De keerzijde van "gezondheidshypes"

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Kukido, 20 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Dat stukje over die tablet heb ik gemist..als hier op school 3/4 op de tablet zou gaan dan koos ik een andere school

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik wil dat mijn kind fruit eet, omdat het weet dat het gezond is. Maar ik wil ook dat mijn kind weet, dat er soms gewoon afspraken zijn, waar men zich aan moet houden. Dus als de afspraak is: Geen koekjes om 10 uur, dan krijgt het kind geen koekjes mee naar school.

Overigens ben ik het eens met wat iemand hiervoor zei: De kinderen voelen dit zelf vaak niet aan als verplichting, maar als de norm. Als de ouders moeilijk gaan lopen doen, gaan de kinderen pas bedenken dat ze ook koekjes mee zouden kunnen krijgen, als er geen fruitbeleid zou zijn. Of als één ouder zich er niet aan houdt, en zijn of haar kind krijgt wel koekjes meer, wordt het voor de andere kinderen ook lastiger om fruit als de norm te zien. Daarnaast gaan ze zich afvragen, waarom dat kindje wél koekjes mee neemt, terwijl de juf en papa en mama zeggen, dat dat niet mag... Dan leert je eigen kind ook nog eens, dat regels niet voor iedereen gelden... Ben ik niet blij mee. Dus ja, ik ben het met je eens dat het om méér gaat dan fruit.

Een schooldag heeft meestal meer één momentje waar de kinderen iets eten en drinken. Dit is rond 10 uur. Een logisch tijdstip, omdat dat een goed moment tussen ontbijt en lunch is om met een tussendoortje je energieniveau weer op peil te brengen. Ga ik niet verder onderbouwen. Is wetenschappelijk onderzocht en bewezen.
    Dan rijst de vraag: Wat voor tussendoortje is wenselijk en wat niet? Suikerbommen zoals koekjes en snoepjes zijn NIET wenselijk. Dan krijgen ze een energieboost (druk!) en daarna een energiedip. Niet bevorderlijk voor het leer-/absorbatie-/concentratievermogen. Ook vastgesteld. Wat blijft er dan over? Fruit, en een handjevol alternatieven, zoals nootjes, rijstwafels, etc. Het probleem met nootjes is, dat scholen het risico niet willen lopen op verstikking of dat een kind met een notenallergie in aanraking komt met de noten (lang verhaal, kans is groot). Probleem met rijstwafels is, dat dit ook veel op koekjes lijkt. Of kinderen krijgen gesuikerde rijstwafels mee, of met een laag chocolade. Zelfde effect als bij snoep. Dus wat dan? Wat wil je je kind dan meegeven?

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Het mooie aan fruit is, dat je niet eens iets er vanaf hoeft te weten om te weten dat het gezond is. Dat hoort namelijk bij je algemene kennis. ;)
    Ik zie een mooi punt om ter discussie te stellen bij de juf. Een argument vóór de juf zou echter wel zijn, dat het haast niet te zien is of het spelt is of iets anders en hoe moet zij dit onderscheid uitleggen aan de kinderen?

Ik kreeg ook een keer een opmerking over 5 stukjes stokbrood in de bentobox van mijn kinderen. Verder zat er groente, fruit, worst en kaas in. Overblijfmoeder vond stokbrood 'voor erbij, niet als maaltijd'. Ik ben toen ook het gesprek in gegaan. Ik kon haar niet overtuigen en de discussie is geëindigd met de conclusie, dat we er anders over denken.
    Jarenlange voorlichting via diverse kanalen (scholen, consultatiebureaus, reclamespotjes van de overheid, programma's, artikelen in kranten en magazines, etc) hebben het tegendeel bewezen.
    Hoe reageerden ze? Ik heb er ook wat van gezegd die 2x dat ik een baby met een frikadel zag... De ouders vonden het wel kunnen.
    Wat bedoel je met 3/4?
    Bij ons beginnen ze in groep 4 met tabletonderwijs. Dan doen ze sommige opdrachten op de tablet. Soms rekenen, soms taal. Maar ze zitten er echt niet lang achter!

