Ervaringen slikfoto slokdarm / maag

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Antje77, 23 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Mijn zoontje krijgt volgende week een slikfoto van zijn slokdarm / maag met contrastvloeistof. Wie heeft ervaring met zo'n onderzoek? Is het erg belastend? Ging dat vloeistof drinken goed of juist niet? Gaf het vloeistof na het onderzoek nog klachten? Las in de info brief dat de ontlasting licht kan kleuren. Maar kan het ook buikpijn veroorzaken?

2. Lara11

Lara11 Niet meer actief

de vloeistof werd bij mijn zoontje in een flesje aangeboden, het was wat rozig en rook zoetig. Hij dronk het goed, ik mocht het ook zelf geven. Hij had daar niet veel last van, viel erg mee.

Je laat die foto´s niet voor de lol maken, dus ik wens je veel succes!

3. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Dank je! Hoe oud was jou zoontje? Mijn zoontje zit nu heel erg in de verlegen fase en is heel eigenwijs. Als hij iets niet wil, doet hij het niet. Dus hoop dat hij het spul wil drinken en mee werkt met het onderzoek. Van te voren moet hij ook nog bloed prikken en een echo en al die tijd nuchter zijn. Hoop dat het allemaal beetje makkelijk verloopt.

Wel fijn om te weten dat jou zoontje weinig last heeft gehad.

4. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ja wel ervaring maar Owen was toen 8 maanden ofzo.
    Hij kreeg het in een flesje dat spul. Smaakte beetje naar krijt ( heb een drupje geproefd )
    Ik mocht bij het onderzoek gewoon bijblijven ( wel zo'n loden schort aan ) binnen 5 minuten was het voorbij.

Hij kreeg achteraf wel wat krampen. Maar daar had/heeft ie wel vaker last van.
    Ontlasting was niet schrikbarend licht van kleur.

Dat nuchter zijn, tja vervelend maar wel handig want hij dronk tenminste dat spul meteen op omdat ie zo'n honger had hihi

Wel naar dat je zoontje alle onderzoeken op 1 ochtend moet. Lijkt me best wel belastend voor de kleine. Maar je bent er dan wel in 1 keer vanaf.

Succes!

5. Lampie

Lampie Bekend lid

30 sep 2007
    847
    4
    18
    Noord-Brabant
    Hai antje77,

Het lastigste wat ik van de onderzoeken vond was dat mijn zoontje nuchter moest blijven. Hij kreeg de vloeistof in zijn eigen fles, hij moest telkens een slok nemen en dan maakte ze een foto. Het drankje is niet vies, het smaakt een beetje anders als dat ze gewend zijn. Je mag er gewoon bij blijven om je kleine man gerust te stellen. Hij heeft er voor de rest geen last van gehad, geen krampen of buikpijn.

En wat het bloedprikken betreft, dat was nog niet eerder gebeurd bij mijn zoon dus hij wist niet wat er ging komen. En voordat hij het in de gaten had was het al gebeurd.

Hopelijk stellen de antwoorden je wat gerust. Heel veel succes!

6. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Thanks voor de reacties! Fijn om te lezen dat ze er daarna amper tot geen last hadden.

@ Mazie, In de papieren staat 15 tot 30 min. Hopelijk zijn ze bij mijn zoontje ook zo snel klaar als bij jou zoontje. We hebben alles achter elkaar omdat hij anders meerdere keren nuchter moest komen.

@ Lampie, het nuchter blijven lijkt mij ook lastig, met name het drinken.
    Bloed prikken is niet de 1e keer voor hem. Dat heeft hij pas geleden ook moeten doen. Ging toen ook goed en dat zonder verdovingszalf. Maar ik heb nu wel verdovingszalf mee naar huis gekregen. Ga ik wel gebruiken, want naast het bloedprikken moet hij ook een vingerprik.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wat vervelend hè Antje al die onderzoeken! Mijn zoontje tobt met zijn darmen en heeft de laatste tijd ook eea aan onderzoeken gehad.
    Wij hadden het onderzoek van onderen met de contrastvloeistof, dus hij hoefde niks te drinken. Goed maar ook, want ik weet zeker dat dat niet gelukt was! Ik hoorde wel van een moeder van een ander kindje dat ook helemaal niet wou drinken, dat die het drankje via een sonde kreeg!

