De keerzijde van "gezondheidshypes"

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Kukido, 20 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb de voorgaande berichten niet gelezen dus als ik wat dubbel schrijf.

Als je gezond eet kan je als kin ALLES eten. Lekker groente, fruit. Avond eten. Je moet als kind groeien en dus goede bouwstoffen hebben.
    Als je kijkt wat sommige kinderen als lunch mee naar school krijgen op de lagere school schrik je je te pletter. Hoe is het normaal geworden dat kinderen van 5 twee pakjes Wicky meekrijgen, een liga en een bruine boterham met hagelslag. Die sluikpiekjes springen de hele klas door en hebben een spanningsboog van nul door de troep die ouders hun kinderen meegeven.
    Het erge is dat het niet eens overdreven is! Het zijn de ouder die opgevoed moeten worden en helaas gaat dat via de kinderen.

Ik snap dus best dat de scholen de focus gaan leggen op gezonde voeding wanneer blijkt dat ouders in grote getallen zooi aan hun kids meegeven. Maar ik denk wel dat er 1001 en verschillende manieren zijn om dit je kind duidelijk te maken.
    Want van 5 bruine boterhammen op een dag, een paar stuks fruit en lekker gezond avondeten wordt je als kind echt niet dik!

Ik ben overigens een groot voorstander van warm eten op school en standaar overblijven. Mits de school echt gezond kookt. Dat is zoveel beter voor kinderen in de groei.

2. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik moet er niet aan denken om veroordeeld te worden over wat ik in de supermarkt koop 😂
    Zal er de volgende keer een briefje bij leggen met "beste persoon achter mij, loop je ook nog even mee naar de slager en de groenteboer voordat je een mening gaat vormen over mijn reep chocolade?" ;)

3. tuc

tuc Niet meer actief

Die kinderen krijgen zo in elk geval 5 dagen in de week groente en fruit binnen, dus ik blijf die verplichting top vinden!
    En niemand zegt daarmee dat koekjes of snoepjes gevaarlijk zijn, maar dat groente of fruit een gezond/beter tussendoortje is...en dat is ook zo.

4. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dit bedoel ik nu. Jij vind dit gezond, ik vind het echt niet goed om tussen de middag iedere dag warm eten te eten. Dat is iets wat wij als gezin samen doen in de avond en om nu twee keer per dag warm te eten vind ik ook overdreven.

Er is niks mis met een boterham met hageslag tussen de middag, hier mogen ze tussen de middag ook altijd zoet beleg als ze dit willen. In de ochtend eten ze hier altijd hartig. Je kan niet beoordelen op wat kinderen tussen de middag mee naar school krijgen.

5. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    En dat is het ook zo, fruit is ook gezond maar als ik mijn kind een koekje mee wil geven dan bepaal ik dat zelf wel. Ik weet van mijn kinderen dat ze genoeg fruit en groenten binnen krijgen. De school hoeft mij daar niet in op te voeden of denken te kunnen verplichten.

6. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Niet normaal toch hahaha is maar goed dat dit soort mensen niet achter mij staan als ik last heb van mijn maandelijkse probleempjes en weer met een lading chocolade op de band sta HELEMAAL VOOR MIJZELF :D

Shame on me! Ja dat maakt mij dan echt meteen een hele slechte moeder ;)

7. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Grappige discussie. Hier in Frankrijk heeft mijn zoontje regelmatig een snoepje in zijn schooltas. Die krijgen ze van de juf. Men doet hier absoluut niet moeilijk over snoep/suiker o.i.d. Mijn zoontje is alleen zo'n kieskeurige eter dat hij ook veel ongezonde snoepwaren niet lust dus hij laat ze in zijn tas zitten. Van mij mag hij ze best opeten, ik heb er geen probleem mee. :D

Als hij overblijft krijgen ze wél een 3 gangen menu met groente/fruit erbij, maar ook daar eet hij de helft niet van.

Overigens zijn er op zijn school weinig tot geen kinderen met overgewicht.

8. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Cultuur bepalend, mijn Franse ouder en grootouders vinden een boterham hagelslag geen maaltijd. Een warme maaltijd is daar de standaard en dat bevat altijd iets van groenten. Mijn kinderen eten ook 2x warm per dag, voor ons normaal.

9. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar dat bedoelde ik dus ook te zeggen. Niet iedereen heeft de zelfde definitie van normaal. Mijn buurvrouw was een kerkganger en at daarom altijd tussen de middag warm en als avond eten een boterham. Wij zijn opgegroeid met in de middag een boterham en in de avond een warme maaltijd met over het algemeen altijd wel iets van groenten.

