Het grote "favoriete recepten" topic!

Discussie in 'De lounge' gestart door NoukjeTygo, 4 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NoukjeTygo

NoukjeTygo Fanatiek lid

3 apr 2012
    1.379
    0
    0
    Ik heb werkelijk geen idee of er al eens zo iets was.
    Bij deze; het is er.

Ik ben gek op bakken. koekjes, cupcakes, cake-pops, hartige taarten, mierzoete taarten, noem het maar op!
    Ook een nieuw recept koken vind ik leuk om te doen.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar jullie favorieten.
    Mijn persoonlijke voorkeur zijn gebakjes en dergelijken maar spui hier vooral je favoriete hapjes!

Ik ben benieuwd! Kom maar op :D

2. Zonnebloem1987

Zonnebloem1987 Fanatiek lid

9 jan 2009
    1.327
    21
    38
    Ik open net zo n zelfde topic! Verwijder die van mij maar.

3. SDonya

SDonya Niet meer actief

Leuk topic!!

4. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ik kan ook wel wat meer recepten gebruiken voor cake, taarten etc.

Voor diegene die pasteitjes lekker vinden roept u maar. Heb zowel recepten voor indonesiche pastei en antilliaanse pastei.

Verder maak ik wel eens kue lapis, is ook een soort van cake, maar dan in de stomer gemaakt, is soort gelly achtig in 2 of 3 kleuren. Of groene sponscake, ook lekker. Verder maak ik ook wel eens antilliaanse taarten met glazuur.

5. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ben benieuwd naar je pasteitjes!! En geen idee wat kue lapis is en wat ik me bij een Antilliaanse taart moet voorstellen? :)

6. sweetbel

sweetbel VIP lid

27 jan 2010
    5.519
    0
    0
    Ik lees mee!!'

7. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Zal morgen wat recepten plaatsen met foto erbij, ben nu op mijn mobiel online, teveel tikwerk. :)

Maar kue lapis is soort van gellyachtig spul, wat gestoomd moet worden. Het smaakt zoet en er zit ook kokosmelk in.

De antilliaanse taarten stellen niet zo heel veel voor, zijn voornamelijk botertaarten met allerlei vullingen. Bijvoorbeeld met pruimen, jam, casewnoten met rum etc etc. En dan vaak met aan de buitenkant een laag glazuur, wat ook in allerlei kleuren kan.

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik wacht op de recepten :D heb zelf ook een boel eigen recepten, zal straks even kijken wat ik erop zet. In ieder geval vast even een +1 voor het topic van mij.

9. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    +1 wat een leuk topic, die van jou ook Ninosz :)

Zal er vanavond even wat opzetten. De pasteitjes klinken erg lekker net als dat jellyspul.

10. life

life Niet meer actief

Dit recept is een toetje. Ik ben er zelf heel gek van.

Bak aardbeien (kan ook ander fruit wat je lekker vind)
    500g kwark
    En ik geloof 250cl ongeklopt slagroom.

Klop de ongeklopte slagroom in een kom tot beetje luchtig niet tot echte slagroom.
    Gooi de kwark erbij en roer het lekker door mekaar.
    Daarna de stukjes aardbei erbij en roer het door mekaar.
    Schenk het in een bakje en doe er lekker wat suiker bij.
    Ik zeg eet smakelijk!!:)

11. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    jammie !!

gisteren ong hetzelfde gemaakt , alleen ipv de slagroom , sorbetijs en dan in de blender , smoothie-time !

12. Islah

Islah Niet meer actief

Op verzoek: Marokkaanse kip uit de oven.

