De kinderen van Ruinerwold

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door giebel, 24 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Nee daarvoor. In 2016.
    De ontdekking was in 2019.

    Maar de beelden die je ziet in de docu zijn van ver vóór 2016. Dus het toetakelen van de kinderen is wel bewust gedaan.
     
  2. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ja idd.
    En ook dat 'giechelige'.

    Overigens kijkt Mar Jan ook nog altijd als een bang hert rond valt mij op.
     
    Magnolia29 vindt dit leuk.
  3. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Die jongste kinderen zijn nooit naar school geweest en hebben geen enkel referentiekader. Voor hen bestaat er maar één waarheid en één geloof: dat van hun vader. Hoe kunnen zij weten dat dit fout is? Ze weten niet beter.
     
    Baukje1985 vindt dit leuk.
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.902
    113
    noord holland
    Precies, ik denk dat je hoe zij erin staan wellicht ook wat kan vergelijken met moeder (en wellicht vader zelf ook?), zó gehersenspoeld zijn en totaal geen ander referentiekader hebben dat je niet beter weet dan dat het zo werkt en daar tot het diepst van je ziel in gelooft.
    Ik begreep ook enigzins uit het verhaal in, ik dacht aflevering 1, dat dit ook wel de reden was waarom vader vanaf Israël de kinderen niet meer registreerde. Hij wilde zijn kinderen niet blootstellen aan de wereld maar alleen aan zijn eigen geloof en gedachten en dat kon alleen maar als ze nergens 'bestonden' dan in hun gezin. Dat hun oudste kinderen in zijn ogen al verpest waren door de buitenwereld lijkt ook de reden te zijn dat hij deze kinderen op een gegeven moment uit de buurt van de jongsten hield en ze afzonderden. Mar Jan had voor haar vlucht de jongsten al jaren niet gezien terwijl ze in hetzelfde huis woonden.
    Ik vraag me af waarom de vader zelf ooit zo krankzinnig is geworden dat hij zo geworden is. Dat aansluiten bij een sekte en zo wereldvreemd te worden, dat gebeurd toch ook niet zomaar bij een stabiel iemand met een gezonde jeugd?
    Hetzelfde geldt voor de moeder. Ik begreep dat ze toen ze jonger was nog wel eens was gevlucht maar ook steeds terugkwam? later totaal geindoctrineerd, want in die.zin geloof ik wel dat vader de grote aanstichter is en heel veel macht over de rest had.
     
  5. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    natuurlijk snap ik dat dit voor de kinderen hun wereld is.
    Maar wat ik niet snap is dat deze mensen niet tegen zichzelf in bescherming genomen kunnen worden.
     
    Bellybell vindt dit leuk.
  6. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.163
    3.120
    113
    Vrouw

    Zijn ze niet allemaal meerderjarig? Het is een situatie die in Nederland in ieder geval nog nooit heeft plaats gevonden dus er zijn ook geen protocollen voor hoe te handelen. Ik ga er niet van uit dat ze allemaal maar aan hun lot worden overgelaten maar als ze meerderjarig zijn en niet geholpen willen worden dan houdt het op een gegeven moment op.
     
  7. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Maar de vraag is dan: wat doen ze verkeerd en is dat tegen de wet/strafbaar? Ik kan ook wel vinden dat de Jehova’s een enge sekte zijn met indoctrinatie en alles. Maar het mag gewoonweg. Ze doen zelf geen aangifte en ja wij snappen wel waarom (dat gebrek aan referentie). Ik denk trouwens niet dat ze aan hun lot worden overgelaten ofzo.
     
  8. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.481
    6.168
    113
    De jongste is 19, dus daar is denk ik niks aan te doen.
     
  9. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    Ik kijk het nu terug
    Dat arme meisje.. Hoe durft ie de hufter! En hij komt overal mee weg schandalig
     
  10. Flopje

    Flopje Actief lid

    30 mrt 2021
    111
    69
    28
    Vrouw
    Wat een in en intriest verhaal. Voor die kinderen, maar ook voor die ouders. Dat je gelooft dat dit God is... Die verhalen van die kinderen en de beelden. Zo verschrikkelijk triest... :(
     
  11. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Die vragen spoken al sinds aflevering 1 door m'n hoofd.
     
