Bloemkoolpuree Lekker stukje zalm. Wrap van ijsbergsla met basilicum-mayonaise, kalkoenfilet, lekker wat kaas. Oprollen en eten maar. Ijsbergsla gebruik ik ook als alternatief voor broodjes bij hamburger. Af en toe doe ik wat lekker vlees en kruiden in de slowcooker, heerlijk mals. En dan wat sperziebonen oid erbij Vandaag had ik gegrilde courgette: boter smelten, Italiaanse kruiden, uitgeperste citroen, peper en zout en dit even mixen. Courgette in stukjes snijden en door de dip halen en dan paar minuten aan elke kant grillen. Eventueel nog parmezaanse kaas erover (Ik eet keto dus relatief vet). Bloemkoolrijst wokken is ook lekker. Gisteren had ik bloemkoolrijst en een ei samen gebakken, als een soort nasi. Was goed te doen! Op www.waymadi.nl staan ook lekkere recepten.
Gevulde zoete puntpaprika! - puntpaprika's - gehakt - zak champignon groente mix van de Lidl - feta kaas - zout/peper/knoflookpoeder - eventueel cashewnoten, meer khb Halveer de paprika's en leg ze in een ovenschaal. Rul het gehakt, voeg de groentemix toe en kruid alles naar smaak tot de groente zacht zijn. Vul dan de paprika's. Snijd de feta in blokjes en verdeel deze over de paprika's. Strooi er eventueel nog wat cashewnoten op en zet de ovenschaal voor zo'n 30 min in de oven op 180 graden.
Ik maak ook regelmatig de maaltijd pakketten van de Jumbo klaar, die met de verse groentes zoals de Indiase Tandoori. Uiteraard dan ipv rijst maak je hem met bloemkool rijst. Aubergine schotel ook lekker (dan zonder pasta) Koolhydraten zitten bij beide onder de 5gr bij 100gram
Wat veel lekkere recepten! Heb honger gekregen Hier nog een: https://www.foodsisters.nl/koolhydraatarme-ovenschotel-kip/
Quiche maken , bodem van KHA brood, dan gewokte prei met spekjes en kruiden, kaas erover en smullen maar!
Linzenstoof met garnalen Bron Wat je nodig hebt voor 4 personen – 1 ui – 3 teentjes knoflook – olijfolie – 2 volle tl Jamaican Jerk kruiden, gebruik eventueel iets minder als er ook kinderen mee eten – zout – 2 blikken gepelde tomaten – 1 handje koriander – 1 handje platte peterselie – 3 – 4 verpakkingen linzen in stazak (grote eters in huis, ga dan voor 4) (ik doe twee blikken linzen van de AH erin) – 800gr gekookte cocktailgarnalen (gamba’s kan ook, bak die dan eerst even kort aan in een pan) – witte peper Bereidingstijd: 30 minuten Snipper de ui en hak de knoflook fijn. Verhit een hapjespan of wok en schenk daar 2 eetlepels olijfolie in. Fruit de ui en knoflook totdat deze zacht zijn en bak de Jamaican Jerk specerijen mee, samen met een snuf zout. Schenk daarna de blikken tomaat erbij en laat 10 minuten op laag vuur pruttelen. Hak in de tussentijd de koriander en platte peterselie grof en roer dit samen met de linzen door de tomaat. Laat nog 2 minuten pruttelen en schep dan de cocktailgarnalen erdoor. Nog 2 minuten pruttelen en breng op smaak witte peper en eventueel zout.
