Hoi meiden, De laatste tijd ben ik een meelezer geweest en heb niks meer geschreven maar nu start ik mijn eigen topic Ik heb een schop onder mijn kont nodig om onze financiën op een rijtje te krijgen en zorgen dat we halverwege ons geld nog een stuk maand over hebben...ik lees op verschillende fora en hoor veel om me heen dat mensen moeite hebben om rond te komen en wij hebben dat ook terwijl we een goed inkomen hebben samen. Nu bijvoorbeeld hebben we nog 2 weken te gaan voordat er weer geld gestort wordt maar het einde is alweer in zicht...iedere keer neem ik me voor om het deze maand anders te doen maar dat zeg ik al maanden... Vriendlief kan helemaal niet met geld omgaan, hij ziet niet in dat we vier weken met ons geld moeten doen, wat er op de rekening staat moet op zeg maar Ik ben te makkelijk geweest en te toegeeflijk maar afgelopen donderdag hebben we een goed gesprek gehad dat het zo niet langer kan. Als er extra kosten komen vanwege de auto, de honden of weet ik veel wat dan hebben we een probleem.. Wie zit er ook in hetzelfde schuitje en wil het anders aanpakken? Dit topic kunnen we gebruiken voor tips, een hart onder de riem en een schop onder de kont! groetjes Ilseroc
Haha, wat een bewustzijn!!!!! Wij hebben ook geen 100- euro over elke maand, maar we rooien het aardig. Wat we hebben gedaan: Toen we 3 jaar geleden besloten een huis te gaan kopen, ben ik 2 maanden gaan bijhouden wat onze lasten op dat moment samen waren (toen huurhuis) en onze eigen lasten (allbeid auto, zorgverzekering etc. Toen kwam al vrij snel een bedrag naar boven wat we minimaal moesten hebben om nast de hypotheek. Dit is tot op heden goed gegaan, het belastingvoordeel van onze hypotheek geruiken we puur voor spaargeld (aanschaf wasmachine etc) en het vaste bedrag stoerten we op een gezamelijke rekening. Daarnaast houden we allebei nog over om zelf leuke dingen van te doen. Merken we dat we wat krapper kome te zitten, dan krikt mijn man de gezamelijke rekening omhoog. Daarnaast spaar ik voor onze zoon elke maand en hij betaald weer de kleertjes, is zo gelopen. Succes het is misschien een klusje, maar wel erg prettig als je weet wat erine n uit gaat. Geeft jezelf meer rust, dus DOEN!!!!
Thx voor je berichtje! Ik ben nu bezig een overzicht maken van onze vaste lasten, dan zie ik precies wat er iedere maand op de rekening moet staan zodat alles afgeschreven kan worden en dan weet ik ook wat over blijft. Wat ons nekt is "even" langs de zeeman voor kleertjes voor Sem of ipv koken wat afhalen of bestellen. Dat soort dingetjes kost bij elkaar toch aardig wat geld als je het optelt. Wat ik lastig vind is dat mijn vriend om de vier weken salaris krijgt waardoor het zomaar kan dat hij de vijftiende bijvoorbeeld zijn geld krijgt, maar de rekeningen moeten wel de eerste van de maand betaald worden. Zo blijven er dus rekeningen liggen die we een maand later betalen en zo lopen we eigenlijk achter de feiten aan... December krijg ik een dubbel maandsalaris en tot die tijd moeten we heeeel zuinig aan doen. Betalen wat we betalen kunnen om geen grote achterstanden te krijgen en dan in december het extra geld gebruiken om wat nog openstaat over te maken. Dan kunnen we in januari met een schone lei beginnen. Maar wil nu de schade zoveel mogelijk beperken Dan maar even geen dure kerstcadeaus of nieuwe kerstkleren, we hebben een gezin en zijn verantwoordelijk voor ons kleine ventje en wil niet het gesodemieter van aanmaningen en deurwaarders (zover is het gelukkig niet maar voordat je het weet zit je er in!)
Wat we na alle vaste lasten overhouden is ongeveer 800 euro, zou toch genoeg moeten zijn...dat is 200 euro per week. Hier moeten we de volgende dingen van doen: tanken boodschappen luiers, wasmiddel, douchespullen enz sparen extraatjes zoals kleding, dagje weg, speelgoed Sem enzo We zijn ongeveer 60-70 euro per week aan benzine kwijt, dan hou je nog 130 over voor de rest pw. Ongeveer 70 euro boodschappen, dan heb je nog 60 euro over voor de rest, theoretisch moet het te doen zijn..
ZOu moeten inderdaad. Ik dnek ook vaak als ik met iets in mijn handen sta...."is he tnu wel echt nodig?" REgelmatig kan ik het dan weer terug leggen. Natuurlijk moet je wel een siets voor jezelf kopen of voor je kleintje, maar het is niet altijd nodig. Bij AH van die makkelijke maaltijden aan het einde van de dag zijn meestgal 35% eraf, als je toch makkelijk en gezond wil koken....succes!
Oh ik lees mee, met onverwachts een 3e op komst en dus weer een hoop babyspullen kopen aangezien de tweeling ook nog alles in gebruik heeft, kan ik best wat besparen, zodat we dat straks kunnen uitgeven aan de kinderwagen, ledikantje etc. Ik ben eigenlijk van plan te besparen op de boodschappen, ik ga ipv potjes voeding, zelf voeding maken. En ik koop bijvoorbeeld altijd andrelon shampoo, welk goedkoper merk is ook fijn? En zeep welke hebben jullie daarvan? Ik denk vooral dat op dat soort dingen te besparen is. Ook de vaste lasten ga ik nakijken, zoals energiemaatschappij, telefoon, tv en internet, verzekeringen etc. Ik denk dat daar aardig op te besparen is. Je vaste lasten komen elke maand terug, daarom wil ik juist die proberen te verlagen. Misschien kunnen we elkaar helpen... Ik ga dit weekend eens uitzoeken of er een goedkopere energiemaatschappij voor ons is, en de verzekeringen onder de loep nemen. De leesmap zeg ik op. Dat is mijn begin...