De Naaiclub - deel 3

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door nelta, 16 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Leuk liefzonnetje, ik wil dat boek ook nog graag hebben.

Heb ook weer eens wat geblogd, eindelijk :) Er ligt nog meer, maar tijd om te bloggen heeft nogal ontbroken de laatste tijd.

Jurk met zelf ontworpen zakken

2. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Wat een super leuke creaties allemaal zeg!!
    Jullie kunnen echt goed naaien!
    Ik lees al een tijdje mee en het lijkt me leuk om actief met jullie mee te kletsen.
    Nu ben ik bezig met dit petje uit de knippie voor mijn zoontje.
    Bekijk bijlage 406795

Nu had ik ook gelijk een vraagje waar jullie misschien antwoord op weten.
    Er staat dat ik de belegklamp moet verstevigen met Aslan, daarna moet je de klep op elkaar stikken en doorstikken en dan de Aslan vervallen?
    Hoe moet ik die Aslan gebruiken? Moet ik dat hetzelfde model als de klep knippen? Ik dacht dat ik het erin moest plakken, maar dat is ook niet zo omdat je het moet laten vervallen.
    Ik hoop dat m'n verhaal duidelijk is, en dat iemand het wel snapt :p;)

3. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    Sorry heb echt geen idee wat "vervallen" is..... Ik heb ook nog nooit met aslan gewerkt. Zelf zou ik decovil light genomen hebben voor de klep. Ik neem aan dat je die aslan er gewoon aanvast kleeft en dan doorstikt. Precies op maat knippen exclusief de naadtoeslag ;).

Ik heb even snel een mouwloos shirt voor kleuter gemaakt. Klik voor de foto's op mijn blog. Ik was het zat om hele dagen naar zo'n H.ema hemd te moeten kijken ;). Gaan er nog wel wat volgen maar ga het patroon toch wel verder veranderen. Beetje stoerder maken

4. juf85

juf85 Niet meer actief

5. juf85

juf85 Niet meer actief

vraagje: ik maak eigenlijk nooit iets uit de knip. Maar nu dus wel..
    En in de beschrijving staat wat over hoeveel naadwaarde je aan moet tekenen. Ik doe eigenlijk standaard 7 a 10 mm naadwaarde en zomen meestal 3 cm.

Teken met een liniaal of zoommaatje en
    een kleermakerspotlood de naden en zoom
    rondom de patroondelen op de stof. •
    Teken voor ronde naden en belegranden 1
    cm, bij de armsgaten 1 cm, eventueel naar
    de schouderkop verlopend tot 3 cm, bij
    mouwkoppen 2 cm, bij de overige naden 2
    à 3 cm naad aan en teken bij de zoom 4 à
    6 cm zoom aan.

6. liefzonnetje

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    Onzin om zoveel naadwaarde aan te tekenen. Zeker als je weet dat het patroon ruim genoeg is. Bij zomen is gein wat je zelf prettig vindt en afhankelijk wat voor kledingstuk en voor wie. Bij een maat 80 4 tot 6cm zoom is wel heel veel... voor jezelf daarentegen is het miet zo gek.

7. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Dank je liefzonnetje.
    Het is een hele korte onduidelijke beschrijving, staat niet echt in volgorde dus ik moet alles zelf in volgorde bedenken, en voor nog niet echt een gevorderde is dat wat lastig.
    Ben er ondertussen uit, er staat in 1 zin dat je de Aslan moet gebruiken in de klep en dat je de Aslan moet laten vervallen bij de achterflap, alleen staat het er nog net iets onduidelijker ;)
    Leuk shirtje heb je gemaakt!

@juf85, Aslan koop je in de boekenwinkel, dat is doorzichtig plakfolie wat je ook wel eens gebruikt om je boeken te kaften.

8. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Juf85, zie nu dat je superleuke broekjes hebt gemaakt, hier ligt idd ook nog een recyckleer projectje te wachten, maar krijg gelijk zin om te beginnen ;)
    Eerst maar even m'n petje afmaken..