*1 hele kip
    *half bosje koriander, half bosje peterselie (van de Turkse/Marokkaanse winkel; die van de AH zijn kleiner en bovendien veel te duur!)
    *trostomaat, ontveld
    *1 teentje knoflook
    *1 ui
    *sap van een halve citroen
    *flinke scheut olijfolie
    *kruiden/specerijen: zwarte peper, paprikapoeder, gemberpoeder, kaneelpoeder, komijnpoeder, kardemompoeder, kurkuma
    *zout
    *azijn
    *olijven
    *maizena
    *roomboter
    *amandelen en gedroogde abrikozen (optioneel)

Ontvel de tomaat (dit doe je door kruislinks sneetjes op de bovenkant aan te brengen en 'm in gekookt water te leggen, daarna kan je de velletjes er makkelijker vanaf trekken!), en snijd deze in een paar stukken. Snijd de koriander en peterselie in stukjes, zo ook de ui en knoflook. Doe dit allemaal in een keukenmachine/hakmolen. Dan het citroensap, olijfolie, zout en specerijen erbij (van alles neem je ongeveer een theelepel, alleen van de kaneel iets minder, een kwart of halve theelepel ofzo).
    Kip maak ik schoon in een bak water met een flinke scheut azijn, citroensap kan ook. Maal het goedje in de hakmolen fijn, laat de kip uitlekken en dep goed droog. Smeer de kip vervolgens in met het mengsel. Als het de dik is kan je er een beetje olijfolie bij doen. Leg de kip op een schaal/in een bak en bedek het met een deksel of plastic zak, het beste is om de kip 1 dag te laten marineren als je daar de tijd voor hebt.
    Als het zover is om 'm te bereiden verwarm je een pan (hapjespan met deksel of braadpan), beetje olie erin en bak de kip aan alle kanten bruin. Voeg nu water toe tot de kip tot ongeveer de helft onder staat. Deksel op de pan en ongeveer 30 minuten laten koken. Laat de kip afkoelen (zo kan je 'm makkelijker uit de pan halen). Neem een handvol olijven (liefst verse olijven van Turkse winkel, anders volstaat uit een potje ook wel) en leg dit in de saus. Vet een ovenschaal in en smelt een beetje roomboter. Smeer daar de kip mee in.
    Dan kan je de kip even in de oven/onder de grill zetten (iedere oven is anders, dus dan moet je maar even kijken hoe je oven werkt, ik doe meestal een kwartiertje op 200 graden met alleen bovenwarmte aan). De saus ondertussen een beetje binden met maizena als je dat lekkerder vindt (dikkere saus vind ik lekkerder bij dit gerecht, maar sommigen houden misschien van dunne vloeibare saus).
    Je kan eventueel ook wat ontvelde amandelen bakken en gewelde gedroogde abrikozen erbij doen op het eind, bij het opdienen.

Een beetje frietjes erbij maken het geheel helemaal af. ; ) Serveer met brood (bv. Marokkaans of Turks brood, of gewoon stokbrood).

13. Zonnebloem1987

Zonnebloem1987 Fanatiek lid

9 jan 2009
    1.327
    21
    38
    Mn macaroni van vanavond!
    Hij was HEEEEEERLIJK!

* Half zakje macaroni (koken met 1 bouillontablet)
    * 1 paprika in stukjes
    * 2 grote tomaten in stukjes
    * half zakje soepgroenten
    * 1 ui
    * half bakje champignons
    * 2 teentjes knoflook
    * aanbieding gehakt
    * half / heel zakje macaroni

Geen water bij het zakje voegen, de groenten geven al genoeg vocht!

14. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Bolo di cashupete ( taart van cashewnoten)

Eerst ga je de basis taart maken. Hieronder volgt het recept van de basistaart.

Benodigdheden

500 gram bloem
    500 gram suiker
    500 gram halvarine voor op brood
    7 eieren
    een snufje zout
    een zakje bakpoeder
    een zakje vanillesuiker of 1 thelepel vanille essence

Bereiding

Zeef de meel met de suiker, het bakpoeder en het zout in een grote kom. Voeg hier de halvarine, de eieren en de vanille aan toe en roer goed met een houten lepel, totdat je een gladde massa hebt (In het begin lijkt het deeg misschien te zwaar, maar al snel zal de halvarine de andere ingrediënten opnemen.)

Vet en grote bakvorm in met boter en bestuif deze met een beetje bloem. En bak de taart ongeveer 60 minuten op 170 graden.

