Wat bedoelen ze daar mee??

Discussie in 'De lounge' gestart door bruce2004, 3 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bruce2004

bruce2004 Bekend lid

12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    Alvast sorry voor het warrige verhaal maar moet het ff kwijt,

Ik werk in een winkel zo'n 4 uurtjes in de week, werk er al bijna 3 jr en heb een vast contract en verleden week heb ik een gespreksbevestiging gehad over dat ik mijn vracht container niet op tijd af had, ik heb meerdere waarschuwingen gehad en was toen niet de enige, aangezien ik er al wat langer werk ben ik dus op het matje geroepen omdat je dus 2 containers moet doen in 1 uur, en ik red dat niet, ik gaf aan dat het verschillende redenen voor waren, aangezien ik maar 4 u werk in de week heb ik geen regelmaat in het vrachten en ook medisch, heb namelijk ook een B12 en Vit d tekort en ben ook snel moe, ik krijg hier medicijnen en injecties voor, maar door mijn gastric bypass neemt mijn lichaam niet de medicijnen goed op. Maar ze schijnen dat daar niet te begrijpen, nu kreeg ik vanmiddag de brief van dit gesprek en dat ik moet gaan verbeteren en als dat niet gebeurd gaan ze stappen ondernemen.

Maar wat moet ik me daarbij voorstellen? Ontslag zoja mag dat zomaar, want de rest van me werkzaamheden doe ik wel goed!

Ik heb vanmiddag het filiaal gelijk gebeld of ik niet kan bewijzen dat het door me medische zooi gaat, maar dat moest ze uitzoeken, en terwijl ze dat zegt, zegt ze nog is dit allemaal niet te zwaar voor je dan, en waarom zoek je geen ànder werk , Tuurlijk ga ik mijn vast contract zomaar opzeggen en sowieso vind ik dit werk niet zwaar alleen de vracht daar doe ik wat langer over.

Pas geleden hadden we een beoordelingsgesprek, heb ik niet eens gehad, sowieso de afgelopen 3 jaar niet eens, dan denk ik kaart het aan bij me dmv de boordeling maar nee in 1 keer hup zo

Sorry voor het lange verhaal, maar misschien dat iemand hier vanaf weet door eigen ervaring

Gr bruce

2. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Nou, klinkt niet alsof ze je veel begrip voor je hebben in die winkel..
    Ik werk zelf ook in een supermarkt, maar bij ons staat er geen tijd voor het vullen van de containers hoor.
    Volgens mij is dat dan ook geen geldige reden om je te ontslaan, maar dat weet ik niet 100% zeker.

3. Veritas87

Veritas87 Actief lid

14 mrt 2012
    186
    0
    0
    Hey hey,
    Allereerst, wat een leuk bedrijf waar jij werkt (sarcasme). Mochten ze met "verdere stappen" bedoelen ontslag moet je je goed realiseren dat ontslag op staande voet niet gaat lukken, je hoeft dus niet bang te zijn dat je 'zomaar' van de een op andere dag op straat staat.

Wat ze dus sowieso moeten doen is een ontslagvergunning aanvragen, mocht dat hun doel zijn. Is dit het geval, verwacht ik niet dat hun het voor elkaar krijgen. Het zou namelijk alleen 'ontslag op persoonlijke gronden' kunnen worden en dan voornamelijk gericht op het 'disfunctioneren', in jouw geval is dit voor hun een heel heel heel dun lijntje om een ontslagvergunning te krijgen aangezien jij alleen moeite hebt met bepaalde snelheid van containers wegwerken. Als jij verder goed functioneert en jij hebt zwart op wit dat dit het enige is, hoef je ook niet bang te zijn voor ontslag.

Wat ik nu even wil aankaarten wil je misschien niet horen maar het is iets wat vaak gebeurt. Veel werkgevers organiseren pas een beoordelingsgesprek op het moment dat ze iemand willen ontslaan en dat is dus te laat. Je werkgever kan voor een ontslagvergunning dan niet bewijzen dat hij jou heeft gewezen op tekortkomingen en dus denken ze vaak dat ze dat kunnen oplossen door nog even snel een gesprekje aan te gaan. Een ontslagvergunning wordt niet afgegeven bij zo'n dun dossier en laat verslag.

