de naaiclub deel 2!

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Sas26, 29 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cookiediva

    cookiediva Actief lid

    6 mrt 2009
    309
    1
    16
    Hier ook nog flink aan de gang. Ik heb een bedsprei/quilt voor mijn zoontje gemaakt. Spannend, zo'n eerste keer! Van de restanten stof een kussen en een superleuk rugzakje gemaakt (van noodlehead blog). De beschrijving was wat verwarrend, dus ik heb een stuk opnieuw moeten doen (oeps!). Het resultaat was het waard :).

    Vanavond naailes en dan ga ik aan een lang vest voor mezelf beginnen, uit de Knip van augustus. Ik snap zelf helemaal niks van de beschrijving, dus dat heeft stevige begeleiding nodig :)

    Foto van de quilt toen het nog niet helemaal af was :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Nenanena

    Nenanena Actief lid

    5 jun 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    oke, ik ben een echte leek wat betreft naaien en hoop dat jullie me even kunnen helpen.
    Ik heb 8 jaar geleden een basiscurus gehad, en nu mijn dochter 1 is vind ik het echt tof om dingen zelf te maken. Ik heb nu 2 keer een jurkje van RoOs gemaakt, en wil er nu 1 maken met mauwen en zonder wikkelgedeelte. Dit vraagt wat aanpassen van het patroon, maar ben creatief genoeg om daar een weg in te vinden.
    Mijn probleem is... ik wil het graag maken van een tricot stof (die ik morgen nog moet kopen, maar verwacht wel te slagen bij het stoffenspektakel). ik heb een simpele, blokker naaimachine, heb ik voor tricot ook een andere naald nodig? of kan dat gewoon met dezelfde die ik ook voor katoen gebruikt heb?
    En die drukknoopjes, ik naai er nu (oude uit oma's naaibox)aan, maar die met oogjes aan de andere kant, kun je die erop slaan of moet je daar een tang voor hebben?
     
  3. juf85

    juf85 Niet meer actief

    Voor tricot hebje tricotnaalden nodig. Die zul je op het stoffenspektakel wel kunnen vinden. En eventueel nog een tweelingnaald voor tricot.
    Ik weet niet wat voorknoopje je bedoeld. Ik heb zelf een kamsnapstang, daar kunje kamsnaps (kunststof drukknopen) mee zetten. De vind ik zelf wel handig voor tricot.
     
  4. Miron

    Miron Fanatiek lid

    6 feb 2009
    2.346
    106
    63
    Als je de roos 5011 bedoelt daar heb je geen knoopjes voor nodig.

    Je neemt het achterpand ook als voorpand en de overslag is ruim genoeg om het hoofd doorheen te krijgen.

    En je hebt inderdaad andere naalden nodig en je kunt het beste naaien met een flauwe zigzag om stretch te houden in je naad. Als je dit met een rechte steek naait heb je een hele grote kans dat je naad breekt.

    Ik heb zelf ook al een tricot jurkje gemaakt met als basis de roos 5011.

    Bekijk bijlage 355253
     
  5. Nenanena

    Nenanena Actief lid

    5 jun 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik bedoel de 5011. De wikkel heb ik wel meer een drukknoopje onder de arm (gesloten kant) vast, omdat ik niet begreep hoe het eigenlijk moest. En aan de open kant een lint gemaakt om te knopen, en tussen de panden ook een lintje.
    Ik ben zo slecht in lezen hoe het moet, dat ik soms maar bedenk hoe het moet :)

    Maar heb je dan het achterpand als voorpand gebruikt? En dan wel gewoon de overslag delen op het ene voorpand vastmaken? Das wel makkelijk! Wow tof!!
    Die tussenbaan, de effen kleur, staat die ook op het patroon? Heb ik er namelijk niet bij gemaakt :D
    Maar mooi jurkje zeg.

    Dus een tricot naald nodig, ga ik vast vinden morgen.
    flauwe zigzag steek naaien weet niet of ik doe steek heb. Heb een kleine zigzag, grotere en 1 met 3 steken tot een grootste zigzag.

    Bedankt voor de tips dames!
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Maar als je hem zonder wikkelgedeelte maakt, dan heb je alleen twee gesloten kanten. ;)

    Ik heb de Roos5011 ook eens van tricot zonder echte overslag gemaakt. Ik heb het bovenste voorpand iets verbreed, zo breed als het achterpand. En dan gewoon vastgestikt in de zijnaden. En het onderste voorpand is hetzelfde als het onderste deel van het achterpand.
     
  7. Nenanena

    Nenanena Actief lid

    5 jun 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat betreft wikkel vs dicht : klopt geen knoopje meer nodig.:) Maar was niet van plan om het bij eens e laten, dus komen de knoopjes nog wel van pas. Bedoelde ook dat ik bij de wikkelversie die ik al klaar heb, wel een drukknoopje had gebruik.

