Ik heb een vriendin die haar hele jeugd mishandeld is door haar vader, de hele straat wist het, maar nooit heeft iemand er iets aan gedaan. Ik heb een moeder met een alcoholverslaafde vader, die agressief werd als hij teveel op had, alle kinderen leden hieronder. Iedereen wist het, maar niemand deed er wat aan. Je kan echt het verschil maken!
Daar bestond mijn kindertijd ook uit, mishandeling/misbruik/verwaarlozing, mensen wisten maar niemand meldde iets, maar die maakte zich vast zorgen, dus dan is het goed Ik reageer hard/bot maar mijn hart gaat uit naar die kinderen waar jij het over hebt, je kan het verschil maken, doe dat dan ook.
Als ik een melding zou maken is dat sowieso annoniem. Ik zal altijd voor mijn eigen veiligheid kiezen. Naar die moeder gaan om te zeggen dat ik een melding ga maken is al helemaal geen optie. Waarom niet? Weer mijn eigen veiligheid. Als ik een anonieme melding maak bij het AMK, dan staat deze melding voor 6 maanden in hun systeem. Wordt er verder niets gemeld, dan wordt het weer uit het systeem verwijderd. Deze info heb ik van het AMK zelf. Maar ze kunnen vrij weinig doen als ik een anonieme melding zou maken, dan alleen maar observeren.
Kinderlevens redden en eigen levens mogelijk in gevaar brengen. Iedereen weet toch dat pleegzorg vaak gatenkaas is?! VRAAG DAN DE GEGEVENS DIE JE NODIG HEB VOOR MELDING BIJ AMK AAN TS EN MAAK ZELF MELDING ALS JE ZO NODIG VINDT DAT DAT MOET!!!!!!! DENKEN dat dat meisje idioot is is toch volkomen normale eerste reactie! Wat zou jij dan denken als een buurkind iets wetend of onwetend bij jou kind doet waardoor het kan stikken? Denk je dan: goed zo doe nog maar een keer? En vooral omdat het niet de eerste keer is dat TS zich ergerde aan die kinderen vind ik het een volkomen normale reactie. Ik snap TS helemaal en zou ook niet zo gemakkelijk melding doen. Vind het alleen zo jammer voor dr dat ze niet meer steun van hier krijgt. Ze VRAAGT nogeens om reactie maar wil het gewoon even van dr aftikken.
Bij elke melding moeten ze een dossier openen en bij de dingen die jij hier meldt moeten ze zeer zeker polshoogte gaan nemen. Maar, ik heb je wel genoeg op je nek gezeten hier, sorry voor de vaak harde reacties van mijn kant uit maar vanuit mijn ervaringen niet geheel onbegrijpelijk. Ik wens je veel sterkte met je beslissingen hierin en hoop zeker dat je er wat mee gaat doen.
Ik denk dat je in dit geval het beste de GGD kunt bellen. Daar kun je anoniem een melding doen. Deze kinderen kunnen wel een beetje hulp gebruiken en moeders zeker te weten wel. Succes
Bij elke melding moeten ze inderdaad een dossier openen, maar annoniem kunnen ze weinig! Polshoogte nemen doen ze niet, omdat die kinderen niet geslagen worden of seksueel misbruikt worden. Ik neem aan dat zo'n vrouwtje van het AMK niet gaat zitten liegen tegen mij. Zeker wanneer er geen lichamelijk/geestelijk geweld of seksueel misbruik voor komt in dat gezin, doen ze echt niets. Na een half jaar wordt het dossier weer gesloten. Ik snap nu wel dat jij graag had gewild dat er bij jou iemand in de buurt was geweest die er een melding van gemaakt had. Maar dat kon ik aan je eerdere/eerste reacties niet opmaken dat jij zoiets heb meegemaakt. Maar misschien durfde die mensen ook niet vanwege hun eigen veiligheid? Kijk ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe ver het is gegaan bij jou( maar als ik het zo lees heb je behoorlijk wat meegemaakt en dat spijt me voor je dat je zoiets heb moeten meemaken, want zoiets gun je niemand).
Kijk, dit is misschien wel iets waar ik wel wat mee kan. Hier had ik zelf nog niet aan gedacht. thnx!
Dank je gup, jij lijkt mij te snappen! Niet dat ik wil dat iemand anders voor mij een melding gaat maken, maar voor alsnog wilde ik het hier van me aftikken. Ik heb nooit om hulp geschreeuwd om te vragen wat jullie zouden doen. Alle eventuele oplossingen kan ik echt wel meenemen in mijn eventuele beslissing.
Als je mijn stuk goed had gelezen had je gezien dat ik snap dat ze zich ergert en dat ze ook zeker grenzen moet stellen. Als zij die kinderen niet meer wilt zien omdat het haar teveel energie kost, ook prima. Maar wanneer je er iets van weet vind ik wel dat je iets moet ondernemen. TS had het over een anonieme melding. Het is misschien niet de meest ideale manier om te melden, maar je onderneemt tenminste iets. Misschien kan TS nog een buurtbewoner vragen anoniem te melden? Dan doe je er iig wel wat aan. En dan de opmerking 'iedereen weet toch dat pleegzorg vaak gatenkaas is..'. Ik heb het woord pleegzorg niet in de mond genomen. Moeder kan ook gewoon hulp krijgen, vrijwillig. Of een OTS. En natuurlijk moet er veel verbeterd worden aan pleegzorg en jeugdzorg, maar er gebeuren natuurlijk ook heel veel goede dingen hé. En als laatst, dat ze niet expliciet vraagt om een reactie, is natuurlijk raar. Als je een topic opent, weet je dat er reacties komen. En je hebt nu eenmaal niet altijd invloed op de reacties, helaas.
