De Naaiclub - deel 3

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door nelta, 16 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf85

juf85 Niet meer actief

Ik las als tip om in een zeeppompje wat water met badolie of zeep of tea tree oil te doen. En dat eens in de paar dagen verversen. Je kunt ook in een lege billendoekjesdoos doekjes mer vocht doen, maar ik twijfel of dat wel fris is.
    Deze week hebben mn schoonzusje en ik 3 wasbare luiers (beide 3) gekocht met een aanbieding. We willen het toch gaan proberen. Het leek mij best onhandig, maar gisteren een dagje getest en het ging goed. Toen kwamen wij allemaal patronen tegen om ze zelf te maken. Dat zou helemaal goedkoop zijn, want wasbare luiers zijn ook een aardige investering. Dus ik heb deze week wat patronen getest. Sommig zijn nog te groot. Vandaag ga ik wat materialen kopen en verder testen. Deze week heb ik namelijk luiers gemaakt met spullen die ik in huis had. Oude shirts, fleecedeken, kamsnaps, klittenband, etc.
    Ben wel benieuwd of het gaat bevallen. Er is zoveel keus in wasbaar, dus nogal moeilijk kiezen, maar zelf maken lijkt mij wel leuk, met vrolijke stofjes en zo. Zie mijn pinterest voor patronen luiers.

2. besje

besje Actief lid

26 feb 2011
    330
    0
    0
    NULL
    NULL
    Juf, wat een goed idee die wasbare doekjes. Daar heb ik zelf nooit aan gedacht.
    Ik deed altijd water met een scheut amandelolie of olijfolie in een zeeppompje, werkte heel goed.

3. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    ik heb een opdrachtje voor een familie lid om wasbaar maandverband te gaan naaien voor haar ....

4. Voor luiers en maandverband heb je wel een kern van sterk absorberend spul nodig. Wat gaan jullie daarvoor gebruiken?

5. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    ik las dat je voor maandverband badstof pull flanell en katoen nodig had

6. juf85

juf85 Niet meer actief

Op mijn pinterest staan veel links voor wasbare luiers en inleggers. De een gebruikt veel lagen molton of flanel, de ander bamboe of hennep of badstof, er zijn zelfs mensen die oude tshirts verknippen, of microvezeldoekjes.
    Ik heb bij de action een waterdichte molton gekocht, daar zit een pul laagje op. Stuk goedkoper dan pul kopen. Ik heb wel pul gekocht voor zoogcompressen, die bevallen goed! Maar pul voor luiers wordt te duur.
    Verder ga ik flanel, rekbaar badstof en microvezel en fleece gebruiken. Dat eerst maar testen wat bevalt.
    De zoogcompressen heb ik wel met bamboe gemaakt.
    In de wasbare luiers die ik gekocht heb zit ook bamboe en fleece.

Ik heb nu grwoon voor betaalbare materialen gekozen. En dan eerst maar wat patronen maken en testen. Kan ik later altijd nog andere materialen kopen.

7. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat is pul?

@toetie, als het geen echte beschadigingen zijn maar alleen gaatjes waar de draden van de stof wat uit elkaar zijn geschoven lijkt me dat het nog wel goed kan komen met wassen, stomen, en evt nat een beetje heen en weer "wrikken" als je de gaatjes nog ziet? Was het evt nu, voor je ermee verder gaat? Dan weet je genoeg lijkt me.

8. juf85

juf85 Niet meer actief

Pul is waterafstotende stof die wel ademt, anders gaat het broeien.

"PUL: PolyUrethaanLaminaat. Een middel dat op een andere stof (bijvoorbeeld katoen) kan worden aangebracht om het waterdicht te maken. Voordeel is dat het waterdicht is, maar wel ademt. Veel overbroekjes zijn van PUL. Je kunt het niet zelf maken, maar er is wel losse PULstof te koop met allerlei leuke patroontjes, waar je zelf overbroekjes van kunt maken. "

9. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah! Leuke experimenten!

