Naar aanleiding van een eerder geopend topic over dat Nederlanders wel of niet gastvrij zijn. Vond ik het wel een leuk idee om een ander topic te openen, daar er in het voorgaande topic vaak van de vraagstelling werd afgeweken en er bepaalde voorbeelden aan werden gehaald om het een en ander te vergelijken. Uit dat topic is ook gebleken dat wanneer je bepaalde voorbeelden aanhaalt men het soms niet helemaal in je juiste context leest of begrijpt. Om hier gelijk een voorbeeld aan te halen dat wij hier in de omgeving waar ik woon het vaak de gewoonte is dat kinderen van Marokaanse gezinnen van pakweg 4 tot ong. 12-13 jaar nog (luidruchtig) mogen buiten spelen, terwijl de kinderen van Nederlandse ouders vaak tegen 7 uur pakweg 8 uur al binnen moeten zijn zo niet al gedouchd en op bed moeten liggen. Maar dat zij een heel andere leefstijl hanteren al dan niet voortkomend uit hun geloofsovertuiging of opvoeding. Ik vraag me dan ook wel eens af af, waardoor het komt dat mensen van andere bevolkingsgroepen (marokanen-turkse-antillianen etc etc zich vaak op hun tenen getrapt voelen wanneer er iets over hun ras of geloof of gewoontes wordt gezegd. Al dan niet goed of kwaad bedoelt? Immers is meer dan eens gebleken dat het de normaalste zaak van de wereld is om de wat negatieve dingen over Nederlanders te uiten zonder dat men daar compleet van uit de dak gaan (Nederlanders) Mijn vraag is dan ook: Waarom gaan sommige mensen compleet uit hun dak wanneer er iets over hun of over hun bevolkingsgroep wordt gezegd? Dit terwijl het vaak niet eens kwaad bedoelt is. wat is de achterliggende gedachte hieraan?
Omdat men vaak erg trots is op zijn of haar afkomst. En terrecht. Ik ben ook trots op mijn afkomst. Zowel Fries als Italiaanse, Ik heb dan ook een kort lontje met een nuchtere inslag, Elke cultuur heeft zijn eigenaardigheden in de ogen van een andere cultuur. Al eeuwen zo en daarom zijn er ook zoveel oorlogenen misverstanden. Misschien is het weleens verstandig om de negatieve eigenschappen ( in de ogen van de ander) opzij te zetten en de leuke kanten te benadrukken.
sluit me hier even bij aan...is dit niet om problemen vragen...ook al bedoel je het niet zo, maar wat je zegt veel dingen worden verkeerd opgepakt liefs
Ik ben ook van buitenlandse komaf en heb vaak het gevoel over 1 kam geschoren te worden, niet meer kijkend naar het ras maar meer naar oh dat is ook een buitenlander. Ik ben erg trots op waar ik vandaan kom, maar heb in sommige situaties dit moeten verbergen omdat mensen al heel snel komen met een oordeel. Van "die turken" of "marokaansehangjongeren" terwijl ze vaak niet eens weten van welk ras die kinderen zijn. Moet wel zeggen dat ik me stoor aan het feit dat het zo "groep 1" en "groep 2" word, ik merk dat "buitenlanders" zich vaak in een groep stoppen met hun soortgenoten, dat vind ik wel heel jammer. (Ben trouwens half grieks half nederlands)
Nou wat ik wil met dit topic? Mischien is het eens een keer mogelijk om op een normale respectvolle manier te laten zien waarom jij trots bent op je achtergrond. Waarom men zich wel of niet aangesproken voelen als er iets gezegd wordt. Nu is het vaak zo dat er wel eens iets geschreven wordt en sommige mensen zich verplicht voelen zich te moeten verdedigen terwijl er eigenlijk niets aan de hand is maar zich op de een of andere manier persoonlijk aangesproken voelen. Door dit een keer uit te spreken is het voor andere weer mogelijk om daar misschien in de toekomst rekening mee te houden of om in ieder geval begrip op te kunnen brengen voor waarom sommige mensen (bevolkingsgroepen) zo kunnen stijgeren om niets, terwijl jij daar zelf misschien geen last van hebt, of omdat jij je totaal niet aangesproken voelt.
heeft dat ook niet gewoon met de persoon te maken? en niet met een bepaalde bevolkingsgroep? dus niet alle nederlanders schieten in de verdediging of alle spanjaarden, maar gewoon smoekie en/of natasja? ( neem even ons als voorbeeld)
* smoekie: Na ik ben benieuwd, hoop dat er netjes gereageerd word en dat we idd er nuttige info uit kunnen halen, om te begrijpen waarom mensen soms anders reageren dan verwacht. groetjes
Smoekie zegt t heel normaal en ik vindt het een normale vraag. T punt is dat heel veel mensen zich gelijk aangesproken voelen en niet goed lezen wat er staat. Moet je dan omdat andere mensen het misschien verkeerd oppakken, helemaal maar niks meer vragen? Ik vindt van niet. Er zijn mensen die het woord marokkaan zien(ik neem dit puur als voorbeeld) in combinatie met luidruchtig en gelijk ontploffen, terwijl het totaal niet als belediging bedoeld is en als er goed gelezen er ook niks aan de hand is. Bepaalde bevolkingsgroepen hebben bepaalde gewoontes en als je je daar als nederlander over verwondert of afvraagt waar t vandaan komt, mag dat ineens niet. En idd er zijn genoeg uitzonderingen en niet elke persoon van elke bevolkingsgroep is hetzelfde, maar als je meerdere keren iets meemaakt is t toch logisch dat t opvalt en het blijkt juist van interesse om er naar te vragen.
