Het leek mij leuk om de naam van mijn mijn moeder en mijn overleden schoonmoeder als 2e of 3e naam te gebruiken in de voornamen bij ons dochtertje. Voor de naam van mijn moeder hebben we al iets bedacht, maar de moeder van mijn man heette Dirkje, ik kan daar echt geen mooie naam van maken. Dirkje vind ik niet lief en meisjesachtig genoeg klinken. De naam van mijn moeder is Ria en daar willen we waarschijnlijk Rianne van maken. Weten jullie iets moois van Dirkje te maken?
Derian zag ik in de namenlijst staan op deze naam. Op t eerste oog denk je dat lijkt niet op Dirkje, maar t heeft dezelfde betekenis... Soms moet je niet op naam maar op de naamsbetekinis zoeken, dan kom je er eventueel ook als je die naam leuk vind Knuf
Ja ik vind Dirkje als tweede of derde naam ook wel leuk! Als je het niet wil, dan moet je het niet doen... ik kan je alleen niet helpen aan een alternatief voor Dirkje op het moment, misschien schiet het me later vandaag te binnen!
varianten voor dirkje zijn: Diederika, Derkdina, Derkien, derkje, Dilly, Dirkiena of Drieka. betekend allemaal 'machtig'...
Leuk dat je wil vernoemen, maar je dat je er wel op let dat je je kind een mooie naam geeft! Gevonden: Dietlind, Dietlinde Diebrich Diderica, Diderieke, Diedrica Dide Deddina, Dideke, Diltsje, Taetske, Teda, Tjadine, Tjitske (varianten met een T zijn Fries, omdat het Fries een T maakt van een D) Dietha Dietske Dirkea Dirtzen, Dirtsen Ditmara Ditske Dietsje Hier kun je zien wat deze namen precies betekenen: http://www.meertens.nl/voornamen/VNB/in ... tailscherm
Hoi, Wat dacht je van Indira. De vrouw van Ghandi en toch ook iets van Dirkje erin? Groetjes, Elvira en Maantje... ( collegaatje die even meeleest )
grappig mijn man heet Dirk zijn vader en opa en overgrootvader hete ook Dirk daarom zei ik altijd als ze vroegen hoe de baby ging heten Dirkje. mischien als we ooit nog een meid krijgen doen we hem als 2e naam.
nee, ik vind ze allemaal niet zo modern klinken, maar eerder wat tuttig. weten jullie nog meer? moeilijk he?
Onze dochter is ook vernoemd. Mijn moeder heet Janny, mijn schoonmoeder Rimkje. Daar hebben wij dus Jarissa van gemaakt. Als tweede naam heeft zij Aleida. Ouderwetse naam maar die is vernoemd naar mijn oma. Een dijk van een vrouw. Misschien kun jij ook iets met de letters combineren? En anders inderdaag kijken naar de betekenis.
Ik ben trouwens erg blij dat wij gekozen hebben voor vernoemen. Mijn moeder en schoonmoeder waren allebei erg blij. Mijn vader ging helemaal uit zijn dak dat zijn moeder vernoemd werd. En zijn zus was ook zwaar ontroerd. Gaf mij een heel goed gevoel. Ik vind het ook leuk dat onze dochter vernoemd is naar sterke vrouwen die wat van hun leven maken. Ik hoop dat zij ook zo opgroeit. Sterk en warm naar anderen.
Nieuwe poging: - Dicolet (vrouwelijke vorm van Dico, dat net als Dirkje van Diederik komt) - Diana (alleen klankverwantschap, verder hebben de namen niets met elkaar te maken) - Didda - Didi - Didia - Dido (ook alleen klankverwantschap) - Diederique (wat chiquer geschreven helpt misschien....) Nou, succes, het zijn inderdaad meest klassieke namen. Toevallig hou ik daar wel van, maar dat geldt niet voor iedereen.