Ik laat mijn telefoon in mijn tas zitten. Snap niet dat je niet kan wachten tot je op plaats van bestemming bent. Ik bedoel, hoe belangrijk is een appje doorgaans? De foto van de nieuwe schoenen van mijn moeder of het appje van een vriendin dat de waterpokken eindelijk over zijn.... mijn man die vraagt of hij nog melk moet meenemen.... Oei nou die zullen eens een kwartier moeten wachten tot je antwoordt.
Appen in het verkeer is sowieso gevaarlijk, altijd. Ik heb laatst bijna een voetganger aangereden die al appent zo onder mn auto was gelopen als ik niet had geremd. Gewoon zonder kijken de weg oplopen.
Ergo, ik zag laatst voor mijn neus een ongeluk gebeuren, man stak over, druk aan het appen, keek niet. Gelukkig was het bij een weg waar je niet hard mocht rijden en taxi reed niet hard, maar toch, bam! Daar lag ie. Pijn aan been, afgevoerd met ambulance. Dussssss
Bij mij was het een jong meisje met een kinderwagen. Kun je nagaan. Kinderwagen in de ene hand om te duwen, mobiel in de andere hand. En dan zonder op of om te kijken, zo de weg oversteken.
Je hebt zeker een heel goed punt en ik vind dat ze dit behoorlijk mogen straffen! Soms zie ik mensen slingeren of extreem langzaam rijden omdat ze hun telefoontje belangrijker vinden, dan op de weg letten of eerlijk gezegd niet hun leven of die van een ander! Ik vind dat ze een standaard laser gun neer moeten zetten om de hands not Free bellers achter het stuur te flitsen. Fixe boetsen. Navigatie enzo uitzetten of provider uitzetten is niet handig. Zaken mensen kunnen dan hun werk niet meer doen. Kost ook meer geld. Want je kan ook een ongeluk krijgen in een bewoonde wijk en niet alleen op de snelweg. Echte gevaarlijke rijders! Mensen moeten Bewuster worden dat dit echt een slechte gewoonte is in de auto. Helaas is dit moeilijk te verwezenlijken/ realiseren, omdat de ‘verslaving’ van appen etc, het gevoel hebben dat je moet reageren, groter is dan het gevaar.
Mijn inziens zouden ze dit onderwerp standaard in de lessen moeten bespreken. Ik heb zelfs gezien dat de opleiders een baan hebben opgezet speciaal om zelfs te oefenen met telefoon in de hand, zodat het gevaar echt goed duidelijk werd. Ook pleit ik ervoor dit mee te nemen in de cursus die gevaarlijke rijders opgelegd krijgen na een verkeers overtreding. Ik moet eerlijk bekennen dat ik op de fiets en zelfs soms op de scooter ook met mijn telefoon zit. Muziek, navigatie en soms zelfs appe inderdaad. Maar als ik inschat dat het voor mijn idee te lang duurt dan ga ik stil staan.
Ik zou tegen het einde van de lessen een simulator een goed idee vinden. Maar daarbij ben ik wel bang dat als ze er in het programma heel uitkomen nog overmoediger worden.
Ik snap het gewoon niet dat je dat eigenlijk kan, Appen en rijden. Als ik even naar een schaapje kijk dan rij ik al niet recht. Vanochtend stond er nog een domme doos stil op de weg op haar mobieltje aan het kijken, op een kruispunt??? Zelfde met fietsers, die letten ook totaal niet meer op en gaan append zo een drukke weg over. Ik snap het gewoon echt niet. Wat kan er in hemelsnaam zo belangrijk zijn op je mobieltje? Ik kan je wel zeggen dat als er ooit iets met mijn dochter gebeurd doordat iemand niet op let door bellen/appen etc ik niet voor de gevolgen kan instaan. Wat mij betreft bij betrappen gelijk een vordering van je rijbewijs, het is gewoon levensgevaarlijk.
Die appende mensen denken dat ze het kunnen. Dat maakt het ook zo gevaarlijk. Niemand kan goed rijden of fietsen tijdens het appen.
Natuurlijk gaat internetverbinding niet verdwijnen uit de auto's. Nieuwe modellen hebben meestal wifi verbinding en carplay koppeling met de telefoon. Alles is gericht op spraakbesturing. Ik heb apple carplay in de auto, werkt prima. En ook handig omdat ik veel reis en ook in de auto werk. We plannen telefonische overleggen meestal onderweg want het is zakelijke tijd. Gewoon via Bluetooth uiteraard en met spraakaansturing. Maar Siri leest ook mijn berichten voor en ik kan antwoord inspreken. Als ik niemand bel luister ik onderweg vaak naar uitzending gemist: dwdd of rtl late night.
Het lsatste is misschien meer kwestie van wennen en rijervaring. Je zult wel vaker opzij moeten kijken om situatie in te schatten en toch je auto recht kunnen houden. Gebeurt automatisch. Net zo gevaarlijk als appers vind ik sommige (overbezorgde?) moeders met baby op de passagierstoel. Soms zijn die met alles bezig behalve met vóór zich kijken: baby vermaken, speentje zoeken, op vinger laten sabbelen tijdens het rijden (hoorde ik van mijn collega!), flesjes water aanbieden enz enz.