Is er over fruit dan twijfel over of het wel of niet gezond is? Dat is mijn punt he... die twijfel is er niet. Bij melk wel, en bij ranja ook (al is bij ranja ook geen echte twijfel). Dus bij verplicht mélk snap ik weerstand, bij verplicht fruit gewoon niet... Ja, weerstand tegen regels, maar dat is dan gewoon een soort principe kwestie, dat staat los van fruit lijkt me?
Natuurlijk niet per definitie als het gezondheid en/of veiligheid betreft. Ranja of schoolmelk doet niet perse iets voor de gezondheid (zuivel is wel nodig, maar niet per definitie in melk-vorm), terwijl fruit wel degelijk goed is voor de gezondheid Ik ben ook nooit zo'n voorstander van allerlei zaken verplichten of verbieden, ik reageer altijd vrij allergisch op 'je moet' of 'je mag niet' (en ben dan juist geneigd het tegenovergestelde te doen ). Maar in bepaalde gevallen snap ik het wel. Ik zou zelf altijd eerst willen inzetten op meer informatie verstrekken en zo mensen overtuigen. Helaas helpt dat lang niet altijd en dan wordt er soms overgegaan tot verbieden en verplichten. Zo at hier het gros van de kinderen wit brood (was hun ontbijt) om 10 uur in de pauze met flesjes/blikjes prik. Tja, toen zijn ze overgegaan op het stimuleren van gezondere voeding met dus o.a. een verplichte fruit/groente en waterdag. Andere zaken mochten niet genuttigd worden. Dat zorgde op den duur wel voor meer kinderen die ook op andere dagen in ene fruit meenamen. Zeker toen school ook voorzag in korting bij de lokale Turkse supermarkt op fruit en groente.
dat is jouw ritme met jouw kinderen. Mijn kinderen weten dat ze elke dag een koekje, fruit en een snoepje mogen. Dit mogen ze zelf indelen, dus ja het wil wel eens voorkomen dat (voornamelijk mijn dochter) er voor kiest om het koekje mee te nemen naar school (vaak in de vorm van ontbijtkoek). Dat is dus ons ritme. maar we concentreren ons nu voornamelijk op de school met het 10 uurtje, denk dat de media hierin ook heel veel impact heeft. In de meeste reclame's zie je toch mensen met lijven die met 'gezond' ge accioseerd worden. Daardoor krijgen onze kinderen mee dat , alleen wanneer je zo'n lijf hebt, je gezond bent
Zoontje krijgt wel prik mee naar school. Hij drinkt echt heel graag bubbeltjeswater de gewone spa rood of groen. Of de spa met een smaakje.
O je zal mij ook echt nooit horen zeggen dat je van koekjes en snoepjes dik wordt hoor...dat vind ik zo'n foute ontwikkeling. En onzin ook om dat te stellen...er zijn genoeg dikke mensen die nooit snoepen en dunne mensen die veel snoepen
Oooh nee idd, wij koppelen gezond eten niet aan 'mooi' en 'slank', wel aan 'gezond' en bv 'groot worden'. Andersom koppelen we ongezond eten ook niet aan 'dik worden', maar wel aan 'niet genoeg vitamines' bijvoorbeeld.
Ja, ik vind ook dat scholen veel dingen mogen bepalen. Dingen waar ze verstand van hebben, welk rekenprogramma ze volgen en wanneer een gymles het meest handig uitkomt. Niet wat ze mogen eten en drinken omdat ze simpelweg daar niet van zijn. En dan is een fruitbeleid simpel, fruit is gezond, maar als je dat zomaar toestaat, wat volgt dan nog meer? Elke schooldirecteur kan wel iets roepen over voeding, maar dat wil niet zeggen dat hij er wat vanaf weet. Mijn zoontje is een keer met een volle lunchtrommel naar huis gestuurd. Ik had hem speltpannenkoeken meegegeven, maar dat was echt zo ongezond volgens de juf. Een witte boterham met chocopasta was wel goed. Nou sorry, maar blijf bij je leest denk ik dan. Voorlichting is goed (door een deskundige), verplichting niet. Ik ben er bovendien van overtuigd dat je meer vliegen vangt met stroop (de voorlichting) dan met azijn (de verplichting).
