De keerzijde van "gezondheidshypes"

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Kukido, 20 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    maar daar gaat het nu toch ook om? Het is toch helemaal niet relevant wat andere met andere regels doen? Jij vind het al snel vaag als het niet in jouw straatje valt en dat mag maar respecteer en vooral accepteer het gewoon dat er ook mensen zijn die anders denken dan dat jij doet.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.962
    113
    In verband met de zelfbeschikkingstheorie is er veel onderzoek gedaan naar autonomie(gevoel) als een mogelijke universele basisbehoefte van de mens. De menselijke motivatie, mentale energie en effectiviteit zou afhankelijk zijn van de mate waarin een persoon het gevoel heeft autonoom te zijn. Deze basisbehoefte is een onderliggende oorzaak van een aantal kwaliteitsverschillen tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Het motiveren van mensen met behulp van belonen en straffen zou hun autonomiebehoefte tekortdoen en zo hun motivatie en effectiviteit doen afnemen.[1] Intrinsieke motivatie wordt op deze wijze als autonome motivatie gezien en verschillende types extrinsieke motivatie als gecontroleerde, niet-autonome motivatie. Internationaal onderzoek lijkt te ondersteunen dat autonomiegevoel een belangrijke factor is in het welbevinden van mensen.[2]

Ook interessant vind ik in dit geval. Even snel, dus van wikipedia, maar ik vind intrinsieke motivatie ook heel belangrijk.
    Ik rijd niet te hard, niet omdat het niet mag van iemand, maar omdat het gevaarlijk is en eigenlijk stoort het mij enorm dat niet iedereen dat snapt.

3. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dat je iemand voorlicht in het maken van gezonde keuzes oke maar dat je dan iemand gaat verplichten om ook de keuzes te volgen die JIJ gezond vind dat gaat nergens over.

En jullie kunnen nu allemaal wel tegen Suus1983 in gaan maar zoals ze dus ook al 1000x heeft gemeld gaat het om het principe en niet om het fruit an sich. Het is niet schoppen tegen het schoolbestuur het is gewoon je eigen leven lijden zoals jij dat wilt en niet dingen op laten leggen door andere mensen.

Even mijn melk voorbeeld van een paar pagina's terug. Moet ik het straks maar voor lief nemen dat mijn zoon geen melk mee mag nemen omdat er een juf zit die anti melk is? Dacht het niet, ik vind iedere dag zuivel goed en als mijn zoon dat in een pakje melk mee wilt nemen naar school dan moet hij daar gewoon vrij in kunnen zijn. En dat heeft er niets mee te maken dat ik lekker tegen de regels van school in wil gaan of dat ik lekker tegen het bestuur wil trappen, nee ik wil gewoon niet dat andere mij dingen op gaan leggen.

Zo denk ik ook over het hele tablet gebruik van tegenwoordig op school. Ik ga daar ook gewoon niet mee akkoord dat dat zoveel gebruikt word. Moet ik het dan maar voor lief nemen dat de school het wel goed en fijn vind om van 9 tot 15 achter een tablet te hangen?

Begrijpend lezen blijft een beetje pittig voor sommige. ;)

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.962
    113
    Dit idd.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Dat vind ik wel relevant, juist omdat jij "al 100 keer" aangegeven hebt dat het niet om het fruit gaat maar om het principe van verplichten. Dan zou je dat toch ook met andere dingen moeten hebben dan met alleen een fruitbeleid op school. En ik weet zeker dat je met andere dingen vast niet zo principieel bent, want dat zijn vaak regels opgelegd als wet waar je dus gewoonweg niet omheen kunt.

Overigens ben ik niet de enige die het vaag vindt;)

6. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    En ik heb al uitgelegd dat ik het niet alleen met het fruit beleid heb hoor, al een paar pagina's terug ;)

En geen probleem dat er nog meer mensen het vaag vind. Leef en laat leven.

En regels die door de wet zijn vast gelegd zijn toch totaal niet te vergelijken met een regel die de school zelf verzint?

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.962
    113
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfbeschikkingstheorie

Leuk stukje om te lezen en geeft een beetje aan waar ik weg kom.

Mijn punt is ook: wil je dat je kind fruit eet omdat het moet? Of wil je dat je kind fruit eet omdat het weet dat het gezond is.

Dit gaat niet alleen om fruit, maar veel verder dan dat.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.962
    113
    Om sommige regels kun je niet heen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet principieel ben. Op sommige dingen heb je gewoon invloed, daar ga ik dan ook zeker geen energie aan verspillen.

