Grote twijfel gyn of 2e lijns vk

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door geneeke, 2 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. geneeke

    geneeke Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Hi dames,

    zoals mijn titel het al zegt heb ik erg grote twijfels om bij de gyn te blijven of toch onder toezicht van de 2e lijns vk te gaan kiezen. Ik hoop op ervaringen/ goede punten om mij misschien makkelijker te helpen kiezen..

    In 2016 in verwachting geraakt van ons zoontje. Dit was eerste zwangerschap dus gewoon onder behandeling bij normale vk. Hele zwangerschap erg hoge bloeddruk gehad, veel vocht vasthouden en daardoor erg snel erg veel aankomen. Met 28 weken pretecho gemaakt waar gezegd werd dat zijn buikje achter lag op groei, maar ze was niet mijn vk dus kon er nog niet veel mee. Bij liggingsecho 33 weken werd dit weer gezien en dan in nog ergere mate. Vanaf hier elke week een echo gehad om te kijken hoe hij groeide en dit was vrijwel niets (buikje), derest groeide ook traag. 3,5 week gesukkeld maar telkens hoefde ik me geen zorgen te maken, doorsturen gyn vonden ze niet nodig. Uiteindelijk toch doorgestuurd voor “een kijkje van de gyn” met 36.4 en met 36.6 met spoed in ziekenhuis ingeleid omdat bleek dat mijn bloed stolde. Er werd gezegd dat hij er zsm uitmoest want het punt ging komen dat hij behalve geen voeding ook geen zuurstof meer zou krijgen. Uiteindelijk 37.0 bevallen en hij woog maar 2370 gram..

    Nu zijn we dus al aantal maanden onder behandeling van gyn omdat we in fertiliteitstraject zaten, en nu gelukkig zwanger. Echter heb ik gemerkt dat de gyn’s veel minder persoonlijk zijn en een stuk “stugger” dan de verloskundige. Voel me hier ook niet heel erg prettig bij..

    Ik mag kiezen voor begeleiding door gyn of 2e lijns vk door vorige zwangerschap.. maar ik ben zo bang dat er met deze baby weer hetzelfde gebeurd.. ze zeiden de kans is 1 op 3 dus ik wil wel maandelijke echo’s die ik bij de gynzal krijgen en ik neem aan bij de vk niet??

    sorry mega lang verhaal, maar lig hier al dagen wakker van..
     
  2. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Ik kan me voorstellen dat dit je heel erg bezig houdt, duidelijk dat aan beide voordelen en nadelen zitten.

    Ik ben wel benieuwd of je dan weer bij dezelfde VK zou gaan lopen als bij je eerste zwangerschap? Ik kan me voorstellen dat je daar niet zo'n lekker gevoel bij zou hebben...

    Ik kan je geen advies geven omdat ik uitsluitend bij de VK loop. Ik heb echter veel dames in mijn omgeving die bij de gyn lopen en ik vind de verschillen best groot. Nou moet ik er bij zeggen dat mijn vorige zwangerschap en huidige heel soepel verlopen maar mijn dossier, wat ik dus online kan lezen bij de VK, is echt bijna niks. Half A4. Echo's zijn er zeker veel minder en een controle is max max 15 min. En meestal korter. Als ik dat afzet tegen de checks bij de dames in het ziekenhuis... stelt het weinig voor, zo lijkt het. Wel heb ik met alle VK's uit praktijk inmiddels en band en weten ze ook echt heel goed wie ik ben, terwijl er dus nagenoeg niks speelt. Het geeft mij ook vertrouwen om samen met 1 van hun deze baby op de wereld te zetten.

    Ik denk dat ik jouw geval maybe toch vd VK zou gaan maar dan met hele duidelijke afspraken en wellicht extra controles, echo's etc. En het is vast mogelijk om de afspraak te maken dat wanneer je over wilt dit zonder problemen kan.