    En de onderpanden zij niet even groot, zit echt verschil in grote in hoor. Dacht een cm of 2.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Met overslag wel, maar zonder maak je ze dus even groot. Stond er niet heel duidelijk, lees ik nu. :)
     
  9. Nenanena

    Nenanena Actief lid

    5 jun 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ahha en ik als leek zie het ook nog niet zo snel hoe het het makkelijkste kan :)
    Maar dan zit ie toch wat te strak of niet? Omdat ik de maat 80 heb, moet qua maat en cm kloppen maar als ik hm omsla (die ik klaar heb) komt de omslag niet precies op de naad zeg maar. Zit ook een cm of wat tussen.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Waarom zit hij dan wat te strak?

    Wil je hem zonder of met overslag maken? Met overslag houd je wat ruimte over, vandaar het striklint of een drukkertje niet bij de naad. Als je hem zonder overslag maakt, dan moet je dus zorgen dat je met de stof die ruimte overbrugt: dus de voorkant even breed maken als de achterkant. :)
     
  11. liefzonnetje

    liefzonnetje Fanatiek lid

    17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    en dus kan je als je het heel eenvoudig wilt houden het achterpand nogmaals gebruiken als je hem echt wijder wilt hebben. Als je er geen wikkeljurkje van maakt scheelt het heel wat stof! En persoonlijk vind ik het veel praktischer bij die kleintjes om een dicht jurkje te hebben.
    Succes!

    /miron leuke versie van de roos 5011. Kon me hem niet herinneren eerder gezien te hebben :)
    Fijne dag morgen!

    Dank jullie voor de reactie op het broekje. Vandaag geen enkele keer een broekje hoeven te hijsen. Zelf vond ze het ook leuk. Heel zacht stofje waar ze heel wat aan geaaid heeft vanochtend. Ook leuk haar weeer eens in een broekje te zien moet ik eerlijk zeggen.
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Maar alleen de onderkant van het achterpand. ;)
     
  13. Miron

    Miron Fanatiek lid

    6 feb 2009
    2.346
    106
    63
    Nee die band staat niet op het patroon maar is zelf bedacht/gezien van een ander patroon. En ik heb de boven voorpanden dubbel gedaan. Zodat die ook meteen mooi afgewerkt zijn.
     
  14. Nenanena

    Nenanena Actief lid

    5 jun 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel. Ik vind idd het wikkelprincipe niet handig voor mijn diva én scheelt idd stof.

    Ga er wel uit komen met jullie tips. 2 keer achterpand onderkant en bovenpand voor passend maken, dan moet het goed komen.

    Eerst morgen toffe stofjes scoren, jippie!!
     
  15. Nenanena

    Nenanena Actief lid

    5 jun 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mooi extraatje erop hoor!
     
  16. moniponi

    moniponi Fanatiek lid

    21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Huh, ik had ook iets gepost dacht ik, niet dus:

    Je kunt de wikkel ook nog helemaal afschaffen door de twee voorpandjes op elkaar te stikken zoals ik hier heb gedaan: klik

    Scheelt je nog eens wat extra stof ;) Ik heb de 2 delen dus zo geknipt dat ze samen één voorpand vormen, de "wikkel" die achterlangs zou gaan is korter en loopt maar tot de rand van de voorste "wikkel". Hmm, is dit nog te volgen?
     
  17. Nenanena

    Nenanena Actief lid

    5 jun 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na een paar keer lezen denk ik je te begrijpen :) boven-voor is niet wikkel maar nep. Scheelt het stofstuk over de borst wat je toch niet ziet. Je hebt hem er gewoon achter genaaid toch?
    Ook een mooie tip!

    Heb bedacht dat ik ook voldoende stof wil halen voor de legging erbij.
     
  18. moniponi

    moniponi Fanatiek lid

    21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niet helemaal, je moet de afwerking eerst doen, hoe zit dat met dit patroon? Dubbele pandjes of een elastisch bandje erlangs?

    Het kan bijv zoals je hier ziet als je iets naar beneden scrolt: klik

    Dat elastiek zet je dan langs de hele halsrand: het voorste wikkelpand, de rug en het achterste wikkelpandje tot de kruising met het voorste wikkelpand. Bij het doorstikken met de tweelingnaald van het elastiek heb ik gelijk het achterste pandje erachter gestikt.

    Wel dapper voor een beginner, zoiets ;) Maar als je het begrijpt kun je het ook wel doen vermoed ik :)
     
  19. juf85

    juf85 Niet meer actief

    Mijn onion2022 jurk is al bijna af. Alleen de zoom nog. Volgende keer maargewoon tricot gebruiken ipv zon fijn gebreide stof. Dat werkt niet makkelijk en al helemaal niet bij een eerste versie. Ik heb alles opgemeten en maat L gemaakt. Het bovenstukje is alleen net te kort, die wikkel komt net niet goed bij mn borsten langs. En ik lijk wel zwanger in die jurk... Niet helemaal mijn model denk ik. Het lijkt heel erg op de knoopjurk van Nelta. Alleen zij is mooi slank en dan staat zon jurk mooi. Ik zit nog met de zwangerschapskilos ....
     
  20. juf85

    juf85 Niet meer actief

    Oh en ik ga morgen ook stofjes scoren hoop ik. Stoffenspektakel:)
     

Deel Deze Pagina