hoi goed joh dat je het wil proberen.ik heb heel veel gehad aan de bv cursus van liemerscare kraamzorg deze word gegeven in zevenaar en is 2 ochtenden. www.liemerscare.nl daar heb je ook gelijk een lactatie kundige erbij die je kunt vragen om jou vragen te beantwoorden.
Ben een beetje druk geweest, vandaar de late reactie, sorry! Nemo, bedankt voor het linkje! Kan nog niet echt wijs uit de site, maar zal wel goedkomen denk ik..! Als ik maar.......? Vind ik een beetje een nare uitdrukking, sorry! Ik heb inmiddels genoeg op mijn bord gehad wat betreft borstvoeding om mijn eigen keuzes daarin te maken en als IK een tepelhoedje wil gebruiken als blijkt dat het zonder tepelhoedje teveel energie kost om BV te geven, of ik heb kloven, of een andere reden die ik goed genoeg acht, dan kies IK voor een tepelhoedje. En daarvoor ga ik geen toestemming vragen aan een lactatiekundige! Ik wil er echt een heleboel voor geven om van de BV deze keer een succes te maken, daarom ben ik er ook zo mee bezig, maar ik ga niet meer over diezelfde grenzen heen als de vorige keer! Maar meid, bedankt voor de tips en info, trek het je niet aan dat ik op iedere slak zout leg (lees: jouw formulering niet prettig vind) want dat zegt meer over mij dan over jou..! Devy, thanks haha ik zal zeker ook zwangerschapspagina goed bijhouden met alle eventuele frustraties, probleempjes enz.. Over die moedermelk op de tepels, die kende ik ja! :-D Hoop dat het bij mij net zo goed werkt..! Die LilyPadz, hoezo is dat iets voor later? Ik had in ieder geval bij mijn andere kids helemaal niet zoveel lekkage dat met siliconen simpelweg dichtdrukken niet zou hebben geholpen.. Die wegwerpzoogcompressen daarentegen vind ik echt verschrikkelijk! Ze blijven aan de tepel plakken en zeker met kloven doet dat zooooooooo gruwelijk zeer......... Ik hoopte dat die LilyPadz daar dus een alternatief voor zouden zijn! Enne, thanks voor de succeswensen! Blusvrouw, wat grappig, ik zit ook bij LiemersCare! Al voor de vierde keer inmiddels.. En ja, via hen ga ik ook die BV-cursus volgen! Dat is dus inderdaad wel wat? Ik mag 26 maart voor het eerst, heb geen idee wat ik ervan moet/mag verwachten! Liefs Esther
De eerste dagen kloven is vrij normaal (weet je ook wel denk ik ). Moedermelk erop smeren hielp bij mij veruit het allerbeste. En je tietjes lekker aan de lucht laten drogen! :-D Van kolven kreeg (en krijg) ik 100% zeker kloven, hoe zachtjes ik het ook doe! (avent handkolf) Al 7mnd zonder problemen bv, maar een kolf moet niet in de buurt komen! (heb ik even "mazzel" dat ik werkloos ben ) Mijn productie schiet omhoog van pinda's en linzen. Altijd lekker, veel melk, uk hoeft alleen maar dr mondje open te doen hihi ... geeft je tepels rust misschien?
Nou moet ik je toch even corrigeren.... Kloven zijn NOOIT normaal. Dat is echt een misvatting als je dat denkt. Kloven is altijd een teken dat er verkeerd aangelegd wordt. De kraamhulp heeft je dan geen goede begeleiding gegeven bij het aanleggen, d.w.z. dat een groot gedeelte van de tepelhof in de mond van de baby moet zitten. Daarnaast zijn tepelhoedjes nooit 1e keus. Zij zorgen er namelijk voor dat je baby in feite niet de juiste drinktechniek hanteert. Er is geen goed zuigvacuum. Vaak kom je van de wal in de sloot met tepelhoedjes. Tepelhoedjes kunnen nog wel eens gebruikt worden in het begin bij ingetrokken tepels, daarnaast zou ik ze nooit gebruiken. Ook bij kloven zijn ze nooit eerste keus. Het beste is om de baby de kloof dicht te laten drinken en idd goed aan de lucht te laten drogen met moedermelk.
