Ik kan hier zo boos om worden. Dit soort berichten worden weggemoffeld of niet eens geplaatst terwijl het de keiharde realiteit is waar meerdere moslima's tegen aan lopen. https://nieuws.marokko.nl/76799/ophef-na-gewelddadige-aanval-op-twee-gesluierde-moslimas-in-montpellier-video/ Filmpje is behoorlijk heftig. Het doet mij echt pijn .....
Niet alleen moslima’s hoor ook christenen, joden, homo’s, ongesluierde vrouwen, hindoestanen, etc etc. Het is verschrikkelijk wat mensen elkaar aan kunnen doen puur omdat ze anders zijn, geloven of denken.
Absoluut dat ontken ik niet . Maar met alle respect zodra het om een moslim(a) gaat dan word het niet uitgebreid in het nieuws gezet. Genoeg voorbeelden ik keur elk vorm van geweld af ongeacht geloof of whatever voor de duidelijkheid. Leef en laat leven.
Dat ben ik niet met je eens, het is maar waar je op gefocust bent. Ook de andere groepen worden vervolgd/belaagd, hoe je het ook wil noemen, en lees je weinig over. Of dit soort berichtgeving wordt geplaatst is vaak ook afhankelijk wat er nog meer in de wereld gebeurt. Hiervoor met Corona en nu met Oekraïne ligt daar heel erg de nadruk op.
Nou dat dus. Het zijn echt niet alleen moslima’s. Joodse vriendin van mij is vanwege haar achternaam weggepest uit haar woonwijk. Hoor je ook niks over…. Het is te triest allemaal. Los daarvan: ik merk sowieso een tendens van mensen die roepen dat bepaalde dingen hier niet in de media (msm) komt. Ik word daar eerlijk gezegd een beetje moe van. Er gebeurt zóveel narigheid in de wereld wat níét onze aandacht heeft! Overigens denk ik ook dat het ermee te maken heeft dat dit niet in NL is gebeurd. Toch iets ‘verder van ons bed’.
Dat is gewoonweg niet waar. Er is een hoop dat niet uitgebreid in het nieuws wordt gezet maar de verhalen over moslims vallen jou wellicht meer op omdat je het waarschijnlijk zelf ook bent? Tuurlijk doen zulke berichten pijn maar ik vind, en ik bedoel het absoluut niet onrespectvol, dat er te vaak gebruikt wordt gemaakt van die slachtofferrol.
Nou ik heb echt wel het idee dat deze berichten minder snel in het nieuws verschijnen hoor. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik ook verschillende buitenlandse nieuwszenders volg. Ik kan zo uit m'n hoofd zeker 10 "incidenten" opnoemen die de afgelopen jaren in verschillende Europese landen hebben plaatsgevonden (waarvan zelfs 1 moordzaak), maar helaas niet belangrijk genoeg waren om het NL nieuws te halen. En dan kom ik wel tot de conclusie dat die zaken minder belangrijk waren vanwege de afkomst en/of het geloof van de slachtoffers. Zal dan wel weer een slachtofferrol zijn, maar dat vind ik altijd zo makkelijk om te zeggen wanneer je ongemakkelijke dingen aankaart. Zelf ook veel meegemaakt, gelukkig bleef het vaak bij naroepen/uitschelden/intimidatie en is het maar 1x echt (bijna) tot een fysieke aanval gekomen. Maar helaas zijn meerdere vriendinnen van mij in Nederland al wel aangevallen puur om het zichtbaar uiten van hun geloof. En ik zeg niet dat andere groepen mensen niet gediscrimineerd/aangevallen worden, helaas gebeurt het ook bij andere geloofsgroepen/mensen met bepaalde afkomst. Maar de kans dat een bedekte moslima wordt aangevallen is nou eenmaal groter dan dat een christen wordt aangevallen. Dat heb ik veel christenen trouwens ook zo letterlijk horen zeggen, dus ben zeker niet de enige die daar zo over denkt.
Dat ligt er maar helemaal aan over welk land je het hebt. Ik ben zelfs van mening dat een moslim veiliger is in een christelijke land dan een christen is in een moslim land. Maar ook die incidenten halen het nieuws in Nederland niet hoor.
Over Christenvervolging hoor je indd ook niet in het nieuws.. wél als je bijv. lid bent van een kerk en een kerkkrantje ontvangt. Het is inderdaad waar je focus ligt.
Wat mijn dikgedrukte zin betreft, ik neem aan dat het wel duidelijk was dat ik het over mijn eigen ervaringen had, en dus over Nederland. Dit vind ik dan weer zo'n typisch vooroordeel. Ik vraag me ook oprecht af waarop je dat baseert. Alleen omdat er enkele landen met zeer orthodoxe signatuur zijn waar ze het niet zo hebben op o.a christenen betekent niet dat dat zo is in ieder moslimland. Als ik kijk naar waar ik woon, dan zijn er gewoon kerken (en synagogen) en zijn ook niet-moslims geheel vrij om hun geloof te praktiseren, er komen hier zelfs jaarlijks pelgrims uit Israël. Verder worden er hier in tegenstelling tot landen als Frankrijk en Canada geen wetten gemaakt om religieuze minderheden te raken. Ik heb dit vaker gehoord en als ik dan vroeg in welke landen christenen niet veilig zouden zijn, dan kom je toch snel uit op enkele "uitwassen" waar ook zelfs veel andersdenkende moslims hun geloof niet kunnen praktiseren.
