Nu leren we mensen kennen via hyves, Gaan een relatie aan op facebook, Bedriegen elkaar via Ping, Binnekort trouwen we via bleutooth, Krijgen kinderen van een usb-stick, En gaan we scheiden via wifi! Nu ben je niets meer zonder een I-phone en val je gelijk al buiten. Het menselijk contact is totaal verdwenen en word er zo ook geen respect meer aan geleerd!
Het is ook een heel gehaasde maatschappij. Als mensen bij ons in de winkel komen en ik begroet ze netjes, wordt er vaak genoeg niks terug gezegd. Alsjeblieft en dankjewel schijnt ook erg lastig te zijn. En de telefoon is vaak dan ook belangrijker dan degene die tegen je praat. Mensen zijn wel erg met zichzelf bezig. Ik vind het wel jammer zoals de reactie hierboven dat wanneer een kind iets fout doet er allochtoon bij vermeldt moet worden. Mijn kindje is straks in de volksmond ook "allochtoon" ookal ben ik een blonde hollander maar papa surinaams. Het zou me veel pijn doen dat als mijn zoontje iets fout zou doen hij meteen allichtoon genoemd wordt. Dat wordt nooit genoemd bij iets goeds...
Het asociale gedrag, het onbeschofte taalgebruik, de agressie en het egoisme komt, voor zover ik er mee te maken krijg, voornamelijk voor bij de "oudere" generatie.. Dus in dat opzicht is het helemaal niet zo verwonderlijk dat de jeugd dit overneemt.. Want het komt toch gewoon bij de ouders vandaan..
Ik denk dat als ik dat bij de politie zou gaan melden, het alleen nog maar erger uit de hand loopt. Soms zie je aan de kinderen hoe de ouders al zijn. De ouders vloeken ook met ziektes etc. en ik ben er echt stom verbaasd van. Ik vind het ook voor mezelf een beetje ver gaan. Maar dan denk ik wel; ik wil mijn kind goed opvoeden, oke lukt niet altijd evengoed want een bepaalde leeftijd weten ze toch alle scheldwoorden en gebruiken ze het wel eens. Maar als ik me dochter zodanig ga opvoeden en ze is heel spraakzaam en niet asociaal, hoe kan mijn dochter dan later goed voor zich opkomen als bijna de rest van nederland zo asociaal is geworden dat tegen die tijd alleen nog maar zinloos geweld is en schietpartijen zijn. Ik vind het onmenselijk ik wou echt dat er wat meer op gelet zou worden door de ouders maar helaas. Het lijkt wel alsof sommige ouders het 'stoer' vinden als hun kind dat soort taal uitspreekt of er zomaar oplos slaat.
Helemaal mee eens, ook hier bij ons in de buurt is er een bepaald slag volk, waar ik me dood aan erger. Kinderen die schreeuwend om 11u 's avonds buiten rennen, grote mond hebben als je ze aanspreekt. Er is gewoon een gebrek aan respect. Ik ben het er niet mee eens, dat dit te wijten valt aan kinderopvang. Ben zelf mama van 2, ze gaan 2dagen per week naar de opvang, maar ik bespeur nog geen enkel draadje van respectloos gedrag. Ze worden hier dan ook flink gecorrigeerd als dit wel zo is. En dit geldt ook voor mij als leidster van een kdv. (Die trouwens geen 17 kunnen zijn, gezien de opleiding 3 jaar duurt en je zeker pas met je 16de van het vmbo komt). Als er 1 ding is, waar wij aandacht aan besteden (en ik weet zeker de rest van de kdv's en bso's met ons) is dat we respectvol met elkaar en onze omgeving omgaan. Dit geldt ook voor de school waar mijn zoontje nu naar toe gaat. Want dat is gewoon wat mist. Maar als je van je ouders niet het goede voorbeeld krijgt, hoe wil je dat als kind dan leren? Ook als je al geen respect meer hebt voor je ouders, omdat je thuis de dienst uitmaakt en niet andersom.