Nou nee, denk dat het wel degelijk met bevolkingsgroepen te maken heeft, en dat zoiets vooral voortkomt uit hun geloofsovertuing, cq leefwijze... kijk maar als er iets wordt gezegd over bijvoorbeeld allah of het nou door een krant is of door 1 persoon die ergens mee in het nieuws komt, overal ter wereld steken ze vlaggen in de fik en veroordelen ze degene die daar iets over gezegd heeft. Dus denk dat het toch echt niet met 1 persoon te maken heeft.
enne andersom mag het natuurlijk ook he, kan me voorstellen dat iemand van andere komaf zich weer bepaalde dingen afvraagt over de Nederlanders? Dat is ook wel eens leuk om te lezen waarom iemand zich over iets verwonderd of iets niet begrijpt.
Dit zijn wel heel extreme voorbeelden, sommige zijn gewoon doorgedraaid in hun geloof. Ik en mijn vriend zijn ook sterk gelofig (orthodox) maar zulke dingen komen bij ons niet in ons hoofd en dat geld ook voor een heleboel moslims. Tuurlijk is er een verschil. Vervelend is dat mensen vaak een mening hebben, hoevaak ik op dit forum al naar me hoofd heb gekregen "ach je bent pas 19", ik kan me er behoorlijk aan ergeren dat mensen zich niet kunnen verplaatsen en doordat je het tikt mensen geen indruk hebben van hoe je bent en heel fel kunnen reageren (zo ook in me topic snel een 2de kindje bij zwangerschap) heel vervelend dat omdat iemand kinderen nemen zegt een sneer krijgt dat ze hopelijk nooit meer kinderen kan krijgen Misschien gewoon een wijze les dat je niet fel reageert op iemands vraag en geen discriminerende dingen neerzet.
Maar dan zie je ook maar een deel van die bevolkings groep? Hier wonen toch ook moslims die zijn toch ook geen vlaggen aan het verbranden? het zou mijn namelijk een worst wezen wat ze over spanjaarden te zeggen hebben maar dat kan voor mijn zus weer heel anders zijn. We komen uit hetzelde nest, zelfde culturele achtergrond. dat is meer wat ik bedoel.
Hier heb je het al: Er word verkeerd naar mijn mening gekeken of opgepakt. Ik bewonder het zelfs dat smoekie dit onderwerp dusft aan te snijden en vraag haar dan ook wat er de bedoeling van is nks verkeerds mee bedoeld dus. Ik heb dus ook nooit aangegeven dat smoekie of wie dan ook zijn mond hier over zou moeten houden...en hopelijk begrijpt smoekie me wel en hoop ik zoals eerder gezegd dus ook dat er interessante dingen uit opgemaakt kunnen worden! liefs mij
Wat mij nou weer opvalt over de gemiddelde Nederlander dat we zo vooroordelend kunnen zijn en dan spreek ik niet over ras of afkomst cultuur etc, maar gewoon in het algemeen. Ik zie het hier en daar zo om mij heen . Over het algemeen vind ik Nederlanders hokjes plaatsers ( en dat zegt een nederlandse) en een ik weet het beter mentaliteit.
Omdat men zich aangevallen voelt. Voorbeeld: Ik ben de laatste tijd wat directer, en dat zijn sommigen niet van me gewend. Toen zei mijn zusje: "sjee, zwanger zeker!" Ik kon haar wel wat doen, zo aangevallen voelde ik mij!
en dat is misschien weer een negatieve eigenschap van "de nederlanders"... dat wij (niet iedereen natuurlijk) van die hokjes plaatsers zijn....
Wij (de nederlanders) zijn niet alleen van die hokjes plaatser. Iedereen doet dat...Ook de andere culturen en geloven..
Smoekie: Om hier gelijk een voorbeeld aan te halen dat wij hier in de omgeving waar ik woon het vaak de gewoonte is dat kinderen van Marokaanse gezinnen van pakweg 4 tot ong. 12-13 jaar nog (luidruchtig) mogen buiten spelen, terwijl de kinderen van Nederlandse ouders vaak tegen 7 uur pakweg 8 uur al binnen moeten zijn zo niet al gedouchd en op bed moeten liggen. Maar dat zij een heel andere leefstijl hanteren al dan niet voortkomend uit hun geloofsovertuiging of opvoeding. @Ben het hier met smoekie eens, ben met een turkse man getrouwd en als we in Turkije zijn, zijn de kinderen laat op (dan kan ik mijn ogen niet open houden en hun huppellen nog vrolijk door de woonkamer). En das niet alleen in Turkije, mijn man heeft ook famillie in Hamburg wonen en die gaan ook zo ontiegelijk laat naar bed (ook de kleine kinderen). Heb gelijk met mijn hubbie afgesproken dat dat bij ons echt niet gebeurd, de avond is voor papa en mama, mijn dochter gaat om 7uur naar bed, een normalen tijd dus! Ach ja en als ze over ''ons'' NL wat te zeggen hebben, maakt het mij niet uit hoor, voel me dan niet aangesproken. Maar voor sommigen blijft het een gevoelig onderwerp. jessica