De naaiclub

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door AnnaB, 6 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    hey meiden,

ik heb 0,0 ervaring met naaien/naaimachine maar van de zomer ben ik in t huis van mijn ouders en die hebben er eentje. ik dacht, zou ik een gokje wagen om iets leuks voor mijn dochter te maken? En dan denk ik aan t meest simpele rokje/ jurkje of zo... wie kan me adviseren wat ik kan proberen? Patroontje e.d.? dochtertje heeft maat 92.

Groetjes!

2. nijntje667

3 mei 2011
    58
    0
    0
    lekker huismoeder zijn ;)

Ik heb vorig jaar mijn eerste rokje gemaakt voor mijn nichtje die ook mt 92 had. Het was een 1-uurs patroontje uit de bizzkids. (Niet dat je met 1 uurtje klaar bent hoor ;), tenminste ikke niet... Hihihi)
    Als je in mijn fotoalbum (eigen creaties) kijkt, dan is het het roze -stroken-rokje. (Rok Elise)
    Mocht je er belang bij hebben, dan wil ik hem evt wel voor je overtekenen, en de beschrijving kopieren.

3. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36

o leuk, ik ga even kijken!

4. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    @ Nijntje, whow dat rokje ziet er echt goed uit! Maar is dat bovenste met tricot stof gemaakt? Daarvoor heb je een speciale naald nodig klopt dat? Ik denk echt dat dat nog te moeilijk voor me is..... :).
    Ik denk dat ik echt iets heeeeeeel simpels moet hebben hihi! maar je aanbod vind ik wel heel erg lief hoor! :)

groetjes!

5. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    meiden, stil hier! Iedereen aan t werk/buiten met mooie weer?

Ik heb voor over een week 2 weken een naaimachine ter beschikking, hoera! Wil dan echt gaan proberen iets te maken van een rokje..... maar volgens mij is dat moeilijker dan ik dacht.... Wie weet er een site/filmpje oid waar het echt stap voor stap wordt uitgelegd?

En, wie weet waar ik goedkoop leuke stofjes kan kopen?

groetjes!

6. Zussie

Zussie VIP lid

10 mrt 2011
    5.963
    2
    0
    Verpleegkundige
    Hee sas!

Voor een simpel rokje kun je ook een rechthoek knippen uit stof.
    De lengte is dan zo lang/kort als je het rokje wil hebben, en de breedte ligt er aan of je een heel wijd rokje wil hebben of een meer sluik vallend rokje. Je meet dan de heupomvang van degene waarvoor het rokje is, en dan neem je een stuk extra. Als je bijvoorbeeld 2x de heupomvang neemt wordt het een super wijd rokje.

Je naait de korte (lengte) kanten tegen elkaar, zodat je een soort koker hebt.

Aan de bovenkant naai je dan een (of meerdere) tunneltje(s), waarje een klein stukje open laat zodat je er een elastiekje door kunt rijgen.

De onderkant zoom je om. Je kunt ook bijvoorbeeld een strook van andere stof aan de onderkant naaien, of een leuk kantje ofzo aan de onderkant.
    Hier zijn een paar vorbeelden van zo'n simpel rokje met elastiek aan de bovenkant:
    Webstek van het vijfde leerjaar GBS Eindhout
    Belevenissen van Kobus en co in Amerika » Een rokje in een paar uur

Leuke stoffen op de markt, een stoffenwinkel in de muur, of anders op www.stoffenkraam.nl, www.dekkersstoffen.nl en zo zijn er nog vele andere sites!
    Succes!

Als je vragen hebt, stel ze gerust hoor, je mag ook PB-en!

7. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Hoi zussie, dank je wel voor je uitgebreide antwoord!! Echt leuk, thanks!
    Ik heb gisteren stofjes gekocht, paarse, rode en groene met witte stippen. Heb vakantie, dus ga eens een poging wagen...!
    Volgens mij is de rest hier op vakantie, of drukdrukdruk, want weinig nieuws ; ) Of zit iedereen misschien achter de naaimachine?

oké, als mijn rokje/jurkje het daglicht kan verdragen dan zal ik het hier komen showen met n paar weekjes ; P

Groetjes, en Zussie ik ga je even toevoegen aan mijn vrienden als je dat oké vindt? Want een beetje hulp kan ik straks vast wel gebruiken!

Groetjes, sas

8. Zussie

Zussie VIP lid

10 mrt 2011
    5.963
    2
    0
    Verpleegkundige
    Is goed meis!
    Ik ben forumverslaafde dus ben hier bijna iedere dag wel, haha!
    Idd weinig activiteit hier... misschien vakanties!
    Ben heel benieuwd naar je eerste echte creatie!

9. mr1638

mr1638 Lid

2 jul 2011
    67
    0
    0
    NULL
    Wat leuk:) Ik lees even met jullie mee. Als het allemaal goed gaat met deze zwangerschap wil ik ook proberen het naaien weer wat op te pakken

10. nijntje667

3 mei 2011
    58
    0
    0

Sorry voor de late reactie...
    Dat bovenste gedeelte is van boordstof. Je hoeft het er alleen maar aan vast te naaien (en af te zigzaggen). Doordat boordstof erg rekt, hoef je dus ook geen tunnel te maken of een rits in te zetten.

