De laatste 100 dagen van de zwangerschap - deel 6

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door bulakgirl, 12 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.009
    3.857
    113
    @Lotion fijn dat de controle goed was. Wat een verschil in bloeddruk joh!

@Emma1995 leuk jou hier ook tegen te komen! Hoe is het? Medicatie voor hoge bloeddruk, dat is wel vervelend joh, hopelijk blijft het stabiel! Hoe verloopt het verder?

Emma1995 en Isabella2020 vinden dit leuk.
  2. Selien

Selien Bekend lid

12 apr 2016
    899
    698
    93
    Vrouw
    :roflmao::roflmao::roflmao: gelukkig maar, zo hoort het ook :p

Isabella2020 vindt dit leuk.
  3. Neilia

Neilia Niet meer actief

hopelijk heeft het strippen genoeg getriggert om vannacht te gaan bevallen!

@Annelies03 ik snap er even helemaal niks van, maar heeft jouw man al 2 kinderen? Omdat je het over kinderen hebt? :p
    Strippen doet de vk en dan kan je gewoon thuis bevallen.
    De bevalling komt dan alsnog ‘spontaan’ op gang zonder medisch ingrijpen (lees: wee opwekkers, inleiding, blablablabla)

@wolkje1994 in jouw geval zou mijn vk absoluut een poging wagen.
    Geen idee of ze dat al met 37 weken zou doen maar sowieso met 38.

Noralie87, Isabella2020 en wolkje1994 vinden dit leuk.
  4. Annelies03

Annelies03 Fanatiek lid

2 nov 2020
    1.189
    788
    113
    Vrouw
    Oh haha ja sorry, mijn man heeft 3 kinderen. Die zijn nu weer bij de ex van mijn man, hun mama!

5. Neilia

Neilia Niet meer actief

ah zoiets dacht ik al.. geen idee hoe ik bij 2 kwam overigens :p

6. Annelies03

Annelies03 Fanatiek lid

2 nov 2020
    1.189
    788
    113
    Vrouw
    2 meisjes en 1 jongen.. de jongste is 6 en straks dus niet meer de jongste, ze is er druk mee haha!

7. Neilia

Neilia Niet meer actief

hahaha leuk!
    mijn dochter word bijna 6 en heeft het er ook maar druk mee.
    Morgen gaan we samen met mijn moeder winkelen voor de baby, vind ze helemaal geweldig :D
    Jullie weten het geslacht nu niet?

8. Emma1995

Emma1995 Fanatiek lid

17 nov 2018
    1.188
    796
    113

Ja zeker balen, maar ik duim keihard dat m’n bloeddruk iig tot week 37/38 stabiel blijft met medicatie!

hoe is het bij jou?

9. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.484
    6.100
    113
    Vrouw
    Spannend, hoop dat het strippen enig effect heeft!!

10. Noralie87

Noralie87 VIP lid

11 jun 2013
    7.110
    4.702
    113
    Vrouw
    verzorgende-IG
    Zuid-Holland
    Ja dat hebben ze me op het hart gedrukt toch te bellen. Want als het echt is kan het weleens heel snel gaan!

Liliane92 en Muisje2016 vinden dit leuk.
  11. Noralie87

Noralie87 VIP lid

11 jun 2013
    7.110
    4.702
    113
    Vrouw
    verzorgende-IG
    Zuid-Holland
  12. Annelies03

Annelies03 Fanatiek lid

2 nov 2020
    1.189
    788
    113
    Vrouw
    Nee verassing :) vandaag 29 weken, dus over 13 weken weten we het sws:)

13. Neilia

Neilia Niet meer actief

leuk! Hier ook :D

14. Isabella2020

Isabella2020 Fanatiek lid

3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Nóg niet. Zo douchen en slapen. Ben benieuwd of er vannacht iets gaat gebeuren, ik reken er niet op.

15. Annelies03

Annelies03 Fanatiek lid

2 nov 2020
    1.189
    788
    113
    Vrouw
    Vanavond heeft onze ukkepuk de hik denk ik..het is echt anders dan schoppen. Het voelt meer als snelle klopjes tegen binnenkant van m'n buik.hahah!!!

Liliane92, Orchid24, 2jongensmama en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Annelies03

Annelies03 Fanatiek lid

2 nov 2020
    1.189
    788
    113
    Vrouw
    Successs♡♡

17. wolkje1994

wolkje1994 Fanatiek lid

12 aug 2013
    4.153
    6.004
    113
    Ik duim voor je meid! Zou zo fijn zijn als het zo op gang mag komen!

@Annelies03 de hik kan heel goed! Onze kleine heeft dit ook geregeld

18. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.484
    6.100
    113
    Vrouw
    Wat naar dat je je zo voelt. Wat maakte bij je 1e dat het mentaal zwaar voelt? En nu? Vanwege de kans op vroeggeboorte?

wolkje1994 vindt dit leuk.
  19. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Hmm, ik zou dit best een lastige casus vinden en bijvoorbeeld ook iets wat we in een praktijk met alle collega's op het wekelijkse overleg zouden bespreken.

