ontslag na bevalling

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Loes1980, 5 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Hoi dames,
    Ik weet dat deze topic bij werkeren na bevalling hoort (staat ie ook;)) maar aangezien ik het meeste op deze site zit vraag ik om jullie raad.
    Ik ben inmiddels ruim 13 wk zwanger (en nu weer voor de 2e keer ziek i.v.m. zwangerschap e.d)
    Ook werk ik bij een beveiligingsbedrijf en als je ziek bent of een dienst moet ruilen ofzo omdat je kind ziek is b.v. is dit alijd een groot probleem.
    Na mijn laatste ziekmelding is mijn baas behoorlijk moeilijk gaan doen en na veel praten neigen we ernaar toe dat hij mij mijn ontslag aanbied na mijn bevalling. Momenteel heb ik een vast contract en werk ik hier al 4,5 jaar.
    Hij zegt dat mijn collegas geen begrip hebben meer voor mijn vele ziekmeldingen (let wel, ik ben gemiddeld 3x per jaar ziek en dan niet langer als 1 a 2 dagen omdat ik zo snel mogelijk weer wil komen werken. Maar mijn baas zegt 3x per jaar is te veel)
    Ik vind het aan de ene kant wel een opluchting, want straks zit ik met 2 kinderen en een baan die absoluut niet flexiebel is, en waar ze me straks naar objecten kunnen sturen die ver weg liggen voor avonden en nachtdiensten, en dit is niet te combineren met 2 kids. Hier heeft hij al enigsinds mee "gedriegd" en zegt misschien is het beter dat we je je onstlag geven met behoud van een ww uitkering.
    Maar ik vind het ook een beetje eng. Ik moet dan wel binnen 1 jaar weer aan het werk zijn. Ik ben wel al 32 jaar dan met 2 kids.
    Ik weet het niet. Ik wil en moet eigenlijk hier wel weg maar het is wel eng. (mijn hormonen helpen ook niet echt) En niet werken ofzo is absoluut geen optie. Mijn man werkt al fulltime en we hebben het inkomen van mij wel nodig. Gelukkig heb ik recht op 1 jaar ww met een aanvullend verzekering waardoor ik in het 1e jaar 100% loon heb. Maar dan...
    Wie kan mij moed inspreken of vertellen over eigen ervaringen?
    Alvast bedankt

2. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    ik vind dit niet kunnen en zeer onverstandig om ontslag te aanvaarden. met een andere baan zal het ook zwaar zijn. vreemd dat je zelf vervanging moet regelen, wel slim van je baas. misschien dat er met een flexibele oppas (studenten pabo) wel wat valt te regelen voor je avonddiensten. ik denk dat je, zeker in deze tijd moet zorgen dat je je baan niet kwijtraakt. wat zegt je man hierover

3. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Mijn man vind ook dat ik maar stoppen moet. Dit werkt echt niet meer. Ik heb flexiebel oppas (oma, gastouder e.d) maar 3x in de week afstanden van 60km enkele reis voor mijn werk met een zoon die dan net op school zit en een baby, en dan ook nooit vrij kunnen krijgen als 1 van de kids ziek zijn en niet naar de opvang kunnen e.d. Ja, het gaat zo niet. Met alleen mijn zoon ging het wel (moeizaam) maar er is nu zoveel gebeurd... Op is op.
    En binnen een jaar moet ik toch wel weer werk kunnen krijgen. Het liefst als receptioniste/secetaresse (hier heb ik mijn papieren voor) en anders als mijn ww bijna afloopt en ik heb nog niets, dan zeg ik tegen de uitzedbureau (waar ik me toch overal laat inschrijven) geef maar wat er is. Desnoods in de schoonmaak/aan een bandje oid, als ik maar werk. En als ik het niet leuk vind, dan zoek ik verder terwijl ik toch werkzaam ben. Komt vast wel goed.
    toch?

4. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Je moet je echt niet zomaar laten ontslaan.. Ten eerste in deze tijd krijg je niet zomaar werk, ook niet als je jong bent en geen kinderen hebt..

En daarnaast heb je niet alleen recht op WW, maar ook een oprotpremie! Oprotpremie bij ontslag werknemer

Ik zou dit echt niet accepteren!! Dan heeft je baas het veelste mooi voor elkaar!

Gr.
    Carlien

5. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Ben ook lid van de FNV bond. Die schakel ik ook zeker in ;)

6. Blue Eyes

Blue Eyes Bekend lid

30 jul 2010
    985
    0
    0
    Gelderland
    Zeker de bond inschakelen! En tot die tijd geen actie ondernemen!!

7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Uit persoonlijke ervaring weet ik dat de FNV nu alles inzet op baanbehoud.

Je werkgever kan trouwens hoog en laag springen, maar met een ziek kind heb je gewoon recht op zorgverlof, hij moet dan vervanging regelen.

8. Melanne

Melanne Actief lid

16 apr 2007
    371
    0
    0
    Vraag mij af als je ontslag zelf aanvaard of je dan wel recht heb op een volledige ww uitkering. Als ik jouw was zou ik mij eerst laten adviseren door iemand die verstand van zaken heeft. Verder zou een omscholingsopleiding via de uwv een optie voor jouw kunnen zijn. Succes ermee!