Heej meid.. Wat top dat je het gaat proberen weer! Ik heb een stomme (eenvoudige) tip voor je. Iemand die had tijdens mijn zwangerschap gezegd, dat je supergoed moest opletten, dat de lippen mooi naar buiten gekruld zaten. Volgens mij was dit tijdens een bv cursus. Op een of andere manier is me dit zooo bij gebleven, dat ik vanaf moment 1, daar echt supergoed op gelet had. Weet niet of het hierdoor komt, maar heb nog nooit kloven gehad. Voor de rest, ben ik ook hier door iedereen goed geholpen, was het niet met tips, dan was het wel een hart onder de riem stoppen. Dat voelt echt wel supergoed en geef je weer een 'drive' om door te gaan. (althans vond ik)
Ow en wat mijn kraamzorg mij adviseerde was: In het begin de eerste dagen, voelde het nogal rauw aan (moest nog even eelt kweken) om inderdaad gewoon lekker (als je toch op bed ligt) bloot op bed te liggen met een beetje melk op je tepels. Smeerde er af en toe ook bepanthen op. Baad het niet, dan schaad het niet Ik vond het zelf ook wel lekker.
Daya... zo vervelend bedoelde ik het niet. Ik zette er niet voor niets een bij. Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen is dat ik weet dat het vaak prettiger en makkelijker is om zonder hoedje te voeden en dat de borst vaak makkelijker kan worden leeggedronken. Vandaar dat mijn advies was om wat terughoudender te zijn met een hoedje (afbouwen lukt vaak slecht). Al is het voor sommige het redmiddel van de bv en dan is het natuurlijk perfect. Jij kan daarin perfect je eigen keuzes maken, maar jij vroeg tips en dat was de mijne. Mijn posting komt ook weer vanuit een ervaring. Als je weet hoe vaak ik het advies heb gekregen om met een hoedje te voeden (heb de eerste 9 weken pijn gehad van spruw en syndroom van raynaud). Maar mijn inziens loste ik daar geen problemen mee op, zoontje hapte gewoon goed aan. En de kraam maar doorzeuren over dat hoedje, ergerlijk gewoon. Ze had gewoon geen idee hoe die borstvoeding werkte leek wel. Dus ik sluit af met een tip die ik nu zelf ook ter harte heb genomen. Kies een kraamzorgbureau met het borsvoedingscertificaat van Stichting Zorg voor Borstvoeding. Weet niet of dat nog kan - en misschien heb je er al een - maar daar kan je de beste begeleiding verwachten die zo belangrijk is in de eerste dagen. En een preventief lk-consult die ook in de eerste 48 uur langskomt is een goede, Maar ik geloof dat ik dat al geschreven had. Hier kan je ook iets vinden wat diverse lk's hanteren. http://eurolac.net/index.php?p=47 In ieder geval super dat je het weer gaat doen ondanks je vervelende ervaringen. Hopelijk gaat het dit keer van een leien dakje!
Brrrr, al dat gepraat over kloven maakt dat ik me bijna zou bedenken! Ben als de dood dat ze weer net zo erg worden als bij mijn oudste.......... Jingels, kloven zijn niet ALTIJD het gevolg van verkeerd aanleggen.. Bij mij was het stomme pech! Mijn dochter had een heel klein mondje en ik heb een vrij flinke tepel, ze kon gewoon niet genoeg tepel 'kwijt' en daardoor kreeg ik kloven! Niks aan te doen dus.. En ik ben als de dood dat dat nu dus wéér gaat gebeuren.. Wendy, die tip kende ik nog! Goed he! Wel fijn dat je me er weer even aan herinnert! :-D Appeltje, ik weet dat je het niet vervelend bedoelde hoor, ik moest het gewoon ff spuien en wat ik al zei; dat zegt meer over mij dan over jou hoor! Betreft de hoedjes; ik haal ze en ik zie wel hoe het loopt. Ik ga alleen echt niet meer over mijn eigen grenzen heen; dat heb ik vaak en lang genoeg gedaan als het om die BV ging en ik heb nog drie andere meisjes rondlopen die ik niet met een chagrijnige mama mag opzadelen.. Ik neem het zoals het komt! En als logisch gevolg daarop: laten we dus maar gewoon hopen dat het deze keer lekker soepel verloopt, dat het echt genieten is en dat ik er niet weer weken/maandenlang pijn voor hoef te lijden en verdriet hoef te hebben............... DUIMEN!
Daya: je dochter heeft dan gewoon te weinig tepelhof in haar mondje gehad, en dan kan er geen goede drinktechniek plaats vinden, namelijk dat de tepel tegen het gehemelte geplakt wordt. Of je dochter nu een klein mondje heeft, of jij een grote tepel, de drinktechniek is dan gewoon verkeerd. Komt trouwens heel veel voor in het begin, maar daardoor ontstaan dus kloven. Door de slechte drinktechniek.
Nogmaals, bij spruw kan een kind ook de tepel/tepelhof niet goed in de mond nemen, en ontstaat er een verkeerde drinktechniek, waardoor er kloven kunnen ontstaan. Het een is het gevolg van het ander.
Mijn dochter kon de tepelhof dus niet in haar mondje nemen domweg omdat haar mondje niet groot genoeg was! Dat ligt dus NIET aan een aangeleerde drinktechniek maar aan domme pech......................