Wie kan mij helpen? Net om kwart over 4 mijn zoontje gevoed. Normaal gesproken moet hij meteen na het aanhappen al flink doordrinken om de stroom bij te houden, maar merkte nu dat hij wel zijn best deed maar er niets/ weinig kwam. De kolf erbij gepakt maar ook daarmee geen succes, 3 druppels hooguit. Ik heb hem toen aan de andere borst aangelegd, waar hij wel gewoon dronk en toen begon het wel te druppen,had er ondertussen een warme natte doek opgelegd en wat gemasseerd, dus nog een keer aangelegd maar weer zonder resultaat. Mijn borst voelt nou heel vol en gespannen, heb wel weer de tepel ingesmeerd met bepanthen (al 1,5 week aan het smeren ivm tepelkloven, die nu gelukkig genezen zijn)omdat die er wat droog uitzag. Nu zal hij zich straks weer melden voor een voeding, en hoewel hij net genoeg had aan 1 borst, wil hij overdag na de eerste borst leeg gedronken te hebben ook nog aan de andere borst, maar hoe ga ik dit oplossen al die niet "werkt"? Helaas nog geen voorraad kunnen maken omdat ik ivm de kloven zoveel mogelijk rust wou houden.Ik heb nog wat onaangebroken flesjes kv in de koelkast staan die ik meegkregen heb uit het ziekenhuis, maar wil deze het liefst niet gebruiken ( zou niet eens weten hoe veel hij daar nu van mag) Om half 11 moeten we op het consultatiebureau zijn en wil dan ook vragen voor een lactatiedeskundige, maar hoop dat iemand hier voor die tijd nog een tip heeft zodat ik straks niet bij de volgende voeding met een hongerig kind blijf zitten
Is je borst ook warm? Gewoon wel blijven aanleggen, je lichaam regelt dat wel.. Wat je wel kunt proberen is hem op een andere manier aanleggen.. Zodat hij met zijn mond andersom zuigt.. En bij een borstonsteking, kun je traumeelcremé opsmeren, en goed vaak voeden.. Beginnen met de borst die het niet goed doet.. Gr. Carlien
Maak voor je aanlegt je borst goed warm, door even te douchen of door er een warm compres op te leggen. Masseer je borsten, en wrijf met vlakke handen cirkels over je tepels. Verder vooral je kind het werk laten doen, wacht niet tot hij huilt van honger en ongeduldig is, maar leg aan zodra hij hongersignalen geeft, dus geluidjes, zoeken met de mond, vingers naar de mond etc. Je kunt ook even de huisarts bellen voor syntocinonspray, dan spuit de melk er na twee minuten uit.
de volgende voeding ging gelukkig weer goed en de rest van de dag ook probleemloos. denk toch dat de tepel wat uitgedroogd was. Ik ga morgen zoiezo nog bellen voor een afspraak met een lactatiekundige, ben nog best onzeker na een moeilijke start (ks en dysmatuur) pijnlijke kloven en nu dit. Wil dus graag nog even wat zekerder en kundiger worden om het zo lang mogelijk vol te houden ( al heb ik om me heen al tig keer gehoord dat ik beter kan oversyappen naar kv) in ieder geval bedankt voor de tips
Bij mijn ene borst komt de toeschietreflex veel minder snel dan bij de andere borst. Daarom begin ik meestal met rechts (de goede borst zegmaar) en als ik dan aan de andere aanleg, dan begint die al te stromen. Probeer een paar keer goed door te ademen en je te ontspannen. Verwacht niet meteen een melkstroom, dat kan ook pas na een paar minuten komen. Ik dacht eerst ook dat ik daar een neusspray voor nodig had, totdat ik merkte dat ik op sommige momenten gewoon 'blokkeerde'. Apart, maar waar. Zodra ik dan ontspande en, zoals de lactatiekundige zei. "think happy toughths" toepaste, kwam het ineens...... Niet zomaar stoppen hoor, zonde! Laat anders iemand eens meekijken ivm aanleggen als je last hebt van tepelkloven, misschien leg je niet goed aan waardoor je kindje niet effectief kan zuigen?
misschien scheelt het per persoon maar als ik pijnlijke tepels heb/had vond ik kolven prettiger dan live voeden en je tepels laten drogen aan de lucht of mothermates voor kloven helpen bij mij ook super