Feestdagen in je verlof, zijn die extra??

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door cecile1, 5 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cecile1

cecile1 Niet meer actief

Hallo allemaal,

Ik stop 21 april met weken en dan begint mijn verlof. Nu vallen er een aantal feestdagen, bevrijdingsdag, 2e pinksterdag etc in mijn verlof. Krijg ik deze dagen dan extra? Dus dat ik de naast die 16 weken overhou?

Hopelijk weten jullie hoe dit geregeld is.

Gr. Nathalie

2. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Nee deze zijn niet extra. Je blijft gewoon je 16 weken houden.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, feestdagen zijn gewoon 'pech'

4. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    is net als met kerst, als de kerstdagen in het weeken vallen, heeft heel NL gewoon pech :)

5. Funkie

Funkie Bekend lid

13 jan 2009
    929
    0
    0
    Maak sieraden (BIBI)
    Scheveningen
    Dat vroeg ik me eigen ook af! Raar.. Zijn toch vrije dagen. Dacht dat dat los stond van je verlof.. Zal het eens aan mijn werkgever vragen..

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.159
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In het onderwijs krijg je een deel van de zomervakatie terug, als die in je verlof valt. Andere vakanties en vrije dagen niet.
    't Zal dus ook wel per sector / CAO verschillen.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat is toch niet raar? Je hoefde al niet te werken (je krijgt het weekend ook niet vergoed als je nooit werkt in het weekend) en je kunt moeilijk in oktober Koninginnedag gaan vieren. Alleen als je normaal gesproken ingeroosterd zou kunnen worden op feestdagen kan het zijn dat je een deel gecompenseed krijgt (bijvoorbeeld bij jaarurenkaarten in de zorg).

8. cecile1

cecile1 Niet meer actief

Dank je wel voor jullie reacties, ik blijf het toch ook raar vinden.
    Ik werk op maandag, dinsdag en woensdag, dus heb ik recht op minimaal 16 maandagen, 16 dinsdagen en 16 woensdagen verlof. Toevallig vallen er nu twee feestdagen in mijn verlof, 2e pinksterdag en bevrijdingsdag. En op deze vrije dagen heb ik ook recht. Dus mij lijkt het logisch dat ik dus een maandag extra hoor te krijgen voor 2e pinksterdag en een woensdag extra voor bevrijdingsdag. Die maandag en woensdag hoor ik dus na die 16 weken alsnog te krijgen.

Ik heb het er maandag wel over op mijn werk. Ben benieuwd hoe zij er over denken. Ook al is het wettelijk misschien niet zo als ik denk, ik blijf het logisch vinden....

Gr. Nathalie

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je hebt gewoon recht op 16 weken verlof, ongeacht of daar feestdagen in vallen. Ik vind het niet zo raar hoor.... als je ziek bent op een feestdag ga je toch ook niet vragen of je die feestdag mag inhalen?

10. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    je moet het echt zo bekijken als dat ik zei, heel nederland krijgt toch ook geen 2 extra dagen als de kerst in het weekend valt? of als koninginnedag op een zaterdag is...?

11. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad. Het ligt er gewoon aan hoe het valt en bij jou is dat binnen je verlof.
    Je bent nu dus al vrij op die feestdagen vanwege je verlof, dan ga je toch niet extra dagen eisen?
    Ik zou het niet aankaarten bij je werkgever, dat geeft echt geen goede indruk!!

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee dat is gewoon dike vette pech hoor. Ik had Pasen, Hemelvaart en Pinksteren in mijn verlof.... je krijgt gewoon die 16 weken en verder niet. Je had normaal toch ook niet hoeven werken op die maandag of woensdag???

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb net gekeken en bij mij vallen er 4 feestdagen in mijn verlof... misschien wel 5, als we goede vrijdag vrij krijgen, maar dat geloof ik niet. Voor mij dus geen extra vrije dagen dit jaar... want kerst valt precies in het weekend.

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Joh bij mij vallen ALLE feestdagen van heel 2010 in mijn verlof....pasen, pinksteren, hemelvaart, koninginnedag, 5 mei....Lekker belangrijk! ;) Het is toch logisch dat dit niet in je verlof valt. Het zijn geen vakantiedagen die je opneemt, het is gewoon een aangesloten periode van 16 weken die je vrij krijgt. Je kunt het natuurlijk proberen bij je werkgever maar ik denk niet dat hij staat te springen bij een dergelijke vraag.

15. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ik krijg 7 hele weken zomervakantie niet eens terug (cao BVE), dat is pas zuur ;)

16. cecile1

cecile1 Niet meer actief

Ach ja iedereen denkt er anders over.....
    Ik zie maandag wel hoe mijn baas hier overdenkt.... brutale mensen hebben de halve wereld zeggen ze...

17. Citroentje

Citroentje VIP lid

7 apr 2007
    5.556
    0
    0
    Een heel ander soort dagen maar ik kreeg de tijd die ik tijdens mijn verlof aan het ziekbed (terminaal) van mijn moeder zat en de dagen om de uitvaart te regelen ed ook niet 'extra' gekregen terwijl ik die normaal gesproken -als ik geen zwangerschapsverlof zou hebben- wel gekregen zou hebben. En nee ik heb kerst en oud en nieuw (in datdezelfde verlof) ook niet extra gekregen.

18. Yukl

Yukl Niet meer actief

Wat een gedoe om 2 dagen ;) Vind je je werk wel een beetje leuk? ;)

19. cecile1

cecile1 Niet meer actief

Ik geloof niet dat het aan jou is om te beoordelen dat ik mijn werk misschien niet leuk vind.... Het staat mij vrij om hier een vraag te stellen en iedereen die een zinnig antwoord wil geven is vrij omdat te doen. Als je jezelf er niet mee wilt bemoeien moet je dat vooral ook niet doen.
    Ik geloof dat een beetje respect voor ieders vraag en mening wel op zijn plaats is.

20. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Oei Nathalie, ik denk dat Yukl het niet zo kwaad bedoelde. Dit is toch geen reden tot katten? Yukl verwoord wat de meesten denken, je hebt al 16 weken betaald vrij, die 2 dagen maken toch het verschil niet?

Natuurlijk kan je het vragen aan je baas, maar houd er rekening mee dat ie niet enthousiast reageert meid.

Succes maandag!

Deel Deze Pagina