de luizenmoeder

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door einad, 14 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JChris

JChris Actief lid

22 feb 2015
    324
    66
    28
    Zeker, in alle groepen!

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij sommige ouders wel ja. Van die zuurzeikers die pas tevreden zijn als ze ergens over kunnen klagen. (Ga je buitenspelen is het niet goed omdat het toch belachelijk is om met die snijdende kou naar buiten te gaan. Blijf je binnen is het niet goed omdat de kinderen de hele dag opgehokt zaten. Die categorie.)

Die opmerking "Als je wilt dat je kind groeit, moet je er niet bovenop gaan zitten." gaat bij ons de komende oudergesprekken wel een paar keer gebruikt worden, denk ik.

Athina, Jaimio, DastyQueen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. RoxannaG

RoxannaG Niet meer actief

Ja. Volmondig ja. Lijkt me heerlijk :D

DastyQueen vindt dit leuk.
  4. RoxannaG

Het komt van de methode Veilig Leren Lezen. Maan is het gemiddelde, Ster heeft extra instructie nodig, Zon heeft extra uitdaging nodig/minder instructie en Raket zit tussen Maan en Zon in.

Dat rood, wit, blauw en wimpel is ook duidelijk! :)

toch3 vindt dit leuk.
  5. fafa

fafa Niet meer actief

Ik vind dat zo'n onlogisch systeem! Het zijn gewoon 4 willekeurige dingen in een willekeurige volgorde. Dus briljant dat de luizenmoeder daarop inhaakt met al die verwarde ouders :D

Gelukkig hier een systeem met 1, 2 of 3 sterren. Dat snap ik als simpele ziel nog wel.

Schuurpapier en RoxannaG vinden dit leuk.
  6. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    hier is het nog simpeler. Je leest op niveau ‘midden’ of ‘eind’ en dan je groep. M3/E3, M5/E4 etc. Eenvoudig voor de kinderen en ouders :D

Chocolat en RoxannaG vinden dit leuk.
  7. RoxannaG

Doordat het zo willekeurig is, is het voor de kinderen in groep 3 niet duidelijk wie het werk makkelijk of moeilijk vindt. Dus wat dat betreft vind ik het een goede aanduiding.

Als je het gaat hebben over 1, 2 of 3 sterren weten de kinderen zo wie de 'meerkunners' zijn en dat zij daar dab niet bij zitten bijvoorbeeld. Of in het hierboven genoemde voorbeeld van rood, wit, blauw en wimpel. Is het duidelijk dat wimpel de verrijkingsgroep is.

Dús Veilig Leren Lezen is er in ieder geval in geslaagd om elke groep kinderen een leuke benaming te geven waarbij het doel is dat jonge kinderen nog niet eenvoudig verbanden kunnen leggen tussen benaming en leercapaciteit.

Je ziet dat het werkt, want het schept zelfs verwarring bij ouders :D

Deliana, Athina, DastyQueen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. RoxannaG

Ja, dat is de AVI-aanduiding.

DastyQueen vindt dit leuk.
  9. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.099
    941
    113
    Vrouw
  10. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.171
    113
    Maar de "wimpelkinderen" gaan elke maandag de klas uit en hebben andere boeken dus de kinderen hebben dat toch wel door. Ook zonder logisch systeem.
    En is het erg als kinderen het weten? Het moet duidelijk zijn dat het om het proces gaat, niet om het resultaat. Daar moet aandacht aan gegeven worden, niet (alleen) aan het eindresultaat

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    De juf van groep 3 zei begin van het jaar op de informatie-avond van dat dat helemaal niet speelde onder kinderen, maar in de praktijk wisten ze binnen een paar weken prima wie ster, maan, raket of zon was en wat dat inhield. Sommige kinderen pestten anderen er ook mee.
    M3 en E3 ect. is het avi-niveau en dat stond ook in het rapport vermeld, maan, raket etc. niet.

RoxannaG en DastyQueen vinden dit leuk.
  12. RoxannaG

Nee hoor, niet erg. Ik beschreef alleen de gedachte achter de methode en dat ik die gedachte wel begrijp :)

13. RoxannaG

Vervelend dat er mee gepest werd zeg :(

14. Janna

Janna Fanatiek lid

Wat erg dat er mee gepest wordt zeg! Bij ons werken ze alleen met zon en maan. Iedereen is maan, m.u.v. een paar kinderen die voorliggen op leesgebied, maar dat is maar een klein groepje. Bij ons gelukkig dus geen gepest hierom.

RoxannaG vindt dit leuk.
  15. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    Bij ons ook. Meestal maar 2-4 kindjes die zon zijn in een klas. En ook hier weten de kinderen wel wat het inhoudt hoor.
    Maar ik heb gelukkig nooit gehoord dat ze er om pesten oid.

16. mum2be2

mum2be2 Fanatiek lid

4 jan 2010
    3.916
    3.396
    113
    Vrouw
    Hier precies zo! 4 kindjes zijn maar zon, rest is maan, 22 stuks.

17. mum2be2

mum2be2 Fanatiek lid

4 jan 2010
    3.916
    3.396
    113
    Vrouw
    Vanavond in de luizenmoeder, de kanjertraining! Ook zo iets.....

18. tuc

tuc Niet meer actief

Dat pesten is wel erg ja.
    En uiteraard snappen kinderen het. Hier hebben we die discussie ook op een infoavond gehad. Hier worden (buiten de vll methode om) de kinderen voor alle vakken in 3 groepen verdeeld: groen oranje en rood. Niet letterlijk verdeeld maar voor de leerkracht. Waren er ouders die die kleurenaanduiding niet goed vonden, want kinderen in de rode groep konden dat als negatief opvatten.
    Maar het maakt volgens mij niks uit hoe je dat indeeld qua instructie, al noem je het beren, pinguins en kikkers, de kinderen die in de extra instructiegroep zitten weten dat echt wel.

19. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Ik vond het een heftige aflevering....

20. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

ik ga straks terug kijken ben benieuwd!

Deel Deze Pagina