9. juf85

juf85 Niet meer actief

Kun je van een deelbare rits een niet deelbare maken?
    Ik heb 'voor een jurk een rits van 55 cm nodig, maar in mijn 'doos met 500 ritsen van marktplaats' zitten alleen lange ritsen die deelbaar zijn.

Ik kan hem natuurlijk afknippen en dichtstikken, maar ik vraag mij af of dat genoeg is?
    Ik heb nog nooit ritsen in kledingstukken gezet.... ik probeerde dat altijd te vermijden (nog nooit geleerd hoe dat moet...)

10. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja tuurlijk, als je de rits verder prima vindt?

Ik zou zowel de rits dichtstikken (ik doe dat altijd met een brede zigzag en steeklengte nul helemaal over de tandjes heen) als natuurlijk de stof, zorgen dat de rits niet te ver open kan gaan.

11. liefzonnetje

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    Juf dat kan natuurlijk. Laatst bij de tas ook gedaan. Ik al het allen niet met de machine, heb je zo snel en bouw naald. Ik doe het gewoon met de hand aantal keer overdwars over de tandjes gaan en het geheel zit prima aan elkaar en runner kan er niet met overheen. Succes!

Vanavond hier ff bezig geweest met een korte broek voor dochterlief. Heel simpel proef modelletje van hetbasisbroekpatroon wat ikin hetnajaar getekendhad. Ze isin debreedte geencm veranderd alleenheel watcm gegroeid. Morgen lengte bepalen had geen vergelijk want ze heeft geen broeken of korte broeken. ... binnenkort dus wel ;) nu maar hopen dat ze ze wel wil dragen.

12. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Petje eergisteren afgemaakt, wil nog wel een leuk leren label/plaatje, hoe zeg je dat? Op de voorkant.
    Hier ff een fotootje

Bekijk bijlage 407448

13. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
  14. DDucky

DDucky Bekend lid

7 jul 2014
    997
    317
    63
    Ziet er erg leuk uit!
    Volgens mij is hij er ook erg blij mee :)

15. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Haha idd, moet wel een beetje aan het model wennen, bje politie :p maar ach hij is verder best leuk gelukt :)

16. DDucky

DDucky Bekend lid

7 jul 2014
    997
    317
    63
    Hierbij mijn eerste projectje als beginner..
    Helaas waren mijn garen op voor ik helemaal klaar was :(
    Dus die moet ik snel maar weer gaan halen..

Dit is een kleedje voor in het campingbedje.

Bijgevoegde bestanden:

17. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Leuk dducky ;) je moet simpel beginnen en ziet er leuk uit! Jammer he dat je dan eerst weer naar de winkel moet voor je verder kan :)

18. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.033
    2.396
    113
    Dames,

Als ervaringsdeskundigen hoop ik dat jullie mij gerust kunnen stellen. Sinds een paar maanden naai ik voor mijn dochter van 5 maanden. Nu heb ik wat jurkjes af die ze nu aan kan (knippie), maar vind de hals altijd O strak en hoog terwijl ze echt scharminkel is... Kan dit niet gaan snijden cq stikken?

19. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou de hals dan gewoon wat ruimer maken? Dat kan toch wel?

Ik weet niet hoe de hals is afgewerkt, maar als het met een voering of beleg is, knip je de naad wel in aan de binnenkant in de ronding zodat deze mooi rond kan vallen?

Of als je het afwerkt met een bandje of een boordje, neem je wel de juiste naadwaarde? Bij afwerken met een bandje erom heen moet je de hals bijv. zonder naadwaarde knippen (als er misschien wel van naadwaarde wordt gesproken ivm een voering of beleg). Als je er een boordje tegenaan stikt moet je de hals zelfs wijder knippen anders wordt het door het boordje alsnog te klein. Snap je?

(Doe anders eens een fototje ;))

20. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL

Deel Deze Pagina