In Nederland sterft er elke 10 dagen een vrouw aan de gevolgen van huiselijk geweld. Hoeveel komen daarvan in het nieuws? In Frankrijk zijn vorig jaar 114 vrouwen vermoord door hun partner. Hoeveel daarvan zijn in het Nederlandse nieuws geweest? Hoeveel homo’s zijn er het afgelopen jaar in elkaar geslagen? Hoeveel daarvan zijn in het nieuws gekomen? Hoeveel mensen zijn vanwege hun uiterlijk in elkaar geslagen? Of vanwege hun stoornis? Of vanwege hun religie? Of vanwege hun afkomst? Of vanwege hun geaardheid? Of geslacht? Mijn punt is: er gebeurd zoveel, teveel, en allemaal verdienen ze een plek in het nieuws want het is allemaal even afschuwelijk. Maar het zijn er slechts een paar die het nieuws halen. Een geweldsmisdrijf in Frankrijk haalt in principe sowieso het Nederlandse nieuws niet. Hoe afschuwelijk het ook is wat er is gebeurd. Het is goed dat je mensen alert maakt dat er hate crimes worden gepleegd tegen moslims, maar ik zou het sausje van ‘niemand geeft om ons’ weglaten. Je beschuldigd daarmee mensen die niets te maken hebben met dit soort gebeurtenissen en absoluut tegen geweld zijn.
Nee dat was mij niet duidelijk dat je het alleen over Nederland had. Lijkt me ook iets te makkelijk. Er wordt jaarlijks een lijst gepubliceerd met landen waar bijvoorbeeld christenen worden vervolgd, dat is een hele lange lijst kan ik je vertellen, dat zijn niet een paar uitwassen zoals jij zegt. En de lijst met landen waar bijvoorbeeld homo’s worden vervolgd is misschien nog wel langer. Dus mij gaan beschuldigen van vooroordelen vind ik niet netjes en onterecht.
Ik weet niet of je het artikel hebt gelezen, maar het ging er juist om dat de Franse media aan dit geweld (tegen overigens nog minderjarige meiden) weinig tot geen aandacht hebben besteed.
Niet gelezen want ze zegt dat het heftige beelden zijn. Daar kan ik op dit moment niet tegen (hoogzwanger = hoog in emoties). Maar nog steeds geld: het is echt verschrikkelijk en ik vind het goed dat ze dit hier of elders plaatst, maar dat ze ook uithaalt naar ‘ons’ (niet moslims) dat men niet geeft om moslims vind ik onterecht. Ik geef veel om moslims, dat er zulke dingen gebeuren vind ik afschuwelijk. En ik denk 95% van de mensen. Maak ons alert; maar beschuldig ‘ons’ van dingen waar wij niets mee te maken hebben. Ik beschuldig ‘jullie’ (ouders van neurotypsiche kinderen) ook niet van onverschilligheid dat er in Amerika een man is doodgeschoten omdat hij door zijn autisme ‘verdacht’ gedrag vertoonde. Of recent een vrouw 3x getaserd omdat ze niet reageerde op de vragen die de politie naar haar schreeuwden (ze is non-verbaal, ze kàn niet reageren). Ook dat is verschrikkelijk en gaat me aan het hart. Maar geen moment dat ik denk om uit te halen naar anderen omdat het daar en/of hier niet in het nieuws komt.
Maar dat staat toch nergens in haar bericht? Ik lees het vooral als dat de media er weinig/geen aandacht aan besteden. En aangezien ik best veel buitenlandse media volg, kan ik dat wel beamen. Het kan natuurlijk zo zijn dat je bij een belangrijk/groot medium werkt en je je daarom aangesproken voelt. Maar ik lees hier niets in de richting van willekeurige mensen. Dat is dan toch een heel andere interpretatie van de OP dan hoe ik het lees.
Als het nieuws iets niet laat zien zou dat kunnen zijn omdat men (de maatschappij) het niet belangrijk genoeg vindt. Echter vind ik dat dat hier niet van toepassing is. Het nieuws laat het niet zien omdat er zoveel shit gebeurd in de wereld, in Europa, in Nederland. Zoveel dat teveel dingen het nieuws niet halen. Elke mishandelde moslim is er 1 teveel, maar niet elke mishandelde moslim komt in het nieuws. Hetzelfde geld voor elke mishandelde vrouw/homo/neurodivers persoon/noem maar op. Allemaal even verschrikkelijk. Maar gooi geen eieren naar de maatschappij, steek je energie in het veroordelen van de mishandeling.
Idd het speelt zich ook af in Frankrijk dan is het logischerwijs dat het in het nederlandse nieuws niet zo uitgebreid word verteld. Maar in Frankrijk zijn ze echt wel extremer tegen moslims ofdat je dat wilt erkennen of niet zowel fysiek als mondeling worden ze daar vaker aangevallen.
Sorry hoor maar ik haal nergens uit naar "jullie niet moslims". Ik plaats een bericht wat mij raakt. Het zou mij ook geraakt hebben als het een christen ,jood of andere religie was omdat je elkaar gewoon hoort te respecteren ongeacht geloof omdat onze geliefde profeet (vrede zij met hem ) ons dat heeft geleerd. Leef en laat leven. Waarom al die haat en nijd naar elkaar toe. Ik word juist heel blij als ik berichten lees dat moslims en niet moslims nader tot elkaar komen en samen dingen organiseren etc.