dier opzetten

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebloem92, 6 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Misschien een beetje een vreemd onderwerp maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft?
    Mijn kat is 4 weken geleden op jonge leeftijd overleden en ik was en ben er nog steeds kapot van, het had me ergens een mooi idee geleken om hem op te laten zetten zodat hij altijd nog bij ons is.
    ik heb me er verder nooit in verdiept en ik weet ook niet of het überhaupt mogelijk is maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft?
    Ik meen me ook te herinneren dat iemand op zo dieren op doet zetten.

2. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

.... nee, geen ervaring mee. Ik vind dieren opzetten persoonlijk een zeer vreemd iets (en dan druk ik me nog zacht uit).

Misschien is een mooie foto laten afdrukken een idee?

3. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dat is wel mogelijk. Dat kun je Laten doen door een preparateur. En dat kost wel flink wat centen ;)

En neem dan wel een goede. Bekijk dus eerst zijn werk. Ik ken er wel 1 hier in Overijssel. Maar weet niet waar je woont:)

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Nee geen ervaring mee

Maar ik vind dat wel juist iets moois.

Onze hond die al jaren bij ons hoort zal er natuurlijk straks niet meer zijn. Maar stiekem lijkt het me dan best leuk om hem dan op te zetten zodat hij er nog een beetje is.

In 1900 was het veel gebruikelijker om opgezette dieren in huis te hebben.

Ben benieuwd of iemand er ervaring mee heeft.

5. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

En ervaring in de zin van het zelf doen of weten hoe het eruit ziet en het evt in huis hebben ?

Wij kunnen het niet zelf. Maar hebben wel schedels in huis. En mijn man zijn ouders ook opgezette dieren. Het is niet mijn ding. Dus daarom niet in ons huis :p

Maar nogmaals. Zoek een goede preparateur!

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    preperateur inderdaad. maar dat is flink aan de prijs. ik vind het persoonlijk een beetje luguber:)
    en je kat is dan in "lijve" aanwezig maar voor de rest natuurlijk niet he. het is een leeg omhulsel. je kat is weg. ik vind die opgezette dieren vaak ook niet meer echt lijken op hoe ze in het echt waren.
    nee, geef mij maar een mooie foto aan de muur zoals ze waren.

7. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Lijkt mij een verschrikkelijk idee, maar ik zou zeker gaan informeren bij een preparateur als je dit een prettig idee lijkt. Ik ben meer van de foto's ...

8. Knapie

Knapie Fanatiek lid

5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    Ik heb hier ook wel eens aan gedacht.
    Heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik mijn familie ook niet laat opzetten zodra ze dood zijn. Hoe erg je ze ook mist. Dus waarom wel met mijn huisdier?

Zorg inderdaad wel dat je iemand vind die er goed in is. Kijk of je zijn werk kan bekijken. Heb op tv al vaker dieren voorbij zien komen die door een of andere beunhaas waren opgezet. Zag er niet mooi uit. Overal lijmresten, vacht en/of huid beschadigd enz.

9. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    En als je besluit het niet te doen.. wij hebben al onze katten na hun dood laten cremeren. Het as doen ze dan in een mooi urntje, of wat je dan ook mooi vindt. Ik vind het persoonlijk een heel fijn idee dat ze "nog bij ons zijn" ofzo. Waar ze horen.

10. MamaTom

MamaTom Actief lid

5 jan 2015
    197
    18
    18
    NULL
    NULL
    Geen opgezette dieren hier in huis, ken wel mensen die dat hebben gedaan met buitendieren, egels, eekhoorn, vogels, uit hun bos. Vond het als kind niet fijn om te zien, de ogen schrikken mij altijd af, en na een paar jaar ziet het vacht ook niet meer mooi uit. Misschien ook afhankelijk van de preparateur.

Hm, wil niet macaber over komen, maar je schrijft dat je kat al 4 weken dood is. Of het werk van de preparateur mooi wordt, hangt ook ervan af hoe je je kat nu hebt bewaard. En hoe hij/zij is overleden.

Anders misschien de as bewaren met een mooie foto erbij?

11. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Hier sluit ik me bij aan. Ik zou m cremeren en t as in een mooie urn doen met een mooie foto ernaast

12. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Daarnaast moeten ze er ook andere ogen in doen, want de 'echte' kunnen niet meer natuurlijk. En dan staat 'ie waar? Op de boekenkast stof te vangen of iets? Eens per week een stofzuiger eroverheen? Of buiten laten uitwaaien? :) ... Nee, ik zou er niet aan beginnen.

13. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Dat zou niet mijn keuze zijn. Ik vind het iets lugubers hebben, opgezette dieren in huis.
    Een preparateur kan het voor je doen, maar het is behoorlijk prijzig. Als je kat al een tijdje dood is moet je je afvragen of dat nog mooi wordt. Succes iig.

14. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    *proest* :D

15. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Mijn man laat af en toe iets opzetten. Het zijn mega stofvangers en mogen niet in de zon want dan verkleuren ze. Maar goed.....ieder zijn hobby. Laatst een specht op laten zetten, geloof dat dat ding bijna driehonderd heeft gekost. Wel een prima preparateur.
    Denk dat het een aardig prijskaartje wordt.

16. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ik vind huisdieren vaak niet meer lijken op hoe ze waren nadat ze opgezet zijn.

Mijn kat is gecremeerd, mooie urn en foto van haar erbij :)

17. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Hij is al 4 weken dood? Heb je hem in de vriezer dan?

18. erminea

erminea Bekend lid

12 dec 2012
    890
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf preparateur:). Wat wil je precies allemaal weten?

19. erminea

erminea Bekend lid

12 dec 2012
    890
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik begrijp niet zo goed waarom er gelijk zo negatief gedaan moet worden. Als dat de wens van de topic starter is dan is dat toch gewoon haar wens en die mag er dan toch gewoon zijn lijkt me.

Het is wel zo dat er veel kwaliteidsverschil is onder preparateurs. Dus je moet inderdaad erg kritisch zijn. Katten zijn daarbij ook nog moeilijk om op te zetten. Maar als je een goede treft kan het heel mooi. Daar komt bij dat de preparateur werkt met alleen het velletje van het dier, daar zit geen vorm meer in dus het is belangrijk dat hij of zij goed kan boetseren en genoeg fotos van het dier in kwestie heeft.

Ik neem inderdaad aan dat het dier ingevroren is?

20. Islah

Islah Niet meer actief

Nou inderdaad... Vind het er bovendien ontzettend eng uitzien.

Deel Deze Pagina