Aan de ene kant kan ik me levendig voorstellen dat je er met 36/37 weken mentaal doorheen zit als je al zoveel weken in spanning leeft en rustig aan moet doen. Aan de andere kant is het voor een kindje wel echt beter om wat meer richting die 40 weken te gaan. Uiteraard verwacht je, als het spontaan komt met die termijn, geen grote problemen. Maar je ziet wel dat kindjes echt nog wat onrijp zijn en daardoor alles (drinken, temperatuur goed houden, afweersysteem) net wat moeizamer gaat. Dus echt opwekken/inleiden met die termijn zijn de meeste ziekenhuizen terecht terughoudend mee en moet er een zorgvuldige afweging worden gemaakt tav medische risico's en welzijn van zowel moeder als baby.

Alleen voelen naar ontsluiting is natuurlijk niet hetzelfde als inleiden, dus daarvoor ligt de drempel lager. Maar, als je mijn cliënt zou zijn zou ik wel met je bespreken wat de meerwaarde is van alleen ontsluiting checken. Stel dat je 1 of 2 cm hebt, dan is dat misschien fijn en geruststellend voor jou om te weten. Alleen zegt het nog niks over of je ook snel gaat bevallen, je kan daar makkelijk nog 3 weken mee rondlopen. Stel dat alles nog potdicht zit, baal jij misschien als een stekker, terwijl ook dat weinig zegt en je een dag later kunt gaan bevallen. Ik zeg niet dat ik het persé niet zou doen met 37 weken, maar ik zou dus wel met je bespreken wat jij en ik ervan verwachten en wat we ermee denken te bereiken.

De volgende stap zou zijn om te strippen, dan ben je al iets meer aan het manipuleren en dat zou ik met 37 weken nog te vroeg vinden. Met ruim 38 weken, liever nog richting de 39 zou ik dat wel overwegen. En ik zou bijvoorbeeld bespreken dat je met uiterlijk 40 weken een afspraak bij de gynaecoloog krijgt om een inleiding te bespreken, normaal doe je dat (indien niet medisch noodzakelijk) pas vanaf 41 weken.

En, los van de hele discussie met welke termijn wel/niet checken, strippen of inleiden, ik zou ook met je bespreken wat jij nodig hebt om die laatste weken zo goed mogelijk door te komen. Gaat het om de angst voor een voortijdige bevalling? (Dat is vanaf een bepaalde termijn natuurlijk niet meer zo aan de orde.) Gaat het om lichamelijke klachten en/of slecht slapen? (Dan is goede pijnstilling, fysio en/of slaapmedicatie misschien een optie.) Gaat het om zorgen over het welzijn van je baby? (Dan zijn extra controles misschien geruststellend.)

Kortom, ik zou onderzoeken waar jouw wens vandaan komt en bekijken welke alternatieven er zijn behalve alleen eerder proberen de bevalling op gang te brengen. En misschien komen we dan samen tot de conclusie dat in jouw geval eerder ontsluiting checken of strippen wél de beste optie is, dat kan ook, en dan zou ik dat doen. Maar wel nadat we zorgvuldig de opties hebben besproken en afgewogen.

Maar goed, da's dus hoe ik het zou aanpakken hè :) En dit is typisch iets waar verloskundigen onderling sterk over van mening kunnen verschillen. Ik ken er die zonder aarzeling zouden strippen bij 37 weken en ik ken er die het absoluut onder geen beding zouden doen voor de 40 weken. Ikzelf geloof dus in de gulden middenweg. Ik zou vooral zeggen: ga het bespreken met jouw vk!

Cobon, Chechi, Patty91 en 7 anderen vinden dit leuk.
  20. wolkje1994

wolkje1994 Fanatiek lid

12 aug 2013
    4.153
    6.004
    113
    heel lang verhaal en vind het lastig in detail te treden vanwege herkenbaarheid. Maar in moest tijden de zwangerschap van L met 22 weken rustig aan doen, met 28 weken plat met vervolgens wekelijks opnamens in het ziekenhuis vanwege weeën. Mijn lichaam raakte van dit alles zo ontregelt dat ik hier veel last van heb gehad na de bevalling. Ben nog maanden uit de running geweest en dat is niet hoe ik in elkaar steek: dus kwam mijzelf hard tegen. Nu dus ook. Maar ik ben een heel nuchter persoon hoor, en daar red in het nu ook weer mee. Vk gaf zelfs aan dat in te nuchter was en sneller moest gaan bellen :roflmao:.
    Nu is het pittig dat ik zeker 25 pijnlijke harde buiken op een dag heb. Wel een kleintje heb rondlopen. Is gewoon dealen ermee en ik zit niet in zak en as hoor. Maar ik weer wel zeker dat ik met 37 weken op natuurlijke wijze de boel graag wil stimuleren. Mocht het kindje er klaar voor zijn, dan hoop ik dat hij snel komt. Maargoed eerst hebben we de 34 weken als mijlpaal om te halen

Deel Deze Pagina