Hoi dames Ik weet absoluut niet of ik het hier juist post, laat het me gerust weten als ik hier niet juist zit. Ik ben in 2011 gestopt met de pil omdat we een kinderwens hadden. Toen ik stopte ging er een wereld voor me open ik had een écht libido, ik kon echt goede seks hebben en ik kon echt gelukkig zijn. Ik ben daarom niet meer herbegonnen na mijn 2 zwangerschappen. Nu kamp ik al even met ijzertekort, vermoedelijk door te hevige menstruatie. En als ik eerlijk ben heb ik het ook wel gehad met die volle week bloeden. Ook de heftig sombere PMS week ben ik een beetje beu. Mijn gyn raadde me, na mijn 2e ijzerbaxter, een mirena spiraal aan. Na maanden twijfelen heb ik toch een afspraak gemaakt binnen 2 weken. Omdat de voordelen voor mij, denk ik, opwegen tegen de nadelen. Toch zit ik nog met twijfels: - de grootste: welke invloed gaat dit hebben op mijn libido? - welke invloed heeft ze op je seksleven? - vanaf wanneer merk je een wijziging in je bloedingen? - hoe zit het met humeur? In ieder geval bedankt om jullie ervaringen te delen met mij
Met de mirena had ik wel een libido tov de pil bijv toen eigenlijk een heeeeeeel stuk minder (of gewoon helemaal niet). Je krijgt namelijk een stuk minder hormonen in je bloedbaan dan bij je pil omdat de hormonen lokaal worden afgegeven. Ook bevat het minder hormonen dan de pil. Bij een hoop vrouwen geeft de mirena al voldoende hormonen af om de hele menstruatie plat te leggen, dat deed t bij mij niet, maar t was wel minimaal wat ik nog verloor ermee. Qua pms heb ik eigenlijk weinig klachten gehad ermee, alleen de zere borsten die ik altijd had in mn cyclus (op t laatst ook met de pil) T is gewoon een kwestie van afwachten hoe je erop reageert. Geef t een paar maanden de tijd om te wennen (tenzij je bijv constant bloedingen hebt dan zou ik m laten verwijderen, want ook dat komt wel eens voor). Mijn voorkeur heeft wel controle met een echo na 6 weken om te kijken of ie goed zit, en niet puur op zicht zoals mijn huisarts eens deed (en hij vervolgens dus ook niet goed bleek te zitten - te snel gezet na bevalling ondanks dat t officieel al kon)
Ik werd er niet meer ongesteld mee maar had allemaal vage klachten. Hij is er nu 2 weken uit omdat ik er klaar mee was en wat een wereld van verschil! Meer energie, slaap weer goed, geen stemmingswisselinhen meer. Niet alleen mijzelf valt het op, maar mijn omgeving ook. Voor mij dus nooit meer een spiraal.
Ik heb nu 3 jaar de Mirena. Ten opzichte van de pil echt super! Nooit meer zorgen om of ik hem vergeet en het grote voordeel al na een paar weken nooit meer ongesteld! Geen hoofdpijn meer echter wel 1 groot nadeel, libido is een stuk minder..
Hier tijdens de 1e Mirena merkte ik weinig verschil in bloedingen, libido was ook normaal. Tijdens de 2e Mirena 5 jaar later wel echt beduidend minder bloedverlies, ik had het bij wijze van spreken met 1 tampon op kunnen vangen. Libido wel hetzelfde. Verder weinig extra klachten gehad van de Mirena, al heb ik zonder ook geen heftige menstruatieklachten.
