Rechten van een zwangere vrouw??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door dimpel, 6 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dimpel

dimpel Actief lid

6 feb 2013
    101
    0
    0
    Sint-Niklaas
    Even korte situatieschets:
    Ik werk in een supermarkt als kassierster en dit is soms 5u (en vrijdag zelfs 5 en half uur) aan een stuk kassa zonder pauze...
    We hebben een nieuwe baas en vandaag vroeg ik hem of ik een flesje water in de vluchte mocht kopen want ik verging van de dorst (had al iets vernomen van de nieuwe regels dat dit niet mocht tijdens de werkuren) en zijn antwoord was nee. Ook belangrijk om te weten , maar ben nog maar interimer (werk er +- 5 maand). Ik merk gwn al vanaf de eerste dag zwangerschap dat ik veel meer dorst heb dan anders... men baas weet nogtans dat ik zwanger ben dus vond ik zijn antwoord toch wat vreemd (was dus ook nogal over men toeren omdat ik nog 2,5 uur moest draaien :-s)

Nu de vraag.... Kan men baas zoiets weigeren??? Of kan ik er tegen ingaan?

2. Maxellera

Maxellera Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Wat een van mijn leraren op de middelbare school eens zei is dat niemand je mag verbieden water te drinken want het is je eerste levensbehoefte. Maar dit betekend niet dat mensen het niet doen of verwachten dat je het niet doet. Dus ik weet niet wat je het beste kunt doen. Een flesje op de vloer naast je mag ook niet?

3. dimpel

dimpel Actief lid

6 feb 2013
    101
    0
    0
    Sint-Niklaas
    We mogen wel drinken, maar we moeten ons drinken kopen id pauze, we mogen ook niet meer dan een halve liter aan onze kassa hebben staan, die is dan ook al rap op...
    vandaag vergeten kopen en had superveel dorst en was al terug bezig aan de kassa en was na men pauze ...

4. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

2 aug 2012
    1.613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Dat ik ij het distributie centrum werkte kwamen er net nieuwe regels met dat niemand meer op de vloer mocht drinken en/of eten.
    Hier ben ik tegenin gegaan want ik was 3/4 maanden en heb gezegd dat ik zwanger ben dus mij geen eten of drinken geweigerd kan worden.
    Hoe dat werkelijk zit weet ik niet, eventueel kan je de bond opbellen of het juridisch loket. Die weten vast wel wat je wel en niet mag als zwangeren.
    Zowieso een zwangerschapsverklaring bij je werkgever inleveren dat maakt het al duidelijker dat je zwanger bent!

Succes meid

5. dimpel

dimpel Actief lid

6 feb 2013
    101
    0
    0
    Sint-Niklaas
    Thx voor de reacties :), ik ga idd gewoon eens nahoren bij men vakbond wat men rechten zijn... ondertussen ook zien achter ander werk want doe het echt wel niet graag :( vooral me de nieuwe baas (een snotaap dat zen macht wilt laten voelen maar niets van de werking van de winkel kent..)
    Het laatste wat ik wil natuurlijk is zonder werk vallen, dus toch maar voorzichtig zijn :)

6. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Je was zelf vergeten het te kopen begrijp ik. Niet meer vergeten dus :). Of kan je met een collega afspreken dat ze je tussendoor een nieuw vol flesje brengt (iemand die geen kassa draait). In ieder geval, gewoon proberen om een andere oplossing te vinden. Dan heb je ook geen gezeur met je baas. Solliciteren zal misschien ook lastig worden nu je zwanger bent.

7. dimpel

dimpel Actief lid

6 feb 2013
    101
    0
    0
    Sint-Niklaas
    @zinaa
    Ja, maar het probleem is ook dat als je dat op een zaterdag in uw pauze koopt, je al een half uur pauze mist (het aanschuiven :-s ) en ook is vaak men flesje al rap op (mogen max half liter flesje aan onze kassa hebben) en op sommige dagen zit ik ook langer dan 5 uur ad kassa zonder pauze en dat rek ik niet met maar 1 flesje...

8. Joyjoy

Joyjoy Lid

11 sep 2012
    77
    0
    0
    NULL
    NULL
    SZW Arboportaal.nl : Rusttijden

uit het wet en regelgeving van de overheid

Arbeid en zwangerschap

<LI class="wettekst-item top-lijn">Artikel 4:5

1.De arbeid van een zwangere werknemer wordt zodanig ingericht, dat rekening wordt gehouden met haar specifieke omstandigheden. De werkgever voldoet, met inachtneming van het tweede tot en met vijfde lid, aan de voor hem uit de eerste volzin voortvloeiende verplichting binnen een redelijke termijn nadat een verzoek daartoe door de zwangere werknemer is gedaan. Bij dit verzoek wordt desgevraagd een schriftelijke verklaring overgelegd van een geneeskundige of een verloskundige waaruit blijkt, dat de betrokken werknemer zwanger is.