EIWITRIJKE MAALTIJDSALADE MET MET VELDSLA, MAKREEL, EI, KIKKERERWTEN EN AVOCADO Bron Nodig 1 makreel 4 eieren 75 gram veldsla 100 gram lekkere tomaten naar keuze 1/2 komkommer 1 rijpe avocado 1 kleine rode ui groot blik (uitlekgewicht: 265 gram) kikkererwten een eetlepel gedroogde dille 1 teen knoflook olijfolie balsamico-azijn Bereiding Kook de eieren hard. Spoel de kikkererwten in een vergiet tot ze niet meer schuimen en bak ze in hete olijfolie met de dille, knoflook en een snufje zout bruin en knapperig. Fileer de makreel en leg het vlees zonder graten op een bord (of koop makreelfilet, nog makkelijker). Was en snijd de tomaatjes en komkommer. Schil en snijd de avocado. Schil en snijd de ui in dunne ringen. Doe de veldsla met de rauwkost in een schaal, leg de makreel hierop en vervolgens de gebakken kikkererwten en de gehalveerde eieren. Gebruik een dressing naar keuze maar in principe is olie en azijn genoeg voor deze rijke en smaakvolle salade.
Wat een heerlijke recepten! Wil ook graag kha gaan eten maar kwam niet verder dan aardappels weglaten..... Wat eten jullie overdag? Heeft misschien iemand wat voorbeelden van een dag?
Voorbeelden Ontbijt: -Gebakken ei -Griekse yoghurt met noten -stukje Noors platbrood met kaas Lunch: -salade met o.a. komkommer, tomaat, gerookte kip, witte kaasblokjes, eventueel een gekookt eitje, avocado -Noors platbrood -mozzarellawrap
Vandaag eet ik: O: Griekse yoghurt met blauwe bessen en walnoten T: appel L: omelet met champignons en tomaat T: cherrytomaatjes met stukjes fetakaas A: preischotel met courgette, champignons, gehakt, bloemkoolpuree en geraspte kaas. T: paar plakjes serranoham
Morgen eet ik: O: bananenpannekoekjes met blauwe bessen en kaneel T: gekookt eitje L: salade met gerookte zalm, garnaatjes en avocado T: komkommer met tonijnsalade A: courgetti met pesto T: handje noten
Als er meer mensen zijn die hiermee bezig zijn of gaan beginnen is het misschien leuk om een apart topic te openen? Kunnen we elkaar een beetje helpen / motiveren?
Misschien een stomme vraag, maar waarom zou je iets zoals rijst willen "vervangen" door iets wat geen rijst is maar erop lijkt (idem met brood)? Ik zie soms dat mensen cloudbread maken van ei of bloemkoolrijst maar ik snap dat eigenlijk nooit zo? Ligt misschien aan mij want dat is voor mij net zoiets als soja in de vorm van een worst voor mensen die geen vlees willen, en dat vind ik ook gek. Als ik koolhydraatarm eet is het gewoon bv een gekookt ei of stukje kip met groenten (niet heel vaak i.v.m dat ik weinig dierlijke producten eet). Is dit topic dan bedoeld ter inspiratie voor "koolhydraatvervangers" (zoals bloemkoolrijst) of meer de "gewone" gerechten waarbij de koolhydraten simpelweg zijn weggelaten? Sorry, niet als kritiek bedoeld maar ik vraag me dit gewoon af.
@citroenrasp, omdat het gewoon lekker is. Ik maak van dat cloudbread bijvoorbeeld wel eens een tosti. Lasagne maak ik vaak met pompoenbladen. Voegt idd niks toe, alleen extra groentes, maar ik vind het beter eten dan alleen de ‘lasagnesaus’
Koolhydraatarm betekent gewoon dat je van de koolhydraten minder moet eten. Maar dan kun je dus gewoon mee eten met de pot. Ik eet gewoon alles alleen dan in verhouding anders. Bijvoorbeeld 15% aardappel/rijst/pasta 60% groente 25% vis Dan kan ik dus gewoon koken. Voor mij werkt dit echt het beste.
Nee het topic is niet bedoeld voor vervangers van koolhydraten, maar om lekkere kha recepten te delen. Ik houd van koken, zou niet weten waarom ik nu, omdat ik kha wil eten, daarmee moet ophouden en elke avond enkel een stukje kip en wat gestoomde groenten zou eten
Ik weet wel wat koolhydraatarm eten betekent hoor. Vroeg me alleen af waarom sommigen per se "rijst" van bloemkool of "brood" van ei zouden willen eten.