En verder interesseert het mij niets dat er meer zijn die het vaag vinden.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik wil dat mijn kinderen snappen dat fruit en groente gezond is. Daarom wordt dat meerdere keren per dag aangeboden en is her dus logisch dat je daarmee na het ontbijt begint in de ochtend.
    Door die regelmaat erin te hebben snappen ze vanzelf dat dat gezond is.
    En niet alle ouders snappen blijkbaar dat een liga of sultana (wat bij mij dus absoluut niet onder een gezonde koek valt) veel snelle suikers bevatten waardoor je kind daarna dus een "suikerdipje" krijgt en zich minder goed kan concentreren. Want als alle ouders dat zouden snappen dan gaf niemand meer een koek mee s ochtends;)
    Ik denk dat het fruitbeleid dus ook een goede manier is om de intrinsieke motivatie van de ouders te bevorderen. Niet omdat het moet, maar erover na gaan denken waarom zoiets verplicht zou worden.
    Net zoals we bij onze kinderen doen.

10. sydneys

sydneys Niet meer actief

Maar als het op school een verplichting is wil niet zeggen dat het voor kinderen als een verplichting aanvoelt. Dit is alleen bij de ouders. Kleintjes weten niet beter.
    Op school is het juist leuk als iedereen fruit eet, en als het kindje naast uw kindje van kiwi zit te smullen gaat uw kindje ook nieuwsgierig naar kiwi worden. Terwijl uw kindje het thuis niet zo graag lust en mama dat dus niet meer uit zichzelf koopt voor het kind. Zo ontdekken ze meerdere soorten fruit.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.962
    113
    Jij vindt het logisch om ermee in te beginnen in de ochtend, een ander eet liever fruit na het avondeten of na school. Wie ben jij of school dan om te bepalen welk moment het meest geschikt is?

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    In geval van bv verplicht wel/geen melk begrijp ik het wel hoor; hier juist niet pro-melk, dus verplicht schoolmelk zou ik ook moeilijk vinden. Of bv iedere dag ranja drinken op school, dat zou ik ook niet willen.
    Maar in geval van fruit in de ochtendpauze begrijp ik het gewoon niet; waarom zou je daar nu tegen zijn? Puur omdat het een regel is?

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wie is school om dat te bepalen? School is de plek waar kinderen veeeel tijd doorbrengen, waar ze een enorme ontwikkeling doormaken, waar kinderen leren met elkaar om te gaan én met regels. School bepaalt ook hoe laat kinderen eten. Hoe laat ze gymmen etc etc. Ik zou school niet af doen als 'wie zijn ze nou eenmaal?'... ze zijn van enorme invloed. Dus ik vind dat scholen dan ook dingen mogen bepalen, zo werkt dat nu eenmaal op plekken waar veel mensen samen moeten werken.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Juist! En zo werkt het dus echt!
    Ipv 2 of 3 boterhammen geef ik met overblijf altijd van alles mee, ook brood, maar ook groente, eitje, noten,( gedroogd) fruit en noem maar op.
    Nu zagen vriendinnetjes dat en die zijn daar dus thuis ook om gaan vragen. In eerste instantie dachten de mama's help...wanneer moet ik dat doen:D?
    Maar toen ik uitlegde hoe ik dat doe (veel van te voren klaar maken( waren ze superenthousiast. Eentje zei ook...als ik ermee gekomen zou zijn had ze dat echt niet gehoeven, maar ziet eten doet eten.

15. sydneys

sydneys Niet meer actief

Dan hoop ik dat ze mijn zoontje tussen 2 kindjes zoals uw kindjes laat eten:D. Want wat mama en papa lekker vinden is toch echt gelogen. Als kinderen het lekker vinden dan is het misschien toch wel een beetje lekker. :p

16. tuc

tuc Niet meer actief

Whahahaha

17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dus als er schoolmelk of ranja doorheen zou komen dan zou je er wat van zeggen omdat dat tegen jou principe in gaat maar omdat jij dus pro fruit fruit tijdens het 10 uurtje bent is het maar vreemd dat andere tegen het principe zijn van het verplichten? Hmmm vaag ;)

18. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben wel niet Fuddey. Maar mij gaat het hier om het gezonde aspect. Ranja is niet gezond, daarom zou ik het er niet mee een zijn.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind dat helemaal niet vaag. Van fruit weet iedereen dat het gezond is, dus wat is het probleem? De meningen over melk en ranja zijn verdeeld, ik zou daar dus ook niet zo blij mee zijn.

20. sydneys

sydneys Niet meer actief

Misschien omdat fruit volledig gezond is en ranja niet. Raar als iemand het verschil niet kent

Deel Deze Pagina