Dat er reacties zouden komen, wist ik wel. Ik heb alleen nooit om hulp gevraagd over wat andere mensen zouden doe (zoals ik hierboven al zei)!
woord pleegzorg had je niet genoemd, maar ik had het hier al wel voorbij zien komen. Zeker dat jeugdzorg ook goede dingen maar je hoort ook veel negatieve dingen. en een topic openen: waarom niet? je moet het toch ergens van je af kunnen tikken? maar als ze tips had gewild over hoe te handelen had ze dat er echt wel bijgezet en niet alleen dat ze het van dr af wilde tikken.
Ik wilde nog even zeggen dat ik niet tegen het meisje heb gezegd dat ik haar achterlijk vond, maar dat ik dat alleen dacht op dat moment. Ik weet niet of dat heel duidelijk was over gekomen.
ja dat kan wel maar zodra er onderzoek word gedaan moeten beide partijen verhoord worden en dan kan je er niet meer omheen.. dus zo anoniem is het niet... ja totaan het eerste huisbezoek en als er dan verder onderzoek word ingesteld kan je er niet meer onderuit...
En omdat ik mijn eigen veiligheid wil waarborgen, denk ik hier dus eerst heel goed na voordat ik een "anonieme"melding ga maken. Thnx voor je berichtje!
Ik denk dat T.S het niet zo bedoeld. En ik snap zeker dat ze haar gezin voor laat gaan. En denk ook niet dat ze een hekel aan de kinderen heeft. Ze wil gewoon rustig wonen. En kinderen je hebt ze in allerlij soorten en maten en verschillende opvoedingen. En die kinderen worden duidelijk niet opgevoed of goed verzorgd. Het is sneu dat er veel gezinnen zo leven. Kinderen die aan hun lot worden overgelaten. Of waar verder ongure types wonen. Ja denk dat ik met zelf ook niet met die mensen zou bemoeien en die moeder ook zeer zeker niet zou aan spreken. Mijn gezin gaat ook voor. Sommige schrijven dat ze het AMK kan bellen dat is een optie. En verder het kan geen kwaad om het eens te vertellen zo als hier. En laat elkaar in de waarden. Ken topic schrijvster een beetje en het is een mooi mens met een leuk kindje. Bellie sterkte wat je ook beslist. Je zult vast en zeker de juiste beslissing nemen.
En je kunt ook te snel denken dat er sprake is van verwaarlozing of mishandeling en dat wil je ook niet op je geweten hebben, daarbij, als je eigen veiligheid en die van je gezin wel eens in 't gedrang kan komen, dan kan ik me goed voorstellen dat je niet op stel en sprong het amk gaat bellen. Ik héb overigens wel eens het amk gebeld en dat achtte ik toen ook noodzakelijk, hoe moeilijk ik ´t ook vond. Ik heb het in een andere situatie wel eens nagelaten. Maar hier ben ik persoonlijk niet bij geweest en dus ben ik enigszins terughoudend met adviseren gelijk naar het amk te bellen. Heel naar dat die koters slecht opgevoed worden, maar vooralsnog is eerst eens een gesprekje aanknopen en e.e.a. laten vallen is in mijn ogen een éérste stap, die ook nog getuigt van enig fatsoen. Als we allemaal aan de bel zouden trekken bij 't minste geringste dan is 't einde aan de andere kant weer helemaal zoek. (Hiermee zeg ik absoluut niet dat ts het verkeerd ziet, of overdrijft of dat het gedrag van de kinderen volkomen normaal is (ik las later ook wat over drugsgebruik etc, dan zouden mijn argusogen ook nog groter worden), ik zeg alleen dat je wel echt goed moet kijken voordat je het amk belt.) Ik zeg daarbij dat ze kan overwegen het amk te bellen en ik ga er van uit dat een weldenkend mens bij het vermoeden van mishandeling in welke vorm dan ook de juiste overweging maakt. Feit is dat deze kinderen TS hinderen en dat ze dáár een probleem mee heeft, dus zeg ik: grenzen stellen en eventueel een gesprekje met moeders aanknopen. Vervolgens kun je naar eigen inzicht andere stappen zetten, zoals het bellen met het amk.
En o, dit is een linkje dat misschien wel handig kan zijn: AMK-Nederland - Het AMK adviseert (Alhoewel ik natuurlijk weet dat iedereen kan googelen. )
Is toch ook een logische gedachtte.. mijn eerste gedachtte zou ook zijn pff rotkind.. Maar ze zal het inderdaad goed bedoeld hebben (al kwam dat op dat moment niet zo over.) Tis jammer dat je in zulke topics jezelf zo vaak moet verdedigen.. terwijl eigenlijk iedereen wel kan zien en lezen dat je het goed bedoeld , je post er immers een topic over.. Maar goed , nogmaals succes
Je maakt inderdaad het verschil. De reclame over kindermishandeling waar ieder mens zijn ogen dicht heeft is het perfecte voorbeeld. ik snap dat je je gezin voorop stelt, dat doet iedereen. Zoek gewoon even goed uit waar het anoniem kan. Misschien is de moeder helemaal niet verkeerd en beoordeel je de mensen die er over de vloer komen wel heel anders. een oordeel is zo gemaakt. Het zijn haar kinderen ,haar verantwoordig. Gewoon een gesprek aangaan.