Sofie eet op sommige dagen ook geen avondeten, ze probeert dan haar honger weg te drinken met veel melk. Ze gaat dan gewoon met een lege maag naar bed, ze mag wel altijd zoveel ontbijten als ze wil, we gaan haar niet straffen. Sofie eet trouwens altijd zelf anders krijgen we er NOOIT iets in Ze houd het wel gerust 30 minuten vol aan tafel (en gezellig ook, ze mag weg als ze wil, ze kan zelf uit haar stoel maar ze blijft er graag bijzitten). Als ze slecht brood eet tijdens de lunch zetten we het overgebleven brood vaak naast de puzzel of andere speeltjes, vaak is het een uurtje later toch op.
zo doen we dat hier ook als ze echt honger krijgen gaan ze echt wel eten. en ik ga echt niet zeggen, geen eten dan ook geen lekkere dingen. wat ze lust krijgt ze gewoon, en dat eten komt vanzelf wel weer goed. als je er een drama van gaat maken, worden ze idd alleen maar dwarser En inderdaad kan het soms al een stuk beter worden als ze zelf een beetje mogen scheppen met een lepeltje of vork
Mijn zoontje is nog lang niet op die leeftijd, maar ik zou er in ieder geval al voor kiezen om ze geen snoep en chips te geven als ze niet gewoon eten!
tja geen snoep of chips geven is ook zo gemakkelijk gezegt. Colin eet smorgens 2 of 3 broodjes en tussen de middag net zo, dus hij mag van mij best een snoepje. chips krijgen ze bijna nooit. maar het avondeten vertikt ie dus gewoon, en niet omdat ie vol is, maar hij lust het gewoon niet. wel de aardappels, maar geen groente en vlees. en fruit lust ie ook al niet. hij kokhalst er gewoon van...... hij lust het echt niet. daarom ga ik hem ook geen snoepjes ontzeggen. als ze na het eten dus nog even tv kijken of spelen mogen ze best een snoepje, ook Colin wel, terwijl hij nooit zijn bord leeg eet (lees: eet 1 of 2 hapjes aardappels en that's it)
Als ik het goed heb gelezen is er hier volgens mij niemand die chips/koek te vervanging van maaltijden geeft.
Hoi, heb niet alle reacties gelezen, maar hoor je wel zeggen dat chips en snoep er wel ingaan... Wat ik zou doen is alles wat ze WEL eet EN gezond is, haar dat gewoon laten eten. Boterham? Prima. Potje groente of fruit, nou, prima! Om van de potjes af te komen, zou je wel kunnen beginnen met het zelf maken van gepureerd eten: is het nog wel gepureerd, maar went ze alvast wel aan de smaak van eten zoals jij dat klaarmaakt. In die potjes is vaak van alles aan zooi toegevoegd, ik ben daar zelf niet zo'n fan van... En, heel belangrijk: geef je kind absoluut geen snoeperij als ze niet haar normale maaltijden eet! Je stilt daarmee de honger en dat helpt niet bepaald om wel het gezonde voedsel te gaan eten. Ik heb tot mijn tweede alleen maar pap en bruine bonen met appelmoes gegeten en groeide daar megagoed op. Mijn moeder heeft daar verder geen strijd van gemaakt en ik ben vanzelf andere dingen erbij gaan eten. Als je dochter ietsje ouder is (of dwars genoeg, ), zou op een gegeven moment de paradoxale methode ook kunnen werken: eten klaarmaken en haar enkel dat potje geven en dan benoemen dat zij echt niet van het gewone eten mag, want dat is niet voor kleine meisjes, maar voor grote mensen. Dwarse dreumesen gaan dan geheid dat TOCH willen eten,
Dit is wel een goeie, dat doen wij ook wel eens: eten op ONS bord leggen en net doen of het niet van haar is...haha, dan wil ze het opeens wel! Doen we niet te vaak, want we willen haar niet aanleren dat ze ´bedelt´. Als ze echt dwars doet aan tafel, dan laten we haar even en leggen tijdens het kletsen af en toe een klein stukje zalm...groente...watdanook neer en besteden er geen aandacht aan. 9 van de 10 keer eet ze het. Als er veel ligt, gaat ze het uitsmeren en van tafel smijten... En toch, het is elke keer weer anders, gisteren en vandaag gaat het weer supergoed... niet dwars, gewoon gezellig meeeten en drinken. Uit die dagen haal ik weer mijn geruststelling