Dit is denk ik de reden dat ik niet zo leuk vind als dat ik dacht. Het is allemaal net iets te en te vergezocht ook daardoor. Maar ik vind juf Ank wel echt hilarisch
Ik heb de juf van mijn zoon al gewaarschuwd dat wanneer ze zich als juf Ank gaat gedragen ze een groot probleem heeft Maar idd té overdreven. Op die ene grove moeder na, daar hebben wij er 1 van op school rondlopen die echt iedereen als het haar uitkomt voor rotte vis uitmaakt, achter je rug en in je gezicht Maar zo loopt dus niet iedereen rond en de andere types zijn te overdreven.
Haha ik vond die vrouw juist overdreven, maar ja, in jouw geval is dat (helaas) dus niet zo Ik had wat meer roddelende moeders verwacht, wat 'oppermoeders' en de 'ik gooi mijn kind de auto uit en rijd snel weer door moeders'. Zoiets . En sommige dingen zijn echt wel grappig maar inderdaad te overdreven of vergezocht.
Sinds wanneer is de term politiek correct zo fout? Ik ben blij dat mijn familie en andere leden van ethnische groeperingen niet meer zo geforceerd anders behandeld worden tegenwoordig. Dát is pas een verademing. PS: Excuses voor het ongemak, het zal voor sommige mensen wel een enorme opoffering zijn om zich politiek correct te gedragen
Geforceerd politiek correct schreef ik... Gemaakt. Weet je... Het is satire. Het doel van satire is grenzen opzoeken en een punt te maken. Op ALLE vlakken. En dat er in dit programma nou eens die satire wordt toegepast vind ik een verademing. Iedereen kan toch zien dat het zo uitvergroot is dat het toch niet ernst of serieus is?
Oh maar in de naam van satire mag er uiteraard heel veel. (Niet sarcastisch bedoeld). Vrijheid van meningsuiting stopt niet bij mijn ongemak. Daarom had ik het over 'behandelen'. Wat voor satire heb jij eigenlijk gezien? Want ik zag een show waarin benadrukt werd hoe dom het was om vooroordelen te hebben.
Ik denk dat de serie perfect daarin valt. Alle werkelijk alle rollen in die serie worden verschrikkelijk uitvergroot, een karikatuur zeg maar. De lerares, mel en Kim op het schoolplein, rare namen van de kinderen, Nancy en de directeur van de school enz enz enz. Niemand blijft gespaard. Moet iedereen zich dan gediscrimineerd voelen? Nee toch? Vandaar... Niet op iedere slak leggen. Dan is het leven een stuk vrolijker
Of naar de tijd waarin men zich veel minder druk maakte over dat kinderen van minderheden last hadden van slechte zelfbeelden, het vinden van positieve verhalen en rolmodellen en daardoor veel minder ver kwamen in het leven dan de kinderen van meerderheden. Was een goeie tijd. Toen kon je als lid van de meerderheid tenminste alle onzin uitkramen die je uit wilde kramen. Nu moeten we over onze woorden nadenken en soms aan zelfcensuur doen en dat is best pittig!
Je mist echt totaal het punt maar als je het zo wilt zien... Ga je ga gang. Laten we het vooral weer op discriminatie gooien. Lijkt me echt een uitstekend idee...
Ik heb het woord discriminatie niet gebruikt. Ik denk alleen dat het helemaal niet verkeerd is om wat beter op onze woorden te letten als we anderen daarmee minder kwetsen. Het is zo makkelijk om 30 seconde langer na te denken en het voorkomt wel degelijk leed.
Nah, ik schoot ook even in die modus. Ik denk dat de woorden 'de tijd dat dat nog kon' bij mij en anderen in het verkeerde keelgat schieten. Op die manier lijk je terug te verlangen naar een tijd waarin nog openlijk gediscrimineerd kon worden. En openlijk discrimineren is niet hetzelfde als satire he. Dat zul je ook wel niet echt bedoelen, maar die kant begon het een beetje op te gaan.
Het is doorgeschoten naar tenenlopen. Dingen die niet bedoelt zijn om onderscheid te maken worden ook snel weg gezet als discriminatie zonder nog eens even een keer te vragen hoe het bedoelt is. Neem bijvoorbeeld die foto van dat jongetje met een h en m shirt waar iets staat in de trant van beste aapje van de jungle. Het zou in mijn hoofd niet eens opgekomen zijn dat het discriminerend bedoeld zou zijn. Ik noem mijn zoontje ook vaak genoeg aapje als hij weer stunts probeerd uit te halen.
EDIT// Sorry Strijkkraal, ik zie nu dat ik jouw reactie en die van sneeuwvlokje door elkaar heb gehaald.
Dat ben ik wel met je eens, dat het doorgeschoten is. Die docu van Sunny Bergman bijvoorbeeld, daarin worden wel héél erg vergezochte voorbeelden gebruikt. Die heeft het ook over dat de 'witte' cultuur inherent racistisch is bijvoorbeeld, dat vind ik echt ver gaan. Maar het zal een beetje duwen en trekken worden totdat we met zijn allen duidelijk hebben wat racisme en discriminatie nu eigenlijk écht zijn, want de woorden worden nogal willekeurig door elkaar gebruikt in situaties waarin dat niet passend is. Wat niet betekent dat racisme en discriminatie niet vertegenwoordigd zijn, overigens. Het wordt zelfs heel breed vertegenwoordigd, maar het woord 'aap' aan de huidskleur van dat kindje linken, dát is pas racistisch.
Ow ja, de tijd dat negers nog gewoon hun plek wisten en je ze dus gewoon neger kon noemen. En dat ze braaf ja mevrouw, nee mevrouw zeiden. In plaats van die kapsones dat mensen gelijke kansen verdienenen en dat nu niet zo is. WTF zeg. Jij mag je wel eens gaan inlezen op witte privilege. Of kijk eens een docu zoals ‘wit is ook een kleur’ van Sunny Bergmans. Is een serieus voorstel. Gebaseerd op je reacties heb je echt geen idee waar je het over hebt.
Ik vind het grappig, ook die kindernamen "Madelief"? "Nee Malledief heet ze" en dan dat gezicht van de hoofdrolspeelster. Ik heb me vermaakt, afl 2 vond ik leuker dan 1. En ja alles is uitvergroot etc, maakt het juist pijnlijker als het pijnlijk moet zijn etc. Dat zwaaien hahaha ik denk dat juf Ank de volgende aflevering gordijnen heeft opgehangen....