Als de taart is afgekoeld, kan de taart worden gevuld, in dit geval met vulling van cashewnoten.

Benodigdheden:

1kg ongezouten cashewnoten
    750 gr suiker
    2 blikken gecondenseerde gesuikerde melk
    3 eetlepels rum
    1 eetlepel vanille-essence of een zakje vanillesuiker
    Het sap van een halve citroen

Bereiding:

Maal de cashewnoten in een keukenmachine heel fijn. En bewaar een aantal noten voor versiering.
    Kook de suiker met ongeveer 3/4 liter water tot siroop.
    Voeg de gecondenseerde melk, de rum en de vanille toe.
    Zet het vuur laag en voeg de gemalen cashewnoten toe. Laat het geheel ongeveer 3 minuten koken en intussen blijven roeren!
    Voeg op het laatst de citroensap toe.

Snij dan de taart in 3 lagen en vul de taart met het mengsel. Houd 1/3 van het mengsel over voor de bovenkant.
    Zet het mengsel terug op het vuur en laat het inkoken totdat het dik is. Bestrijk de taart hiermee hier helemaal mee en versier de taart met de overgebleven cashewnoten

15. ClaudiaZ

ClaudiaZ Actief lid

5 mrt 2013
    276
    0
    0
    Flevoland
    Ik heb een heerlijk recept voor (kinder)kaasfondue, tot nu toe alleen maar goeie reacties op en iedereen die vraagt om t recept (is overigens niet zelf verzonnen, heb t via een vriendin haar oma)

Kaasfondue voor 3-4 personen

Benodigdheden

- 50 gram boter
    - 1 uitje
    - 1 blikje tomatenpuree
    - 50 gram bloem
    - 4 dl bouillon van tablet
    - 300 gram belegen kaas
    - 1 dl room
    - zout, peper
    - knoflook (poeder)
    - peterselie

Fruit het uitje in de boter, daarna tomatenpuree en bloem toevoegen en roeren. Daarna beetje bij beetje de bouillon erdoorheen roeren. Vervolgens kaas beetje bij beetje erdoorheen roeren tot het een gesmolten massa wordt, vervolgens room, zout peper knoflookpoeder* en als laatste de peterselie toevoegen. Alles goed roeren, tot een massa, proven of de smaak goed is en indien nodig smaak beter maken door meer zout, peper of knoflookpoeder erbij te doen.

* als je echte knoflook gebruikt moet je dat erin doen als je het uitje
    fruit.

Dit doe je in een fondue pan en dan kun je lekker dopen met stokbrood, appel, cherrytomaatjes, komkommer of andere lekkere dingetjes!

16. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Ik heb nog een recept om spruitjes eens anders dan alleen gekookt te maken :)

Eert wel even voor koken in groentebouillon vervolgens afgieten en en dan spekjes in een pan bakken, en terwijl die spekjes bakken snij je de spruitjes doormidden, als de spekjes bijna klaar zijn gooi je de spruitjes er bij en bak je ze totdat ze een beetje bruin gebakken zijn (zo'n 5 tot 10 minuten dus).
    Mijn dochter is er verzot op en op deze manier eet ik ook spruitjes :D

17. minon

minon Niet meer actief

Pastasaus

Benodigdheden:
    2/3 uien
    1 rode paprika
    500 gram gehakt
    sambal
    knoflook
    2 grote potjes tomatenpurree
    pakje gezeefde tomaten
    blikje tomatenblokjes
    water
    Mexicaanse kruiden
    Italiaanse kruiden
    peterselie
    chilipeper

Bereiding:
    Snijd de uien en paprika in stukjes.
    Bak dit in een wok met wat wokolie en twee theelepeltjes sambal en een theelepetje/1 teentje knoflook
    Voeg het gehakt toe en kruid dit met Mexicaanse en Italiaanse kruiden.
    Warm de tomatenpurree in een braadpan tot deze niet zuur meer ruitk. Let op: constant roeren anders brandt het aan. Voeg het gehakt en uien etc toe, de tomatenblokjes, gezeefde tomaten en leng het aan met water tot de gewenste dikte. Voeg nog 4 lepeltjes sambal, 1 lepeltje knoflook en nog wat Mexicaanse en Italiaanse kruiden toe, chilipeper en flink wat peterselie. Ongeveer drie kwartier laten stoven op de laagste stand voor de smaken. Genoeg voor vier porties voor vier personen.