4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ben je lid van de vakbond? Dan zou ik hen bellen en anders bij een rechtswinkel langs gaan.

Verder zou ik een afspraak maken met de arbodienst van je werkgever.

Je hoeft trouwens helemaal geen medische details aan je werkgever te vertellen. Je kunt gewoon zeggen dat je jezelf niet in staat acht die container in de door hen gestelde tijd te doen. Idioot dat leken een welles nietes discussie met je aangaan over je gezondheid. Dat is tussen jou en je arts, je werkgever hoeft alleen te weten hoe je inzetbaar bent op je werk.

5. Veritas87

Veritas87 Actief lid

14 mrt 2012
    186
    0
    0
    Ow trouwens, mocht je werkgever willen dat jij het verslag (van jullie gesprek) ondertekend. Doe het niet meteen en dien schriftelijk meteen aan dat je je niet kan vinden in het verslag en waarom.

6. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Oh ja, het belangrijkste, mocht je werkgever je op staande voet ontslaan, blijf dan naar je werk komen. Mocht je namelijk naar huis gaan, dan stem je zogenaamd in met dat ontslag.

7. Channes

Channes Fanatiek lid

24 jul 2008
    3.170
    0
    0
    Verkoopmedewerkster
    Groningen
    Ik werk zelf ook in een supermarkt maar ze kunnen je misschien een schriftelijke waarschuwing geven. Maar als jij een ot hebt lijkt het me erg sterk dat ze kunnen ontslaan. En een beoordeling krijgt je bij ons bedrijf met een contract van 12 uur of meer in de week.

8. bruce2004

bruce2004 Bekend lid

12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    Ik heb alles nagekeken en kan nergens iets vinden over de aantal containers voor een bepaalde tijd. Heb het CAO en personeelswijzer opgezocht en daar staar niks in. Ik ben dan verleden jaar overgeplaatst (omdat dit filiaal dichterbij was) en het afgelopen jaar er nooit wat overgezegt en dit is sinds een aantal mnd, heb echt zo'n gevoel van ze willen van me af.

9. Veritas87

Veritas87 Actief lid

14 mrt 2012
    186
    0
    0
    Op zich een goeie tip alhoewel het voor de rechter natuurlijk nooit blijft staan "Ja maar hij ging naar huis en kwam niet meer terug nadat ik hem ontsloeg, dus hij vond het goed".

Op het moment dat je werkgever zegt: "Je bent ontslagen dus je hoeft niet meer terug te komen", heb je daar gehoor aan te geven. Vervolgens moet je zelf stappen ondernemen tegen je werkgever. Rechter zal altijd kijken naar redelijkheid en billijkheid.

10. Veritas87

Veritas87 Actief lid

14 mrt 2012
    186
    0
    0
    Dan zit je gewoon safe hoor. Ze kunnen natuurlijk wel aangeven dat het beter moet maar het moet wel redelijk blijven. Waar ze nu mee bezig zijn kan gewoon niet.

11. bruce2004

bruce2004 Bekend lid

12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    Helaas niet lid van de vakbond, ga sowieso wel advies inwinnen,
    Merk wel dat ik met tegenzin nu naar me werk gaat ook al is het maar 4 u

Morgen bel ik ook ff de Arbo, ze weten van me achtergrond af dus wie weet hebben hun ook advies.

Bedankt in iedergeval voor jullie advies!

12. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Helaas is dit de truc die werknemers in een veel slechtere positie zet. Als de werkgever zegt dat je het gebouw moet verlaten heb je daar gehoor aan te geven; als de werkgever zegt dat je per direct ontslagen bent, heb je het recht het daar niet mee eens te zijn en er geen gehoor aan te geven.

Ik heb de tip van mijn vader, hij had als werkgever met het ontslagrecht te maken.