Ik ben heel erg blij met de mirena. Hij zit er nu 3 jaar in en ben, na 1 lichte bloeding in het begin nooit meer ongesteld geweest. Nooit meer PMS gehad. En mijn migraine is een stuk minder geworden in aantal en hevigheid van aanvallen. Libido ... Hmmm. Dat lag al helemaal plat na 8 jaar 'moeten' omdat de ovulatietest dat zegt. De druk die dat zette op ons seksleven was echt killing. Pas een jaar nadat de tweede was geboren (en de spiraal gezet) kreeg ik weer het idee dat je ook seks kunt hebben voor de lol. De frequentie en zin van vroeger zal niet meer terugkomen. Niet in dit drukke gezin. Misschien als de jongens het huis uit zijn. Maar nu ligt het lagere libido dus meer aan de drukte en stress dan aan de spiraal. En ik geniet juist van de rust in mijn lijf. Denk dat ik al lang was omgevallen met burn-out of depressie als ik ook nog eens ongesteld zou worden. En dat is zeker niet goed voor je libido. (Weet ik helaas ook uit ervaring)
Ik had veel klachten met de Mirena. Ik kreeg juist veel extra bloedingen waardoor ik ongeveer de helft van de tijd ‘ongesteld’ was. Dat is een vaak voorkomende bijwerking. Ik had ook minder libido maar meer dan met de pil. Alle bloedingen waren natuurlijk niet zo bevordelijk voor de seks en mijn ex zei altijd dat hij de touwtjes van de Mirena voelde bij de seks. Ik heb de Mirena eruit laten halen. Dat was echt een opluchting. Daarna heb ik een Implanon genomen en daar was ik echt heel blij mee. Een keurige, lichte menstruatie die netjes op tijd was. Verder geen klachten en je kunt het onder je huid voelen zitten als je met je vingers voelt. Dat vond ik een geruststelling dat je wist dat die nog goed zat. Het plaatsen vond ik niks voorstellen en het verwijderen ook niet. De Implanon is trouwens ook veiliger dan de Mirena. Ik heb mijn huisarts gezegd dat ze de Implanon wat vaker zouden moeten adviseren. Want iedereen die ik ken die het gebruikt vind het prettig en het zou veel vrouwen helpen denk ik.
Ik heb hem nu 4,5 jaar en ik ben amper ongesteld. Het komt wel maandelijks, maar het is maar een heel klein beetje. 2 tampons en het is weer voorbij. Qua libido heb ik niet veel gemerkt. Ik voel het spiraal wel zitten. Niet constant, maar sowieso tijdens de seks en ook als ik krampen heb voordat ik menstrueer. Dat je 5 jaar lang nergens aan hoeft te denken en dat het ook maar weinig kost voor die 5 jaar, vind ik echt een groot voordeel.
Ik heb de mirena al járen. Mijn conclusies; - nooit meer ongesteld geweest - prima humeur - normaal libido (beter dan toen ik de pil slikte)
Ik had de mirena. Ik hoef dat ding nooit meer, oké ik ben in die 6.5 jaar nooit ongesteld geworden maar achteraf gezien had ik door de mirena 3 keer per week migraine... Nu heb ik daar duidelijk minder last van!
Ik heb net sinds vorige maand mijn 3e mirena laten plaatsen. Ik ben er nog steeds enorm blij mee! Ik ben eigenlijk bijna 5 jaar lang niet ongesteld geweest. Het plaatsen deed mijn eigen (vrouwelijke) huisarts altijd, het is echt in een paar minuten gepiept. Ik vind het absoluut niet fijn als ze met dat klemmetje je baarmoedermond beetpakt, maar heb inmiddels wel door dat zuchten (net als tijdens je bevalling) mij enorm helpt daarbij. Ik heb nog nooit last gehad (of klachten van mijn man) van de draadjes. Wat ik wel merk, aan het eind van die 5 jaar, komt mijn menstruatie langzaam weer terug, Krijg ook meer hoofdpijnklachten en zit minder goed in mijn vel. Ik dacht dat ik in de overgang raakte. Dus de huisarts benaderd, zegt ze: heb je er al aan gedacht dat je je Mirena alweer bijna 5 jaar hebt en deze dus "uitgewerkt" raakt? Niet dat ik dan zwanger zou kunnen raken, maar er worden dan minder hormonen afgegeven en dan komt je menstruatie er weer door. Dus ik heb direct een nieuwe afspraak gemaakt voor het laten vervangen en dat is vorige maand gebeurd. Ik ben dus een zeer blije gebruiker, maar ik hoor ook echt andere verhalen. Dat hangt toch heel erg per persoon af, dus ik denk dat je dat alleen kunt bepalen als je het laat plaatsen. Mocht het je toch niet bevallen, dan is het verwijderen echt een fluitje van een cent. Geef het wel even de tijd, met een paar weken is je lijf goed ingesteld. Het wegblijven van je menstruatie duurt ook eventjes en niet bij alle vrouwen verdwijnt die volledig.
hier ook zo... ! Ik heb 'm innmiddels 1x laten vervangen omdat het moest na zoveel jaar. Alleen na zetten was ik de eerste paar weken 'ongesteld' - week of 3 ofzo. Maar niet super hevig ofzo. Alleen irritant qua verschonen etc.