Volgens mij is het iets waar elke generatie mee te kampen heeft. Alleen is de wereld steeds veranderd en heb je te maken met andere factoren voor vaak de zelfde problemen. "vroeger" zeg maar jaren 60 bestond je wereld uit het dorp of stad waar je woonde, veel verder kwam je niet met je fiets of lopend. Internet en mb had je nog niet en de tv was als je die al had zwart/wit. Als je iemand wilde spreken moest je bellen of op de koffie. Toen had je veel meer mens tot mens contact dan nu, vaak door de thuisblijfmoeders ja, maar net zo goed gebeurden er toen nare dingen. Alleen hoorde je het toen minder snel dan nu. Nu weet je via twitter, internet en tv etc de zelfde dag nog wat er gebeurd is zelfs aan de andere kant van de wereld. We lezen dat nu ook allemaal...we willen dat blijkbaar ook lezen..vroeger had je het locale suffertje..daar stond niet eens in wat er 100km verderop allemaal gebeurd was. Vroeger kwam je ook niet zomaar 100 km verder op. Mijn vader reed begin jaren 60 op zn brommer max een kleine 30 km en dat zeker niet elk weekend of hij moest verkering hebben. Te ver rijden, lang onderweg koud brr toch maar naar de dansavond in het dorp. Nu sta je zonder file in een uurtje 100 km verderop of sommige stukken snelweg leg je zelfs al 130 km af in dat uurtje. Onze jeugd gaat ook elk weekend met gemak 100km verderop stappen en denk aan inbrekers en overvallers..onze wereld is groter en minder sociaal geworden, zo ook de problemen.
Ik dacht al dat dit zou gaan gebeuren.....Niet alleen kinderen misdragen zich toch???? Ik heb ook regelmatig met een volwassen iemand te maken die zich niet kan gedragen. Ik denk dat er altijd "goede en slechte mensen" zijn. vroeger en nu
Gelukkig zijn wij met z'n allen perfect en onze kinderen al helemaal en zijn het al die anderen die het verkeerd doen......
inderdaad... we zijn allemaal perfect en anderen die altijd het verkeerd doen... Of papa en mama die net als de belgische (nu opgepakte) jongeren die een 22 jarige verrot hebben geschopt, staan bekend van rijke ouders die alles afkopen... zal nu ook wel weer zo zijn. Niemand bepaald hoe iemand wordt, maar ervaring bepaald (in de meeste gevallen) hoe iemand reageert op een situatie, en de uitslag... kennen we. Meelopers, aanstichters, impulsief etc bepaald tevens ook de situatie. Opgekropte woede angst etc bepaald ook een situatie. papa / mama kopen het wel weer af, zal bij sommige ook een trigger zijn, om overal mee weg te kunnen komen. NIemand is goed of slecht met opvoeden (uitzonderingen misschien daar gelaten, maar ok), maar bovengenoemde, + hoe iemand zelf er mee om kan gaan, bepaald hoe er gereageerd gaat worden, de daders zijn degene die de trigger 2 kanten op kan laten gaan, goed of slecht... Dan kan je nog zo goed opgevoed hebben, je kind bepaald zelf het eindresultaat, be good or to be bad
Engeltje dat klopt! Vroeger waren er zeker ook verkeerde mensen groot en klein en toen waren er net zo goed mensen die zeiden: mijn kind doet zoiets niet. Net zoals het altijd ligt aan verkeerde vrienden, als iedereen zo denkt.. tja...vroeger hadden we een paar miljoen minder mensen in ons land en kende je je pappenheimers uit de buurt. Je wist wie wel en niet voor rede vatbaar was. We leven nu met meer mensen die we minder goed kennen en we kunnen ons makkelijker verplaatsen over grotere afstand. Waardoor je ook lang niet meer iedereen die in je buurt komt kan kennen. Je spreekt een vreemde nu minder snel aan op fout gedrag en wat verder van huis kan je zo makkelijker met fout gedrag wegkomen ook. Jong of oud, Auto-of allochtoon.