Ja, dat ben ik dan weer helemaal met je eens. Ik bracht laatst een vriendje thuis en wij aten pizza, zegt dat jongetje dat zij dat nooit eten omdat je daar dik van wordt. Pff, kan daar echt niet tegen hoor. Het is gewoon ongezond, je wordt er niet fit van, daarom eet je het niet te vaak. En mijn zusje is mager, maar die ontbijt met chips en taart, dus zo gezond zal ze wel niet zijn, alleen zie je het aan de buitenkant niet.
Omdat het een principe kwestie blijft. Zoals Suus1983 heel goed zegt. Voorlichting is goed Verplichting niet.
Dat klopt toch is dit wat de kinderen onbewust van de media gevoed krijgen. Ook met alle gevolgen van dien want er zijn kinderen die het heel normaal blijken te vinden om tegen iemand met een ander postuur te zeggen dat ze 'dik' zijn en dus niet gezond.
Amen. Dat is ook een mooi compromis. Nou ik denk het toch wel, want je maakt het kind bewust van wat gezond is wat niet, zodat het later zelf betere keuzes kan maken. Als er maar één kind is, dat op een gegeven moment aan haar moeder vraagt, of ze vaker fruit wil kopen, of dat ze een keer liever een stuk komkommer heeft dan een zak chips, die ze dagelijks na school krijgen thuis, dan heb je al winst! Welke limonade dan? En waarom dat wel en Wicky niet? Newsflash: Het gaat niet om jou! Ik heb baby's van 8 maanden frikadellen zien wegwerken... Sinds ik dit weet, haal ik bijna alleen nog maar volkorenbrood in huis. Oh en speltbrood. Niet vanwege de hype, maar omdat het beter vult en langzamer verbrandt. Dat ook. En koffie. Ik vind dit moeilijk doen om het moeilijk doen...
O dat doet mij denken aan de tijd dat ik op het kdv werkte. Kwam serieus een kind 2x per week met een frikandel binnen om 7.30. Met het zakje van de friettent erom. Was dus ook nog eens van de vorige dag😣
Maar ook al was die vers gebakken😂...serieus een frikandel als ontbijt😱. Of valt dit ook onder leven en laten leven Ik vond van niet en heb hier dus ook wat van gezegd.
Doe ff normaal. Niemand zegt hier dat dit soort dingen goed zijn en ik geloof ook niet dat er hier 1 iemand zal zijn die een frikandel als ontbijt goed zal keuren. En kom op zeg, hoe vaak zijn dit soort dingen gebeurd? Ik heb dit werkelijk nog nooit mee gemaakt. Het gekste wat ik heb gezien is een keer een pannenkoek tussen de middag. Wauw dat is heftig. Mijn zoontje is inmiddels 10 en de jongste 5 dus ik draai al wat jaartjes mee op de basisschool. Ik vind het echt overdreven en we weten hier allemaal wat wel en niet gezond is Tuc.
Overdreven?? Ik verzin dit niet hoor. En ik ben dus van mening dat school en kinderopvang ook een rol in voeding hebben. Toen hij meerdere keren met die frikandel kwam hebben we uitgelegd dat dit echt geen volwaardig ontbijt is voor een peuter. Jij zou dan dus niks zeggen?
