Geen idee? Wij hebben ook ledlampen ivm het milieu, maar die zijn niet blauw Wellicht iets wat Marokkanen mooi vinden? Maar mijn man noch ik zijn Marokkaans, dus dat weet ik ook niet zeker.
In principe maakt het niet uit of ik thuis ben of buitenshuis qua bedekking dragen. Wanneer er mannen in de buurt zijn, draag ik het. Ja behalve dan natuurlijk degenen die mij zonder mogen zien. Wij hebben wel te maken met een uitzonderlijk geval, dat is namelijk een vriend van mijn man die blind is. Als hij er is dragen we (oudste dochter en ik) de bedekking niet, want hij ziet het toch niet. Maar dat is dus wel een geval apart.
Sommige moslims zijn minder praktiserend en/of vinden bepaalde dingen maar onzin. Mijn man heeft bv bepaalde nichten die het hand geven toch altijd weer even "proberen". En dan quasi beledigd zijn als het ze niet is gelukt. Binnen mijn directe schoonfamilie is iedereen wel praktiserend, dus daar speelt dit niet zo. Wat @Devilschase zegt over familie, doet me denken aan het volgende. Mijn man heeft namelijk een "oma". Zijn echte oma's zijn beide allang overleden, maar deze vrouw is getrouwd geweest met mijn man zijn opa toen die op jonge leeftijd weduwnaar werd. Die zijn best snel weer gescheiden, maar aangezien zij dus met zijn opa getrouwd is geweest is en blijft het zijn "oma". Vind dat echt mooi om te zien. Ook al heeft deze vrouw twee eigen zoons, mijn schoonvader en zijn broers en hun kinderen staan ook voor deze vrouw klaar wanneer nodig.
Interessant om te horen! Waar ik benieuwd naar ben, is hoe je dit op het werk zou doen? Of werk je bewust niet misschien? Omdat je dan toch in de pauze of met een vergadering bijvoorbeeld vaak met een groep mannen en vrouwen in 1 ruimte bij elkaar zit? (Ik bedoel niet het handen geven, maar het in 1 ruimte zijn dus)
Ook geen mannelijke arts? Bij gynaecoloog kan ik het me voorstellen, maar een tandarts bijvoorbeeld? En wat bij nood als je bijvoorbeeld op straat ligt na aanrijding?
@Mammavan5 Je vertelde dat je binnenshuis wel make-up en minder bedekkende (zal het zo maar even noemen) kleding draagt. Dat wist ik op zich wel, heb ik weleens eerder gehoord. Maar wat ik me nu dus zit af te vragen: ik neem aan dat je dat alleen doet als je weet dat je niet snel weer uit huis hoeft? Bijvoorbeeld 's ochtends heb je je kinderen naar school gebracht. Dan ga je weer naar huis maar je weet dat je over een paar uurtjes weer de kinderen moet ophalen van school. Of je moet er nog uit voor een afspraak of om boodschappen te gaan doen ofzo. Ik neem aan dat je dan niet alle moeite doet om je mooi op te gaan maken als je het een paar uur later er weer af zou moeten halen omdat je weer de deur uit moet? Wanneer maak je je dan wel op?
Niet echt een vraag, maar wel veel opmerkingen. Afgelopen zomer kregen wij een nieuwe buurvrouw, ze komt uit Afrika en is echt vrij donker. Dat viel blijkbaar op in de buurt. Er zijn echt serieus wel minstens 10 verschillende mensen geweest die vroegen wat wij er nou van vonden dat er "een zwarte naast ons kwam wonen" . Sommigen belden zelfs gewoon aan om te zeggen dat ze het zo erg vonden voor ons. Ik wist oprecht niet dat er zoveel rascisme was, ik heb er als blanke Nederlander normaal nooit mee te maken gehad, maar ik ben zo erg geschrokken van alle vragen/opmerkingen die wij kregen.
Wat een mooie, respectvolle vragen en antwoorden over en weer. Fijn om te lezen tussen al het verkiezings'geweld' ♡ lekker bezig dames!
Ik ben bewust thuisblijfmoeder geweest omdat ik dat liever wilde dan werken. Nu zijn ik en mijn man fulltime mantelzorgers dus echt een baan erbij is niet mogelijk. Dus kan niet echt antwoorde geven over werk hoe en wat. Maar heb vaak genoeg met de arts van mijn dochter alleen een gesprek gevoerd omdat het moest dan waren we beide alleen in 1 kamer Dan is het anders is het "noodzaak" en gelukkig had ze een hele respectvolle en aardige arts die ons volledig steunde in ons geloof en er heel veel rekening mee hield bij alles dus niets anders dan lof voor hem. Vaak ook helaas de tegenovergestelde reactie
Ik ben marokaans maar het is kennelijk iets helemaal in ofzo. Ik vind het niets en ben marokaans haha
Hier ook in het begin heel wat dingen gehoord. Maar iedereen respecteert het nu en ze kennen ons niets anders
Nood is nood . Mijn keizersnede is gedaan door een mannelijke arts. De andere door een vrouwelijke arts maar de assistentes op de ok waren mannen. Als ik een lichamelijk onderzoek moet ondergaan vraag ik om een vrouw. Is dat niet mogelijk wat gelukkig weinig voorkomt dan kan het door een mannelijke arts worden gedaan want het is noodzaak. Heb gelukkig een vrouwelijke tandarts ,vrouwelijke huisarts dus mannelijke arts komt sporadisch voor.. Mijn verstandskiezen moesten eruit gehaald worden door een chirurg dat was een man .
Klopt idd ik maak me als ik weet dat er nergens naartoe ga. Meestal als de kids uit school komen want dan ga ik nergens heen. Vind het ook zonde om een hele make over te doen en het dan ineens eraf te halen. Het is weleens voorgekomen dat ik helemaal opgemaakt was etc en mijn dochter een epilepsieaanval kreeg. Wij moeten dan de ambulance bellen. Ik moest zo snel mogelijk alle makeup eraf halen en mijzelf omkleden in speedy gonzales modus voor de ambulance er was. Dat is meestal binnen 10 minuten want ze komen met loeiende sirenes. Het was me gelukt maar het was wel 1 van de momenten die ik niet snel vergeet.
Maar wat is er erg aan make up dan? Ik zie regelmatig gesluierde vrouwen met make up. Gaat dat dan om het opdoffen voor iemand anders dan je man?
Klopt maar islamitisch gezien mag men geen make up op behalve kohl(oogpotlood) en zelfs dat ook liever niet. Dat bedoelde ik eerder met iedereen praktiseerd het zijn manier. Want je doft je idd op voor je man je man is diegene die je "schoonheid" mag zien. Je man ( en de rest die ik eerder had opgenoemd) mogen mij zien met make up de rest niet.
Wow wat heftig. Heeft het je wel aan het denken gezet over hoe allochtonen zich weleens moeten voelen? Vooral omdat je ervoor nooit mee te maken hebt gehad.