Het is echt een simpel rokje, dus als je hem alsnog wilt hebben (nu of later) kan je gewoon ff een pb sturen.
    Het rokje wat Zussie omschrijft is natuurlijk wel het allermakkelijkst... ;)

Groetjes, Ellen

P.s. Ik heb zelf laatst een bolero gemaakt van tricot. Ik heb daar geen speciale naalden voor gebruikt, en dat ging perfect.

11. Esthertie

Esthertie Niet meer actief

Ik heb een mobile met uiltjes gemaakt er komt ook nog zo'n muziek-terk pop ding van met een zelfde uiltje alleen dan een stukje groter.
    Bekijk bijlage 165492

12. marjolein1984

marjolein1984 Bekend lid

13 dec 2010
    830
    0
    16
    pedagogisch medewerker
    NULL
    Wat een leuk topic zeg! heb het even snel doorgelezen, en krijg opeens zin om een knippie in huis te halen;).
    Zelf heb ik wel eens proberen kleding te maken, maar dat mislukte 9 van de 10 keer. Ik zit vaker achter de naaimachine voor (baby) quiltjes. Ook erg leuk en verslavend om te doen.
    Kom nog wel eens vaker kijken naar jullie creaties hier!

13. nijntje667

3 mei 2011
    58
    0
    0
    @ Esthertie

Wat leuk! Heb je het gemaakt met vilt? Het ziet er te "stug" (rechtopstaande oren) uit voor stof, maar voor vilt vind ik het er te strak uit zien... (Of kan je gewoon zo goed met vilt overweg?)

14. Esthertie

@nijntje Ze zijn inderdaad van 100% wol vilt gemaakt. Dit is altijd net wat mooier en dikkere kwaliteit dan het 'goedkopere' vilt.

15. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    wat gaaf zeg, die mobile met de uiltjes! knap gedaan zeg! ook mooie kleur muur daarachter, met volgens mij ook een boom erop geschilderd?

16. Esthertie

@Sas Dank je, ik heb een tak op de muur geschilderd en daar hangen allerlei dingen in. In mijn foto album staan wat foto's.

17. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Wat een leuk topic!

Ben ook een pro-naaister. Ik heb het vroeger al van
    mijn moeder geleerd, zij gaf 3 avonden in de week naailes en daar zat ik vaak bij (als nog naar de basisschool gaand meisje).
    Ik denk dat ik op mijn 12de al een colbertjasje Met zakken en schoudervulling (!?!?! don't blame me, the '80s). voor
    mezelf gemaakt heb zonder hulp. Moet zeggen dat ik er nu wat minder tijd voor heb nu onze tweeling geboren zijn. Maar probeer toch 's avonds wat te doen. Het liefst zo moelijk mogelijke patronen, terwijl eenvoudig patronen icm een leuke stof net zo effectief kan zijn!
    waar momenteel mijn voorkeur naar uitgaat ivm met de tijd die
    ik heb. Ooohhh krijg weet meteen zin
    om een stofje te scoren..*heeft stapels in de kast, maar kunt er nooit genoeg van hebben*

ps voor mensen die nog geen overlock
    hebben, doen!
    En dan een 5 draads, daar kun je zo een netjes afgewerkte tshirt zoom mee maken.

18. mamavane

mamavane Bekend lid

27 jan 2011
    687
    21
    18
    zo, daar ben ik ook weer eens!

heb weinig gedaan met mn naaimachine de laatste tijd; heb een speldenkussentje gemaakt en nog een kussenhoes, maar dat is bijna de moeite van het vermelden niet waard vergeleken met al jullie mooie zelfgemaakte dingen!

Wel heb ik intussen weer een aantal leuke stofjes thuisliggen! Ik wil voor mezelf een rok maken (volgens deze beschrijving: Mme Zsazsa vertelt: Het patroonloze plooirokje.) en in dezelfde stof ook voor mijn dochter een rokje op de manier zoals Zussie laatst beschreef.
    Ben heel benieuwd hoe dat wordt, het lijkt me allemaal niet al te moeilijk, volgens mij moet zelfs ik dat kunnen haha!

@Zussie: bij het maken van het simpele rokje met elastiek, naai je dan eerst de korte kanten aan elkaar voordat je de tunnel maakt?

Ben van plan om er morgen mee bezig te gaan, als het klaar is, kom ik het wel showen (als het enigzins toonbaar is natuurlijk;))

Fijn weekend!

19. mamavane

mamavane Bekend lid

27 jan 2011
    687
    21
    18
    Ik heb even in je album gekeken; wat een superleuke (zelfgemaakte) dingen zeg! Mooi hoor!

20. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Zou ik wel doen, eerst de zijnaden naaien en dan de tunnel maken.

Ik heb van de week een jurkje en ene rokje gemaakt voor 2 dochters van mn vriendin en 2 gymtassen

Deel Deze Pagina