13. Veritas87

Veritas87 Actief lid

14 mrt 2012
    186
    0
    0
    Ik heb helaas in dezelfde situatie gezeten, ik raakte overspannen en mijn werkgever pikte dat niet...

Wat voor mij het meest waterdicht was, dat ik schriftelijk heb aangegeven niet akkoord te gaan met ontslag op staande voet en mij wou beroepen op de wet wil en verklaring. Dit heb ik in opdracht van mijn advocaat toentertijd gedaan, dit is vervolgens aangetekend naar mijn werkgever gestuurd zodat er gelijk bewijs van ontvangst was.

14. Veritas87

Veritas87 Actief lid

14 mrt 2012
    186
    0
    0
    Sorry, ik kom even terug op jouw punt. Je hebt gelijk (deels). Je kan wel gewoon naar huis gaan maar dan moet je zorgen dat je het zogenaamde ontslag op staande voet bevestigd hebt op papier vanaf je werkgever. Anders kan hij je inderdaad alsnog gewoon ontslaan voor werkweigering. Dus wanneer je het op papier bevestigt hebt gekregen dat je ontslag op staande voet krijgt, kun je gewoon naar huis.

15. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Ik denk dat ze inderdaad van je af willen. En dan niet op staande voet, anders gaan ze nu geen brieven sturen. Ze zijn nu bezig "bewijs" te verzamelen zodat ze straks een reden hebben (namelijk dat je je werk niet goed zou doen) om je te mogen ontslaan. Kwestie van een paar waarschuwingen, geen verbetering = hoppa, eruit.....
    Je moet nu dus zelf stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat die brief geen gevolgen gaat krijgen. Sowieso niet voor accoord tekenen. Ik zou iemand (rechtsbijstand, rechtswinkel?) zoeken die je hierbij kan helpen. Simpelweg omdat het voor jou op medische gronden niet haalbaar is om aan de eisen van je werkgever te voldoen. Jij kunt dus niet zonder meer de verbetering geven die ze vragen.

16. bruce2004

bruce2004 Bekend lid

12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    Nou ik heb het hoofdkantoor van de fantastische winkel "voor de meeste mensen ;) maar gebeld omdat het me niet lekker zat, schijnt dat hele verhaal wat ik aan mijn leidinggevende over me B12, vermoeidheid etc heb verteld niet is doorgekoppeld naar het hoofdkantoor, ook over de beoordelingen die ik had moeten krijgen gaan ze achteraan, want dat had gemoeten. Nu moet ik via de mail opschrijven naar personeelszaken waar ik het niet mee eens bent wat hun mij toegestuurd hebben. Dus de vermoeidheid vanwege de b12 wat niet vermeld staat en de regelmaat.

Ze vertelde me wel dat hun regels hanteren mbt vrachten, en je heb sommige mensen die redenen hebben die dat niet halen, en dat moet in het dossier vermeld worden zodat ze misstanden zoals nu kunnen tegenhouden, dus ze gaat me dossier aanpassen zodra mijn mail er komt. Ze ging dit alles doorkoppelen naar de rayonleider en waarschijnlijk krijg ik daar een gesprek mee, heb ik liever dan dat de leidinggevende een ander verhaal er van maakt.

Ik heb ook gelijk weer me internist gebeld of ik weer vaker injecties kan krijgen omdat ik merk dat het niet haal die termijn van om de 3 mnd injecteren...

17. bagheera

bagheera Bekend lid

2 aug 2011
    746
    0
    0
    NULL
    NULL
    Rare gang van zaken. Ik denk dat je overgeplaatst gaat worden/andere functie of werkzaamheden krijgt omdat ze dus wel bepaalde vrachtregels hanteren en jij daar niet aan kan voldoen fysiek gezien. Volgens mij kunnen ze je echt niet ontslaan.

1 tip blijf zo mee werkend en positief mogelijk. Ze kunnen je namelijk wel ontslaan als er sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie.

Deel Deze Pagina