18. minon

minon Niet meer actief

Boeuf Bourguignon

Ingrediënten

Porties : 6

900 gram mager runderstoofvlees
    240 ml rode wijn
    4 takjes verse peterselie
    1 takje verse tijm
    1 laurierblad
    4 eetlepels boter
    1 ui, in ringen
    1 eetlepel bloem
    60 ml runderbouillon
    zout en gemalen zwarte peper naar smaak

Bereidingswijze

LET OP: Dit gerecht maak je een dag van tevoren klaar. Dit is namelijk het lekkerste als je het de tweede of derde dag eet.
    Snijd het rundvlees in stukjes van ongeveer 1,5 cm.
    Meng in een middelgrote kom het rundvlees, de wijn, peterselie, tijm en laurierblad. Laat dit minimaal 3 uur marineren.
    Haal het rundvlees eruit; zeef en bewaar de marinade. Verhit 4 eetlepels boter in een grote, zware pan op middelhoog vuur. Fruit hierin de ui tot deze zacht is. Doe het rundvlees erbij en braad dit aan alle kanten bruin aan. Haal het vlees en de uien uit de pan en zet apart. Doe de bloem in de pan, en kook dit tot het bruin wordt. Schenk dan langzaam de runderbouillon bij en dan de bewaarde marinade. Doe het vlees en uien weer terug in de pan. Doe de deksel op de pan en laat 3 uur sudderen.
    Volgende dag:
    Verkruimel een flink stuk kruidkoek in de pan en doe er een klein potje tomatenpuree bij. Verwarm dit onder continue roeren op de hoogste stand. De koek smelt dan en alles wordt weer een gladde massa. Laat dit nogmaals stoven tot het vlees zacht is Eventueel water toevoegen als het te dik wordt. Serveren met aardappelpuree en eventueel gebakken spekjes.

19. minon

minon Niet meer actief

Ratjetoe

Zelfverzonnen en simpel gerecht

Benodigdheden
    halve tot hele zak patat of minikrieltjes
    5 frikandellen
    500+ gram groentes maakt niet zoveel uit wat. Ik gebruik meestal prei/wortel/paprika.

Bereidingswijze 1
    Ontdooi de frikandellen en snijd ze in plakjes.
    Verhit ondertussen wat wokolie (Conimex) in een wok en bak hierin de patat of de aardappeltjes. Voeg kort hierna de frikandellen toe en doe een spatdeksel op de wok. Hierdoor wordt het sneller gaar. Voeg na ca 10 minuten de groentes toe en bak dit mee. Voeg op het einde op gevoel ketjap manis toe dat de aardappeltjes bruin kleuren.

Bereidingswijze 2
    Frikandellen in plakjes snijden en dit samen met de patat voorbakken in de frituurpan. Terwijl de patat bakt, de groentes wokken in Conimex wokolie. Voeg de patat en frikandellen toe en bak dit nog even mee. Op het einde weer ketjap manis erbij.

Ik kies zelf altijd voor bereiding 1 omdat dit het minste vet is. Het duurt alleen wel langer omdat de patat een tijdje moet garen.
    Mijn man doet het altijd op manier 2. De smaak is bij de verschillende bereidingen ook anders maar is allebei erg lekker.

20. Islah

Islah Niet meer actief

Dit lijkt me wel leuk om te maken, ben van plan om voor donderdag of vrijdag een taart te maken namelijk (wel met andere vulling). Alleen is het niet erg machtig? Aangezien er ook vet in gaat. De meeste taarten (met vulling en afwerking bedoel ik dan) zijn van biscuitbeslag zonder vet namelijk.

Deel Deze Pagina