Ik 'puf' ook altijd als ze moeten rommelen voor het één of ander aan de onderkant... (uitstrijkje, katheter bij operatie etc) - dat helpt erg goed, dan ontspan je automatisch
Ik ben er tot nu toe helemaal niet blij mee. Heb hem nu 5 maanden en ben meer ongesteld geweest dan niet. Vloeien duurt vaak 2/3 weken en dan weer een week niet. Libido is mwa. Ik ben zo vaak en lang ongesteld dat er van seks niet veel komt. Qua humeur is er niks veranderd. Voel me ook niet anders. Ik kijk het nog 2 maanden aan en als er niks veranderd dan gaat ie er uit.
Ik heb sinds een paar maanden mijn tweede mirena. De eerste is 10 weken na de bevalling van de jongste geplaatst, en na 5 jaar heb ik hem dit voorjaar laten vervangen. Ik ben nooit meer ongesteld geweest na de bevalling en ook niet na het vervangen. Wat dat betreft is het ideaal. Mijn libido is wel erg laag. Bij de eerste mirena weet ik dat nog min of meer aan het feit dat we weer een jonge baby hadden die erg slecht sliep. Na een paar jaar verbeterde het overigens wel erg. Nu met de nieuwe mirena is mijn libido weer helemaal op nul. Ik kan er gewoon geen belangstelling meer voor opbrengen, hoewel het de laatste paar jaar echt super was. Heel jammer. Misschien ligt het ook wel een beetje aan de stress op mijn werk, maar ik ben bang dat de Mirena er ook wel deels de oorzaak van is. Ik hoop dat het deze keer ook na een tijdje weer verbetert, want ik vind het wel zielig voor mijn man... Het plaatsen is niet fijn, vervangen was een klein dramaatje (ze konden hem niet meer vinden, dus veel gezoek en gerommel en nog een keer terugkomen). En ik ben nogal preuts, dus ik vond het echt heel vervelend. Maar het plaatsen duurt op zich maar een paar minuten, dus daar kom je wel overheen.
Ik zou het gewoon proberen. Hoe je erop reageert is zo onvoorspelbaar en wisselt erg van vrouw tot vrouw. Je gaat in dit topic dan ook alle varianten lezen, vrouwen die het geweldig vinden, vrouwen die het afschuwelijk vinden, etc. Mijn persoonlijke ervaring met mirena: - minder heftige menstruaties - wel mijn eigen cyclus, dus iedere maand ongesteld - veel tussentijds bloedverlies, wat zodanig toenam dat ik 3 van 4 weken aan het bloeden was, de belangrijkste reden voor mij om hem te laten verwijderen (na 2 jaar) - libido... mwah, niet denderend - verergering van PMS: vooral tav humeur, stemming, misselijkheid, opgeblazen buik, rommelende darmen, pijnlijke borsten en hoofdpijn. Voelde me van eisprong tot menstruatie niet goed en erg prikkelbaar. Had ik overigens niet direct aan mirena gelinkt, dacht dat zijn mijn eigen hormonen, maar toen dit ontzettend verbeterde na het verwijderen van mirena viel het kwartje pas... Voor mij was het dus helemaal niets. Nu weer koperspiraal. En helaas heftige menstruaties, maar ik heb hierbij geen last van ijzertekort. Gyn heeft de optie nova sure (als je geen kinderwens meer hebt) voorgelegd, maar ik vond het niet erg genoeg om deze behandeling te ondergaan, heb daar vanaf gezien.
Ik heb geen Mirena omdat ik geen hormonen verdraag (te veel klachten) maar een koperspiraal. Een maand geleden gezet dus kan nog weinig zeggen over menstruatie. Het zetten was zo gepiept.
Je heb nu ook de kyleena spiraal. Stuk minder hormonen. Zelf geen ervaring maar een vriendin is erg enthousiast
Libido: geen verandering en niets mis met mn libido haha. Invloed op seksleven: mijn man werd geprikt door het draadje. Dat deed pijn aan zijn eikel. Dus dat was een slechte invloed op ons seksleven. Toen heb ik het draadje heel kort laten afknippen en dat was dat opgelost. Maar verder had het Mirena spiraal een enorme invloed op ons seksleven. Ik bloedde namelijk vrijwel continue dus we konden zo ontzettend vaak niet vrijen. Terwijl ik die lustgevoelens wel had. Humeur: was prima. Ik had niet zulke hormonale PMS uitschieters als dat ik anticonceptieloos wel kan hebben. Ik heb na een ruim jaar dat kreng er uit gehaald. Wat een onding met continue vloeien en er ook nog een iets van cyclus door heen te hebben.