Bloed prikken is hier ook een drama en wij koppelen dat altijd los van andere onderzoeken, anders is dat veel te belastend, en we gebruiken dan ook zeker de EMLA.

Mag ik vragen waar je zoontje last van heeft? Succes met alles!

8. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Inderdaad, bloedprikken kun je beter op een ander dag doen of na de onderzoeken. Vaak zijn kleintjes zo ontdaan/verdrietig van het bloedprikken dat ze daarna helemaal niet meer willen.

9. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    De vorige keer met bloedprikken heeft hij geen kik gegeven, was er niet van onder de indruk. Ik verwacht daarmee dan ook geen probleem. Wij laten het bloedprikken ook niet gewoon bij het lab doen, maar op de kinderafdeling. Bloedprikken stond eerst de dag van te voren gepland, maar dan moest hij 2x nuchter blijven ' s ochtends.

10. zogelukkig

Ze mogen voor nuchter bloedprikken wel een slokje helder drinken en borstvoeding.

11. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    @ Zogelukkig, de ka sprak over het onderzoek van onder. Ze wil echter eerst deze onderzoeken. Kans bestaat dat hij dat andere onderzoek ook nog krijgt. Maar dat lijkt mij een nog vervelender onderzoek. Bij zoonlief is een zetpil al drama. Hij krijgt de onderzoeken ivm regelmatig braken, na het braken heeft hij dagen dummere ontlasting en vermindere eetlust. Geeft verder geen buikpijn klachten aan. Daarnaast is het een lichtgewichtje, bleek mannetje met slaapproblemen. Wordt huilend wakker wat heel snel over gaat in driftbui. Zweet vaak, vooral ' s nachts. Het is tevens een kind met veel allergieen. Daar heeft hij pas uitgebreid bloedonderzoek voor gehad, waarbij ook vit d, calcium, ijzer etc is getest. Nu weer uitgebreid bloedonderzoek oa schildklier, auto immuun ziekte, suiker, vit b12, mineralen. We zijn blij als de onderzoeken eindelijk eens achter de rug zijn en geen artsenbezoeken meer. Het 1e jaar genoeg afgerend. Bij jullie zoontje nog wat eruit gekomen?

12. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Grrr zie dat mijn telefoon het bericht verzend zonder spaties. Beetje lastig lezen zo :(

13. zogelukkig

Jeetjemineetje.... Ellende zeg! Coeliakie?

Mijn zoontje heeft zijn leven al last van darmkrampen/buikpijn en verstopping (ontlasting is wel zacht, maar komt er niet uit, we geven om de dag een zetpil om te poepen). Ontlasting is ook een tijd lang breiig geweest, nu poept hij helemaal niet meer uit zichzelf. Probleem is dat voor 95% van de obstipatiegevallen geen duidelijke oorzaak aan te wijzen valt. Hij heeft wel een knik in zijn dikke darm. Nu weer andere medicatie aan het uitproberen en als de problemen aanhouden over een jaar ongeveer een coloscopie (compleet leeg en onder narcose). Deze onderzoeken doen ze uit ethische overwegingen liever niet onder de 4 jaar.

Maar ik weet dus wat jullie meemaken en leef met jullie mee!

14. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Dat is ook een heel gedoe zeg! Arm mannetje, niet uit zichzelf kunnen poepen. Het is voor jullie nu dus gewoon uit proberen en afwachten. Vervelend is dat. Coeliakie heb ik ook aan gedacht. Echter gluten is getest met het bloedonderzoek. Kan natuurlijk vals negatief zijn, maar alle allergieen die we wisten en vermoede, zijn eruit gekomen.

15. Lara11

Lara11 Niet meer actief

sorry voor mijn late reactie, zie het nu pas.
    Mijn zoontje was pas ´n paar maanden, weet het niet meer precies, ik denk 3 of 4 maanden. Hij had reflux, gisting en overmatig lucht in zijn maag en darmen. Hij heeft ´n jaar medicatie gehad, is er helemaal overheen. Godzijdank...
    succes!

Deel Deze Pagina