Inentingen, kinderzorg en de grens over of niet...

Discussie in 'De lounge' gestart door Sandana, 7 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hallo,

wie weet hoe het zit? We wonen nu in Duitsland en gaan voor de controles en entingen naar de kinderarts. Nu verhuizen we als het goed is eind van de zomer terug naar NL... maar moeten we dan voor alles in NL zijn of mogen we ook in Duitsland blijven?
    Wie weet hoe het zit?

Toen met het gebeuren op tv over die mazelen toen was er een gebied in zuid Limburg waar kinderen weinig geënt werden. Maar dat kwam meer omdat de mensen daar hun kinderen vaak in Duitsland laten enten zeiden ze op tv.
    Mij vertelden ze dat dat helemaal niet ging? Vandaar zijn we met alles in Duitsland gegaan. We wisten dat we terug naar NL gingen (huis te koop), dus vonden we het al handiger om vast alles weer in NL te hebben. Maar nu zijn we zo tevreden dat we best 1 x per jaar naar Duitsland willen blijven gaan, de zorg is er gewoon erg goed.

groetjes!

2. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Hoi,
    Ik vind je vraag wel interessant. Waarom wil je zo graag in Duitsland blijven? Zijn de inentingen in Duitsland anders dan in Nederland? Dan moet ik met mijn kind ook maar eens langs Duitsland voor de extra inentingen ;)

3. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    De entingen zijn iets anders dan in NL, maar niet noemenswaardig. Er zijn wel twee extra inentingen (rotavirus en waterpokken).

Met name de zorg is er veel beter, de controles zeg maar. Je zit meteen bij een kinderarts, dus als er wat is dan hoef je geen verwijzing of zo. Je zit meteen bij de bron.
    Verder kregen mijn kinderen bij het onderzoek van 8 weken meteen een heup- en nierecho. Volgens mij is dat in NL toch niet?

En als ik dat gezeur her zo hoor van de cb's... dat veel kinderen het niet goed doen en dat ouders dat of dat MOETEN doen (dat alles zo precies volgens regels moet), dat heb je daar niet.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Oei, ik zou gewoon je KrankenKasse bellen of het überhaupt mogelijk is. Ik ga er nl vanuit dat je dan niet meer verplicht verzekerd bent in D (althans je kindje) aangezien jullie door je verhuizing straks verplicht in NL moet verzekeren. Tenzij jullie nog in D blijven werken...

Wel weet ik nog van onze verhuizing vanuit NL naar D, dat wij geen aanspraak mochten doen op de consultatiebureauzorg, maar dat we die zorg in D moesten afnemen.

Qua entingen zit er inderdaad niet veel verschil in. We hebben DKTP+2 (Hib & pneumokokken), Hepatitis B, BMR, Waterpokken (vrijwillig) en de euh... enting tegen baarmoederhalskanker. Volgens mij heb ik ze dan wel gehad geloof ik

Deel Deze Pagina