Wij vinden het dus niet normaal om in de middag al warm te eten. Geen commentaar trouwens op mensen die wel in de middag warm eten. Dat bedoelde ik te zeggen, laat iedereen gewoon doen wat hij/zij als normaal ziet. Als ik mijn kinderen een boterham met hagelslag als lunch mee wil geven, laat het. Als iemand een bakje salade als lunch mee wilt geven, laat die gene. Iedereen doet het op zijn of haar eigen manier.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Hier niet 2x per dag warm, maar wel 2x per dag (of vaker) groenten. Dat vind ik idd normaal.

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik vind helemaal niet, dat ze overdrijven of doorslaan op scholen. Als jij je kind koekjes wil geven, dan geef je die toch thuis? Waarom zou je tegen de schoolregels ingaan en het per se mee willen geven? Volgens mij geef je dan een verkeerd signaal af naar je kind, namelijk dat het de regels van school (of überhaupt van instanties) aan zijn laars kan lappen.

En als je kind zélf aangeeft, dat het liever een stuk fruit wil dan een snoepje of koekje, waarom zou je ze dat in hemelsnaam uit hun hoofd willen praten?

Je moet je kind een gezond eetpatroon hebben. Het moet het zelf kunnen onderhouden, dus je moet je kind leren wát gezond is en wat niet gezond is. Een keer een snoepje of koekje is niet ongezond. De hele dag ranja/frisdrank, meerdere snoepjes/koekjes, veel chips, etc. is wél ongezond. Dat moet een kind leren en daar zijn ze mee bezig op school. Als je het beste wil voor je kind, leer je ze dit ook.

En aan de andere kant is het óók gezond om voldoende fruit en groente te eten. En gevarieerd te eten. Af en toe een frietje of pizza past best bij een gezonde leefstijl. Maar 3x of vaker 'fastfood' eten dus niet. Ook dát moet een kind leren en jij bent als ouder verantwoordelijk voor het geven van het goede voorbeeld en je kind ondersteunen in het maken van goede keuzes.

Als je het op deze manier benadert, dan verklein je de kans op overgewicht (én een slecht gebit, én concentratieproblemen, etc) aanzienlijk. Op korte termijn, maar zeker ook op lange termijn!
    Maar je verkleint óók de kans op eetstoornissen zoals anorexia en boulimia. Want je leert je kind op die manier ook, dat eten an sich gezond is. Dat je voedingsstoffen nodig hebt om te groeien en te functioneren. Dat je van gewoon gezond eten (dus niet al die extreme voedselhypes) een gezond lichaam krijgt en houdt.

12. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Helemaal mee eens!
    Als je als ouders de focus op voeding legt, steeds zelf dieten volgt, klaagt over je eigen lijf, dan nemen kinderen dat over. Dat bleek al uit onderzoek van Dove (15? Jaar geleden). Hoeveel moeders ik al hoor klagen over love handles, buikjes en billen in het bijzijn van kinderen.... :$

Wij eten zelf heel gezond. Mijn partner heeft diabetes en dus hebben wij daarin ook weinig keuze. Onze zoon weet ook niet beter. Die krijgt als tussendoortjes eerst groente, fruit, nootjes of yoghurt. Dan kan hij altijd nog een snoepje of koekje krijgen. Maar koekjes en snoepjes bevatten bij ons geen geraffineerde suikers en zijn zo natuurlijk mogelijk.
    Wel eten wij eens per week pizza of hamburgers met patat, want dat moet ook kunnen. maar de eerste jaren vind ik het vooral belangrijk dat hij spruitjes en dergelijke leert eten en een goede basis mee krijgt.

Wel krijgt hij zo min mogelijk reclame's en dergelijke te zien. De focus ligt al zo jong op uiterlijk, vooral bij meiden met nagellakjes, hakken, roze en "mooie" poppen.
    Ook qua makeup en mijn eigen focus op uiterlijk probeer ik een goed voorbeeld te geven. Zelf ben ik ook lang niet tevreden -helemaal met mijn uitgescheurde buik van de zwangerschap- maar maak daar express nooit een opmerking over. Woorden als flubber buik of lelijke buik gebruik ik dan ook nooit. En als ik wat kilos wil verliezen, zal hij dat ook nooit te weten krijgen.

