Als je kind veel moeite heeft met drukte vanwege een stoornis dan hou je daar toch rekening mee? De behoefde van je kind negeren want je wil nog een baby vind ik opmerkelijk. Zegt veel over hoe de ouders denken.
Ik vraag mij wel af hoe het er zonder camera's aan toe gaat daar. Dat zal ook voor extra spanning zorgen. Zou het nog uitmaken van 8 naar 9? Druk is het al. Op woongroepen zitten ook een hoop adhders. Met zo'n 9 kinderen per groep. Alleen gaat dat meer op leeftijd.
Natuurlijk weten we niet hoe het in het echt gaat. En er is natuurlijk veel geskipt in de show. Maar overduidelijk is dat in de show de aandacht van de moeder vooral gaat naar de baby's. En de pubers eisen zelf wat aandacht op. Maar de middelste leken er in de serie een beetje tussen te hangen en weinig aandacht te krijgen. En ik ben ook wel van mening dat je rekening moet houden met je kinderen. Quinten heeft adhd (autisme zou me ook niet verbazen) en hij heeft gewoon moeite met de drukte enz. Dat geeft hij vaak aan. De keuze is dan wel niet aan hem, maar vind wel dat je er als ouder rekening mee moet houden of de rest van het gezin er wel mee om kan gaan.
Dit! Ze zijn echt wel goed, zorgzaam en liefdevol voor de kinderen. Ik denk dat iedereen van ons weleens een minder handige actie met zijn kinderen uitvoert, alleen kwamen die van hun net precies op de televisie . Maar volgens mij, ik volg ze ook op FB, is het een heel fijn en gestructureerd gezin. Maar inderdaad kan ik ook niet helemaal begrijpen waarom ze het zouden wíllen. Inderdaad lijkt het (maar goed tv hè ) dat moeder erg perfectionistisch is, wat snel emotioneel en daardoor ook makkelijk in de stress. Meer kinderen zal die stress alleen maar verhogen, dus ik snap het zelf ook niet . Maar goed, als zij er gelukkig van worden, doe vooral je ding.
Ja dat was inderdaad niet zo'n handige actie van ze. Maar doen wij het allemaal zo goed dan? Maken wij niet soms onhandige of verkeerde keuzes? Ze hebben het toen gewoon samen besproken na zijn boze bui. Genoeg gezinnen waar amper gesproken wordt met elkaar. Die jongen komt superleuk over, lijkt ook wel erg 'gegroeid' tussen de seizoenen. Is ook heel leuk in het gezin en met de andere kinderen, is lief naar zijn ouders op wat pubergeruzie na, heeft een baantje en een vriendin, slaagde voor zijn school. Dus volgens mij hebben ze gewoon een prima band en komt hij uit een goed nest. Dus zo verkeerd hebben ze het echt niet gedaan lijkt me. Dan had je waarschijnlijk een veel meer ontspoorde jongen gezien dan deze knul.
Toch legt moeder ook uit (in de serie al maar ook op FB) dat ze bij ieder kind bepaalde momenten één op één aandacht geeft, ook de middelste kinderen. Met de pubers is dat vaak 's avonds. En ieder weer op zijn eigen manier en naar eigen behoeften. Ik ken gezinnen met maar één of twee kinderen waar er minder aandacht voor de kinderen is. Ze doet ook vaak het huishouden juist 's morgens en heeft dan ruimte en tijd voor de kinderen in de middag. Kinderen spelen, knutselen, ze gaan wandelen buiten, gaan naar de speeltuin, etc. Ze eten gezamelijk aan tafel. Ik zie niet heel veel andere dingen dan hoe het in veel huishoudens gaat. Naast wat gekibbel, gestress en soms onhandige dingen zoals toen in seizoen 1 bij Quinten zie ik ook vooral heel veel gezelligheid en liefde.
Ik snap het oook niet... zoveel kinderen gaat toch altijd ten koste van de andere kinderen. Zij komen dan dus tekort lijkt mij in zulke grote gezinnen...
Hier ben ik het eigenlijk helemaal mee eens. Bij ons is het ook niet altijd perfect en ergens vind ik het dan een verademing om hun te zien en mij te realiseren dat elk gezin zulke momenten kent. Maar uiteindelijk overheerst de liefde en staan ze er toch weer allemaal voor elkaar.
Wat ik me vooral altijd afvraag met zoveel kinderen is van hoe kun je dat in godsnaam allemaal betalen Ik vind 3 kinderen al een godsvermogen kosten.
Ik vind hun op hun eigen manier wel een leuk gezin hoor! Ieder huisje heeft zijn kruisje toch Buddenbruckjes vond ik echt erger om naar te kijken
Maar moeder is wel thuis, werkt niet. hoeveel kinderen zitten de hele week op de opvang omdat pa en ma carrière willen maken? Die komen om 6 uur thuis eten wat met de kinderen hop naar bed en volgende dag zelfde liedje
Precies, dat vind ik dus ook. En in veel grote gezinnen helpen de kinderen elkaar meer en is er veel gezelligheid en reuring. Dat noemen sommige mensen zielig omdat oudere kinderen dan moeten helpen of weleens oppassen. Toch brengt het ook veel goeds, ze leren behulpzaam te zijn en zelfstandigheid. En dan gaat het er vooral over hoe dat dan gaat. Zo zie ik bij de familie Jelies of bij de familie Kraan de oudere soms oppassen of helpen maar zonder strijd en gewoon om dat het zo gaat, maar niet overmatig veel en dat het ten koste gaat van hun eigen tijd. Ik had vroeger bijvoorbeeld een vriendin met een gezin van 'maar' vier, waarvan twee 'nakomertjes', en die moesten in het weekend veel thuis verplicht helpen, elke week weer. Ze konden echt niet altijd met vrienden afspreken ondat dit niet mocht want ze moesten een hele lijst taken afwerken. Dat zie ik bij bijvoorbeeld deze families helemaal niet. Ze helpen wel maar hebben ook hun eigen vrienden en/of werk. Ze zullen natuurlijk allemaal aandacht moeten verdelen. Maar hoeveel 'kleine' gezinnen kennen we niet waarbij de kinderen echt niet persé méér aandacht krijgen? inderdaad omdat ze meerdere dagen tot laat naar de opvang gaan. Maar soms ook gewoon ouders die niet zoveel met de kinderen doen.
Al die pubers die je kaal eten Maar t is.een samengesteld gezin natuurlijk, dus ze zijn niet bio ouders van daadwerkelijk alle kids
Precies, gelukkig is t overal anders... Bij familie jelies zie je ook dat de kinderen regelmatig mee poetsen maar verder is het een heel liefdevol gezin, zoals het lijkt op tv en insta tenminste. Gelukkig word niet ieder gezin zo uitgemeten. geloof niet dat het bij mij beter of slechter is als bij een groot gezin hoor
Alleen Sam is niet van Linda, de andere allemaal wel. Ze hebben een nieuw huis met voldoende ruimte. Dus financieel kunnen ze het dragen. Daarbij krijgen ze onderhand 2500 euro aan kinderbijslag per kwartaal gestort gok ik. De peuters gaan alleen naar de PSZ, geen kdv voor de baby’s, geen bso. Scheelt zoveel geld.
Maar hij is niet de vader van 2 van haar kids. 3 van de 9 hebben nog een andere ouder. Kan wel in de kosten schelen mbt studie