    Succes met je keuze en hoop niet dat je te lang slapeloze nachten hebt...!!
     
    geneeke vindt dit leuk.
  3. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.639
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Hier is 2e lijns vk en gyn vrijwel hetzelfde. Als je om medische redenen naar het ziekenhuis toe verwezen bent, dan krijg je in principe de vk en elke 3e afspraak geloof ik is dan bij de gyn, tenzij vaker nodig. Vorige zwangerschap vanaf 20 weken dat gehad en vanaf 32 weken alleen nog maar gyn controles gehad. Hier was er geen verschil eerlijk gezegd. Bij de 1e lijns vk was er volop aandacht, in het ziekenhuis was ik een nummertje. Wel maakte de gyn idd vaker een echo, ook volledig spontaan vaak. Dat wist ik dan niet van te voren. Uiteindelijk vond ik de gyn fijner, omdat zij veel beter naar me luisterde en de vk's van het zh alleen maar in protocollen spraken zo ongeveer. Maar ik denk dat het afhangt van de personen... Ik verwacht trouwens dat je met de 2e lijns vk ook gewoon maandelijkse echo’s kunt afspreken hoor, heeft immers een medische reden.
     
    geneeke vindt dit leuk.
  4. geneeke

    geneeke Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Dankjewel voor jullie reactie’s!

    Mijn vorige zwangerschap was in het buitenland, daar hebben we 4 jaar gewoond. Dus de hele situatie is sowieso een beetje anders dan de huidige.

    Dat je bij de gyn een nummertje bent dat ervaar ik op het moment inderdaad precies zo. Zelfs toen we het fertiliteitstraject doorliepen al, en toen ik belde dat het gelukt was niet eens een felicitatie oid.

    Ik vind het zo lastig, maar als de tweedelijns vk bijna hetzelfde als gyn is dan neig ik meer naar de gyn toe. Sowieso wil ik van gyn wisselen naar mijn “oude” gyn die ons doorverwezen heeft naar het fertiliteitstraject. Doordat de fertiliteitsarts met pensioen ging kwam ik bij een gyn terecht die dit overnam, maar dus precies de man is die ik niet wou. Dit zal ook geen probleem zijn neem ik aan?

    Maandag is onze eerste echo, dus dan ga ik dit ter sprake brengen..
     
  5. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.639
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Zolang die gyn ook verloskunde in zijn werkpakket heeft zitten, zou dat geen probleem mogen zijn. En anders sowieso om iemand anders vragen, dat kan altijd. Succes maandag!
     
    geneeke vindt dit leuk.
  6. Julias

    Julias Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Ik heb mijn zwangerschappen eerst bij de vk gelopen en vervolgens bij de gyn vanaf 23 weken en 28 weken. Nu vanaf 14 weken weer. Ik heb bij d 2 zwangerschappen een ontzettend fijne vk praktijk en heb serieus bijna iedere keer echo's gehad. De eerste vind ik wat minder. Ook bij de eerste een ander ziekenhuis voor de gyn gehad, maar allemaal fijne mensen. Nu helemaal en kijk ik ook weer uit naar mijn eerste afspraak bij de gyn. Iedereen kende me en ik hen. Maar kwam er ook 2x per week. Voel me totaal geen nummertje en had bij beide alle vertrouwen en ook nu weer dat ze alleen het beste voor mij en ons kindje willen. Ik denk dat je bij de vk kan overleggen over de echo's en bij de gyn betreft je gevoel. Vooral praten en zeggen wat je wil. Ik weet dat het beide heel fijn kan zijn dus leg me er bij neer. Maar als je dat niet hebt is dat erg vervelend naast de angst die je vast zal hebben. Spreek het uit en geef je behoefte aan. Hopelijk loopt alles soepel en voel jij je goed bij de behandeling..
     
    geneeke vindt dit leuk.
  7. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.582
    1.203
    113
    randstad
    Wij hadden ivm met dysmatuur 1e kind elke 4 weken groeiecho maar dat werd gewoon geregeld door de 1e lijns vk. Vanaf 36 weken naar de gyn vanwege andere oorzaak maar ik had daar ook elke x een ander dus dan vond ik de vk fijner.
     
    geneeke vindt dit leuk.
  8. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    Wij lopen zowel bij de gyn als bij de vk. En vanaf 34 weken word ik helemaal overgedragen aan de gyn.

    Hoe het deze zwangerschap is gegaan tot nu toe:

    Week 7-8-9-10-11-12 echo bij vk
    Week 12 echo bij gyn + nipt
    Week 13-14-15-16-17-18-19 hartje luisteren vk
    Week 20 guo
    Week 22 afspraak gyn + echo
    Week 23 controle vk
    Week 26 groeiecho gyn
    Week 27-28 controle vk
    Week 30 groeiecho gyn

    De zwangerschap van onze eerste zoon zijn we vanaf 11 weken doorverwezen naar de gyn omdat de zwangerschap daarvoor niet goed gegaan is.
    Toen hadden we elke 2 weken een echo, ook puur om onze angst weg te nemen.
     

Deel Deze Pagina