de max. 24 scheppen mythe

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Annemarie76, 21 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik vind t zo gek dat heel veel zo zitten te hameren op die maximaal 24 scheppen opvolgmelk..

Op de pepti kan ik dat dus echt NIET vinden...
    "Waar komt die wetenschap dan vandaan?" vraag ik me steeds af als ik die tekst weer eens voorbij zie vliegen..

Op t pak pepti staat nl. dat je t advies van t cb/ de arts op moet volgen.. ik heb als advies /mededeling mee gekregen dat ik "ook wel 4x 210+7 mag geven".. dan zit ik dus op 28 scheppen daags.. Waarom zou de cb arts mij dat adviseren terwijl er "max 24 scheppen" zou gelden??

2. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    ik dacht dat het max 30 scheppen was?
    Of geld dat weer alleen voor 1 en niet voor 2?

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Handig he consultatiebureau's? Die vertellen overal en elke keer weer een ander riedeltje!
    Daar komen volgens mij al deze dingen vandaan :D!

4. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Volgens mij is t zo dat je met opvolgmelk niet boven de 800ml uit zou mogen komen (omdat je kindje dan ook bijvoeding krijgt en daar vocht uit haalt)

800 ml zijn meestal 4 voedingen van 180water en 6 voeding (en 6 keer 4 is 24)..

Maar goed, als je CB/KA/HA wat anders adviseert, dan lekker dat aanhouden denk ik!

5. Sweetness

Sweetness Actief lid

9 apr 2007
    152
    0
    0
    Er is volgens mij maar 1 manier om achter het juiste antwoord te komen en dat is bellen naar de voedingsdeskundige van de maker van de voeding (Nutrilon?). Zij weten precies hoe of wat en dan heb je tenminste al die tegenstrijdigheden niet meer want ik ben het met je eens.....het werkt alleen maar verwarrend (en die dames daar aan de telefoon zijn echt supervriendelijke, telnr staat op het pak)

6. adi

adi Niet meer actief

Van Pepti weet ik het niet, maar op de stadaard en omneo pakken van zowel Nutrilon als Friso staat wel degelijk welke hoeveelheid bij welke leeftijd/ cq gewicht wordt geadviseerd. Het grootst geadviseerde hoeveelheid is daarbij het max. (anders zouden ze echt meer hebben geadviseerd)

7. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Wat ik al zei... Op pepti hebben ze t over een richtlijn..( dat betekent op zich al dat t voor ieder kind anders kan zijn..)

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Pepti is een (redelijk zware) dieetvoeding.
    Daarvoor geldt: doe wat de dokter zegt.

Voor andere kunstvoeding geldt als vuistregel:
    nummer 1 poeder: maximaal 30 schepjes
    nummer 2 (opvolg): maximaal 24 schepjes

Voor beiden geldt natuurlijk dat tijdelijk uitschieten (groeispurt, inhalen) kan, maar dat het niet structureel over het maximum mag.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb laatst contact hierover gehad met nutrilon.

Die dame vertelde me dat er geen strikt maximum is van 800cc/24 schepjes. MAAR dat doorsnee niet meer gegeven moet worden omdat de kindjes dan te verzadigd zijn om bijvoeding te gaan eten.
    Het is dus niet direct schadelijk, om eens wat meer te geven, maar in een doorsnee schema zou 600-800cc voldoende moeten zijn.

10. Maccy

Maccy Bekend lid

26 dec 2008
    513
    0
    0
    Heeft dit maximum ook niet te maken met het teveel aan eiwitten dat ze dan binnenkrijgen? (bij structureel overvoeden) Dat zou weer slecht voor de nieren zijn? Dat is mij verteld tenminste...

11. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    @maccy

ik heb pepti 1&2 eens vergeleken.. 2 zit minder eiwit in dan 1.. Dan denk ik weer "dat kan niet de reden zijn, want naarmate zo'n kindje zich meer ontwikkeld, ontwikkeld t lichaam zich mee, met daarbij t functioneren van organen ook.."..

't blijft dus nog een mythe..;)

Misschien dat per merk/soort voeding er wel een groter verschil in zit, in de opvolgmelk meer eiwit dat in de zuigelingen melk..

12. Kar76

Kar76 VIP lid

30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    Is het dan ook zo dat opvolgmelk meer verzadigt dan nummer 1? Ik merk daar vooralsnog weinig van namelijk.. Vooral Bjarne is nog steeds aan een inhaalslag bezig lijkt het wel, hónger dat hij heeft! Al heeft hij gisteren met 4 voedingen (waarvan 2 pap) tot vanochtend 6 uur geslapen. Wat een normale tijd is, ook als hij 5 voedingen krijgt.

Ik weet ook gewoon niet meer hoe het ook alweer met Sverre ging...

Deel Deze Pagina