Ik vind sommige reacties hier echt super kortzichtig en is slechts goedpraten van eigen (slechte) gewoontes ;)

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    "Er is niks mis met een boterham met hageslag tussen de middag"... Ik vind daar ook niks mis mee, maar waarom is het "echt niet goed om tussen de middag iedere dag warm eten te eten"? Volgens mij is daar ook niks mis mee. Sterker nog, ik denk zelfs, dat het beter kan zijn dan een boterham met hagelslag, mits die warme maaltijd niet boordevol suiker, zout en ongezonde toevoegingen zit. In een gevarieerde warme maaltijd zitten meer voedingsstoffen en vitaminen dan in een boterham met hagelslag. Die bestaat namelijk voornamelijk uit koolhydraten.

Niet dat ik trek heb om 2x warm, hoor. Moet ik 2x op een dag koken én 2x zo vaak iets gevarieerds verzinnen. Zit nu al vaak genoeg te denken: Wat eten we vanavond. :D

Ik vind het echt frappant, dat jij dat gelijk bestempelt als "echt niet goed", maar je met je eigen keuze is "niks mis".

14. tuc

tuc Niet meer actief

Ja waarom 2x per dag warm overdreven is vat ik ook niet zo. Ik doe het zelf niet, maar hele volksstammen wel.

15. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik zeg dat wij dat niet als normaal vinden en wij vinden het beter om tussen de middag een boterham te eten in plaats van warm. Ook met het oog op dat wij in de avond ook warm eten. Ik vind 2x per dag warm eten niet goed. Ik zeg niet dat het niet goed is ik geef gewoon aan wat wij niet goed vinden :)

16. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Nogmaals, omdat wij dat niet als '' normaal '' beschouwen. Dat kan toch?

17. tuc

tuc Niet meer actief

Dat het niet gangbaar is bij jullie enndat je het niet doet...oke. Doen wij ook niet. Maar waarom zou het niet "goed" zijn? Als je het feitelijk bekijkt is 2c een warme groentenmaaltijd echt wel beter dan een boterham met hagelslag.

18. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik zeg niet dat het niet goed is ik zeg ( al meerdere malen ) dat wij het gewoon niet goed vinden omdat we het niet nodig vinden. Ik vind gevarieerd eten belangrijker dan 2 x per dag warm. In de ochtend lekker onze yoghurt met mueslie of een boterham met hartig beleg en in de middag lekker een boterham met waar ze trek in hebben en dan in de avond een gezonde warme avond maaltijd.

2 x per dag zal vast goed zijn maar wij vinden het niet goed om dat te doen.

19. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het is toch echt bekend dat tussen de middag de warme maaltijd eten ervoor zorgt dat je de grootste hoeveelheid energie binnen krijgt op het moment dat je lichaam het actiefste is. Niet net voor het slapen gaan.
    Dat jou schema het niet toelaat is wat anders. Jij vind het belangrijker om in de avond warm te eten als sociale gebeuren, dat is Niet omdat het gezonder is. Je kan dan dus kiezen voor iets anders in de avond want twee keer warm is idd nergens voor nodig.

Er is idd niks mis met een boterham met hahelslag maar wel met het en en en in mijn ogen. sorry maar als je je kind elke dag een liga koek en een zak chips meegeeft als lunch dan spoor je toch niet?

20. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Hier ook laatst een discussie op het kdv tussen een aantal ouders. Sinds een klein jaar nu een warme maaltijd tussen de middag. Ik vind het een prima initiatief, maar 's avonds krijgt kleine man ook gewoon nog warm met ons. Nu gaat het om 2 of 3 dagen maar al zou het vaker zijn, geen probleem. Zijn er een paar ouders die het dus niks vinden omdat ze bang zijn dat hun kind te veel calorieën binnenkrijgt van twee warme maaltijden! Ja, daar ben ik dan echt verbaasd over. Een boterham met kaas of hageslag lijkt me veel meer calorieën en bovendien nog minder gezond ook. Sommige mensen hebben echt een bijzonder beeld van wat gezond is en wat niet.
    En ja, ik denk af en toe echt dat we doorslaan met de gojibessen, speltbroden, sojamelk, kokosolie en chia zaad. Vooral als we ook onze kinderen wijsmaken dat gewoon bruin brood, volle melk (allergieën uitgezonderd natuurlijk) en soms een koekje ongezond zijn. Want als een kind van vier dat al roept....

Deel Deze Pagina