De monitor

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Rietje88, 14 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Wie heeft net de aflevering ADHD van de monitor gezien? Mijn tenen staan nog krom.

2. meis23

meis23 Bekend lid

19 jan 2010
    973
    136
    43
    Ik heb het inderdaad ook gezien. Kan je uitleggen waar je tenen krom van staan? 😃

3. Rietje88

De scholen die de ouders soort van dwingen om hun kind (die dan thuis bijv wel prima gedraagt) ritalin te geven. Omdat de leraren te overbelast worden. Te veel kinderen op hun bord krijgen ed. Met andere woorden, hun probleem doorschuiven naar de kinderen.

En ook de artsen. Bijv dat stukje waarbij de arts zegt: Ja ik denk niet dat hij adhd heeft maar we zullen hem voor de zekerheid ritalin geven.....

Ik geloof zeker dat er kinderen zijn die beter af zijn bij ritalin. Maar dat percentage ligt wel heel veel lager dan de hoeveelheid kinderen die ze het bereid zijn te geven.

4. meis23

meis23 Bekend lid

19 jan 2010
    973
    136
    43
    Ik vind het ook zorgelijk als het 'zomaar' wordt gegeven. Sommige kinderen functioneren inderdaad niet zonder medicatie. Vaak valt school het op als er iets zou kunnen zijn met het kind.

Onze zoon slikt bijna een jaar medicatie. Liever niet, maar wij hebben er zelf om gevraagd. Al 3 jaar aan het zoeken. Medicatie is nog niet goed ingesteld, het is zoeken waar hij goed op reageert. Onze zoon functioneert dus ook niet zonder, dat merkt school maar wij zelf ook heel erg. Ik haalde laatst zoon uit school en hij had een week geen medicatie, het gaat dan gewoon niet goed op school. Juf vindt het een uitdaging en wilt met alles meewerken, maar zonder medicatie gaat het moeilijk.

Wat ik wil zeggen: Vaak komt school met het idee dat er iets met kind is, in ons geval zijn de ouders dat.

Wat die moeder zegt met zoon van 15 herken ik mezelf heel erg in. Het verantwoorden van waarom je het wel of niet geeft. Ik zou het absoluut niet geven als het niks zou helpen. Met medicatie is het eigenlijk al erg moeilijk het haalt de scherpe kantjes eraf vooral op school. (complexe combinatie van diagnose)

5. Rietje88

Bij die moeder had ik er geen twijfel aan dat ze er goed aan deed om de medicatie te geven.

Maar het gaat me vooral om kinderen die thuis goed functioneren, maar op school niet. En dat dat vrij snel aan het kind ligt en niet aan het systeem. Daarbij overlappen symptomen ook heel erg.

Ik snap dat de school vaak de eerste is die dingen opmerkt. De meeste ouders zijn niet bekend in de wereld van diagnoses. Maar ik vind niet dat ze bij lichte kenmerken de ouders zo onder druk mogen zetten. Als ik in die situatie zou zitten dan zouden mijn haren overeind vliegen.

Deel Deze Pagina