  12. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113

    Echt zorgelijk. Het wordt er nog veel complexer van. Als niemand straks zicht heeft op deze jonge mensen, wat gaat er dan gebeuren? Worden er dan kinderen op de wereld gezet die opnieuw opgroeien met deze bizarre omstandigheden/“religie”.

    Het zit onder mijn huid. Het is onvoorstelbaar dat deze man onder alle wetten doorkruipt.
     
  13. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Wat ik niet kan plaatsen is dat Israël straf had toen hij hulp zocht maar vader kan toch niks anders meer dan op een bedje liggen en niet praten? Hoe kan hij dan straf geven? Zit hier de hele tijd over na te denken en snap het ff niet. o_O
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  14. Toverbal

    Toverbal Fanatiek lid

    9 mei 2012
    2.692
    900
    113
    Wellicht speelt die Josef B hier een rol in? Of zijn broertje en zusjes? Ik begrijp dat ook niet goed. Vindt het wel erg indrukwekkend allemaal.
     
  15. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ja dat had ik ook maar Israël zei wel iets over handgebaren etc. Ik weet natuurlijk niet hoe geïndoctrineerd en bang je bent na al die jaren en je geen ander normaal kent. Misschien hoefde die vader nog maar weinig te doen om ze in het gareel te houden. Want sowieso zou je denken die kinderen zijn jong en sterk geworden en hij oud...
     
    Gewooniemand, hummeltje5 en Magnolia29 vinden dit leuk.
  16. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Ja geen idee... Hopelijk wordt dat nog uitgelegd. Broertjes of zusjes zou inderdaad kunnen ook.

    Nee klopt.... Wat ik wel bedenk is toen hij de jongeren ontmoette zei hij dat die kinderen hem niet aan konden kijken... Mogelijk dat zij dan uitvoerde wat die vader wou ofzo
     
    Mapje vindt dit leuk.
  17. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ik heb nog zoveel vragen. Ik ben nml erg benieuwd hoe de oudsten zijn gevlucht. Wat was voor hen de laatste druppel? Waar gingen ze heen, want ze hadden waarschijnlijk geen eigen geld? Hadden Shin, Mar Jan en Edino elkaar gevonden in de buitenwereld? En hoe kan het toch dat die vader na zijn hersenbloeding toch jongste kinderen binnen kon houden? Wat was de rol van Jozef? Hopelijk horen we dat woensdag.
     
    A je to en hummeltje5 vinden dit leuk.
  18. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Heb je het over de naam Josef? Dat is die Oostenrijker die bij het gezin kwam.

    Ik ben ook benieuwd hoe het de laatste jaren is gegaan. Maar de vader kan niet meer praten maar hoe is hij verder fysiek?

    Wat ik me heel erg afvraag, waarom praten de kinderen die nu weer bij die vader zitten alles goed en is Israel gevlucht? Werd hij als oudste van die groep anders behandeld? Volgens mij had hij (als enige?) contact met de buitenwereld via internet, zou hij zo erachter zijn gekomen dat er meer is dan hun wereldje en zou hij zo wellicht contact hebben gekregen met zijn oudere broers en zus?

    Voor die 5 jongste kinderen vind ik het wel heftig hoor, zo uit hun vertrouwde omgeving gerukt, alles kwijt wat je had, waaronder de dieren. En telkens maar moeten verhuizen. Het is goed dat weten dat ze in een andere waarheid leefden, maar had dat niet anders gekund? Maar ja, is achteraf makkelijk praten.
     
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nog over die Israel, hij had eerder al een Facebook account onder de naam Jan Zon. Bij werk stond er een internet site, was een bedrijf van Josef B.
    Had die vader niet door hoe gevaarlijk internet is ivm een virtuele deur naar de 'slechte' buitenwereld?

    Ik weet uit eigen ervaring trouwens hoe loyaal kinderen kunnen zijn naar hun ouders. Dus dat die jongsten (en deels de ouderen) hun vader alsnog verdedigen snap ik wel.
     
  20. Anna2406

    Anna2406 Actief lid

    15 dec 2020
    271
    472
    63
    Vrouw
    Ik heb net ook de laatste gekeken. Ik ben echt wel wat gewend qua tv beelden, maar hoe hij dat meisje van de stoel afgooit gaat toch echt door merg en been. “It was only a game” zegt ‘ie dan ook nog. :confused:
     

Deel Deze Pagina