klaar voor het eerste groentehapje?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Migga, 12 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Mijn zoontje is 5 maanden oud en heeft tot nu toe volledige borstvoeding gehad. Hij deed het daar erg goed op, want hij is inmiddels over de 9 kilo! Het druist een beetje tegen mij gevoel in dat zo'n groot kind alleen nog 5x borstvoeding op een dag krijgt. Aan zijn gedrag te merken is hij echt toe aan vaste hapjes. Moet ik die 6 maanden echt volmaken? Of mag ik hem nu ook al een groentehapje geven? Zo ja, vervang ik daarmee een voeding, of krijgt hij het groentehapje náást de 5 borstvoedingen?

2. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Waarom druist dat tegen je gevoel in?
    En waarom denk je dat hij eraan toe is?

3. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    ik heb mijn zoontje zijn eerste groentehapje gegeven toen hij bijna 6 maanden was,
    je moet het natuurlijk niet volmaken maar als er bv allergie in de familie voorkomt zou ik toch pas na 6 maanden beginnen met bijvoeding.
    komt er geen allergie oid voor,dan zou ik met 5.5 maand beginnen,ik zou het niet eerder doen ivm rijping van darmen en eventuele ontwikkelen van een allergie.
    en een groentehapje is in het begin geen maaltijd op zich,het is een "tussendoortje" dus je blijft dan gewoon 5 voedingen geven.
    je kan een groentehap geven tussen 2 voedingen door.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hij mag dan 9 kilo zijn, hij is wel 4 maanden...

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    De antroposofie stelt dat een kindje van 4 maanden over het algemeen in een ontwikkelfase zit waarin het juist goed zou kunnen zijn om te starten met vast voedsel. Dit heeft te maken met grotere nieuwsgierigheid en interesse voor eten.

Dus zo zie je maar ... er zijn zoveel tips als dat er mensen zijn ...

Ik zou vooral je gevoel volgen en rustig aan beginnen met het geven van hapjes. De antroposofen zeggen dat je met een maand of 4 kunt beginnen met fruit - rauwe gepureerde appel of peer later eventueel aanvullen met zoete sinaasappelsap en banaan. Langzaam opbouwen van 2 theelepels tot 2 eetlepels.

Vanaf 5 a 6 maanden kun je naast het fruithapje ook een groentehapje geven. Begin met wortel. Ook hier van 2 theelepels naar 2 eetlepels. Als je kindje aan wortel is gewend kun je geleidelijk ook pompoen, bloemkool en broccoli invoeren.

(uit: Groeiwijzer van nul tot één jaar - voeding en verzorging. Auteurs: Paulien Bom en Machteld Huber)

6. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Maar waar baseren deze antroposofen dit op? Ik weet dat ze ook zeggen dat je met 9 maanden moet stoppen met bv ivm het aarden (of zoiets).
    Niet wetenschappelijk onderbouwd iig. Is dat ook zo met dit advies?

In ieder geval blijkt uit de meest recente wetenschappelijke onderzoeken dat het beter is tot 6 maanden te wachten. Dan zijn de darmpjes ongeveer klaar. Tuurlijk is de een wel wat eerder en de ander wat later, maar dat is echt geen 2 maanden.

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb eens gesproken met een arts die zich verdiepte in orthomodiculaire (hoop dat ik het goed schrijf) voeding en die vertelde dat met 9 maanden starten met bijvoeding heel logisch zou zijn gezien de ontwikkeling van je kind en de dierenwereld.
    Als je dan al wilt beginnen zou ik beginnen met groente, maar beter is het om te wachten.

8. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Voor mn gevoel is het logischer om tot 6 mnd te wachten en als je dan begint idd met groente... is toch milder zowel qua smaak als voor de maag-darmen ed.

Mijn zoon is ook een flinke maar gewicht ed. zegt niks over hoevaak een kind bv moet hebben op die leeftijd... en dan nog als je iets bijgeeft vervangt dat niet een bv maar is het voor erbij.

9. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Ik zou wachten tot 6 maanden. Als je al eerder wat geeft geef het dan niet rauw maar kook ook het fruit eerst even, anders wordt de kans op het ontwikkelen van een allergie alleen maar groter. En mijn mening is dat je daar al een risico mee neemt door eerder bij te voeden, dus maak het dan niet groter door bijv. rauwe appel te geven. Voordat je een voeding gaat vervangen ben je vast weer een (paar) maand(en) verder, je moet vooral niet te snel willen.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De antroposofie komt wel met meer dingen die niet echt wetenschappelijk onderbouwd zijn.
    Uit onderzoek de laatste jaren is heel duidelijk gebleken dat bijvoeden vanaf 6 maanden de voorkeur verdient, i.v.m. de ontwikkeling van de darmen.
    De interesse voor eten waarnaar gerefereerd wordt is geen interesse voor ander eten op zich. Een kind dat melk krijgt WEET niet dat er naast melk nog ander eten bestaat. De interesse is vooral imitatiegedrag, een kind wil nadoen wat de ouders doen, en ziet dat de ouders dingen naar hun mond brengen. Net zoals het ook andere handelingen van de ouders zal willen nadoen.

Dat advies van RAUWE appel of peer zo jong is echt niet conform wat we tegenwoordig weten over allergieen, net zoals die sinaasappel! Ivm de allergenen in rauwe appel geef je appel in het begin het liefste gepocheerd (partje 10 seconden in de magnetron) en sinaasappel (citrus) op z'n vroegst met 9 (liever 12) maanden.

De inzichten tegenwoordig zijn so wie so dat je liever begint met groente, omdat dit minder allergeen is, voedzamer en omdat door de zoetere smaak kinderen na fruit snel de neiging hebben om groente te weigeren.

11. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    helemaal duidelijk!

Ik ga gewoon lekker door met de 5 x borstvoeding per dag; dat groente-/fruithapje komt later wel!
    Van het bureau mag ik over gaan op 4x borstvoeding per dag, maar dat lijkt me zo weinig!
    Is hier van jullie iemand die maar 4x voedt?

12. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Nee, ik niet.
    Ik denk dat je gevoel je gelijk geeft, door niet op 4 voedingen over te gaan.
    Het lijkt er verdacht veel op dat jouw CB een kv-advies aan je geeft. Je geeft bv en daarvan kan je kindje nooit teveel krijgen en schema's doen we niet aan. Bv geef je op verzoek hetzij van je kindje hetzij van jezelf.
    Wij eten en drinken toch ook wel vaker dan om de 4 uur?
    Ge woon doorgaan zoals je nu doet, je doet het prima!

13. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Zelfs mn zoon van 1 drinkt nog meer als 4x op een dag... bv is zn enige drinken (echt heeeeeel zelden krijgt hij eens wat anders) Hij eet verder van alles hoor maar hij groeit natuurlijk ook, heeft meer eetlust dus hij eet rustig savonds mee en schoon zn bord leeg en drinkt daarna nog eens 2 borsten leeg. Hier wordt er nog 4 tot 8x per dag gevoed... de ene keer duurt het 10 min. de andere keer 2.

Deel Deze Pagina