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    Tuc bedoeld driekwart van de tijd achter de tablet denk ik.

5. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    OVerdrijven een hobby? Jij wilt beweren dat ze hier niet de hele dag achter de tablet hun lessen krijgen? Ze krijgen hier nog maar 2 x per week de ouderwetse schrijflessen en voor de rest gaat alles via de tablet. Weet niet wat daar overdreven aan is hoor. Ik weet dat ik met de tijd mee moet gaan maar dit vind ik overdreven en ja dat heb ik aangekaart op school en gelukkig was ik niet de enige ouder want er blijken er nog meer te zijn waardoor er nu een extra bestuur vergadering komt.Hoogstwaarschijnlijk gaan ze nu weer terug op de oude schrijfschriften en worden alleen toetsen gedaan op hun tablet. Ik leg mij er dus totaal niet bij neer en dat jij dat moeilijk om het moeilijk doen vind dat moet jij weten maar als ik het ergens niet mee eens ben dan vind ik dat ik dat als ouder gewoon mag zeggen.

6. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dat hier dagelijks vrijwel de gehele dag achter de tablet word gezeten is pas sinds een paar maanden dus ik kon niet eerder voor een andere school kiezen. En zoiets zou ik niet meteen doen, eerst kijken of je er gewoon met school uit kan komen tot een oplossing waar iedereen tevreden mee is, mocht dat niet lukken dan kan je altijd nog naar een andere school. Tot nu toe is de school bereid om er een oplossing voor te vinden en dat vind ik goed. Ik heb liever zo'n school dan dat ze meteen Nee zeggen en hun eigen zin door willen drijven. Vandaar dat ik ook blij ben met de 1 dag water en fruit, kan ik de rest van de week gewoon zelf mijn dingen mee geven die ik wil en kunnen hun de kinderen bereiken die ze willen bereiken op die water en fruit dag. Iedereen blij toch?

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik bedoelde dat je overdrijft met het feit dat je zegt '' Of valt dit ook onder leven en laten leven '' Je doet hier mee over laten komen alsof mensen zoals ik die tegen verplichtingen zijn het goedkeuren dat iemand frikandellen als ontbijt krijgt. In dit geval zou ik uiteraard ook wat zeggen maar we hebben het nu over een koekje vs een stukje fruit toch?

8. tuc

tuc Niet meer actief

Dat bedoelde ik idd. Hier ook bewust gekozen voor een school zonder tabletonderwijs oid.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Hoe ze reageerden? Ze keken eerst een paar minuten heel wazig en zeiden toen: dat doen we ook niet elke dag;)

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb overigens ook een keer een discussie met een overblijfjuf gehad. Die vroeg waarom mijn dochter geen brood bij had toen ze een pastasalade bij had vol met groenten en rauwkost. Ik legde uit dat zij niet zo van brood houdt. Toen zei ze dat elk kind wel een witte boterham met chocopasta lust;). En ik heb haar gevraagd of ze dat beter vond dan een goedgevulde pastasalade. Toen ze dat bevestigde heb ik het met de groepsleerkracht opgenomen die met betreffende dame een gesprekje heeft gehad:D

11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    10 jaar geleden was de tablet nog niet zo in als dat het tegenwoordig is dus ja, daar kon ik toen nog niet vanuit gaan natuurlijk ;)

12. tuc

tuc Niet meer actief

Nee dat snap ik en ik trek mijn kinderen ook niet diezelfde dag direct van school, maar als blijkt dat dit de praktijk gaat worden dan ga ik wel op zoek naar een andere school.

13. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Als hier zou blijken dat het ook echt een tablet school zou worden en daar geen andere oplossingen voor zouden kunnen worden gevonden dan haal ik ze er ook vanaf. Noem mij ouderwets maar ik zie niets verkeerds in het ouderwets schrijven in de boekjes zoals wij het gewend zijn. Maar onze school is altijd bereid om samen met de ouders om de tafel te gaan zitten en te kijken naar andere mogelijkheden en dat is zo fijn aan deze school. Ze zoeken gelukkig altijd een middendag

14. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ook ouderwetse schrijfschriftjes, ben ik erg blij om,

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.991
    113
    Mij oudste eet geen fruit, hij krijgt ook geen koek mee, dan willen de andere 2 dat straks ook. Hij krijgt mais wafels (rijstwafels zijn ook troep) met kipfilet of boterhamworst, soms gewoon droog. Een boterham met beleg, roomkaas, tahin, pindakaas. Volgens mij ook prima alternatieven.

16. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    #176 BuffySummers, 22 nov 2016
    Laatst bewerkt: 22 nov 2016
    @LadyXochi Nou ik denk het toch wel, want je maakt het kind bewust van wat gezond is wat niet, zodat het later zelf betere keuzes kan maken. Als er maar één kind is, dat op een gegeven moment aan haar moeder vraagt, of ze vaker fruit wil kopen, of dat ze een keer liever een stuk komkommer heeft dan een zak chips, die ze dagelijks na school krijgen thuis, dan heb je al winst!
    Natuurlijk zou dat mooi zijn! Maar ik heb het al vaak gezien en meegemaakt. De kinderen komen uit school en krijgen meteen lekkers, want 'ze hebben honger'. Nee dat is lekkere trek.;)
    Als zo'n kindje hier speelt hoor ik diegene niet eens over eten, ze gaan meteen naar boven om te spelen. Krijg er met moeite wat drinken in:D
    Daarom zei ik dat eigenlijk.
    En koffie bij zulke jonge kinderen:$:$:$:( dat begrijp ik gewoon echt niet.
    Ik ben echt niet moeilijk ofzo, maar ben al blij dat mijn kind geen prik lust. Laten we dat voorlopig zo houden..

Oh en mijn kind krijgt soms ook een overgebleven pannenkoek mee voor de lunch.. Tja hoe erg is dat? Gelukkig is onze school daar totaal niet moeilijk mee.
    Ik denk dat afwisseling de key is hierin. Zorg gewoon dat kinderen weten dat af en toe iets kan.

17. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Hier gelukkig ook. Dezelfde die ik vroeger op school had :D.

Gelukkig zie ik dat op onze school niet gebeuren. De directeur is nu 40 jaar directeur op deze school en hij vindt het ouderwetse beter dan het nieuwerwetse. Al heeft hij zich natuurlijk wel te houden aan de regels die de overkoepelende organisatie helaas. Ze willen twee groepen splitsen maar er zitten te weinig leerlingen in de klas. Er zijn twee lokalen over, maar die moet hij verplicht als een soort magazijn gebruiken. Vorig jaar was de aanvraag goedgekeurd en hebben ze een tijdje apart gezeten. Maar groep 4 is nu groep 5 geworden en nu is de nieuwe aanvraag afgewezen.

Als de organisatie bijvoorbeeld tablets invoert, heeft hij ook niet veel te willen helaas

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Hier beide...zowel tablets als gewoon schrijven.

Ze rekenen, spellen en doen taal op de tablets.

Dat kan dan snel en op eigen niveau...omdat je steeds verder gaat als je het goed doet.

Ik vind dit echt heel erg fijn.

Schrijven doen ze ook nog gewoon ...net als lezen.

Het is een combinatie die erg goed werkt.

19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Hier op school hebben ze ook zo'n combi, werkt heel prettig, soms met de chrome boekjes en vaak gewoon in het schrift.

Nu hebben we wel de hele discussie over het 10 uurtje op school maar ik ben eigenlijk nu wel benieuwd wie zijn/haar kinderen op een school heeft zitten die het daadwerkelijk verplicht.

20. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Je bedoeld water en fruit verplichten? Hier alleen verplicht op woensdag, de rest van de week ben je vrij om te geven wat je wilt.

En tablets zijn hier ook verplicht maar die hoef je niet zelf aan te schaffen. Maar daar worden nu andere regels over verzonnen want veel mensen willen hier niet dat het een tablet school word.

Deel Deze Pagina