieders eigen keus om zich vol te vreten en het is ieders eigen verantwoordelijkheid om zichzelf voor te lichten. ;)

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ik denk juist dat het wel effect kan hebben als je niet alleen de kcal op de verpakking zet (wat heel abstract is eigenlijk, ja het is ...kcal) maar dus ook wat je eigenlijk moet doen om dit te verbranden, die 3 kwartier fietsen dus. (wat volgens mij bij veel mensen veel duidelijker is en dus ook dichterbij is)

Maar goed ik fiets 2 x per week een kwartier bij de fysio, zou dus betekenen dat ik 1 x per twee weken een mars zou kunnen eten :D;):cool:

4. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Het ene kind is het andere niet. Een kind wat de hele dag door gezond eet, beweegt en als tussendoortje een mars pakt, of een kind wat het ontbijt overslaat, als avondeten een vette hap, amper sport en een Mars als lunch neemt maakt nogal een verschil.
    Ik zie dan veel liever zien dat er meer aandacht wordt besteed tijdens lessen over voeding de hele dag door, dan alle focus te leggen op een Mars.

Er is altijd een middenweg. Het is echt geen ramp om een keer een Mars te eten wanneer je een verder gezonde levensstijl hebt. Het word een ander verhaal wanneer het om 5 marsen per dag, iedere dag gaat, maar dan haalt zo'n sticker natuurlijk ook niks uit. Gezonde voeding stimuleren, prima. Maar je kan er ook te ver in doorslaan; het gaat om een mars, niet om heroïne.

5. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Als ze op de middelbare zitten en ze zijn al bezig met wat ze binnenkrijgen calorieen etc, dat maakt het echt niet uit wat er op de verpakking staan, dat hebben ze allang via een app op de tel opgezocht!
    Ik vind het wel ok, een soort bewustwording met een kanttekening, als ik elke dag naar school 3kwartier fiets mag ik er dus 2 want ik moet ook nog naar huis.
    Zolang je van huis uit, gezond eet en praat over de keuzes die je als ouders maakt over eten dan is er niets aan de hand.

Laatste werd er tegen mijn dochter gezegd... oh eet je alweer een ontbijtkoek?? Dat is echt heel slecht voor je (op school ze zijn 9 jaar)
    Mijn dochter was gelijk gepikeerd, ze eet echt gezond (ong 300 gr groente per dag) en ontzettend veel, qua gewicht zit ze randje normaal/ ondergewicht. Die zei tegen haar vriendin; dat ze met zichzelf moest bemoeien en dat het ontbijtkoekje heerlijk was.
    Ik moest er wel om lachen.
    Het hoeft niet altijd in teken te staan van gezondheid, ook gewoon omdat het lekker is!

6. Nachtzuster

Nachtzuster Actief lid

20 sep 2016
    140
    0
    16
    Ziekenhuis
    Belachelijk, onverantwoord en gevaarlijk!

Zo is mijn nichtje in een shock belandt omdat ze nooit suikers kreeg. ( want ja, eten zonder suikers is zoooo gezond! )

Nee hoor, hier in huize "nachtzuster" eten we gezond, snoepen we, en genieten we vooral van het eten.

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat past niet op een sticker....

Mee eens, maar dat is aan de school. Dit initiatief kwam van Mars en zij doen dingen in hun eigen invloedscirkel.

Daarom dus ook een gezonde tegenhanger op die sticker: Je kunt best een Mars eten, maar je moet om deze te verbranden wel 45 minuten fietsen. Dus ga je gang, pak die Mars. En kies er zelf voor of (en hoe) je het wil verbranden. Maar wees je er bewust van, dat als je dit niet doet, die calorieën 'blijven plakken'. Zo interpreteer ik het.... Niet dat ik denk dat het überhaupt zit heeft, want de meeste tieners hebben daar toch schijt aan.

Deel Deze Pagina