Je bestaat uit mens uit 3/4: deel maatschappij, deel ouders (opvoeding) en deel jezelf. Alledrie zijn erg belangrijk. Je kunt dus niet alle schuld bij de ouders neerleggen, kinderen hebben zelf ook een grote verantwoordelijkheid in wat ze doen. Ik denk vnl. dat combinaties ervoor zorgen dat iets goed/fout gaat. Bijv: een duidelijke, liefdevolle opvoeding icm. met een positief kind zonder al teveel bagage) zal minder snel tot problemen leiden dan een kind die vaak alleen is, naar wordt behandeld door ouders, en daardoor gevoelig is voor bijv. invloeden van buitenaf (maatschappij). Tuurlijk, vroeger was er meer kijk op de opvoeding alhoewel, mijn ouders werden standaard naar buiten geschopt, bij wijze van..., en mijn oma's waren ft thuis, op 1 oma na, die een tijd heeft gewerkt als kok bij rijke mensen. Ik zelf werk 15 uur en ik denk oprecht niet dat mijn kinderen daardoor wat te kort komen, ook al kopen wij ze absoluut niet om met spullen, we hebben allebei enkel een smartphone, en een computer, voor de rest wienig luxe. Ik geloof niet dat enkel moeder bij de haard, pappa op werk helpt om problemen te voorkomen. Er zijn nog 2 delen die ontzettend belangrijk zijn, nl. het kind zelf en de maatschappij.
In mijn ogen komt dat omdat er te veel ouders zijn die hun kinderen tot op het bot verpesten met vertroetelen en het zogenaamde vrije opvoeden. Het vrienden met je kinderen willen zijn, het gesprek aan gaan ed. Dat tegenover ouders die beter geen kinderen konden krijgen, die niet weten wat het is op verantwoordelijkheden te hebben, je kind op te voeden tot een welgemanierde volwassene. En dan heb ik het nog niet eens over alle stempeltjes die we onze kinderen mee geven, is de ene nog niet hoogbegaafd op zijn 3de dan is ie wel hypersensitve. Het heeft in mijn ogen helemaal niks met werken/thuis blijven te maken. Vroeger was de ouder meer autoritair, misschien te, maar tegenwoordig weten veel kinderen niet meer waar ze aan toe zijn,. Is een kind bloedirritant: Tja..hij is nou eenmaal superdepuper intelligent en verveeld zich. Wij als ouder hebben altijd wel een excuus voor het gedrag van ons kind en zolang wij als ouders gewoon niet eens gaan opvoeden ipv vriendjes zijn, tja... Gelukkig merk ik in mijn omgeving en dus ook de omgeving waar mijn kinderen opgroeien, dat mijn generatie ouders, met kinderen van 4-5 jaar weer een stuk volwassener worden. Wij hoeven geen vriendjes meer te zijn. Wij zijn de ouder, gaan geen discussie meer aan en worden weer een beetje autoritair, niks mis mee.
Hebben jullie dat mooie krantenartikel al gelezen.... Waarin staat dat mensen het minder belangrijk vinden dat hun kind gehoorzaamd. Maar tegelijkertijd wel vinden dat andermans kind weleens wat beter mag luisteren. Lijkt me dat daar een redelijk deel van de oorzaak van de problemen ligt?
Vroeger was een kind die vervelend deed, irritant en druk, gewoon een rotkind...(mijn schoonvader heeft weleens gezegd als er toen een school voor moeilijk opvoedbare kinderen was hij de eerste zou zijn die erop zou zitten) Nu krijgen dat soort kinderen meteen een stempel (hyper dit, hyper dat, ADHD, ADD, hoogbegaafd, laagbegaafd etc.) En de meeste van die vnl. mannen, zijn gewoon prima terecht gekomen, al ware het rotkinderen in hun jeugd, volgens veel babyboomers nu, die dit dus geweest zijn. Ach...of we nu slechter opvoeden vraag ik me af. Ik geef geen vrije opvoeding, maar mijn kinderen zijn ook individuen en ik ga wle het gesprek aan, wil niet altijd zeggen dat ze hun zin krijgen, maar ik doe soms wel water bij de wijn en zij op hun beurt ook. De uiteindelijke beslissing ligt uiteraard bij mij, maar mijn kinderen mogen (moeten liefst!) wle zeggen wat ze denken en wat hun gevoelens zijn, en ik vind dat je daar, mits het kan, best rekening mee kan houden.