Maar wat is er zo erg aan kinderen, die weten dat snoep ongezond is? Zolang je het ook maar nuanceert. Niet dat ze denken dat je van 1 snoepje dood gaat... Omdat school het niet goed vindt. Wat is daar mis mee? Jouw huis, jouw regels. Maar dat geldt ook voor school. En daar ben ik het dus niet mee eens, want er zijn BOSJES mensen, die die verantwoordelijkheid niet aankunnen. Blijkt ook wel uit de cijfers, want meer dan 1 op de 10 kinderen is te dik. Dat zijn er dus 2 of 3 per klas (als het evenredig verdeeld zou zijn). En dikke kinderen worden dikke mensen. En dikke mensen krijgen allerlei kwalen, waar ze voor behandeld moeten worden. En wie draait er op voor de kosten? Heel Nederland dus. De kinderen, waarvoor dit fruitbeleid in het leven geroepen is, kunnen thuis niet kiezen om gezond te eten. Ouders, die geen fruit kopen, of de kinderen leren dat ze ook fruit kunnen kiezen. Dus nee, het gaat niet altijd op, dat je ook thuis fruit kunt eten. Als dat zo was, was heel zo'n beleid namelijk niet nodig! Maar het lijkt me dat je dat nou juist niet inziet.... Dat jouw kind thuis wel thuis kan krijgen, wil niet zeggen dat dat overal zo is. Daarnaast kun je er gewoon voor kiezen om je kind thuis onderwijs te geven. Je moet alleen aan bepaalde dingen voldoen, om te waarborgen dat je kind het juiste niveau van onderwijs ontvangt. Leerplicht is ingesteld vanwege het recht op onderwijs. Als er geen leerplicht zou zijn, en een kind wil wel leren, maar de ouders vinden dat niet nodig om wat voor reden dan ook, dan heeft het kind weinig te willen... Volgens mij is het op weinig scholen echt verplicht om fruit te eten... Volgens mij is het juist andersom, dat het niet de bedoeling is, dat je je kind snoep, koekjes of andere ongezonde suikerbommen meegeeft naar school. Ze stimuleren fruit wel, maar ik denk dat geen enkele school moeilijk doet, als je kind geen fruit lust... Daar kan ik me helemaal in vinden! Ik houd me aan (de meeste, ik ben geen heilig boontje) verkeersregels, omdat dat veiliger is. Voor mezelf, mijn familie en voor de andere verkeersdeelnemers. Ik stoor me enorm aan mensen, die niet inzien hoe gevaarlijk ze bezig zijn. Maar daarom begrijp ik JUIST waarom die regels (en boetes) er zijn. Intrinsieke motivatie is heel mooi, maar sommige mensen hebben die motivatie niet en hebben het gewoon nodig, dat iemand ze regels oplegt. En dan heb je nog mensen, die voor wie zelfs dat niet voldoende is en ze de regels toch overtreden (met alle gevolgen van dien). Maar voor zo'n fruitbeleid geldt precies hetzelfde. Het zou fantastisch zijn als iedereen begreep, dat fruit gezonder is dan koek en snoep en dat iedereen daarom hun kinderen meer fruit zouden geven en minder troep (thuis of mee naar school). Helaas IS dat niet zo. Dus worden er regels opgelegd. Het zijn niet keuzes, die iemand of 'de school' gezond vindt, het zijn keuzes die gezond ZIJN. Jij legde zelf een paar pagina's terug uit dat er verschil zit tussen iets wat IS en iets wat iemand VINDT. Of wil je beweren dat "fruit is gezonder dan koekjes" een mening is en geen feit? De reden, dat bijna niemand hierop inging, is omdat het echt overdreven is. Ik geloof echt niet dat die juf dat er door gaat krijgen. Maar dan nog... Als dat het schoolbeleid zou zijn, dan heb je je er aan te houden. Of je zoekt een andere school. Als jij vindt dat je zoon elke dag melk moet drinken, dan doe je dat maar lekker thuis, waar je je eigen regels mag bepalen. Als je bij iemand op bezoek bent, dan houd je je toch ook aan hun regels, ook al zijn het niet jouw keuzes? Extremen daargelaten natuurlijk... Maar dan nog... dan blijf je maar weg. Ik vind het raar om je expres de regels te overtreden (zoals toch koekjes (of melk) meegeven naar school, terwijl dit expliciet tegen de regels is). Dan ben je recalcitrant. En wat geef je je kind dan mee? Dat regels er zijn om gebroken te worden. Lijkt me niet wenselijk. Van 9 tot 15 achter de tablet? Overdrijven is wel een hobby van je, hè? Als je het er niet mee eens bent, dan kaart je het aan. Mocht school hier aan vast houden, dan heb je een keuze: Of je legt je er bij neer, of je gaat op zoek naar een andere school. Wat wil je dan doen? Zeggen dat je kind maar niet meer naar de leraar moet luisteren? Niet meedoen met de klas, als ze de tablet erbij pakken? Ik zie het al voor me.