9. Peeter

Peeter Actief lid

26 jun 2010
    115
    0
    0
    Als je een beeindigingsovereenkomst tekent (dus "wederzijds goedvinden") en daarin staat uitdrukkelijk vermeld dat jij niet verwijtbaar aan je ontslag bent, dan heb je gewoon recht op een ww-uitkering (als je dat in de afgelopen jaren heb opgebouwd, maar daar ga ik dan maar even van uit). Waar je wel op moet letten is dat je werkgever wel zijn opzegtermijn in acht houd, daarnaast is een ontslagvergoeding inderdaad niet raar in dit geval.
    Ik snap heel goed dat je overweegt om hiermee akkoord te gaan. Als je zelf al de conclusie hebt getrokken dat het zo niet gaat werken bij je huidige baan, dan kun je er maar beter om deze manier een punt achter zetten. Anders moet je zelf ontslag nemen en dan verspeel je al je rechten.
    Succes ermee!! (o ja, ik zou wel pas iets gaan tekenen om het moment dat je bevallingsverlof is afgelopen en je weer aan de slag zou moeten gaan.

10. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik zou er erg hard om moeten lachen als mijn werkgever met dit voorstel aan kwam. Ik weet niet of je misschien al een geschiedenis aan slechte beoordelingen hebt? Met 3 keer per jaar ziekmelden word je bij ons overigens wel al aangemerkt als frequent verzuimer. Maar laat je je nou serieus gewoon ontslaan of wil je gewoon liever een baan die meer regelmaat biedt voor je gezin? Dat laatste is overigens heel begrijpelijk dus maak gewoon die keuze als dat voor jou goed voelt. Ik werk ook onregelmatig en in een risicovol beroep en ga nu de kleine er komt een stapje terug doen en in een andere (niet minder betaalde) functie werken, totdat de kleine naar school gaat. Dit betekend regelmatige diensten en dus rust en regelmaat voor ons nieuwe gezinnetje. Overigens blijf ik wel bij mijn huidige werkgever.

Voor zieke kinderen bestaat er altijd nog zoiets als zorgverlof of calamiteitenverlof.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.881
    113
    Tja, ik snap het wel. Voor je werkgever is het niet hanig om iemand in dienst te hebben die vaak afwezig is (hier wordt 3 keer per jaar ook als vaak gezien) en voor jou zelf is het ook niet prettig om zo'n werkgever te hebben.

Tuurlijk hoef je niet te tekenen, maar dan zit je straks nog steeds met zo'n werkgever opgescheept die geen begrip heeft voor de situatie.

In plaats daarvan zou ik wel tekenen, maar dan zou ik wel het volgende erbij voorstellen: akkoord, indien het ontslag een 3 maanden of half jaar na de bevalling ingaat je in die tussentijd vrijgesteld bent van werk. Kun je daarna eventueel de ww in en heb je lekker met behoud van salaris wat tijd extra met je kindje.

En het is nu ook niet zo dat het onmogelijk is om werk te vinden momenteel.

12. lvd81

lvd81 Lid

8 mrt 2010
    72
    0
    0
    Ik zou lekker gaan. Als je wil werken, vind je binnen 1 jaar echt wel werk! Ik heb hetzelfde gehad na mijn bevalling, alleen ging het er bij mij om dat ik perse fulltime terug moest komen en dat deed ik natuurlijk niet. Als je 4,5 jaar in dienst bent heb je sowieso recht op 2 maandsalarissen als ontslagvergoeding. Wat je meer krijgt is meegenomen, maar een half maandslaris per gewerkt jaar is wettelijk bepaald. Verder moet je in je beïndigingsovereenkomst echt laten zetten dat je nog recht hebt op ww (schakel evt. een advocaat in om dit te laten checken en de kosten verhalen op je werkgever). De eerste 6 weken na je verlof mag je werkgever je niet ontslaan. Hier zijn wij vrouwen dan weer in beschermd. Dan heeft hij nog 1 maand opzegtermijn en als je ondertussen 5 jaar in dienst bent zijn dit er 2. Een heel verhaal, maar ik hoop dat je er iets aan hebt!

13. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Nou, heb net de bond en mijn werkgever aan de lijn gehad. Het is idd zo dat pas 6 wk NA mijn verlof de opzegtermijn in gaat, dus eerst bevallen, 10 wk zw verlof en dan nog eens 6 wk en dan een opzegtermijn van 2 maanden en dan pas ga ik waarschijnlijk weg met behoud van een ww uitkering. Tot die tijd werk ik nu deeltijds en ben deeltijds in de ziektewet ivm het te zwaar vinden tijdens mijn zwangerschap. Dus het komt heus wel goed hoor. Maar bedankt voor alle reacties.;)

14. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Nou, vanmiddag net een gesprek met mijn baas gehad, Even dacht ik... Ik laat me niet zomaar ontslaan, er zou toch vast een ander oplossing zijn, maar heellaas.
    Als ik in dienst blijf dan stuurt hij mij naar rotterdam (zo'n 100km van huis) omdat ik echt weg moet van het object waar ik zit (mijn groepsleider wil van me af en die heeft meer overwicht als ik als ik zeg dat ik blijven en hij wil dat ik ga) Dus blijven hier is geen optie en naar het centrum van rotterdam is voor mij niet mogelijk.
    Dus, na mijn zwangerschaps/bevallingsverlof neem ik zelf nog 6 weken verlof op (in die 6 weken mag mijn baas mij niet ontstaan en wil ik zelf echt niet nog even terugkomen, dus maar ik mijn verlof dan zelf op) en dan betaalt mijn baas mij nog 2 maanden door zonder dat ik hoef te werken en dan ga ik vanaf 1 aug. 2012 in de WW. Daar heb ik 5 maanden recht op en moet dus uiterlijk december volgend jaar een ander baan vinden. Wat denken jullie, lukt toch wel? binnen zeg maar 8 maanden (dus na mijn bevalling) een ander baan te vinden? Ik vind het best een beetje eng, opnieuw beginnen en zekerheid weg, maar wie weet kom ik er later beter uit? Willen jullie voor me duimen?
    Kan de positieve enerige best even goed gebruiken:)

Deel Deze Pagina