2.De zwangere werknemer heeft het recht de arbeid af te wisselen met één of meer pauzes buiten die bedoeld in artikel 5:4 of de bij of krachtens artikel 5:12 voorgeschreven pauzes. Deze extra pauze onderscheidenlijk pauzes bedragen tezamen ten hoogste één achtste deel van de voor haar geldende arbeidstijd per dienst. De in de vorige volzin bedoelde pauzes gelden voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen als arbeidstijd.

3.De zwangere werknemer heeft het recht arbeid te verrichten in een bestendig en regelmatig arbeids- en rusttijdenpatroon.

4.De zwangere werknemer van 18 jaar of ouder kan niet worden verplicht meer arbeid te verrichten dan:

<UL class="expliciet whitespace-small">a. 10 uren per dienst;

b. gemiddeld 50 uren per week in elke periode van 4 aaneengesloten weken, en

c. gemiddeld 45 uren per week in elke periode van 16 aaneengesloten weken.

</UL>5.De zwangere werknemer kan niet verplicht worden arbeid te verrichten in nachtdienst, tenzij de werkgever aannemelijk maakt dat dit redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd.

6.De werkgever stelt de zwangere werknemer in de gelegenheid de noodzakelijke zwangerschapsonderzoeken te ondergaan. Zij behoudt haar aanspraak op het naar tijdruimte vastgesteld loon, indien zij door het bedoelde zwangerschapsonderzoek verhinderd is geweest haar arbeid te verrichten.

7.Elk beding waarbij ten nadele van de zwangere werknemer wordt afgeweken van het eerste tot en met zesde lid, is nietig.

§ 5.2. Arbeids- en rusttijden

<LI class="wettekst-item top-lijn">Dagelijkse onafgebroken rusttijd

<LI class="wettekst-item top-lijn">Artikel 5:3

1.De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de jeugdige werknemer een onafgebroken rusttijd heeft van ten minste 12 uren in elke aaneengesloten periode van 24 uren, waarin zijn begrepen de uren tussen 23.00 uur en 06.00 uur.

2.De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder een onafgebroken rusttijd heeft van ten minste 11 uren in elke aaneengesloten periode van 24 uren, welke rusttijd eenmaal in elke aaneengesloten periode van 7 maal 24 uren mag worden ingekort tot ten minste 8 uren, indien de aard van de arbeid of de bedrijfsomstandigheden dit met zich brengen.

3.De in het eerste of tweede lid bedoelde periode vangt aan op het eerste tijdstip van de dag, waarop de werknemer arbeid verricht.

<LI class="wettekst-item top-lijn">Pauzeregeling

<LI class="wettekst-item top-lijn">Artikel 5:4

1.De werkgever organiseert de arbeid van een jeugdige werknemer zodanig dat, indien hij meer dan 4,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid tijdens de dienst wordt onderbroken door een pauze. De pauze bedraagt ten minste 30 minuten, die zonodig kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten.

2.De werkgever organiseert de arbeid van een werknemer van 18 jaar of ouder zodanig, dat indien hij:

<UL class="expliciet whitespace-small">a. meer dan 5,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 30 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten;

b. meer dan 10 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 45 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten.

</UL>3.Bij collectieve regeling kan van het tweede lid worden afgeweken. Daarbij wordt in acht genomen dat de werkgever de arbeid zodanig organiseert, dat indien de werknemer meer dan 5,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 15 minuten. Elk beding, waarbij op een andere wijze dan in dit lid is bepaald, wordt afgeweken van het tweede lid, is nietig.

hoop dat je hier wat mee kan?

9. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Kan je het niet meenemen van huis? Scheelt je weer aanschuiven

10. dimpel

dimpel Actief lid

6 feb 2013
    101
    0
    0
    Sint-Niklaas
    Meenemen heeft ook niet veel zin , je moet kunnen bewijzen dat je het betaald hebt en daar gekocht hebt... ze hebben niet graag producten van de concurrent ;)... wat ik wel mss ga doen is een drinkbus kopen dat ik terug kan opvullen (dat zou wel moeten mogen.. een collega met suikerziekte doet het zo) ..

11. missiej

missiej Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.232
    0
    36
    NULL
    NULL
    vragen of je 30 min pauze verdeelt kan worden in 2x 15 of 3x 10 minuten? bedoel toen ik zwanger was moest ik er niet aan denken langere tijd op me kont te zitten... en zo heb je gelijk weer ff kans om benen te strekken...

12. dimpel

dimpel Actief lid

6 feb 2013
    101
    0
    0
    Sint-Niklaas
    Dat is nog een idee, ale, heb altijd een uur pauze, nooit half uur en dan ga ik overhuis om te gaan eten... maar mss vragen of het mogelijk is daar iets in te veranderen... en voor vrijdag ook een oplossing vragen want 5 en half uur aan een stuk zonder pauze is ook niet alles ... maarja :)
    en qua werk, ben op zoek voor job bij de overheid... daar maakt dat naart schijnt niet zoveel uit als je zwanger bent (heb ik me laten wijsmaken) manlief werkt bij overheid ..

13. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Je woont in Belgie?? (meen ik te zien aan je taalgebruik ;) )

Dan gelden er andere regels dan in nederland waarschijnlijk :)

Even op een site van de overheid kijken meis, desnoods uitprinten en onder die snotaap zn neus wrijven! ;)

14. Babbona

Babbona Actief lid

20 mrt 2013
    488
    0
    16
    Ik heb ongeveer in hetzelfde schuitje gezeten. Ook een dienst van 5 5 1/2 uur zonder pauzes en ik mocht niet eten of drinken aan de balie (receptioniste).

Na wat in de arbowet hebben liggen neuzen blijt dat als je zwanger bent je zelfs extra recht hebt op pauze.

Het ging niet zonder slag of stoot, er werd heel moeilijk over gedaan, het moest aan verschillende managers (na)gevraagd worden maar uiteindelijk kreeg ik mijn gelijk en nu heb ik min. 15min pauze elke 2/3uur. Ik werk op verschillende locaties en ik mag nu zelfs niet meer op bepaalde locaties werken omdat ik daar geen pauzes kan nemen.

Helaas moet je soms voor je rechten vechten maar even een rust en eten/drinken moet kunnen, en mogen ze ook niet weigeren (volgens arbowet nl dan) :)

15. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Je hebt idd recht op extra pauze als zwangere!! die tijd zou je kunnen gebruiken om je drinken te halen

16. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Nou zou iig flesje water meenemen van huis, onzin om dat telkens te kopen als je het kan bijvullen onder de kraan.
    Ten tweede zou ik nog eens rustig met baas in gesprek gaan, dus niet even snel tussendoor.Zou hem nogmaals uitleggen waarom jij er baat bij hebt als het anders loopt en waarom het belangrijk is. Als hij dan nog niet mee wil werken. dan inderdaad je rechten gaan uitzoeken, dat kun je dan ook benoemen naar je baas toe.

17. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Wat een rare regels! Ik werk ook in een supermarkt en bij ons is het zo dat als je 4uurtjes werkt je minimaal een kwartier pauze krijgt.
    En wij mogen ook een flesje water bij de kassa hebben staan zodat je tussendoor af en toe een slokje kan nemen.

18. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Dat dacht ik ook;), ik werk in de zorg, alleen in mijn uppie op een woning voor 47 clienten zonder pauze, kan ook niet gaan shoppen;):D..ik neem mijn tasje mee ;)

19. Wollywell

Wollywell Bekend lid

31 okt 2010
    547
    0
    16
    Zuid-Holland
    Nou, dat is dus het eerste wat ik ook dacht toen ik het verhaal las.
    Met 5 tot 5,5 uur werk heb je minstens recht op een kwartier pauze.
    Maar dat is in Nederland en ik krijg het idee dat je in België woont?
    Van die regels ben ik niet op de hoogte.

Daarbij, ik werk zelf als leiding in een winkel en vind het belangrijk dat het personeel ook achter de kassa goed kan blijven functioneren. Met zulke temperaturen mogen ze van mij altijd wel een flesje water achter de kassa hebben, maar wel uit het zicht.
    Heb liever dat ze dan een paar slokjes kunnen nemen, dan dat ze tegen de vlakte gaan omdat ze onwel worden.

En in Nederland is het idd zo dat een zwangere vrouw recht heeft op meer pauzemomentjes tijdens het werk.

Vreemde leiding/ vreemd bedrijf, die geen rekening met jouw omstandigheden houdt. Ik zou eens nagaan wat jouw rechten zijn wat dat betreft.

20. dimpel

dimpel Actief lid

6 feb 2013
    101
    0
    0
    Sint-Niklaas
    Ik ben idd van België en heb ook al op andere plaatsen gewerkt en overal anders mocht ik wel achter drinken gaan. We hebben nu een nieuwe baas en veranderd de werking van onze winkel nogal met een hele hoop nieuwe regels, maar men werkuren zijn op een kleine verandering na, dezelfde gebleven. iedere dag (dus van maandag t.e.m. zaterdag) heb ik een uur pauze, enkel vrijdag geen... en dan werk ik dus van 14u tot 19u30... nog een voorbeeldje van een veel te lange werktijd aan één stuk, zijn men woensdagen... dan werk ik van 9u tot 18u en men pauze is van 12-13u.. die namiddag duurt en blijft duren!

Beste ervaringen heb ik id hema ;) dan was een 8u werkdag mooi ingedeeld dat ik om de 2u een pauze had :) (2u werken, 15min pauze, 2u werken, uur pauze, 2u werken 15 min pauze, 2u werken, gedaan)

Natuurlijk slechtste ervaringen heb ik in de carrefour waar ik nu werk (ervoor ook al 2x in een carrefour gestaan)

Deel Deze Pagina