Waarom hangen mijn gerbera's na één dag?!

Discussie in 'De lounge' gestart door Bo20, 15 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Gisteren een prachtig bosje gerbera's gekocht, op het water gezet en zelfs nog een beetje plantenvoeding bij ingedaan.. Waarom hangen ze nu al?!?

2. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Hmm...das jammer. Misschien net dat éne slechte bosje er uitgepikt???? Bij mij blijven ze namelijk altijd wel een paar dagen mooi hoor...

3. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

@Bo, misschien teveel water? Ik zet ze wel altijd in een hoge vaas want ze zijn al niet al te sterk. Verder hebben ze maar een heel klein laagje water nodig. Net als tulpen. O ja en ze hoeven niet pal in de zon, wat dan gaan ze ook hangen.

4. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    Heb je ook de onderkant van de stelen eraf geknipt? Heb altijd gehoord dat dat moet, als ze recht afgeknipt zijn krijgen ze een soort 'korstje' als wij op een wondje en dan nemen ze geen water op. Als je de stelen een klein stukje schuin afsnijdt, kunnen ze gewoon water opnemen.
    Geen idee of het klopt eigenlijk, ik doe dit altijd zonder enig idee te hebben over het resultaat;)

5. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Inderdaad de gouden tip: ze hebben maar een heel klein laagje water nodig! Heb al twee weken bossen Gerbera's staan en er hangt er geeneen! Echt een centimeter of 3, 4 is voldoende!

6. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    in een "goeie" bloemenzaak zetten ze gerbera's op draad. Dit omdat ze zo snel hangen.

Heel simpel, een ijzerdraadje (zo'n groene of stukje wikkeldraad) langs de steel in de ronde bol onder de bloem steken en dan langs de steel draaien.
    Zo kun je ze ook in een mooie vorm buigen.

Als je t zo doet, of ze zo koopt heb je er heeeeel lang van

7. Que

Que Niet meer actief

Idd wat de andere zeggen.

Te veel water in de vaas

schuin afsnijden

IJzer draad in het koppie en gedraaid om de steel naar beneden

8. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Thnx voor de tips meiden! Ik heb denk ik te veel water, maar wel schuin afgesneden.. en dat van het ijzerdraadje is een goede tip!

9. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    dat kleine laagje is idd DE tip! Ik kreeg m vorige week ook en mijn gerbera's staan er nog prachtig bij!
    als de steel heel bruin wordt kan je dat stukje er nog af snijden, dan staan ze zo een paar weken volgens mijn bloemenman!

10. Momfulness

Trouwens een goed idee om weer eens gerbera's neer te zetten. Bedankt voor de tip. ;)

11. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    DE TIP:
    idd niet teveel water maar het water moet lauw zijn met een scheut chloor erin en natuurlijk de stelen schuin afsnijden.
    (vriendje gehad in de gerberakwekerij :))
    Ook worden ze vaak op een ijzerdraadje gezet.

12. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    hoi, tja over de scheut chloor en lauw water zijn de meningen verdeeld.
    ik kom mede uit de bloemen en hoor er verschillende verhalen over, zeg dus niet dat het niet zo is maar wel dat er weer tegenargumenten zijn.
    zeker niet teveel chloor gebruiken, en in lauw water zouden bacterien weer beter gedijen.
    maar goed, er zijn ook mensen die hun bloemen in 7up zetten en zeggen dat dit super werkt, dus ik zeg altijd maar als het werkt wat je doet dan moet je dat vooral blijven doen!

maar idd, gerbera's wel altijd op draad zetten en ook een klein laagje water.
    het liefst dit water vaak vervangen aangezien gerbera's snel slijmerige stelen krijgen wat de houdbaarheid niet bevorderd.
    dus om de dag even vaas afspoelen en schoon water erin, het liefst nog een klein stukje weer afsnijden.
    gerbera's ken ik niet anders dan dat het toch best sterke bloemen zijn, dus hoppa de bos uit de vaas pakken en terug naar de winkel waar je ze gehaald hebt!

succes!

joyce

13. Momfulness

ja pcies, even terug naar de winkel. Dat zou ik ook doen.

14. QueenBee

QueenBee VIP lid

9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Momenteel in between jobs..
    Er gaat niets boven
    Goeie tips idd! En mijn tafel kan wel een bosje gerbera's gebruiken... ;)

Deel Deze Pagina