Zie dat absoluut niet zitten om dat te wassen, maar wel heel dapper van jullie ;)

(Hier ook niet meer nodig trouwens ;))

10. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    Ik sluit me aan bij moni! Lijkt me een leuk project maar niet voor ons ;). Nog meer was erbij... tja en tis maar de vraag hoelang we hier de luiers nog nodig hebben. Heb destijds bij de oudste erg gedupt om wasbare luiers te doen.... ben blij het niet gedaan te hebben met gemiddeld 10 poepluiers (diarree) per dag ;).
    Wasbaar maandverband... nee geloof niet dat ik daar op zit te wachten. Wil wel bewust leven maar sommige gemakken zijjn toch wel heel prettig ;). En wassen vraagt ook weer veel van het milieu.

Hier nog weinig gedaan. Halverwege tekenen vest voor kleuter... hoop dat ik dat nog af kan maken vanavond zodat ik het morgen kan laten checken..

11. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier: loop over van de plannen! Vanavond alleen thuis dus wie weet. Wil allerlei shirts en jurkjes voor mijzelf maken, maar obv eigen (aangepaste) patronen, dus moet eerst puzzelen op papier.

Heb van sp allerlei shirts/nachthemden met vrolijke kleurtjes van pas overleden sm gekregen, zo lief bedacht, vind leuk idee om shirtjes/leggings/jurkjes voor aapie van te maken. Aapie was wel dol op oma nl :)

12. juf85

juf85 Niet meer actief

Nee wasbaar maandverband lijkt mij ook niet fijn.

Wasbare luiers zijn vrij prijzig, maar incl wassen zou het al uit moeten kunnen bij 1 kindje. Maar als we ze zelf maken kan het zeker uit. Ik weet alleen niet hoe ikhet wassen ga vnden, dus eerst testen.

Mn peuter wil ik ook niet in wasbaar denk ik, want hij poept ook regelmatig 4x op een dag. Hij vnd de zelfgemaakte proefversies wel leuk, die wilde hij aan....

13. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe groter, hoe viezer de poep ook vind ik :p Het zijn net echte mensen dan he, haha, brrr.

14. juf85

juf85 Niet meer actief

Ja precies!

15. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    En dan heb jij nog een meisje... kerels zijn erger...knulletjes ook ;)
    Lekker off topic

Ben benieuwd naar je uitwerkingen moniponi! Wel heel bijzonder idee om die kleding te hergebruiken.

16. besje

besje Actief lid

26 feb 2011
    330
    0
    0
    NULL
    NULL
    En moniponi, veel gedaan gekregen vanavond?

Waar kopen jullie patronen voor volwassen kleding, ik zoek nog een patroon voor een vrouwenshirt of tuniek?

Hier ook geen wasbare luiers gebruikt, gewoon omdat het zoveel extra werk lijkt. Mijn nicht heeft wasbare luiers gebruikt bij haar eerste kindje en bij de volgende 2 niet meer, reden weet ik eigenlijk niet.

Een cadeautje voor een babyborrel vandaag.
    Sandra Stoft: Cadeautje voor baby Briek

17. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    Wat een mooi idee Moniponi, zeker als je kindje zo dol was op haar, heel bijzonder.

18. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Idee van sp he, ik heb alleen de vrolijke kleurtjes en printjes eruit gekozen. Een nachthemd, een pyjama (leuk bijpassende broek en meer eenvoudig shirt), een pyjamashirt met abstracte print, en twee zomerhemdjes in eenvoudige tricot. Sm was van de netjes, dus alles niet versleten of verkleurd oid :)

Vanavond heb ik alleen maar een tutorial voor mijn blog gemaakt :)
    Klik :)

Nou ja, woensdag misschien weer een nieuw patroon tekenen, of donderdag...

19. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    O ja, patronen voor volwassenen (ik dus :D, tot nu toe) koop ik niet maar maak ik zelf, door goed passende dingen na te tekenen en te veranderen. Slechte ervaring met pasvorm van patronen eigenlijk.

20. juf85

juf85 Niet meer actief

Volwassenen: je hebt natuurlijk de knip, burda en zo.

Laatst heb ik de ottobre woman gekocht, staan o.a. Shirtjes en jurkjes en tuniek en jas en broek in.
    Verder twee keer een los patroon gekocht, de burda7828 en de onion2022(volgens mij)

Waar: onion kocht ik bij joyfits en burda volgens mij bij naaipatronen of patronenwinkel .nl

Deel Deze Pagina